Ինչպիսի ուսուցումներ էր տալիս Մխիթարն իր աշակերտներին նամակներով
-
01
-
-
02
-
- Մխիթարը հասնում է Էջմիածին – Այն ժամանակվա Նահապետ Կաթողիկոսը – Աչքի սաստիկ ցավ է ունենում
- Մեկնում է Էջմիածնից և նախ Խորվիրապի վանքն այցելելով, ուղևորվում է դեպի Սևանի կղզին և վանքը – Այնտեղ իրեն երևում է Սուրբ Աստվածածինը
- Թողնում է Սևանը և գնում Բասենի վանք, ուր եկեղեցու լուսարար և տղաների դաստիարակ է լինում – Սկսում է քարոզել – Վերադառնում է Սեբաստիա
-
- Սեբաստիա հասնելով, Մխիթարը գնում է Սուրբ Նշան – Նրա ուսումնասիրության ոճը
- Միաբանների առաջ հանպատրաստից քարոզ է խոսում – Մի քանի վարդապետ կրկին փորձում է իր աշակերտության գրավել նրան, բայց չի հաջողում
- Աչքերն հիվանդանում են և ցավում, մինչև իսկ կուրանալու վտանգ ստեղծելով – Մեծ դժվարությամբ բժշկվում է
- Հովնան վարդապետի հետ ուղևորվում է դեպի Հալեպ
-
- Մխիթարը հասնում է Հալեպ, ուր ծանոթանում է Հիսուսյան Հայր Անտոն կրոնավորի հետ – Նա Մխիթարին խորհուրդ է տալիս չգնալ Արևմուտք – Նրանից վկայագրեր է վերցնում և գնում Աղեքսանդրիադ
- Իտալիա գնալու համար նույն նավ է մտնում նաև Սսո Կաթողիկոսը – Նավը հանդիպում է Կիպրոս կղզի – Այնտեղ Մխիթարը ծանր հիվանդանում է
- Կղզում կրած սաստիկ վշտերը
-
- Մխիթարը թողնում է Կիպրոս կղզին և նավում դեպի Սելևկիա
- Հալեպ և Այնթապ գնալով, ուղևորվում է դեպի Սեբաստիա – Ճանապարհին կրած նեղությունները
- Բոլորովին առողջանալով՝ առանձնանում է Սուրբ Նշան վանքում
- Մխիթարի քահանայական ձեռնադրությունը
- Նրա հոգում ծնվում է Միաբանություն հիմնելու գաղափարը – Առաջին աշակերտները
- Գնում է Պոլիս, խնդրելու Կարնեցի Խաչատուր վարդապետի աջակցությունը
- Քարոզում է Ղալաթիայի Սուրբ Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցում
- Ստիպվում է թողնել Պոլիսը և վերադառնալ գավառները
-
- Դեպի Տրապիզոն նավարկելիս հանդիպում են ուժգին ալեկոծության և ստիպվում են ցամաք դուրս գալ Սամսոնում
- Մարսվան և Ամասիա քաղաքներում
- Հասնելով Կարին, գնում է Կարմիր վանք
- Երկու անգամ ծանր հիվանդանում է
- Վանքի Առաջնորդ Մարգար եպիսկոպոսից ընդունում է վարդապետական գավազանը
- Կարինում կաթողիկե հավատքը քարոզելու պատճառով քաղաքի Առաջնորդը թշնամանում է նրա դեմ
- Վերջնականապես թողնում է գավառները և երկրորդ անգամ վերադառնում Պոլիս
-
03
-
- Մխիթար վարդապետը հասնում է Պոլիս – Նրա առաքելական գործունեությունը
- Հետզհետե աճում է աշակերտների թիվը, որոնցից ոմանց քահանա ձեռնադրել տալով՝ առաքելության է ուղարկում գավառները
- Հրատարակում է մի քանի հոգևոր գիրք – Բերայում տուն է վարձում իր և աշակերտների բնակության համար
- Եփրեմ Պատրիարքի հարուցած հալածանքը – Մխիթարն ապաստանում է Վեղարավորների վանքում
- Որոշում է թողնել Պոլիսը և գնալ Միաբանություն հիմնել քրիստոնյա մի որևէ երկրում
-
- Մխիթարն աշակերտներին առաջարկում է Արևմուտք անցնելու իր մտադրությունը
- 1701 թվականի Սեպտեմբերի 8ին, Սուրբ Աստվածածնի Ծննդյան տոնի օրը, հիմնում է Միաբանությունը և այն նվիրում է Սուրբ Կույսին
- Հաստատված լինելով Մոռեա գնալու մտադրությունը, երկրի մասին տեղեկություն ստանալու նպատակով Մխիթարն այնտեղ է ուղարկում Հայր Գեորգին
- Խաղաղություն հաստատելու փորձեր են կատարվում
- Եփրեմ Պատրիարքին հաջորդում է Ավետիքը – Նրա նենգ հնարքները Մխիթարին ձեռք ձգելու համար
- Մխիթարը նախ թաքնվում է մի բարեկամի տանը, ապա փախչում է Զմյուռնիա
- Վենետիկյան մի նավով մեկնում է դեպի Մոռեա
-
- Մխիթարը, Նեապոլիս հասնելով, Միաբանության բնակության համար ընտրում է Մեթոն բերդաքաղաքը
- Միաբանական կյանքի նկարագրությունը
- Աշակերտներից երկուսին ուղարկում է Հռոմ, Միաբանության համար ստանալու Սուրբ Աթոռի հավանությունը
- Հռոմ են գնում, ճանապարհին կանգ առնելով Վենետիկում – Հռոմում, Վենետիկի դեսպանի առաջնորդությամբ, ներկայանում են Կղեմես ԺԱ Քահանայապետին
- Սկսվում է Միաբանության գործի քննությունը, բայց այլևայլ դժվարությունների պատճառով երկարելով՝ Հայր Եղիա վարդապետը վերադառնում է Մեթոն
-
- Միաբանության մեջ առաջին անգամ մուտք են գործում հիվանդություններն ու մահը
- Մխիթարը ծանր հիվանդանում է և առողջանում հուրախություն բոլորի – Հայր Մանուել վարդապետն առաքելության է ուղարկվում Եվդոկիա
- Մխիթարը, պարտքերի տակ ճնշված, ձեռնարկում է վանատան շինությանը և հաջողությամբ ավարտում է այն
- Միաբանության չափազանց չքավորությունը և տնտեսական անհաջողությունները
- Վենետիկցի իշխանների բարերարությունները – Սկսում և ավարտում է եկեղեցու կառուցումը
-
- Հակառակություններ և զրպարտություններ ընդդեմ Մխիթարի և Միաբանության
- Միաբանության համար ընտրում է Սուրբ Բենեդիկտոսի կանոնը
- Մի քանի խնդիրներ են ծագում, որոնց մեջ Մխիթարը հաղթող է հանդիսանում
- Պոլսում դարձյալ հակառակություններ են սկսվում Միաբանության դեմ և Հայր Եղիա վարդապետը ետ է կանչվում
- Մխիթարը սկսում է Սուրբ Թովմա Աքվինացու գրքի թարգմանությունը և շարունակում է դասախոսել
-
- Մխիթարը տեղեկանում է Օսմանցիների պատերազմական պատրաստություններին ընդդեմ Վենետիկի – Որոշում է Միաբանությունը տեղափոխել Վենետիկ
- Ճամփորդության նախապատրաստությունները
- Մեկնում են Վենետիկ
- Նկարագրություն Վենետիկ քաղաքի և պատմական ակնարկ տեղի Հայ գաղթականության
- Մխիթարը ժամանակավոր տուն է վարձում Սուրբ Մարտին եկեղեցուն կից
-
- Օսմանցիները սկսում են պատերազմը Վենետիկցիների դեմ – Հայր Մանուել և Հայր Թովմաս վարդապետները թողնում են Մեթոնը և գնում Վենետիկ
- Մեթոնի առումը
- Զինվորները հարձակվում են Մխիթարի վանատան վրա, ձերբակալում են այնտեղ եղած մարդկանց և նրանց վաճառում են հայերին – Արևելք են տարվում և փրկանքով ազատվում շնորհիվ Հայր Պողոս և Հայր Գեորգ վարդապետների – Ողջ և առողջ հասնում են Վենետիկ
- Միաբանության կյանքն այդ օրերին
-
- Մխիթարը ծերակույտից քաղաքում վանատեղի է խնդրում – Խնդրանքը օրենքներին հակառակ լինելով՝ չի ընդունվում
- Խնդրում է և իրեն շնորհվում է Սուրբ Ղազար կղզին
- 1717 թվականի Սեպտեմբերի 8ին մտնելով Սուրբ Ղազար, կատարում են ամենաանհրաժեշտ նորոգությունները և 1718 թվականի Ապրիլի վերջին բոլոր միաբանները փոխադրվում են այնտեղ
- Պոլսում այլևայլ կրոնական խնդիրներ են առաջանում և նորանոր ամբաստանություններ են լինում Միաբանության դեմ
-
- Մխիթարը ճանապարհ է ընկնում դեպի Հռոմ – Ճանապարհին այցելում է Լիվոռնոյի Հայերին
- Հռոմ հասնելով, ներկայանում է Ծիրանավորներին և Սրբազան Քահանայապետին
- Տպագրում է իր ջատագովությունը – Միաբանության խնդիրների քննության համար գումարվում է Ծիրանավորների ժողովը
- Աբբահայրը Սուրբ Հակոբ Մծբնացուն վերագրված «Զգօն» գիրքը նվիրում է Սրբազան Քահանայապետին – Սրբազանից նվերներ է ստանում և հաղթանակած վերադառնում է Վենետիկ
-
- Ազգիս ընդհանուր կրոնական խեղճ վիճակը
- Մխիթարի գլխավոր նպատակներից մեկը առաքելությունն էր
- Խնդրագրեր են հասնում ամեն կողմից
- Ինչպե՞ս էին պատրաստվում և առաքվում քարոզիչները
- Ինչպիսի ուսուցումներ էր տալիս Մխիթարն իր աշակերտներին նամակներով
- Մխիթարյանների գործունեությունը Պոլսում
- Մխիթարյան առաքելությունները Հայաստանի գավառներում
- Մխիթարյան առաքելությունը Բելգրադում
- Մխիթարյանները Տրանսիլվանիայում
-
- Սուրբ Ղազարի եկեղեցու նորոգությունը և հիմնական փոփոխությունները
- Խորանների շինությունը
- Սուրբ Հովսեփի խորանը Ավանդատան մեջ – Նորոգություններ եկեղեցու գավիթում
- Եկեղեցու վերանորոգումը հաջորդ Աբբաների օրոք
- Քահանաների բնակությանը սահմանված սենյակների շինությունը
- Նորընծայարանի և Վարժարանի շենքերի կառուցումը
- Սեղանատունը
- Սուրբ Բենեդիկտոսի մատուռը – Գրադարանը, Ձեռագրատունն ու Թանգարանը
- 1740 թվականին ավարտվում է վանքի ամբողջական շինությունը
- Սուրբ Ղազար կղզու ընդարձակումը
-
- Աշակերտների ընտրության պայմանները
- Ուսանող պատանիների զգեստավորումը – Նորընծաների և վարժարանականների առանձին բնակությունն իրենց առանձին դաստիարակներով, ուսուցիչներով և կանոններով
- Նկարագրություն Մխիթարի տված դաստիարակության
- Հոգևոր և ուսումնական կրթությունները
- Սքեմառության և ուխտադրության հանդեսները – Քահանայական Ձեռնադրությունը և վարդապետական գավազանի ստացումը
- Վանական մի քանի սովորություններ և հանգստի պահերը
-
- 04
-
05
-
06
-
-
-
- 1) Հայր Միքայել Չամչյան (1738-1823)
- 2) Հայր Գաբրիել Ավետիքյան (1751-1827)
- 3) Հայր Մկրտիչ Ավգերյան (1762-1854)
- 4) Հայր Մանուել Ջախջախյան (1770-1835)
- 5) Հայր Արսեն Բագրատունի (1790-1866)
- 6) Հայր Պողոս Հովնանյան (1802-1884)
- 7) Հայր Ղևոնդ Հովնանյան (1817-1897)
- 8) Հայր Հովսեփ Գաթըրճյան (1820-1882)
- 9) Հայր Ղևոնդ Ալիշան (1820-1901)
- 10) Հայր Մանուել Քաջունի (1823-1903)
- 11) Հայր Կղեմես Սիպիլյան (1824-1878)
- 12) Հայր Արսեն Այտընյան (1825-1902)
- 13) Հայր Գարեգին Զարբհանալյան (1827-1901)
- 14) Հայր Գրիգորիս Գալեմքյարյան (1862-1917)
- 15) Հայր Գաբրիել Մենևիշյան (1864-1936)
- 16) Հայր Հակոբոս Տաշյան (1866-1933)
- 17) Հայր Արսեն Ղազիկյան (1870-1932)
- 18) Հայր Վարդան Հացունի (1870-1944)
- 19) Հայր Ներսես Ակինյան (1883-1963)
- 20) Հայր Ղևոնդ Տայան (1884-1968)
- 21) Հայր Վահան Հովհաննեսյան (1884-1977)
- 22) Հայր Համազասպ Ոսկյան (1895-1968)
- 23) Հայր Վահան Ինգլիզյան (1897-1968)
- 24) Հայր Մեսրոպ Ճանաշյան (1908-1974)
-
-
-
Նախապես տրված ընդհանուր հրահանգներով չբավարարվելով, Մխիթարն առանձին նամակներով ևս խրատում, հորդորում ու սրտապնդում էր քարոզչության մեկնած վարդապետներին, նույնիսկ կռվի դաշտում, նեղությունների ու ձախողությունների ժամանակ. «Ամբողջ տիեզերքը շրջապատված է նեղություններով ու խաչերով. և դրանք ոսկու հանք են, որտեղից խոնարհ և աստվածասեր քրիստոնյան առատ ոսկի է հանում համբերությամբ ու բարի գործերով, և դրանով գնում է Երկնքի Արքայությունը: Դիզե՛նք, ուրեմն, սիրելիս, խոնարհության փայտը, որի տակ դնելով Աստծո սիրո կայծը, վառենք համբերության շնչով, և այդպես կհալվեն ու կմաշվեն նեղությունները, իսկ մենք կհավաքենք մեր առաքինությունների արդյունքը: [...] Ուստի ամենևին հոգ չանենք, եթե նախատվենք հակառակորդներից կամ արհամարհվենք ծանոթներից. եթե մեզնից ավելի փոքրերը կամ մեծերը դատեն կամ մերժեն մեզ. հոգ չանենք, եթե այսօր պարսավեն մեզ, իսկ վաղը՝ բամբասեն, որովհետև սրանք նոր կամ զարմանալի բաներ չեն, և մեզ հավիտենական վարձատրության առիթ են լինելու: Ջանա՛ համբերությամբ հաղթել հակառակորդներին և երբեք մի՛ վհատվիր, երբ տեսնես քեզ ձախողությունների կամ նեղությունների մեջ»[1]: Ոսկեբերանի սրտին արժանի խոսքեր են սրանք և իմաստներ, որոնք ամենամեծ ուժն ու ազդեցությունն էին ձեռքբերում մի այնպիսի անձի գրչի տակ, որի ամբողջ կյանքը վշտակրությունների մի անընդհատ շարք էր եղել:
Տեսնելով, թե ինչպիսի՛ գաղափարականներով էր կրթում Մխիթարն իր քարոզիչների սիրտն ու հոգին, և թե ի՛նչ ուղղություն էր տալիս նրանց, միայն այդ ժամանակ կկարողանանք ըմբռնել, թե որքա՛ն անիրավ էին հակառակորդները, երբ Մխիթարին ու նրա աշակերտներին զրպարտում էին իբրև արծաթասեր, խռովարար և վնասակար անձինք: Ահա նրա նամակներից մի հատված. «Ջանա՛ ամեն կերպ սիրով ու համբերությամբ վարվել բոլորի հետ. մանավանդ որբերին, այրիներին և աղքատներին օգտակար եղիր նրանց նեղությունների մեջ: Եթե մեկն ուզի ողորմություն տալ քեզ, նրան հորդորիր, որ աղքատներին տա. մի՛ մտածիր, թե վանքն էլ դրա կարիքն ունի. քանի որ եթե մենք աղքատների համար հոգանք, Աստված էլ մեր կարիքները կհոգա: Եվ որքանով որ դա հնարավոր է, թող ո՛չ թե քո, այլ՝ օտարի ձեռքով տրվի այդ ողորմությունը»[2]:
«Ինչպես շատ անգամներ ասել եմ, դարձյալ հիշեցնում եմ քեզ, թե որքա՜ն գյուղեր ու ավաններ կան, ուր Հիսուսի անունն անգամ չգիտեն: Արդ, եթե մի քաղաքից հալածվեք, գնացեք այդ ավանները և նրանց սովորեցրեք Աստծո անունը: [...] Եվ երբ կծաղկեցնեք և կպայծառացնեք այդ տեղն էլ, և այնտեղ էլ ձեզ արգելքներ կհասնեն, որ չքարոզեք, այնտեղից էլ ելեք, գնացեք ուրիշ տեղ և այնտեղ ևս ծաղկեցրեք Քրիստոսի հավատքը: Լա՛վ համոզվեցեք այս բանին. որ մեր պարտքն է աշխատել և ծաղկեցնել, իսկ տիրելը և իշխելը ուրիշների իրավունքն է»[3]:
«Ջանա՛ երկայնմտությամբ և խոհեմությամբ կառավարել ժողովրդին, և միշտ մտածիր հոգիների փրկության մասին: Սիրով համբերիր, եթե որևէ մեկից վիշտ կրես, և երբեք չվհատվես, եթե մեկն արհամարհի կամ այպանի քեզ. քանի որ միայն այն ժամանակ Քրիստոսի ճշմարիտ աշակերտը կլինես, երբ նախատվես ու նեղություն կրես, և ո՛չ թե՝ երբ պատիվ ու մեծարանք ընդունես բոլորից: [...] Այն օրը, որ վիշտ կամ զրկանք չկրեցիր, չկարծես, թե մեծ վաստակ կամ շահ ունեցար. ընդհակառակն՝ կորցրեցիր այն, ինչպես երկրագործն է կորցնում այն օրը, երբ չի կարողանում հերկել կամ սերմանել»[4]:
Ահա այս ոճով Մխիթարի գրեթե բոլոր նամակները, մանավանդ իր աշակերտներին գրածները, գեղեցիկ խրատների մի հյուսվածք են, որոնց մեջ հաճախ հեղում է, – միշտ նոր եռանդով, – համբերության, սիրո, անհիշաչարության և ա՛յլ առաքինությունների գովքը, և դրանք գործադրելու եղանակներն է ուսուցանում: Բայց ինչը որ Մխիթարի բնավորության ամենաակնառու հատկանիշն է կազմում, դա նրա անընչասիրությունն է, սաստիկ ատելությունը արծաթասիրության ախտի դեմ, որը թեև խորապես քանդակել էր իր աշակերտների սրտում, այդուհանդերձ հաճախ վերադառնում էր այդ հարցին իր ազդու խոսքերով, որպեսզի անջնջելի դարձներ այդ համոզումը: Ուրիշ որևէ պատվեր տալու ժամանակ Մխիթարի խոսքերում տեսանելի է մի քաղցրություն, մի տեսակ զիջողություն՝ պարագաների համեմատ. բայց երբ խոսքը դրամի մասին է, դառնում է անողոք, խիստ հրամայող. այլևս այն մեղմ ու ճկուն գրիչը չէ, որ գիտի նաև ներողամիտ լինել մարդկային թերությունների նկատմամբ, այլ՝ մի սուր է, որ փայլատակում է, սպառնում, կտրում: Իր աշակերտներից մեկին գրում է. «Իմացիր, որ եթե մեկն ուզենա շուրջառ կարել մեր եկեղեցու համար, կարևոր չէ՝ մեծագին կամ էժանագին կտորից, բնավ թույլ չտաս, քանի որ առայժմ դրա կարիքը չունենք, և կարողների համար էլ մեծ բեռ ու ծախս կլինի»[5]: Դարձյալ. «Գրեցի, որ ոչ մեկից հիշատակ չընդունի վանքի համար, ո՛չ զգեստեղեն և ո՛չ արծաթեղեն, իսկ եթե մեկն էլ ողորմություն տա Միաբանության համար, հարկ է հրաժարվել և չընդունել բնավ: [...] Կրոնավորն ինչպես անարծաթ ելնում է մենաստանից, նույնպես անարծաթ պետք է վերադառնա»[6]: «Իսկ մեր վանքին տրված ողորմությունների և հիշատակների համար, ինչպես որ առաջ գրեցի, շատ զգույշ եղիր: [...] Եվ եթե մեկն ինքնակամ հոժարությամբ կամենա որևէ բան նվիրել Միաբանությանը, դու ջանա՛ նրանց միտքը փոխել և արգելել, ասելով, որ մենք դրա կարիքը չունենք. ավելի լավ է, որ այդ ընծայի կամ հիշատակի արժեքը աղքատներին տրվի»[7]:
Այսպիսի սկզբունքներով սնված և տոգորված անձինք ակնհայտ է, որ ոչ մի դժվարության առաջ կանգ չէին առնելու, ամեն տեղ գրկաբաց ընդունվելու էին և իրենց վիթխարի ջանքերով կարողանալու էին խամ ու խոպանի վերածված հողը կրկին բերրի ու ծաղկալի բուրաստան դարձնել: Եվ ժողովուրդը, նրանց առաքինության փորձը մի անգամ առնելով, կապվելու էր նրանց, և Մխիթարյանը դառնալու էր ճշմարիտ քարոզչի տիպար օրինակը: Այսպես՝ ընդհանուր կերպով տեսնելուց հետո, թե ինչպիսի հոգիով էին պատրաստվում Մխիթարյան առաջին քարոզիչները, անցնենք թռուցիկ մի ակնարկ տալու նրանց առաքելական գործունեությանը, որն այդ ժամանակ հիմնականում երեք կամ չորս կենտրոններում էր ամփոփվում. ա) Պոլիս, բ) Գավառները, գ) Տավրոնոն կամ Բելգրադ, որին հետո փոխարինեց Նայսոց քաղաքը, և դ) Եղիսաբեթուպոլիս կամ Բաշֆալով քաղաքը Տրանսիլվանիայում: