Գլուխ ԻԴ. - Վերջին դատաստանն ու մեղավորների պատիժը
-
01
-
-
02
-
-
03
-
-
04
-
-
05
-
1. Ամեն բանի վախճանն ունեցիր ուշադրությանդ կենտրոնում. մտքիդ առջև թող գծագրվի այն օրը, երբ կանգնելու ես ահեղ դատավորի առաջ, որի համար գաղտնիքներ չկան, որը չի կաշառվում դրամով, որը չքմեղանքներ չի ընդունում և դատում է արդարությամբ: Թշվառ ու անմիտ մեղավոր, դու, որ բարկացած մարդու կերպարանք տեսնելիս իսկ սարսափում ես, ի՞նչ ես պատասխանելու Աստծուն, որին հայտնի են բոլոր անօրենություններդ: Ինչո՞ւ չես պատրաստվում այդ ահավոր օրվան, որում ոչ ոք չի կարող պաշտպանվել կամ արդարանալ ուրիշի միջնորդությամբ, որում ամեն մարդ ինքն իր համար արդեն բեռ է ու ծանրություն: Այժմ ջանքերդ դեռ արդյունավետ են, արցունքներդ՝ ընդունելի, հառաչանքներդ՝ լսելի, վիշտդ գոհացում է տալիս երկնային արդարությանը և մաքրում հոգիդ:
2. Համբերությամբ զինված մարդու համար մեծ ու փրկարար քավարան է այս երկիրը: Նախատինք ստանալիս նա ավելի ընկերոջ չարության համար է ցավում, քան իր ընդունած վիրավորանքի: Անկեղծորեն աղոթում է իրեն տրտմություն պատճառողների համար և նրանց ներում է ամբողջ սրտով: Եթե ինքն է ակամա վշտացնում մեկին, պատրաստակամորեն շտապում է ներում հայցելու: Ավելի կարեկցելու է տրամադիր, քան բարկանալու: Բռնություն է բանեցնում իր անձի վրա, որպեսզի մարմինը հոգուն հպատակեցնի ամեն ինչում: Նախընտրելի է ա՛յժմ մաքրել մեղքերը, ա՛յժմ ջնջել մոլությունները, քան դրանց քավությունը թողնել հանդերձյալ կյանքին: Ա՜հ, որքան ենք մոլորվում՝ անկարգ սիրով սիրելով մեր մարմինը:
3. Ի՞նչ է լափելու դժոխքի կրակը, եթե ոչ՝ մեր մեղքերը: Որքան դու քեզ խնայես, որքան փայփայես մարմինդ, այնքան ավելի հավաքած կլինես անշեջ կրակի համար: Ինչով որ մարդ մեղանչում է, նույնով էլ պատժվելու է՝ առավել մեծ խստությամբ: Ծույլերն այնտեղ խարանվելու են հրավառ խայթոցներով: Որկրամոլները տառապելու են քաղցից ու ցամաքելու են ծարավից: Այնտեղ անմաքուրներն ու հաճոյամոլները մխրճվելու են եռացող ձյութի ու ժանտահոտ ծծումբի մեջ, իսկ նախանձները կատաղած շների նման կաղկանձելու են մոլեգին ցավերից ստիպված: Յուրաքանչյուր մոլություն ունենալու է իրեն հատուկ պատիժը: Հպարտներն ամոթահար են մնալու, իսկ ագահները մատնվելու են հետին չքավորության: Այնտեղի չարչարանքների մի ժամն ավելի սարսափելի է, քան հարյուր տարվա ամենախիստ ապաշխարանքը երկրի վրա: Այստեղ աշխատանքը երբեմն դադարում է և բարեկամներն հանդիպում են միմյանց ու մխիթարում: Հավիտենության մեջ, դատապարտվածների համար դադար ու սփոփանք չկա: Ուրեմն, այժմ սոսկա՛ ու դողա՛ մեղքերիդ ի տես, որպեսզի դատաստանի օրը ապահովություն ունենաս երանելիների հետ: Որովհետև այդ օրը «արդարները համարձակությամբ կանգնելու են նրանց առջև, ովքեր չարչարեցին իրենց ու արհամարհեցին» (Իմ 5, 1): Այնժամ իբրև դատավոր է ներկայանալու նա, ով այժմ իրեն մեծ խոնարհությամբ ենթարկում է մարդկանց դատաստանին: Այնժամ խոնարհները և հոգով աղքատները վստահությամբ են լցվելու և սարսափն է պատելու հպարտներին:
4. Այնժամ է միայն հստակ երևալու, որ աշխարհի վրա իմաստունը նա էր, ով սովորել էր արհամարհվել և անմիտ երևալ Քրիստոսի սիրո համար:
Այնժամ համբերությամբ կրված չարչարանքը հրճվանք է պատճառելու, իսկ հպարտությունը մնալու է համր (Սղմ 106, 42): Այնժամ արդարները ցնծալու են բերկրալի խնդությամբ, իսկ ամբարիշտները ծածկվելու են տրտմության ստվերներով: Այնժամ իրենց զգայարանները սանձած մարմինները հրճվելու են այնպես, որ կարծես թե միշտ ապրել են փափկություններով շրջապատված: Այնժամ աղքատիկ հագուստները շողալու են, իսկ պերճափայլ բեհեզները՝ նսեմանալու: Այնժամ խարխուլ խրճիթներն ավելի անգին են համարվելու, քան ոսկեզօծ պալատները: Այնժամ ավելի օգտակար է նկատվելու հարատև համբերությունը, քան աշխարհի ամբողջ զորությունը. և պարզ ու խոնարհ հնազանդությունն ավելի վեհ ու վսեմ է երևալու, քան աշխարհի ամբողջ գիտությունը: Այնժամ մաքուր ու հանգիստ խիղճը ավելի մեծ հրճվանք է պատճառելու, քան խոր իմաստությունը: Այնժամ հարստության արհամարհանքն ավելի ծանր է կշռելու նժարի վրա, քան աշխարհի բոլոր գանձերը: Այնժամ մեկ ջերմեռանդ աղոթքի հիշատակն անգամ ավելի մխիթարիչ է լինելու, քան հիշատակը ճոխ խնջույքների: Այնժամ ավելի քչախոսությանդ համար ես ուրախանալու, քան շատախոսությանդ: Այնժամ բարեգործություններն ավելի պատվական են երևալու մարդկանց աչքին, քան լավագույն ճառերը: Այնժամ նեղություններով ու խիստ ապաշխարանքներով անցկացված կյանքն ավելի հաճելի է թվալու, քան աշխարհի բոլոր բերկրանքներն ի միասին: Սովորիր այժմ սիրով համբերել ինչ ինչ փոքրիկ չարչարանքների, որպեսզի այնժամ է՛լ ավելի ծանրերից ազատվես: Այժմ իսկ փորձիր, թե ինչի կարող ես դիմանալ հետո: Եթե այժմ թեթև նեղությանն անգամ չես կարողանում դիմանալ, կամ չնչին ցավի, ինչպե՞ս ես, ուրեմն, կրելու հավիտենական տանջանքները: Եթե այժմ մի փոքրիկ վիշտ քեզ այդքան անհամբեր է դարձնում, դժոխքի չարչարանքներն ապա ի՞նչ են անելու: Չես կարող երկու ուրախությունները միասին ունենալ. այս աշխարհի փափկությունները վայելել և հետո էլ թագավորել Քրիստոսի հետ:
5. Եթե հարկ լիներ մի քանի րոպեից մեռնել, ի՞նչ օգուտ պիտի ունենային մինչ այժմ ապրած ուրախությունն ու պատիվները: Հետևաբար, ամեն բան ունայն է, բացի Աստծուն սիրելուց և Նրան ծառայելուց (Ժող 1, 2): Ով սիրում է Աստծուն ամբողջ սրտով, չի վախենում ո՛չ մահից, ո՛չ դատաստանից, ո՛չ դժոխքից, և ո՛չ էլ չարչարանքներից, որովհետև կատարյալ սերն է առ Աստված բարձրանալու ամենաապահով ուղին: Իսկ մահից ու դատաստանից վախենում է նա, ով սիրում է մեղքը: Սրանով հանդերձ, եթե Աստծո սերն անգամ չի հեռացնում քեզ մեղքից, լավ է՝ եթե գեթ վախը քեզ զսպի ու հեռացնի: Ով իր սրտում չունի Աստծո երկյուղը, չի կարող հարատևել բարու մեջ, այլ՝ շուտով կբռնվի սատանայի վարմ որոգայթներում: