Կղզում կրած սաստիկ վշտերը
-
01
-
-
02
-
- Մխիթարը հասնում է Էջմիածին – Այն ժամանակվա Նահապետ Կաթողիկոսը – Աչքի սաստիկ ցավ է ունենում
- Մեկնում է Էջմիածնից և նախ Խորվիրապի վանքն այցելելով, ուղևորվում է դեպի Սևանի կղզին և վանքը – Այնտեղ իրեն երևում է Սուրբ Աստվածածինը
- Թողնում է Սևանը և գնում Բասենի վանք, ուր եկեղեցու լուսարար և տղաների դաստիարակ է լինում – Սկսում է քարոզել – Վերադառնում է Սեբաստիա
-
- Սեբաստիա հասնելով, Մխիթարը գնում է Սուրբ Նշան – Նրա ուսումնասիրության ոճը
- Միաբանների առաջ հանպատրաստից քարոզ է խոսում – Մի քանի վարդապետ կրկին փորձում է իր աշակերտության գրավել նրան, բայց չի հաջողում
- Աչքերն հիվանդանում են և ցավում, մինչև իսկ կուրանալու վտանգ ստեղծելով – Մեծ դժվարությամբ բժշկվում է
- Հովնան վարդապետի հետ ուղևորվում է դեպի Հալեպ
-
- Մխիթարը հասնում է Հալեպ, ուր ծանոթանում է Հիսուսյան Հայր Անտոն կրոնավորի հետ – Նա Մխիթարին խորհուրդ է տալիս չգնալ Արևմուտք – Նրանից վկայագրեր է վերցնում և գնում Աղեքսանդրիադ
- Իտալիա գնալու համար նույն նավ է մտնում նաև Սսո Կաթողիկոսը – Նավը հանդիպում է Կիպրոս կղզի – Այնտեղ Մխիթարը ծանր հիվանդանում է
- Կղզում կրած սաստիկ վշտերը
-
- Մխիթարը թողնում է Կիպրոս կղզին և նավում դեպի Սելևկիա
- Հալեպ և Այնթապ գնալով, ուղևորվում է դեպի Սեբաստիա – Ճանապարհին կրած նեղությունները
- Բոլորովին առողջանալով՝ առանձնանում է Սուրբ Նշան վանքում
- Մխիթարի քահանայական ձեռնադրությունը
- Նրա հոգում ծնվում է Միաբանություն հիմնելու գաղափարը – Առաջին աշակերտները
- Գնում է Պոլիս, խնդրելու Կարնեցի Խաչատուր վարդապետի աջակցությունը
- Քարոզում է Ղալաթիայի Սուրբ Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցում
- Ստիպվում է թողնել Պոլիսը և վերադառնալ գավառները
-
- Դեպի Տրապիզոն նավարկելիս հանդիպում են ուժգին ալեկոծության և ստիպվում են ցամաք դուրս գալ Սամսոնում
- Մարսվան և Ամասիա քաղաքներում
- Հասնելով Կարին, գնում է Կարմիր վանք
- Երկու անգամ ծանր հիվանդանում է
- Վանքի Առաջնորդ Մարգար եպիսկոպոսից ընդունում է վարդապետական գավազանը
- Կարինում կաթողիկե հավատքը քարոզելու պատճառով քաղաքի Առաջնորդը թշնամանում է նրա դեմ
- Վերջնականապես թողնում է գավառները և երկրորդ անգամ վերադառնում Պոլիս
-
03
-
- Մխիթար վարդապետը հասնում է Պոլիս – Նրա առաքելական գործունեությունը
- Հետզհետե աճում է աշակերտների թիվը, որոնցից ոմանց քահանա ձեռնադրել տալով՝ առաքելության է ուղարկում գավառները
- Հրատարակում է մի քանի հոգևոր գիրք – Բերայում տուն է վարձում իր և աշակերտների բնակության համար
- Եփրեմ Պատրիարքի հարուցած հալածանքը – Մխիթարն ապաստանում է Վեղարավորների վանքում
- Որոշում է թողնել Պոլիսը և գնալ Միաբանություն հիմնել քրիստոնյա մի որևէ երկրում
-
- Մխիթարն աշակերտներին առաջարկում է Արևմուտք անցնելու իր մտադրությունը
- 1701 թվականի Սեպտեմբերի 8ին, Սուրբ Աստվածածնի Ծննդյան տոնի օրը, հիմնում է Միաբանությունը և այն նվիրում է Սուրբ Կույսին
- Հաստատված լինելով Մոռեա գնալու մտադրությունը, երկրի մասին տեղեկություն ստանալու նպատակով Մխիթարն այնտեղ է ուղարկում Հայր Գեորգին
- Խաղաղություն հաստատելու փորձեր են կատարվում
- Եփրեմ Պատրիարքին հաջորդում է Ավետիքը – Նրա նենգ հնարքները Մխիթարին ձեռք ձգելու համար
- Մխիթարը նախ թաքնվում է մի բարեկամի տանը, ապա փախչում է Զմյուռնիա
- Վենետիկյան մի նավով մեկնում է դեպի Մոռեա
-
- Մխիթարը, Նեապոլիս հասնելով, Միաբանության բնակության համար ընտրում է Մեթոն բերդաքաղաքը
- Միաբանական կյանքի նկարագրությունը
- Աշակերտներից երկուսին ուղարկում է Հռոմ, Միաբանության համար ստանալու Սուրբ Աթոռի հավանությունը
- Հռոմ են գնում, ճանապարհին կանգ առնելով Վենետիկում – Հռոմում, Վենետիկի դեսպանի առաջնորդությամբ, ներկայանում են Կղեմես ԺԱ Քահանայապետին
- Սկսվում է Միաբանության գործի քննությունը, բայց այլևայլ դժվարությունների պատճառով երկարելով՝ Հայր Եղիա վարդապետը վերադառնում է Մեթոն
-
- Միաբանության մեջ առաջին անգամ մուտք են գործում հիվանդություններն ու մահը
- Մխիթարը ծանր հիվանդանում է և առողջանում հուրախություն բոլորի – Հայր Մանուել վարդապետն առաքելության է ուղարկվում Եվդոկիա
- Մխիթարը, պարտքերի տակ ճնշված, ձեռնարկում է վանատան շինությանը և հաջողությամբ ավարտում է այն
- Միաբանության չափազանց չքավորությունը և տնտեսական անհաջողությունները
- Վենետիկցի իշխանների բարերարությունները – Սկսում և ավարտում է եկեղեցու կառուցումը
-
- Հակառակություններ և զրպարտություններ ընդդեմ Մխիթարի և Միաբանության
- Միաբանության համար ընտրում է Սուրբ Բենեդիկտոսի կանոնը
- Մի քանի խնդիրներ են ծագում, որոնց մեջ Մխիթարը հաղթող է հանդիսանում
- Պոլսում դարձյալ հակառակություններ են սկսվում Միաբանության դեմ և Հայր Եղիա վարդապետը ետ է կանչվում
- Մխիթարը սկսում է Սուրբ Թովմա Աքվինացու գրքի թարգմանությունը և շարունակում է դասախոսել
-
- Մխիթարը տեղեկանում է Օսմանցիների պատերազմական պատրաստություններին ընդդեմ Վենետիկի – Որոշում է Միաբանությունը տեղափոխել Վենետիկ
- Ճամփորդության նախապատրաստությունները
- Մեկնում են Վենետիկ
- Նկարագրություն Վենետիկ քաղաքի և պատմական ակնարկ տեղի Հայ գաղթականության
- Մխիթարը ժամանակավոր տուն է վարձում Սուրբ Մարտին եկեղեցուն կից
-
- Օսմանցիները սկսում են պատերազմը Վենետիկցիների դեմ – Հայր Մանուել և Հայր Թովմաս վարդապետները թողնում են Մեթոնը և գնում Վենետիկ
- Մեթոնի առումը
- Զինվորները հարձակվում են Մխիթարի վանատան վրա, ձերբակալում են այնտեղ եղած մարդկանց և նրանց վաճառում են հայերին – Արևելք են տարվում և փրկանքով ազատվում շնորհիվ Հայր Պողոս և Հայր Գեորգ վարդապետների – Ողջ և առողջ հասնում են Վենետիկ
- Միաբանության կյանքն այդ օրերին
-
- Մխիթարը ծերակույտից քաղաքում վանատեղի է խնդրում – Խնդրանքը օրենքներին հակառակ լինելով՝ չի ընդունվում
- Խնդրում է և իրեն շնորհվում է Սուրբ Ղազար կղզին
- 1717 թվականի Սեպտեմբերի 8ին մտնելով Սուրբ Ղազար, կատարում են ամենաանհրաժեշտ նորոգությունները և 1718 թվականի Ապրիլի վերջին բոլոր միաբանները փոխադրվում են այնտեղ
- Պոլսում այլևայլ կրոնական խնդիրներ են առաջանում և նորանոր ամբաստանություններ են լինում Միաբանության դեմ
-
- Մխիթարը ճանապարհ է ընկնում դեպի Հռոմ – Ճանապարհին այցելում է Լիվոռնոյի Հայերին
- Հռոմ հասնելով, ներկայանում է Ծիրանավորներին և Սրբազան Քահանայապետին
- Տպագրում է իր ջատագովությունը – Միաբանության խնդիրների քննության համար գումարվում է Ծիրանավորների ժողովը
- Աբբահայրը Սուրբ Հակոբ Մծբնացուն վերագրված «Զգօն» գիրքը նվիրում է Սրբազան Քահանայապետին – Սրբազանից նվերներ է ստանում և հաղթանակած վերադառնում է Վենետիկ
-
- Ազգիս ընդհանուր կրոնական խեղճ վիճակը
- Մխիթարի գլխավոր նպատակներից մեկը առաքելությունն էր
- Խնդրագրեր են հասնում ամեն կողմից
- Ինչպե՞ս էին պատրաստվում և առաքվում քարոզիչները
- Ինչպիսի ուսուցումներ էր տալիս Մխիթարն իր աշակերտներին նամակներով
- Մխիթարյանների գործունեությունը Պոլսում
- Մխիթարյան առաքելությունները Հայաստանի գավառներում
- Մխիթարյան առաքելությունը Բելգրադում
- Մխիթարյանները Տրանսիլվանիայում
-
- Սուրբ Ղազարի եկեղեցու նորոգությունը և հիմնական փոփոխությունները
- Խորանների շինությունը
- Սուրբ Հովսեփի խորանը Ավանդատան մեջ – Նորոգություններ եկեղեցու գավիթում
- Եկեղեցու վերանորոգումը հաջորդ Աբբաների օրոք
- Քահանաների բնակությանը սահմանված սենյակների շինությունը
- Նորընծայարանի և Վարժարանի շենքերի կառուցումը
- Սեղանատունը
- Սուրբ Բենեդիկտոսի մատուռը – Գրադարանը, Ձեռագրատունն ու Թանգարանը
- 1740 թվականին ավարտվում է վանքի ամբողջական շինությունը
- Սուրբ Ղազար կղզու ընդարձակումը
-
- Աշակերտների ընտրության պայմանները
- Ուսանող պատանիների զգեստավորումը – Նորընծաների և վարժարանականների առանձին բնակությունն իրենց առանձին դաստիարակներով, ուսուցիչներով և կանոններով
- Նկարագրություն Մխիթարի տված դաստիարակության
- Հոգևոր և ուսումնական կրթությունները
- Սքեմառության և ուխտադրության հանդեսները – Քահանայական Ձեռնադրությունը և վարդապետական գավազանի ստացումը
- Վանական մի քանի սովորություններ և հանգստի պահերը
-
- 04
-
05
-
06
-
-
-
- 1) Հայր Միքայել Չամչյան (1738-1823)
- 2) Հայր Գաբրիել Ավետիքյան (1751-1827)
- 3) Հայր Մկրտիչ Ավգերյան (1762-1854)
- 4) Հայր Մանուել Ջախջախյան (1770-1835)
- 5) Հայր Արսեն Բագրատունի (1790-1866)
- 6) Հայր Պողոս Հովնանյան (1802-1884)
- 7) Հայր Ղևոնդ Հովնանյան (1817-1897)
- 8) Հայր Հովսեփ Գաթըրճյան (1820-1882)
- 9) Հայր Ղևոնդ Ալիշան (1820-1901)
- 10) Հայր Մանուել Քաջունի (1823-1903)
- 11) Հայր Կղեմես Սիպիլյան (1824-1878)
- 12) Հայր Արսեն Այտընյան (1825-1902)
- 13) Հայր Գարեգին Զարբհանալյան (1827-1901)
- 14) Հայր Գրիգորիս Գալեմքյարյան (1862-1917)
- 15) Հայր Գաբրիել Մենևիշյան (1864-1936)
- 16) Հայր Հակոբոս Տաշյան (1866-1933)
- 17) Հայր Արսեն Ղազիկյան (1870-1932)
- 18) Հայր Վարդան Հացունի (1870-1944)
- 19) Հայր Ներսես Ակինյան (1883-1963)
- 20) Հայր Ղևոնդ Տայան (1884-1968)
- 21) Հայր Վահան Հովհաննեսյան (1884-1977)
- 22) Հայր Համազասպ Ոսկյան (1895-1968)
- 23) Հայր Վահան Ինգլիզյան (1897-1968)
- 24) Հայր Մեսրոպ Ճանաշյան (1908-1974)
-
-
-
Տեղի բոլոր բնակիչները հույն էին, Մխիթարը նրանց լեզուն չէր հասկանում և ծանոթ մեկն էլ չուներ, այդ իսկ պատճառով այնտեղ միայն մի գիշեր մնաց: Հաջորդ օրը ստիպված գրաստ վարձեց և գնաց կղզու գլխավոր՝ Սաղամյուս քաղաքը, ուր հայ ընտանիքներ կային և իրենց առանձին եկեղեցին ունեին, որի խցերից մեկն էլ իրեն տվեցին: Երեք օր այդ խցում մնաց, հիվանդ, երեսի վրա լքված: Մի հոգի անգամ չգտնվեց, որ նրան այցելեր, հոգ տաներ կամ գեթ մի գավաթ ջուր տար: Այնտեղ՝ օտարության մեջ անկասկած մեռնելու էր, եթե չգտնվեին մի քանի հայեր, որոնք ո՛չ թե գթասրտությունից դրդված, այլ՝ իրենց վրայից մի բեռ թոթափած լինելու համար, վերցրեցին նրան, տարան ու հայ ճգնավորների վերոհիշյալ Սուրբ Մակար վանքի դռանը թողեցին, ասելով. «Թող կրոնավորները հոգան ազգային կրոնավոր սարկավագին»:
Այդ ժամանակ վանքի Առաջնորդն էր Չոլախ վարդապետը, որին արդեն հիշատակել ենք: Բարեբախտաբար, այդ օրն այնտեղ չէր: Մխիթարն ու վանքի աբեղաներն իրար անծանոթ չէին. այդ վանքում էր կատարվել Հովնան եպիսկոպոսի ձեռնադրությունը, որին Մխիթարը ներկա էր գտնվել: Առաջին հանդիպման ժամանակ նրա ու աբեղաների միջև անհաճո դիպվածներ էին պատահել, քանի որ առիթը ներկայանալիս նա համարձակ քարոզում էր իր կրոնական համոզումները: Այն օրերին նա արդեն առիթ էր ունեցել կրոնական հարցերի շուրջ վիճելու աբեղաների հետ և նրանք Մխիթարի նկատմամբ ատելությամբ էին լցվել, ուստի նա մտքով անգամ չէր անցկացնում հյուրամեծար ընդունելություն գտնել: Եվ իրոք, երբ իմացան, որ հիվանդը Մխիթար սարկավագն է, աբեղաներից ոչ մեկը ուշադրություն չդարձրեց վրան: Բնակվելու համար տվեցին նրան խոնավ, խարխուլ մի խուց, ուր անարգել մուտք ունեին քամին ու անձրևը, ուր կարպետի մի կտոր կամ մի քրձիկ անգամ չկար, որ հիվանդը կարողանար իր վրան առնել[1]: Խե՜ղճ Մխիթար, որ բրդե մի վերարկու ուներ միայն, որի կեսն իբրև անկողին էր տարածում, կեսն էլ որպես ծածկոց վրան էր առնում: Քայլելու անկարող, այստեղ էլ չգտնվեց կարեկից մեկը, որ գոնե որպիսությունը հարցներ, մի քիչ ջուր կամ միկտոր հաց բերեր: Ծարավից ու անոթությունից ստիպված, տկար ու դողդոջուն քայլերով ինքն էր խոհանոց գնում, իրեն պետք եղածը գրեթե որպես ողորմություն խնդրելու: Ծառայողներն էլ, աբեղաներից ավելի փափուկ սիրտ չունենալով, հանդիմանում էին նրան, թե ինչո՞ւ ընդհանուր ճաշի ժամին չի ներկայանում և անհանգստացնում է իրենց: Այս և նման դառն ու կծու խոսքերից հետո՝ տալիս էին մի կտոր գարեխառն հաց ու մի քանի հատիկ աղի ձիթապտուղ, որոնց համար շնորհակալություն հայտնելով՝ խուց էր վերադառնում: Այդտեղ մնացած երեք ամիսների ընթացքում դա էր Մխիթարի կերակուրը:
Սուրբ Մակարի վանքում Մխիթարի կրած վշտերը լավ հասկանալու համար հարկավոր է իմանալ տեղանքին վերաբերվող մի քանի ա՛յլ հանգամանք ևս: Խուցը, որ տվել էին իրեն, շինված էր վանքի տանիքի վրա, որի միայն մի կողմից զառիվայր մի ճանապարհ կար, որով պետք է իջներ, եթե պարտեզ գնալու կարիքն ունենար: Վանքից երեք քարընկեց հեռավորության վրա էր գտնվում պարտեզը, ուր մի ընդարձակ քարանձավ կար, որտեղից առատ ջուր էր բխում, որ գնում թափվում էր մի մեծ ավազանի մեջ, քարայրից տասը կանգուն հեռու, ապա այնտեղից տարածվում պարտեզով մեկ: Այնտեղ՝ պարտեզի մեջ ու ճանապարհի մոտ, մշտապես սողում էր օձերի մի ահագին բազմություն, որ շատ սովորական է Կիպրոս կղզու համար։
Խեղճն օրն ի բուն տառապում էր ցավերով, օտարության ու միայնության վշտերով մաշված, մութ ու խոնավ խցում, որից հիվանդությունը գնալով ավելի էր սաստկանում, իսկ ջերմը նրան դեպի մահ էր տանում: Ամեն օր, ժամը երեքից մինչև երեկո, տանջվում էր օրհասական տագնապների ու քրտինքի մեջ, անխնամ, լքված ու անօգնական: Երբեմն, գրեթե ուշակորույս ու զգայազուրկ, խցից ցած իջնելով պարտեզ էր գնում, և ջերմին չդիմանալով՝ մի փոքր զովանալու համար իրեն ավազանի ջրի մեջ էր գցում: Ժամեր էին անցնում, և ահա ջերմին հաջորդում էր մի ցուրտ սարսուռ, որից սթափվում էր և իսկույն ավազանից դուրս ելնում: Ապա իր բրդե վերարկուի մեջ փաթաթվելով, ուժասպառ գետին էր ընկնում և ժամերով քնում ավազանի մոտ, կիզիչ արևի տակ, շուրջը սողացող օձերի մեջ: Երբեմն արևի սաստիկ տապը նրան մղում էր քարայրի ներսը, ուր ոտները ջրի մեջ ընկղմած, թաց քարերի վրա պառկում էր մինչև երեկո: Երբ գիշերվա ստվերները թանձրանում էին չորս բոլորը և ջերմը նվազում էր, ուզում էր վանք վերադառնալ, իր խուցը: Բայց ոտքի վրա կանգնելու անկարող, այն զառիվեր ու քարոտ ճանապարհը մագլցելով, չորեքթաթ էր բարձրանում: Ճանապարհին տասներկու անգամ կանգ էր առնում և Տասներկու Առաքյալների անունները տալով, մեծ տառապանքով հազիվ հասնում էր իր խուցը, ուր իրեն ուրիշ տանջանքներ էին սպասում. ծարավը, քաղցը, լքման ու միայնության սարսափը: Եվ այս բանը միայն մի անգամ չպատահեց, որ վրիպեր վանականների աչքից, այլ՝ տասն անգամից ավելի: Եվ սակայն չգտնվեց մեկը, որի գութը շարժվեր, նրա ցավերին մի դեղ կամ դարման աներ, կամ գոնե զգուշացներ, որ միշտ պաշարված էր մեռնելու վտանգով, կարող էր մարդաչափ խորություն ունեցող ավազանի մեջ խեղդվել, կամ օձերից թունավորվել: Բայց կար Մեկը, որ ի վերուստ պաշտպանում էր նրան և այդ տառապանքների ու ցավերի մեջ ամրացնում էր նրա հոգին: Հարկավոր էր անցնել այդ փշալից ճանապարհով, հետո հասնելու համար ավետարանական սրբության բարձունքներին:
Աբեղաները թշվառ պանդուխտին ոչ միայն իրենց գութն ու խնամքն էին զլանում, այլև կծու խոսքերով վիրավորում էին նրա արդեն իսկ ցավատանջ սիրտը: Առանց բնավ ի նկատի առնելու հիվանդի վիճակը, խիստ խոսքերով հանդիմանում էին, թե ինչո՞ւ աղոթքի ու ժամերգությունների ժամանակ իրենց հետ եկեղեցի չի գնում: Այդ օրերին Սուրբ Մակարի վանք եկան հայ ուխտավորներ, որոնց հետ կար նաև մի եպիսկոպոս, շատ բարեսիրտ մի անձ, որը տեսնելով Մխիթարի մահամերձ վիճակը, ձեռքից եկած բարիքն անում էր նրան, դարմանում, մխիթարում: Սրանից Մխիթարը մի փոքր ոգի առավ: Վարդավառի տոնի օրը խավիծ ուտել փափաքեց: Եպիսկոպոսն անձամբ խոհանոց գնաց, իր իսկ ձեռքով պատրաստեց ու բերեց հիվանդին: Մխիթարն իր ամբողջ կյանքում այդքան ախորժակով կերակուր չէր կերել: Նյութականից ավելի, բարոյապես զորացավ, սիրտ առավ: Մի սփոփիչ խոսք, մի գորովալի հայացք, հաճախ դեղերից ավելին արժեն: Այդուհետև Մխիթարի բարի հրեշտակը եղավ այդ եպիսկոպոսը, որին խնդրեց իրեն քաղաք տանել, ուր նույնիսկ եթե չկարողանար իր հիվանդությունը դարմանել, գոնե աբեղաներից հեռու մնալով՝ հոգու ցավերը կթեթևացներ: Խնդրանքը կատարվեց, նրան քաղաք տարան և տեղավորեցին եկեղեցու սենյակներից մեկում, ուր ազգայիններից դարձյալ նույն սառը ընդունելությունը գտնելով՝ երեսի վրա լքված ու անխնամ մնաց: Կիպրոսի այրող արևից քարացել էր այդ հայերի սիրտը: Նրանցից հուսահատված, Մխիթարը դիմեց լատին կրոնավորներին, խնդրելով ինչ-որ մի դեղ տալ իր հիվանդության համար: Նրանցից էլ օգնություն չստացավ: Չափազանց երկչոտ մարդիկ էին, ուստի տեսնելով նրան այդքա՜ն հյուծված ու սպառված, չհամարձակվեցին դեղ տալ, որպեսզի եթե հանկարծ մեռներ, իրենք պատասխանատու չլինեին նրա մահվանը: Ի վերջո հայերի մեջ գտնվեց գթասիրտ մեկը, որ դալուկի ու ջերմի դեղ տվեց, բայց մի այնպիսի զորավոր դեղ, որ սաստիկ ազդելով՝ գրեթե մահվան դուռը հասցրեց նրան: Մի փոքր զորանալու համար՝ Մխիթարը ստիպված եղավ միառժամանակ թողնել, չափավորել իր խիստ ճգնությունները, ինչպես ժամանակին իրեն խրատել էին իր հոգևոր դաստիարակները, և այդուհետև սկսեց միս ուտել, մինչև որ կատարելապես առողջացավ:
[1] Ժամանակակիցների նկարագրության համաձայն, այսպիսին էր Սուրբ Մակար վանքի հայ վանականների կենցաղը. ամբողջ տարին պահքով էին անցկացնում, այսինքն՝ մսեղեն բացարձակապես չէին գործածում, օրը միայն մի անգամ էին ուտում, իսկ կերակրացանկին մաս էին կազմում խաշած բակլան, ոսպը կամ սիսեռը, բանջարեղեններն ու ձիթապտուղը: Նրանց կերած հացը զուտ ցորենի ալյուրից չէր, այլ՝ գարեխառն: Ընդհանրապես միայն ջուր էին խմում: Առավոտյան շատ կանուխ էին արթնանում, ժամերգություններն ասում: Ցավալի է միայն այն, որ իրենց այդ բոլոր ճգնությունների հետ չունեին հոգևոր ներանձնական կյանքը և քրիստոնյայի, մանավանդ կրոնավորի հարկավոր առաքինությունները: Ամբողջ օրն իրար հետ լեզվով ու ձեռքով կռիվ էին անում, իսկ երեկոյան, հանգստյան ժամին, յուրաքանչյուր ոք միաբանակցի խցի առաջ գնալով, իրարից ներողություն ու թողություն էին խնդրում: Հաջորդ օրը, սակայն, վերադառնում էին նույն բաներն անելու: