Բառգիրք Հայկազեան լեզուի
-
01
-
-
02
-
- Մխիթարը հասնում է Էջմիածին – Այն ժամանակվա Նահապետ Կաթողիկոսը – Աչքի սաստիկ ցավ է ունենում
- Մեկնում է Էջմիածնից և նախ Խորվիրապի վանքն այցելելով, ուղևորվում է դեպի Սևանի կղզին և վանքը – Այնտեղ իրեն երևում է Սուրբ Աստվածածինը
- Թողնում է Սևանը և գնում Բասենի վանք, ուր եկեղեցու լուսարար և տղաների դաստիարակ է լինում – Սկսում է քարոզել – Վերադառնում է Սեբաստիա
-
- Սեբաստիա հասնելով, Մխիթարը գնում է Սուրբ Նշան – Նրա ուսումնասիրության ոճը
- Միաբանների առաջ հանպատրաստից քարոզ է խոսում – Մի քանի վարդապետ կրկին փորձում է իր աշակերտության գրավել նրան, բայց չի հաջողում
- Աչքերն հիվանդանում են և ցավում, մինչև իսկ կուրանալու վտանգ ստեղծելով – Մեծ դժվարությամբ բժշկվում է
- Հովնան վարդապետի հետ ուղևորվում է դեպի Հալեպ
-
- Մխիթարը հասնում է Հալեպ, ուր ծանոթանում է Հիսուսյան Հայր Անտոն կրոնավորի հետ – Նա Մխիթարին խորհուրդ է տալիս չգնալ Արևմուտք – Նրանից վկայագրեր է վերցնում և գնում Աղեքսանդրիադ
- Իտալիա գնալու համար նույն նավ է մտնում նաև Սսո Կաթողիկոսը – Նավը հանդիպում է Կիպրոս կղզի – Այնտեղ Մխիթարը ծանր հիվանդանում է
- Կղզում կրած սաստիկ վշտերը
-
- Մխիթարը թողնում է Կիպրոս կղզին և նավում դեպի Սելևկիա
- Հալեպ և Այնթապ գնալով, ուղևորվում է դեպի Սեբաստիա – Ճանապարհին կրած նեղությունները
- Բոլորովին առողջանալով՝ առանձնանում է Սուրբ Նշան վանքում
- Մխիթարի քահանայական ձեռնադրությունը
- Նրա հոգում ծնվում է Միաբանություն հիմնելու գաղափարը – Առաջին աշակերտները
- Գնում է Պոլիս, խնդրելու Կարնեցի Խաչատուր վարդապետի աջակցությունը
- Քարոզում է Ղալաթիայի Սուրբ Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցում
- Ստիպվում է թողնել Պոլիսը և վերադառնալ գավառները
-
- Դեպի Տրապիզոն նավարկելիս հանդիպում են ուժգին ալեկոծության և ստիպվում են ցամաք դուրս գալ Սամսոնում
- Մարսվան և Ամասիա քաղաքներում
- Հասնելով Կարին, գնում է Կարմիր վանք
- Երկու անգամ ծանր հիվանդանում է
- Վանքի Առաջնորդ Մարգար եպիսկոպոսից ընդունում է վարդապետական գավազանը
- Կարինում կաթողիկե հավատքը քարոզելու պատճառով քաղաքի Առաջնորդը թշնամանում է նրա դեմ
- Վերջնականապես թողնում է գավառները և երկրորդ անգամ վերադառնում Պոլիս
-
03
-
- Մխիթար վարդապետը հասնում է Պոլիս – Նրա առաքելական գործունեությունը
- Հետզհետե աճում է աշակերտների թիվը, որոնցից ոմանց քահանա ձեռնադրել տալով՝ առաքելության է ուղարկում գավառները
- Հրատարակում է մի քանի հոգևոր գիրք – Բերայում տուն է վարձում իր և աշակերտների բնակության համար
- Եփրեմ Պատրիարքի հարուցած հալածանքը – Մխիթարն ապաստանում է Վեղարավորների վանքում
- Որոշում է թողնել Պոլիսը և գնալ Միաբանություն հիմնել քրիստոնյա մի որևէ երկրում
-
- Մխիթարն աշակերտներին առաջարկում է Արևմուտք անցնելու իր մտադրությունը
- 1701 թվականի Սեպտեմբերի 8ին, Սուրբ Աստվածածնի Ծննդյան տոնի օրը, հիմնում է Միաբանությունը և այն նվիրում է Սուրբ Կույսին
- Հաստատված լինելով Մոռեա գնալու մտադրությունը, երկրի մասին տեղեկություն ստանալու նպատակով Մխիթարն այնտեղ է ուղարկում Հայր Գեորգին
- Խաղաղություն հաստատելու փորձեր են կատարվում
- Եփրեմ Պատրիարքին հաջորդում է Ավետիքը – Նրա նենգ հնարքները Մխիթարին ձեռք ձգելու համար
- Մխիթարը նախ թաքնվում է մի բարեկամի տանը, ապա փախչում է Զմյուռնիա
- Վենետիկյան մի նավով մեկնում է դեպի Մոռեա
-
- Մխիթարը, Նեապոլիս հասնելով, Միաբանության բնակության համար ընտրում է Մեթոն բերդաքաղաքը
- Միաբանական կյանքի նկարագրությունը
- Աշակերտներից երկուսին ուղարկում է Հռոմ, Միաբանության համար ստանալու Սուրբ Աթոռի հավանությունը
- Հռոմ են գնում, ճանապարհին կանգ առնելով Վենետիկում – Հռոմում, Վենետիկի դեսպանի առաջնորդությամբ, ներկայանում են Կղեմես ԺԱ Քահանայապետին
- Սկսվում է Միաբանության գործի քննությունը, բայց այլևայլ դժվարությունների պատճառով երկարելով՝ Հայր Եղիա վարդապետը վերադառնում է Մեթոն
-
- Միաբանության մեջ առաջին անգամ մուտք են գործում հիվանդություններն ու մահը
- Մխիթարը ծանր հիվանդանում է և առողջանում հուրախություն բոլորի – Հայր Մանուել վարդապետն առաքելության է ուղարկվում Եվդոկիա
- Մխիթարը, պարտքերի տակ ճնշված, ձեռնարկում է վանատան շինությանը և հաջողությամբ ավարտում է այն
- Միաբանության չափազանց չքավորությունը և տնտեսական անհաջողությունները
- Վենետիկցի իշխանների բարերարությունները – Սկսում և ավարտում է եկեղեցու կառուցումը
-
- Հակառակություններ և զրպարտություններ ընդդեմ Մխիթարի և Միաբանության
- Միաբանության համար ընտրում է Սուրբ Բենեդիկտոսի կանոնը
- Մի քանի խնդիրներ են ծագում, որոնց մեջ Մխիթարը հաղթող է հանդիսանում
- Պոլսում դարձյալ հակառակություններ են սկսվում Միաբանության դեմ և Հայր Եղիա վարդապետը ետ է կանչվում
- Մխիթարը սկսում է Սուրբ Թովմա Աքվինացու գրքի թարգմանությունը և շարունակում է դասախոսել
-
- Մխիթարը տեղեկանում է Օսմանցիների պատերազմական պատրաստություններին ընդդեմ Վենետիկի – Որոշում է Միաբանությունը տեղափոխել Վենետիկ
- Ճամփորդության նախապատրաստությունները
- Մեկնում են Վենետիկ
- Նկարագրություն Վենետիկ քաղաքի և պատմական ակնարկ տեղի Հայ գաղթականության
- Մխիթարը ժամանակավոր տուն է վարձում Սուրբ Մարտին եկեղեցուն կից
-
- Օսմանցիները սկսում են պատերազմը Վենետիկցիների դեմ – Հայր Մանուել և Հայր Թովմաս վարդապետները թողնում են Մեթոնը և գնում Վենետիկ
- Մեթոնի առումը
- Զինվորները հարձակվում են Մխիթարի վանատան վրա, ձերբակալում են այնտեղ եղած մարդկանց և նրանց վաճառում են հայերին – Արևելք են տարվում և փրկանքով ազատվում շնորհիվ Հայր Պողոս և Հայր Գեորգ վարդապետների – Ողջ և առողջ հասնում են Վենետիկ
- Միաբանության կյանքն այդ օրերին
-
- Մխիթարը ծերակույտից քաղաքում վանատեղի է խնդրում – Խնդրանքը օրենքներին հակառակ լինելով՝ չի ընդունվում
- Խնդրում է և իրեն շնորհվում է Սուրբ Ղազար կղզին
- 1717 թվականի Սեպտեմբերի 8ին մտնելով Սուրբ Ղազար, կատարում են ամենաանհրաժեշտ նորոգությունները և 1718 թվականի Ապրիլի վերջին բոլոր միաբանները փոխադրվում են այնտեղ
- Պոլսում այլևայլ կրոնական խնդիրներ են առաջանում և նորանոր ամբաստանություններ են լինում Միաբանության դեմ
-
- Մխիթարը ճանապարհ է ընկնում դեպի Հռոմ – Ճանապարհին այցելում է Լիվոռնոյի Հայերին
- Հռոմ հասնելով, ներկայանում է Ծիրանավորներին և Սրբազան Քահանայապետին
- Տպագրում է իր ջատագովությունը – Միաբանության խնդիրների քննության համար գումարվում է Ծիրանավորների ժողովը
- Աբբահայրը Սուրբ Հակոբ Մծբնացուն վերագրված «Զգօն» գիրքը նվիրում է Սրբազան Քահանայապետին – Սրբազանից նվերներ է ստանում և հաղթանակած վերադառնում է Վենետիկ
-
- Ազգիս ընդհանուր կրոնական խեղճ վիճակը
- Մխիթարի գլխավոր նպատակներից մեկը առաքելությունն էր
- Խնդրագրեր են հասնում ամեն կողմից
- Ինչպե՞ս էին պատրաստվում և առաքվում քարոզիչները
- Ինչպիսի ուսուցումներ էր տալիս Մխիթարն իր աշակերտներին նամակներով
- Մխիթարյանների գործունեությունը Պոլսում
- Մխիթարյան առաքելությունները Հայաստանի գավառներում
- Մխիթարյան առաքելությունը Բելգրադում
- Մխիթարյանները Տրանսիլվանիայում
-
- Սուրբ Ղազարի եկեղեցու նորոգությունը և հիմնական փոփոխությունները
- Խորանների շինությունը
- Սուրբ Հովսեփի խորանը Ավանդատան մեջ – Նորոգություններ եկեղեցու գավիթում
- Եկեղեցու վերանորոգումը հաջորդ Աբբաների օրոք
- Քահանաների բնակությանը սահմանված սենյակների շինությունը
- Նորընծայարանի և Վարժարանի շենքերի կառուցումը
- Սեղանատունը
- Սուրբ Բենեդիկտոսի մատուռը – Գրադարանը, Ձեռագրատունն ու Թանգարանը
- 1740 թվականին ավարտվում է վանքի ամբողջական շինությունը
- Սուրբ Ղազար կղզու ընդարձակումը
-
- Աշակերտների ընտրության պայմանները
- Ուսանող պատանիների զգեստավորումը – Նորընծաների և վարժարանականների առանձին բնակությունն իրենց առանձին դաստիարակներով, ուսուցիչներով և կանոններով
- Նկարագրություն Մխիթարի տված դաստիարակության
- Հոգևոր և ուսումնական կրթությունները
- Սքեմառության և ուխտադրության հանդեսները – Քահանայական Ձեռնադրությունը և վարդապետական գավազանի ստացումը
- Վանական մի քանի սովորություններ և հանգստի պահերը
-
- 04
-
05
-
06
-
-
-
- 1) Հայր Միքայել Չամչյան (1738-1823)
- 2) Հայր Գաբրիել Ավետիքյան (1751-1827)
- 3) Հայր Մկրտիչ Ավգերյան (1762-1854)
- 4) Հայր Մանուել Ջախջախյան (1770-1835)
- 5) Հայր Արսեն Բագրատունի (1790-1866)
- 6) Հայր Պողոս Հովնանյան (1802-1884)
- 7) Հայր Ղևոնդ Հովնանյան (1817-1897)
- 8) Հայր Հովսեփ Գաթըրճյան (1820-1882)
- 9) Հայր Ղևոնդ Ալիշան (1820-1901)
- 10) Հայր Մանուել Քաջունի (1823-1903)
- 11) Հայր Կղեմես Սիպիլյան (1824-1878)
- 12) Հայր Արսեն Այտընյան (1825-1902)
- 13) Հայր Գարեգին Զարբհանալյան (1827-1901)
- 14) Հայր Գրիգորիս Գալեմքյարյան (1862-1917)
- 15) Հայր Գաբրիել Մենևիշյան (1864-1936)
- 16) Հայր Հակոբոս Տաշյան (1866-1933)
- 17) Հայր Արսեն Ղազիկյան (1870-1932)
- 18) Հայր Վարդան Հացունի (1870-1944)
- 19) Հայր Ներսես Ակինյան (1883-1963)
- 20) Հայր Ղևոնդ Տայան (1884-1968)
- 21) Հայր Վահան Հովհաննեսյան (1884-1977)
- 22) Հայր Համազասպ Ոսկյան (1895-1968)
- 23) Հայր Վահան Ինգլիզյան (1897-1968)
- 24) Հայր Մեսրոպ Ճանաշյան (1908-1974)
-
-
-
Մեռած մի լեզու կենդանացնելը դեռ բավական չէ: Անհրաժեշտ է նաև այն զտել աղավաղումներից, ապա հարստացնել և ճոխացնել: Այդ դժվարին գործը Քերականությունն անել չի կարող, առանց իրեն թիկունք ունենալու Բառարանը, որը պետք է ընտիր լինի և որևէ թերությունից զերծ: Մխիթարն իր մտքում վաղուց էր հղացել մի մեծ բառարան շարադրելու գաղափարը, բայց զանազան արգելքների պատճառով գործը սկսել կարողացավ հազիվ 1727 թվականին, և երկար ընդհատումից հետո 1742 թվականին կրկին սկսելով՝ վերջապես հաջողությամբ ավարտեց 1745 թվականին: Թեև այդ վիթխարի աշխատանքի ծանրությունն իր վրա վերցնողը հիմնականում Մխիթարն էր, բայց գործին մասնակցեցին նաև աշակերտներից ոմանք, հատկապես Հայր Սիմոն Աստվածատրյանը և Հայր Մկրտիչ Անանյանը, որոնք քննում և ճշտում էին բառերի իմաստներն ու զանազան առումները: Թե ի՛նչ պատճառով Մխիթարը ձեռնարկեց այդ մեծ գործը, ընդարձակ և հմտալից Առաջաբանում Մխիթարի անունից բացատրում են հրատարակողները: Այդ ժամանակներում Ազգի մեջ կանոնավոր բառարաններ տակավին չկային, բառերի ճշգրիտ նշանակությունը մոռացված և խանգարված էր. ամեն ոք քմահաճորեն խեղաթյուրում, աղճատում էր լեզուն, և բնիկ Հայերեն բառերը չիմանալով՝ անսովոր ու խորթ բառեր էր հնարում: Անհրաժեշտ էր այդպիսիների առաջ ամբարտակ կանգնեցնել և լեզուն ազատել խառնակության անդունդը գլորվելուց: Այդ ամբարտակը եղավ «Բառգիրք Հայկազեան լեզուին» աշխատությունը, իր տեսակի մեջ աննման, դարագլուխ կազմող մի գործ: Մեր ազգային գրականության մեջ, դրանից առաջ չենք հանդիպում նմանօրինակ վիթխարի մի աշխատության: Հարկ չկա ասելու, թե ինչպիսի՜ դժվարություններ ստիպված եղան հաղթահարել Մխիթարն ու իր աշակերտները. գոյություն չուներ հայերեն մի բառարան, որով կարող էին առաջնորդվել, իրենց տրամադրության տակ ձեռագրերի ճոխ հավաքածո չունեին, որոնցից կարող էին առատորեն քաղել բառարանի պաշարը: Հարկավոր էր ստուգել յուրաքանչյուր բառի նախկին և հարազատ իմաստը, իսկ դա անհնարին էր անել ա՛յլ կերպ, քան միայն՝ թարգմանությունները բնագրերի հետ համեմատելով. և ի հաստատություն յուրաքանչյուր բառի բնիկ նշանակության՝ հարկավոր էր մեջբերել Աստվածաշնչից կամ նախնիների գրքերից գեթ մեկ վկայություն: Այս ահագին ճիգերը գործի դրեց Մխիթարն իր աշակերտների հետ, որպես նպատակ ունենալով միմիայն Ազգի օգուտը և Հայոց լեզվի վերականգնումը, չխնայելով և բացարձակապես ուշադրություն չդարձնելով ծախսերին, աշխատանքին, չխնայելով նույնիսկ սեփական առողջությունը, իր քնի ու հանգստի ժամերից գողանալով, որպեսզի մյուս կարևոր գործերին խափանում չլինի:
Այդ նույն ժամանակ, երբ Մխիթարն աշխատում էր իր բառարանի վրա, Լեհաստանի Ստանիսլավ քաղաքում նույնպես Հայերենի մի մեծ բառգիրք էր կազմում Ստեփանոս վարդապետ Ռոշքյանը: Այդ երկհատոր ստվար գործը, բառերի ճոխությունից – գրեթե 4.500 նորագյուտ բառեր է պարունակում – և կարգավորյալ ոճից բացի, մի ա՛յլ մեծագույն առավելություն էլ ուներ նախորդների համեմատ, այն է՝ յուրաքանչյուր բառի առաջ դրված էին վկայություններ նախնյաց գրություններից, իսկ երբեմն էլ այնպիսի հեղինակներից ու գրքերից, որոնք մինչև այժմ մեր ձեռքը չեն հասել: Ստեփանոս Ռոշքյանը ո՛չ միայն ժամանակակից էր Մխիթարին, այլ նաև մտերիմ ու թղթակից: 1731 թվականին գրած իր նամակում նա Մխիթար Աբբայից խնդրում է, որ Կաթողիկե Հայերի համար մի Տոնացույց և մի Մաշտոց տպագրել տա Վենետիկում: Այդ նույն նամակով տեղեկացնում է նաև իր բառարանի ամբողջացումը, ինչի համար նրան խնդակցում է Մխիթարը[1], որ դրանից շատ առաջ արդեն սկսել էր շարադրել իր բառարանը: 1730 թվականի Մարտի 8ին Մխիթարը Հայր Հակոբ Կարնեցուն գրում է. «Այժմ աշխատում եմ մի բառարանի վրա, որի մեջ մեկնվում և բացատրվում են այն բոլոր դժվարիմաց բառերը, որոնք գտնվում են Քերականության և Աստվածաշնչի մեջ: Հուսով եմ մի տարուց ավարտել այն, եթե Աստված կյանք և հաջողություն տա»: Մինչև Ե գիրը («Երախայրի» բառը) հասնելով, սակայն, գրական և նյութական զանազան զբաղումների, շինարարությունների և հիվանդությունների պատճառով չկարողացավ շարունակել և ավարտել գործը այնքան ժամանակվա մեջ, որքան որ ակնկալում էր: 1743 թվականի Մայիսի 4ին կրկին գրում է վերոհիշյալ Հայր Հակոբ Կարնեցուն. «Հուսով եմ մինչև այս տարվա Սեպտեմբեր ամիսը վերջացնել բառգրքի շարադրումը և անմիջապես տպագրության հանձնել»[2]: 1745 թվականին ամբողջովին ավարտվել էր բառարանի կազմումը և տպագրությունն իսկ արդեն սկսվել էր, և 1749 թվականի Ապրիլին տպագրվում էին հսկա հատորի վերջին թերթերը, երբ Մխիթարը հիվանդ պառկած էր և աշակերտներին էր հանձնում Առաջաբանի նյութը: Այն պահին, երբ նա մեկնում էր դեպի հավիտենականություն, լույս էր տեսնում 1251 մեծադիր, երկսյուն, մանրատառ էջերից կազմված նրա մեծագույն երկասիրությունը, արդյունքը անխոնջ և տոկուն աշխատանքի: Հայերեն ձեռագրերի պակասի պատճառով, հասկանալի է, այն չէր կարող լիովին անթերի գործ լինել, մանավանդ վկայությունների և բառերի ճոխության առումով: Այդ պակասը հետո լրացրեցին Մխիթարի աշակերտները, մի հատոր ևս ավելացնելով. «Մնացորդք բառից Հայկազեան լեզուի»: