Մանկությունը և նախնական կրթությունը
-
01
-
-
02
-
- Մխիթարը հասնում է Էջմիածին – Այն ժամանակվա Նահապետ Կաթողիկոսը – Աչքի սաստիկ ցավ է ունենում
- Մեկնում է Էջմիածնից և նախ Խորվիրապի վանքն այցելելով, ուղևորվում է դեպի Սևանի կղզին և վանքը – Այնտեղ իրեն երևում է Սուրբ Աստվածածինը
- Թողնում է Սևանը և գնում Բասենի վանք, ուր եկեղեցու լուսարար և տղաների դաստիարակ է լինում – Սկսում է քարոզել – Վերադառնում է Սեբաստիա
-
- Սեբաստիա հասնելով, Մխիթարը գնում է Սուրբ Նշան – Նրա ուսումնասիրության ոճը
- Միաբանների առաջ հանպատրաստից քարոզ է խոսում – Մի քանի վարդապետ կրկին փորձում է իր աշակերտության գրավել նրան, բայց չի հաջողում
- Աչքերն հիվանդանում են և ցավում, մինչև իսկ կուրանալու վտանգ ստեղծելով – Մեծ դժվարությամբ բժշկվում է
- Հովնան վարդապետի հետ ուղևորվում է դեպի Հալեպ
-
- Մխիթարը հասնում է Հալեպ, ուր ծանոթանում է Հիսուսյան Հայր Անտոն կրոնավորի հետ – Նա Մխիթարին խորհուրդ է տալիս չգնալ Արևմուտք – Նրանից վկայագրեր է վերցնում և գնում Աղեքսանդրիադ
- Իտալիա գնալու համար նույն նավ է մտնում նաև Սսո Կաթողիկոսը – Նավը հանդիպում է Կիպրոս կղզի – Այնտեղ Մխիթարը ծանր հիվանդանում է
- Կղզում կրած սաստիկ վշտերը
-
- Մխիթարը թողնում է Կիպրոս կղզին և նավում դեպի Սելևկիա
- Հալեպ և Այնթապ գնալով, ուղևորվում է դեպի Սեբաստիա – Ճանապարհին կրած նեղությունները
- Բոլորովին առողջանալով՝ առանձնանում է Սուրբ Նշան վանքում
- Մխիթարի քահանայական ձեռնադրությունը
- Նրա հոգում ծնվում է Միաբանություն հիմնելու գաղափարը – Առաջին աշակերտները
- Գնում է Պոլիս, խնդրելու Կարնեցի Խաչատուր վարդապետի աջակցությունը
- Քարոզում է Ղալաթիայի Սուրբ Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցում
- Ստիպվում է թողնել Պոլիսը և վերադառնալ գավառները
-
- Դեպի Տրապիզոն նավարկելիս հանդիպում են ուժգին ալեկոծության և ստիպվում են ցամաք դուրս գալ Սամսոնում
- Մարսվան և Ամասիա քաղաքներում
- Հասնելով Կարին, գնում է Կարմիր վանք
- Երկու անգամ ծանր հիվանդանում է
- Վանքի Առաջնորդ Մարգար եպիսկոպոսից ընդունում է վարդապետական գավազանը
- Կարինում կաթողիկե հավատքը քարոզելու պատճառով քաղաքի Առաջնորդը թշնամանում է նրա դեմ
- Վերջնականապես թողնում է գավառները և երկրորդ անգամ վերադառնում Պոլիս
-
03
-
- Մխիթար վարդապետը հասնում է Պոլիս – Նրա առաքելական գործունեությունը
- Հետզհետե աճում է աշակերտների թիվը, որոնցից ոմանց քահանա ձեռնադրել տալով՝ առաքելության է ուղարկում գավառները
- Հրատարակում է մի քանի հոգևոր գիրք – Բերայում տուն է վարձում իր և աշակերտների բնակության համար
- Եփրեմ Պատրիարքի հարուցած հալածանքը – Մխիթարն ապաստանում է Վեղարավորների վանքում
- Որոշում է թողնել Պոլիսը և գնալ Միաբանություն հիմնել քրիստոնյա մի որևէ երկրում
-
- Մխիթարն աշակերտներին առաջարկում է Արևմուտք անցնելու իր մտադրությունը
- 1701 թվականի Սեպտեմբերի 8ին, Սուրբ Աստվածածնի Ծննդյան տոնի օրը, հիմնում է Միաբանությունը և այն նվիրում է Սուրբ Կույսին
- Հաստատված լինելով Մոռեա գնալու մտադրությունը, երկրի մասին տեղեկություն ստանալու նպատակով Մխիթարն այնտեղ է ուղարկում Հայր Գեորգին
- Խաղաղություն հաստատելու փորձեր են կատարվում
- Եփրեմ Պատրիարքին հաջորդում է Ավետիքը – Նրա նենգ հնարքները Մխիթարին ձեռք ձգելու համար
- Մխիթարը նախ թաքնվում է մի բարեկամի տանը, ապա փախչում է Զմյուռնիա
- Վենետիկյան մի նավով մեկնում է դեպի Մոռեա
-
- Մխիթարը, Նեապոլիս հասնելով, Միաբանության բնակության համար ընտրում է Մեթոն բերդաքաղաքը
- Միաբանական կյանքի նկարագրությունը
- Աշակերտներից երկուսին ուղարկում է Հռոմ, Միաբանության համար ստանալու Սուրբ Աթոռի հավանությունը
- Հռոմ են գնում, ճանապարհին կանգ առնելով Վենետիկում – Հռոմում, Վենետիկի դեսպանի առաջնորդությամբ, ներկայանում են Կղեմես ԺԱ Քահանայապետին
- Սկսվում է Միաբանության գործի քննությունը, բայց այլևայլ դժվարությունների պատճառով երկարելով՝ Հայր Եղիա վարդապետը վերադառնում է Մեթոն
-
- Միաբանության մեջ առաջին անգամ մուտք են գործում հիվանդություններն ու մահը
- Մխիթարը ծանր հիվանդանում է և առողջանում հուրախություն բոլորի – Հայր Մանուել վարդապետն առաքելության է ուղարկվում Եվդոկիա
- Մխիթարը, պարտքերի տակ ճնշված, ձեռնարկում է վանատան շինությանը և հաջողությամբ ավարտում է այն
- Միաբանության չափազանց չքավորությունը և տնտեսական անհաջողությունները
- Վենետիկցի իշխանների բարերարությունները – Սկսում և ավարտում է եկեղեցու կառուցումը
-
- Հակառակություններ և զրպարտություններ ընդդեմ Մխիթարի և Միաբանության
- Միաբանության համար ընտրում է Սուրբ Բենեդիկտոսի կանոնը
- Մի քանի խնդիրներ են ծագում, որոնց մեջ Մխիթարը հաղթող է հանդիսանում
- Պոլսում դարձյալ հակառակություններ են սկսվում Միաբանության դեմ և Հայր Եղիա վարդապետը ետ է կանչվում
- Մխիթարը սկսում է Սուրբ Թովմա Աքվինացու գրքի թարգմանությունը և շարունակում է դասախոսել
-
- Մխիթարը տեղեկանում է Օսմանցիների պատերազմական պատրաստություններին ընդդեմ Վենետիկի – Որոշում է Միաբանությունը տեղափոխել Վենետիկ
- Ճամփորդության նախապատրաստությունները
- Մեկնում են Վենետիկ
- Նկարագրություն Վենետիկ քաղաքի և պատմական ակնարկ տեղի Հայ գաղթականության
- Մխիթարը ժամանակավոր տուն է վարձում Սուրբ Մարտին եկեղեցուն կից
-
- Օսմանցիները սկսում են պատերազմը Վենետիկցիների դեմ – Հայր Մանուել և Հայր Թովմաս վարդապետները թողնում են Մեթոնը և գնում Վենետիկ
- Մեթոնի առումը
- Զինվորները հարձակվում են Մխիթարի վանատան վրա, ձերբակալում են այնտեղ եղած մարդկանց և նրանց վաճառում են հայերին – Արևելք են տարվում և փրկանքով ազատվում շնորհիվ Հայր Պողոս և Հայր Գեորգ վարդապետների – Ողջ և առողջ հասնում են Վենետիկ
- Միաբանության կյանքն այդ օրերին
-
- Մխիթարը ծերակույտից քաղաքում վանատեղի է խնդրում – Խնդրանքը օրենքներին հակառակ լինելով՝ չի ընդունվում
- Խնդրում է և իրեն շնորհվում է Սուրբ Ղազար կղզին
- 1717 թվականի Սեպտեմբերի 8ին մտնելով Սուրբ Ղազար, կատարում են ամենաանհրաժեշտ նորոգությունները և 1718 թվականի Ապրիլի վերջին բոլոր միաբանները փոխադրվում են այնտեղ
- Պոլսում այլևայլ կրոնական խնդիրներ են առաջանում և նորանոր ամբաստանություններ են լինում Միաբանության դեմ
-
- Մխիթարը ճանապարհ է ընկնում դեպի Հռոմ – Ճանապարհին այցելում է Լիվոռնոյի Հայերին
- Հռոմ հասնելով, ներկայանում է Ծիրանավորներին և Սրբազան Քահանայապետին
- Տպագրում է իր ջատագովությունը – Միաբանության խնդիրների քննության համար գումարվում է Ծիրանավորների ժողովը
- Աբբահայրը Սուրբ Հակոբ Մծբնացուն վերագրված «Զգօն» գիրքը նվիրում է Սրբազան Քահանայապետին – Սրբազանից նվերներ է ստանում և հաղթանակած վերադառնում է Վենետիկ
-
- Ազգիս ընդհանուր կրոնական խեղճ վիճակը
- Մխիթարի գլխավոր նպատակներից մեկը առաքելությունն էր
- Խնդրագրեր են հասնում ամեն կողմից
- Ինչպե՞ս էին պատրաստվում և առաքվում քարոզիչները
- Ինչպիսի ուսուցումներ էր տալիս Մխիթարն իր աշակերտներին նամակներով
- Մխիթարյանների գործունեությունը Պոլսում
- Մխիթարյան առաքելությունները Հայաստանի գավառներում
- Մխիթարյան առաքելությունը Բելգրադում
- Մխիթարյանները Տրանսիլվանիայում
-
- Սուրբ Ղազարի եկեղեցու նորոգությունը և հիմնական փոփոխությունները
- Խորանների շինությունը
- Սուրբ Հովսեփի խորանը Ավանդատան մեջ – Նորոգություններ եկեղեցու գավիթում
- Եկեղեցու վերանորոգումը հաջորդ Աբբաների օրոք
- Քահանաների բնակությանը սահմանված սենյակների շինությունը
- Նորընծայարանի և Վարժարանի շենքերի կառուցումը
- Սեղանատունը
- Սուրբ Բենեդիկտոսի մատուռը – Գրադարանը, Ձեռագրատունն ու Թանգարանը
- 1740 թվականին ավարտվում է վանքի ամբողջական շինությունը
- Սուրբ Ղազար կղզու ընդարձակումը
-
- Աշակերտների ընտրության պայմանները
- Ուսանող պատանիների զգեստավորումը – Նորընծաների և վարժարանականների առանձին բնակությունն իրենց առանձին դաստիարակներով, ուսուցիչներով և կանոններով
- Նկարագրություն Մխիթարի տված դաստիարակության
- Հոգևոր և ուսումնական կրթությունները
- Սքեմառության և ուխտադրության հանդեսները – Քահանայական Ձեռնադրությունը և վարդապետական գավազանի ստացումը
- Վանական մի քանի սովորություններ և հանգստի պահերը
-
- 04
-
05
-
06
-
-
-
- 1) Հայր Միքայել Չամչյան (1738-1823)
- 2) Հայր Գաբրիել Ավետիքյան (1751-1827)
- 3) Հայր Մկրտիչ Ավգերյան (1762-1854)
- 4) Հայր Մանուել Ջախջախյան (1770-1835)
- 5) Հայր Արսեն Բագրատունի (1790-1866)
- 6) Հայր Պողոս Հովնանյան (1802-1884)
- 7) Հայր Ղևոնդ Հովնանյան (1817-1897)
- 8) Հայր Հովսեփ Գաթըրճյան (1820-1882)
- 9) Հայր Ղևոնդ Ալիշան (1820-1901)
- 10) Հայր Մանուել Քաջունի (1823-1903)
- 11) Հայր Կղեմես Սիպիլյան (1824-1878)
- 12) Հայր Արսեն Այտընյան (1825-1902)
- 13) Հայր Գարեգին Զարբհանալյան (1827-1901)
- 14) Հայր Գրիգորիս Գալեմքյարյան (1862-1917)
- 15) Հայր Գաբրիել Մենևիշյան (1864-1936)
- 16) Հայր Հակոբոս Տաշյան (1866-1933)
- 17) Հայր Արսեն Ղազիկյան (1870-1932)
- 18) Հայր Վարդան Հացունի (1870-1944)
- 19) Հայր Ներսես Ակինյան (1883-1963)
- 20) Հայր Ղևոնդ Տայան (1884-1968)
- 21) Հայր Վահան Հովհաննեսյան (1884-1977)
- 22) Հայր Համազասպ Ոսկյան (1895-1968)
- 23) Հայր Վահան Ինգլիզյան (1897-1968)
- 24) Հայր Մեսրոպ Ճանաշյան (1908-1974)
-
-
-
Մխիթարի առաջին կենսագիրը նրան նկարագրում է շնորհալի դեմքով, բարեկազմ մարմնով, ուժեղ, սրամիտ ու կայտառ մի մանուկ, որի շարժումների կամ խոսքերի մեջ երբեք երեխայական թեթևություն կամ որևէ հասարակ բան չէր երևում: Զգայուն սիրտ, միացած տոկուն կամքին. ազնվական բնավորություն, արտահայտված մի այնպիսի անմիջական եռանդի հետ, որը կամա թե ակամա ամենքի ուշադրությունն իր վրա էր սևեռում: Խաղալ այնքան էլ չէր սիրում, տնից հաճախ չէր բացակայում, ուստի բարեխնամ մայրը, որ նրա մանուկ հասակի առաջին դաստիարակը եղավ, երբեք աչքից բաց չէր թողնում նրան. ամեն առիթով խրատելով և ուղղելով, զգուշացնելով և վնասակար ընկերություններից ետ պահելով, կրոնական մաքուր զգացումների հետ միասին սրտի մեջ դնելով այնպիսի գորով ու ջերմություն, որոնք հետո արտահայտվելու էին Մխիթարի բոլոր գործերում: Այս կերպ նրա ծաղիկ հասակը զերծ մնաց ամեն տեսակ ապականիչ քամիներից:
Հինգ տարեկան էր, երբ մի քահանայի հանձնվեց, որ գրել-կարդալ սովորեցնի: Տղան կարճ ժամանակում սովորեց անսխալ կարդալ ու գրել: Այդ արտակարգ առաջադիմությունը և մանավանդ նրա իմաստալից հարցումները, որոնց վարժապետը երբեմն չէր կարողանում պատասխանել, շատերին էին զարմացնում: Հայ դպրության ապագա վերանորոգիչ Մխիթարն իր ճարտար մտքի առաջին նշանը ցույց տվեց՝ զանազան նյութերի խառնուրդից թանաք պատրաստելով, որով էլ գրի էր առնում իր դասերը կամ մանկական թոթովանքները: Ո՛չ ծնողները, ո՛չ էլ վարժապետը երբեք կարիքը չունեցան հորդորելու, որ խելոք մնա, սովորի կամ ժամանակը պարապ չանցկացնի: Նա իր հասակին անհամապատասխան լրջություն ուներ. սակավախոս էր, կարծես այդ տարիքից արդեն իր մեջ մտմտում ու արծարծում էր մեծ ու կարևոր գաղափարներ: Իր գործերը կատարում էր հանդարտ ու վճռական, իր խոսքը խոհական էր, իսկ կեցվածքն՝ ազդու. այնպես, որ անգամ մեծերի վրա պատկառանք էր ազդում, և ճանաչողները վկայում էին, թե Աստված նրան պատրաստում է ինչ որ մի մեծ բանի: Եկեղեցին մոտ էր իրենց տանը[1]. նա փոքր հասակից արդեն, իր ծնողներին ընկերանալով, եկեղեցի էր հաճախում և իր անմեղ սրտի մաքուր մրմունջները խառնում շարականների ու սաղմոսների երգին, որոնք մտքում պահելով, հետո կրկնում էր տանը, իր փափուկ, գեղգեղուն ձայնով հուզելով լսողներին:
Դեռ չճանաչած, թե ի՛նչ է աշխարհը կամ կյանքը, դեռ չտեսած դրանց փուշն ու ծաղիկը, կրոնավոր դառնալու փափաք ունեցավ և այնքա՜ն սաստիկ էր այդ իղձը, որ չկարողացավ այն ծածուկ պահել իր սրտում: Ծնողներն առաջին անգամ լսելով պարզապես ծիծաղեցին նրա վրա, որովհետև իրենց շատ տարօրինակ թվաց այդ մտադրությունը. իսկ երբ տեսան, որ Մխիթարը լրջորեն տրվել է այդ գաղափարին, խիստ հանդիմանեցին և հորդորելով ջանացին փոխել նրա միտքը: Բայց նա ծնողների, մանավանդ հորեղբայրների կողմից ցուցաբերված դիմադրությունից սաստիկ վշտացած, ավելի լրջորեն կառչեց իր մտքից և սկսեց ճգնություններով ինքն իրեն պատրաստել: Ինչ որ լսում կամ կարդում էր Սրբերի մասին, սաստիկ տպավորվելով ջանում էր նմանվել նրանց և նույն փորձառություններն ապրել: Սուրբ Հովհաննես Մկրտչի և ուրիշ ճգնավորների վարքը կարդալով, նրանց նմանվելու հուրը բոցավառվեց նրա սրտում: Սեբաստիայի շրջակայքում որոշակի թվով քարայրներ կային. Մխիթարը դրանք հարմար գտավ ճգնավորական կյանքի առաջին փորձն անելու համար: Մի օր ծնողներն իրենց փոքրիկ Մխիթարին տանը չգտան: Նա սովորություն չուներ առանց թույլտվության հեռանալու տնից կամ իր հասակակիցների նման՝ աննպատակ չափչփել փողոցները: Ամեն կողմ մարդ ուղարկեցին, բայց չգտան: Օրը սկսեց մթնել, իսկ տղան չկար ու չկար: Ծնողները սաստիկ տխրել էին ու այլայլվել: Արդեն գիշեր էր, երբ Մխիթարն իր հասակակից մի ուրիշ տղայի հետ տուն վերադարձավ հոգնած, անոթի ու արյունլվա ոտքերով: Պարզվեց, որ տղաները ճգնավոր դառնալու մտադրությամբ գնացել էին քաղաքից դուրս, մտել քարայրներից մեկը և մինչև ուշ երեկո անոթի, ծարավ, ծնրադիր աղոթել էին, սպասելով, որ մի հրեշտակ գա ու կերակրի իրենց: Հրեշտակը չէր եկել, իրենք էլ ստիպված տուն էին վերադարձել: Այդ ժամանակ Մխիթարը դեռ ինը տարեկան չկար, երբ ճգնության իր առաջին փորձն արեց, որն հետո, արդեն լրջախոհ ձևով, շարունակելու էր մինչև մահ, ինքն իրեն վարժեցնելով սիրով և արիությամբ տանելու ամեն նեղություն ու զրկանք: Մինչ այդ, քաղաքով մեկ տարածվեց Մխիթարի առաջին ճգնության լուրը: Այդ մասին լսեց նաև Սուրբ Նշան վանքի առաջնորդ Անանիա Եպիսկոպոսը. վանահայրն իր մոտ կանչելով իննամյա տղային, այդ ժամանակվա սովորության համաձայն՝ նրան փոքր աստիճանները տվեց, անտարակույս նաև կիսասարկավագության աստիճանը. այնուհետև նա կոչվեց դպիր[2]:
Դեռ տասը տարին չլրացած, Մխիթարն արդեն ավարտել էր դպրոցական ընթացքը, կարդացել էր Սաղմոսարանն ու Նարեկը: Մինչև վերջ սպառվել էր վարժապետի իմացական պաշարը, սակայն տղայի հարցասեր ու մշտածարավ միտքը չէր գտել իրեն հուզող անհրաժեշտը: Քանի որ բարձրագույն դպրոց չկար մոտակայքում, ծնողներն ա՛յլ ընտրանք չունենալով, նրան երկու սրբակենցաղ կույսերի մոտ ուղարկեցին, որոնք իրենց տան ճիշտ դիմացն էին բնակվում: Գիտակից էին, որ այնտեղ ուսման ու գիտության մեջ չէր զարգանալու, բայց հուսով էին, որ աստվածպաշտության մեջ կառաջադիմեր: Եվ իրոք, Մխիթարն այնտեղ հսկայաքայլ առաջադիմեց հոգևոր կյանքում: Ամեն օր այդ երկու կույսերի տուն էր գալիսմի բարեպաշտ քահանա, նրանց խոստովանահայրը, որի անունն էր Տեր Հարություն: Նա հոգևոր դասեր էր տալիս, ընթերցում ու բացատրում էր Աստվածաշունչը: Մխիթարը, ներկա գտնվելով, տեսնում ու լսում էր այդ ամենը, իր փութաջանությամբ օգուտ էր քաղում դրանցից, և միաժամանակ քահանայից սովորում էր շարականների ու հոգևոր երգերի եղանակները: Ճիշտ է, որ հոգևոր կյանքի առաջին սերմերը նա ընդունեց իր բարեպաշտ մորից, բայց դրանք աճեցին ու պտղաբերեցին երկու ճգնավոր եղբայրների և այս երկու կույսերի խոսքով ու օրինակով: Իսկ քանի որ անհնարին է ըմբռնել և հասկանալ Մխիթարի մեծությունը, և մանավանդ՝ նրա գործի հաջողությունն ու տևողությունը առանց եկեղեցական ասպարեզի, որին նա նվիրեց իր ամբողջ կյանքը և որի ընտրության համար իրենց հորդորներով մեծապես նպաստեցին հիշյալ կույսերը, արժե այստեղ համառոտ ներկայացնել նրանց վարքն ու գործերը, քայլ առ քայլ հետևելով Մխիթարի առաջին կենսագրին, չունենալով նրանց մասին ուրիշ որևիցէ մի աղբյուր:
[1] Հողդար թաղամասում, Մխիթար Աբբահոր հայրական տան մոտ, «Սուրբ Գեորգ» անունը կրող մի եկեղեցի կար: Ամենայն հավանականությամբ, նա ծնողների հետ այդ եկեղեցին էր հաճախում:
[2] «Դպիր» կամ «դպրություն» մեր Հայ եկեղեցական նվիրապետության մեջ մերթ հատուկ կերպով նշանակում է «ընթերցողության» աստիճանը, երբեմն էլ ընդարձակ իմաստով նշանակում է Արևելյան Եկեղեցիներում «փոքր» կոչվող աստիճանները, ինչպես գրում է Մխիթար Այրիվանեցին. «Դպիր, որ է կէս-սարկաւագ, գրակարդաց եւ սաղմոսասաց»: Հայ և Հույն Եկեղեցիների ավանդության համաձայն, կիսասարկավագությունը միշտ փոքր աստիճանների շարքն է դասվել, առանց մշտնջենավոր կուսակրոնության պարտականություն ենթադրելու: Այդ պատճառով էլ այդ աստիճանն առանց դժվարության տալիս էին նաև մանուկ հասակում: