Եփրեմ Պատրիարքի հարուցած հալածանքը – Մխիթարն ապաստանում է Վեղարավորների վանքում
-
01
-
-
02
-
- Մխիթարը հասնում է Էջմիածին – Այն ժամանակվա Նահապետ Կաթողիկոսը – Աչքի սաստիկ ցավ է ունենում
- Մեկնում է Էջմիածնից և նախ Խորվիրապի վանքն այցելելով, ուղևորվում է դեպի Սևանի կղզին և վանքը – Այնտեղ իրեն երևում է Սուրբ Աստվածածինը
- Թողնում է Սևանը և գնում Բասենի վանք, ուր եկեղեցու լուսարար և տղաների դաստիարակ է լինում – Սկսում է քարոզել – Վերադառնում է Սեբաստիա
-
- Սեբաստիա հասնելով, Մխիթարը գնում է Սուրբ Նշան – Նրա ուսումնասիրության ոճը
- Միաբանների առաջ հանպատրաստից քարոզ է խոսում – Մի քանի վարդապետ կրկին փորձում է իր աշակերտության գրավել նրան, բայց չի հաջողում
- Աչքերն հիվանդանում են և ցավում, մինչև իսկ կուրանալու վտանգ ստեղծելով – Մեծ դժվարությամբ բժշկվում է
- Հովնան վարդապետի հետ ուղևորվում է դեպի Հալեպ
-
- Մխիթարը հասնում է Հալեպ, ուր ծանոթանում է Հիսուսյան Հայր Անտոն կրոնավորի հետ – Նա Մխիթարին խորհուրդ է տալիս չգնալ Արևմուտք – Նրանից վկայագրեր է վերցնում և գնում Աղեքսանդրիադ
- Իտալիա գնալու համար նույն նավ է մտնում նաև Սսո Կաթողիկոսը – Նավը հանդիպում է Կիպրոս կղզի – Այնտեղ Մխիթարը ծանր հիվանդանում է
- Կղզում կրած սաստիկ վշտերը
-
- Մխիթարը թողնում է Կիպրոս կղզին և նավում դեպի Սելևկիա
- Հալեպ և Այնթապ գնալով, ուղևորվում է դեպի Սեբաստիա – Ճանապարհին կրած նեղությունները
- Բոլորովին առողջանալով՝ առանձնանում է Սուրբ Նշան վանքում
- Մխիթարի քահանայական ձեռնադրությունը
- Նրա հոգում ծնվում է Միաբանություն հիմնելու գաղափարը – Առաջին աշակերտները
- Գնում է Պոլիս, խնդրելու Կարնեցի Խաչատուր վարդապետի աջակցությունը
- Քարոզում է Ղալաթիայի Սուրբ Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցում
- Ստիպվում է թողնել Պոլիսը և վերադառնալ գավառները
-
- Դեպի Տրապիզոն նավարկելիս հանդիպում են ուժգին ալեկոծության և ստիպվում են ցամաք դուրս գալ Սամսոնում
- Մարսվան և Ամասիա քաղաքներում
- Հասնելով Կարին, գնում է Կարմիր վանք
- Երկու անգամ ծանր հիվանդանում է
- Վանքի Առաջնորդ Մարգար եպիսկոպոսից ընդունում է վարդապետական գավազանը
- Կարինում կաթողիկե հավատքը քարոզելու պատճառով քաղաքի Առաջնորդը թշնամանում է նրա դեմ
- Վերջնականապես թողնում է գավառները և երկրորդ անգամ վերադառնում Պոլիս
-
03
-
- Մխիթար վարդապետը հասնում է Պոլիս – Նրա առաքելական գործունեությունը
- Հետզհետե աճում է աշակերտների թիվը, որոնցից ոմանց քահանա ձեռնադրել տալով՝ առաքելության է ուղարկում գավառները
- Հրատարակում է մի քանի հոգևոր գիրք – Բերայում տուն է վարձում իր և աշակերտների բնակության համար
- Եփրեմ Պատրիարքի հարուցած հալածանքը – Մխիթարն ապաստանում է Վեղարավորների վանքում
- Որոշում է թողնել Պոլիսը և գնալ Միաբանություն հիմնել քրիստոնյա մի որևէ երկրում
-
- Մխիթարն աշակերտներին առաջարկում է Արևմուտք անցնելու իր մտադրությունը
- 1701 թվականի Սեպտեմբերի 8ին, Սուրբ Աստվածածնի Ծննդյան տոնի օրը, հիմնում է Միաբանությունը և այն նվիրում է Սուրբ Կույսին
- Հաստատված լինելով Մոռեա գնալու մտադրությունը, երկրի մասին տեղեկություն ստանալու նպատակով Մխիթարն այնտեղ է ուղարկում Հայր Գեորգին
- Խաղաղություն հաստատելու փորձեր են կատարվում
- Եփրեմ Պատրիարքին հաջորդում է Ավետիքը – Նրա նենգ հնարքները Մխիթարին ձեռք ձգելու համար
- Մխիթարը նախ թաքնվում է մի բարեկամի տանը, ապա փախչում է Զմյուռնիա
- Վենետիկյան մի նավով մեկնում է դեպի Մոռեա
-
- Մխիթարը, Նեապոլիս հասնելով, Միաբանության բնակության համար ընտրում է Մեթոն բերդաքաղաքը
- Միաբանական կյանքի նկարագրությունը
- Աշակերտներից երկուսին ուղարկում է Հռոմ, Միաբանության համար ստանալու Սուրբ Աթոռի հավանությունը
- Հռոմ են գնում, ճանապարհին կանգ առնելով Վենետիկում – Հռոմում, Վենետիկի դեսպանի առաջնորդությամբ, ներկայանում են Կղեմես ԺԱ Քահանայապետին
- Սկսվում է Միաբանության գործի քննությունը, բայց այլևայլ դժվարությունների պատճառով երկարելով՝ Հայր Եղիա վարդապետը վերադառնում է Մեթոն
-
- Միաբանության մեջ առաջին անգամ մուտք են գործում հիվանդություններն ու մահը
- Մխիթարը ծանր հիվանդանում է և առողջանում հուրախություն բոլորի – Հայր Մանուել վարդապետն առաքելության է ուղարկվում Եվդոկիա
- Մխիթարը, պարտքերի տակ ճնշված, ձեռնարկում է վանատան շինությանը և հաջողությամբ ավարտում է այն
- Միաբանության չափազանց չքավորությունը և տնտեսական անհաջողությունները
- Վենետիկցի իշխանների բարերարությունները – Սկսում և ավարտում է եկեղեցու կառուցումը
-
- Հակառակություններ և զրպարտություններ ընդդեմ Մխիթարի և Միաբանության
- Միաբանության համար ընտրում է Սուրբ Բենեդիկտոսի կանոնը
- Մի քանի խնդիրներ են ծագում, որոնց մեջ Մխիթարը հաղթող է հանդիսանում
- Պոլսում դարձյալ հակառակություններ են սկսվում Միաբանության դեմ և Հայր Եղիա վարդապետը ետ է կանչվում
- Մխիթարը սկսում է Սուրբ Թովմա Աքվինացու գրքի թարգմանությունը և շարունակում է դասախոսել
-
- Մխիթարը տեղեկանում է Օսմանցիների պատերազմական պատրաստություններին ընդդեմ Վենետիկի – Որոշում է Միաբանությունը տեղափոխել Վենետիկ
- Ճամփորդության նախապատրաստությունները
- Մեկնում են Վենետիկ
- Նկարագրություն Վենետիկ քաղաքի և պատմական ակնարկ տեղի Հայ գաղթականության
- Մխիթարը ժամանակավոր տուն է վարձում Սուրբ Մարտին եկեղեցուն կից
-
- Օսմանցիները սկսում են պատերազմը Վենետիկցիների դեմ – Հայր Մանուել և Հայր Թովմաս վարդապետները թողնում են Մեթոնը և գնում Վենետիկ
- Մեթոնի առումը
- Զինվորները հարձակվում են Մխիթարի վանատան վրա, ձերբակալում են այնտեղ եղած մարդկանց և նրանց վաճառում են հայերին – Արևելք են տարվում և փրկանքով ազատվում շնորհիվ Հայր Պողոս և Հայր Գեորգ վարդապետների – Ողջ և առողջ հասնում են Վենետիկ
- Միաբանության կյանքն այդ օրերին
-
- Մխիթարը ծերակույտից քաղաքում վանատեղի է խնդրում – Խնդրանքը օրենքներին հակառակ լինելով՝ չի ընդունվում
- Խնդրում է և իրեն շնորհվում է Սուրբ Ղազար կղզին
- 1717 թվականի Սեպտեմբերի 8ին մտնելով Սուրբ Ղազար, կատարում են ամենաանհրաժեշտ նորոգությունները և 1718 թվականի Ապրիլի վերջին բոլոր միաբանները փոխադրվում են այնտեղ
- Պոլսում այլևայլ կրոնական խնդիրներ են առաջանում և նորանոր ամբաստանություններ են լինում Միաբանության դեմ
-
- Մխիթարը ճանապարհ է ընկնում դեպի Հռոմ – Ճանապարհին այցելում է Լիվոռնոյի Հայերին
- Հռոմ հասնելով, ներկայանում է Ծիրանավորներին և Սրբազան Քահանայապետին
- Տպագրում է իր ջատագովությունը – Միաբանության խնդիրների քննության համար գումարվում է Ծիրանավորների ժողովը
- Աբբահայրը Սուրբ Հակոբ Մծբնացուն վերագրված «Զգօն» գիրքը նվիրում է Սրբազան Քահանայապետին – Սրբազանից նվերներ է ստանում և հաղթանակած վերադառնում է Վենետիկ
-
- Ազգիս ընդհանուր կրոնական խեղճ վիճակը
- Մխիթարի գլխավոր նպատակներից մեկը առաքելությունն էր
- Խնդրագրեր են հասնում ամեն կողմից
- Ինչպե՞ս էին պատրաստվում և առաքվում քարոզիչները
- Ինչպիսի ուսուցումներ էր տալիս Մխիթարն իր աշակերտներին նամակներով
- Մխիթարյանների գործունեությունը Պոլսում
- Մխիթարյան առաքելությունները Հայաստանի գավառներում
- Մխիթարյան առաքելությունը Բելգրադում
- Մխիթարյանները Տրանսիլվանիայում
-
- Սուրբ Ղազարի եկեղեցու նորոգությունը և հիմնական փոփոխությունները
- Խորանների շինությունը
- Սուրբ Հովսեփի խորանը Ավանդատան մեջ – Նորոգություններ եկեղեցու գավիթում
- Եկեղեցու վերանորոգումը հաջորդ Աբբաների օրոք
- Քահանաների բնակությանը սահմանված սենյակների շինությունը
- Նորընծայարանի և Վարժարանի շենքերի կառուցումը
- Սեղանատունը
- Սուրբ Բենեդիկտոսի մատուռը – Գրադարանը, Ձեռագրատունն ու Թանգարանը
- 1740 թվականին ավարտվում է վանքի ամբողջական շինությունը
- Սուրբ Ղազար կղզու ընդարձակումը
-
- Աշակերտների ընտրության պայմանները
- Ուսանող պատանիների զգեստավորումը – Նորընծաների և վարժարանականների առանձին բնակությունն իրենց առանձին դաստիարակներով, ուսուցիչներով և կանոններով
- Նկարագրություն Մխիթարի տված դաստիարակության
- Հոգևոր և ուսումնական կրթությունները
- Սքեմառության և ուխտադրության հանդեսները – Քահանայական Ձեռնադրությունը և վարդապետական գավազանի ստացումը
- Վանական մի քանի սովորություններ և հանգստի պահերը
-
- 04
-
05
-
06
-
-
-
- 1) Հայր Միքայել Չամչյան (1738-1823)
- 2) Հայր Գաբրիել Ավետիքյան (1751-1827)
- 3) Հայր Մկրտիչ Ավգերյան (1762-1854)
- 4) Հայր Մանուել Ջախջախյան (1770-1835)
- 5) Հայր Արսեն Բագրատունի (1790-1866)
- 6) Հայր Պողոս Հովնանյան (1802-1884)
- 7) Հայր Ղևոնդ Հովնանյան (1817-1897)
- 8) Հայր Հովսեփ Գաթըրճյան (1820-1882)
- 9) Հայր Ղևոնդ Ալիշան (1820-1901)
- 10) Հայր Մանուել Քաջունի (1823-1903)
- 11) Հայր Կղեմես Սիպիլյան (1824-1878)
- 12) Հայր Արսեն Այտընյան (1825-1902)
- 13) Հայր Գարեգին Զարբհանալյան (1827-1901)
- 14) Հայր Գրիգորիս Գալեմքյարյան (1862-1917)
- 15) Հայր Գաբրիել Մենևիշյան (1864-1936)
- 16) Հայր Հակոբոս Տաշյան (1866-1933)
- 17) Հայր Արսեն Ղազիկյան (1870-1932)
- 18) Հայր Վարդան Հացունի (1870-1944)
- 19) Հայր Ներսես Ակինյան (1883-1963)
- 20) Հայր Ղևոնդ Տայան (1884-1968)
- 21) Հայր Վահան Հովհաննեսյան (1884-1977)
- 22) Հայր Համազասպ Ոսկյան (1895-1968)
- 23) Հայր Վահան Ինգլիզյան (1897-1968)
- 24) Հայր Մեսրոպ Ճանաշյան (1908-1974)
-
-
-
Մխիթարի Պոլիս հասնելուց հետո, գրեթե մեկ տարվա ընթացքում (1700 թվականի Հուլիսից մինչև 1701 թվականի Սեպտեմբերը), երեք Պատրիարքներ – Մխիթար Կորդվացին, Մելքիսեթ Սուպհին և Եփրեմ Ղափանցին – կռիվների ու ժխորի մեջ, բռնությամբ կամ կաշառքով, հաջորդաբար ելան ու ընկան Պատրիարքական Աթոռից: Որոտացող մրրկալից ամպերի նման դեմ առ դեմ կանգնել էին երկու հակառակ կողմեր, ատելությամբ լի, որոնք մի փոքրիկ կայծի էին սպասում, որպեսզի իրար վրա հարձակվեին և հոշոտեին իրար: Այդ կայծը եղավ հետևյալ դիպվածը: Ադրիանապոլսի ազգային եկեղեցում մեծ խնդիր ծագեց մի պարզ ընթերցվածի համար. հակառակորդ կողմերին պատկանող երկու կղերիկոսներ իրար հետ վիճում էին, ամեն մեկը պնդելով, թե այդ ընթերցումը կատարելու իրավունքն իրենն էր: Այն աստիճան, որ խնդիրը հասավ քաղաքի Առաջնորդին, որ նույն ինքը Եփրեմ Ղափանցին էր: Նա, որ հակառակասեր ու փառամոլ անձնավորություն էր, այդ խնդիրը պատրվակ դարձրած և ամեն իրավունք ոտնակոխ արած, բուռն կերպով սկսեց հալածել իր թեմում գտնվող բոլոր այն հայերին, որոնց ժողովուրդը «ֆռանկ» էր անվանում, Հռոմեական Եկեղեցու հետ միաբանելու պատճառով: Ողջամիտ ու արդարախոհ երեք քահանաներ, որոնք համարձակվեցին Առաջնորդի քմահաճո բռնությունների դեմ պաշտպանել հալածվածներին, նրա բարկությանը զոհ գնացին. այլազգի Ֆեյզուլլահ դենպետի ձեռքով, որն այդ օրերին Ադրիանապոլսում էր գտնվում թագավորի հետ միասին, արքունի մի հրովարտակ ստանալով, ձերբակալել տվեց այդ քահանաներին և Պոլիս տանել տվեց՝ դատապարտելով թիավարության պատժին: Մելքիսեթ Պատրիարքը նույնպես, որ համարձակվեց ձայն բարձրացնել ի պաշտպանություն անմեղների, Եփրեմ Առաջնորդի քսությամբ՝ արքունի ատյանի առաջ ամբաստանվեց որպես թիկունք խռովարարներին և տերության դեմ ապստամբողներին, կորցրեց Պատրիարքական Աթոռը և ինքը նույնպես դատապարտվեց թիավարության պատժին: Եփրեմը բարձրացավ, այդ էլ արդեն երրորդ անգամ, իր ոճիրների պատվանդանի վրա կանգնեցված աթոռին, որն ամուր պահելու և իր ուզածի պես գործելու համար՝ ուրիշ խոչընդոտ չէր տեսնում իր դիմաց, քան կաթողիկե մասի գլխավորները հանդիսացող չորս ողջամիտ, գիտուն ու առաքինի վարդապետներին. Մխիթար Սեբաստացուն, Խաչատուր Կարնեցուն, Պետրոս Մծխեթացուն և Սահաթջի Սարգիս Եվդոկիացուն, որոնց ժողովուրդը սիրում էր ու մեծարում: Այդ չորսի դեմ էլ արքունի հրովարտակ գրել տվեց Եփրեմը, որպեսզի ձերբակալվեին, աքսորվեին կամ էլ թիավարության դատապարտվեին:
Այդ մրրիկը դեռ Պոլիս չհասած, լուրը բարեկամների միջոցով հասավ հիշյալ վարդապետներին, որոնք էլ աճապարեցին փախչել կամ թաքնվել: Մխիթարը, իր անձից ավելի աշակերտներով և գործով մտահոգ, որ չլինի թե նրանց վնաս հասնի, իրեններին պատվիրեց գրքերն ու կահկարասին փութով տանել դրացիների տները, փակել վանատան դռները, գնալ իրենց ծնողների կամ ծանոթների մոտ և ամեն կերպ զգուշանալ, մինչև որ մրրիկը հանդարտվի: Իսկ ինքը Հայր Մանուելի հետ փութաց Ղալաթիայում գտնվող Հիսուսյանների մենաստանը, սակայն այնտեղ արքունի հրովարտակի առաջ բոլորովին ապահով և վտանգից զերծ չլինելու պատճառով չընդունեցին նրան, այլ՝ խորհուրդ տվեցին գնալ Բերայում գտնվող Վեղարավորների վանքը, որը Ֆրանսիայի դեսպանատանը կից և նրա հովանավորության ներքո լինելով, ազատ էր ամեն վտանգից: Բայց ժամն արդեն ուշ էր. ինչպե՞ս կարող էին առանց նկատվելու կտրել անցնել այդ երկար ճանապարհը, առանց բացահայտվելու և բոլոր փողոցների մեջ թափառող բազմաթիվ որոնողներից ձերբակալվելու: Տագնապալի պահ էր դա, բայց նա, հույսն Աստծո վրա դրած, որոշեց գնալ Բերա: Հազիվ էր ոտքը Հիսուսյանների վանքից դուրս դրել, երբ ետևից հասան քաղաքապետի զինվորները, հայի զգեստներով ծպտված և Մխիթարին ծանոթ մի հայի առաջնորդությամբ, որոնք իրենից հեռու էին հազիվ մի հարյուր քայլ: Զինվորներն իրենց առաջնորդողի հետ հասան նրան և մոտից անցան առանց նրան ճանաչելու, թեև Մխիթարն իր սովորական զգեստներով էր, ինչպես ժամանակին պատահել էր Սուրբ Աթանասին, երբ նա փախչում էր իր թշնամիներից: Զինվորներն առաջ անցան և ուղիղ դեպի Մխիթարի վարձած տունը գնացին, որը փակ ու դատարկ գտնելով, հուսահատ ետ դարձան: Քիչ անց, Մխիթարը հասավ Ֆրանսիայի դեսպանատուն, ուր այլևս ազատ էր վտանգից: