Մեկնում է Էջմիածնից և նախ Խորվիրապի վանքն այցելելով, ուղևորվում է դեպի Սևանի կղզին և վանքը – Այնտեղ իրեն երևում է Սուրբ Աստվածածինը
-
01
-
-
02
-
- Մխիթարը հասնում է Էջմիածին – Այն ժամանակվա Նահապետ Կաթողիկոսը – Աչքի սաստիկ ցավ է ունենում
- Մեկնում է Էջմիածնից և նախ Խորվիրապի վանքն այցելելով, ուղևորվում է դեպի Սևանի կղզին և վանքը – Այնտեղ իրեն երևում է Սուրբ Աստվածածինը
- Թողնում է Սևանը և գնում Բասենի վանք, ուր եկեղեցու լուսարար և տղաների դաստիարակ է լինում – Սկսում է քարոզել – Վերադառնում է Սեբաստիա
-
- Սեբաստիա հասնելով, Մխիթարը գնում է Սուրբ Նշան – Նրա ուսումնասիրության ոճը
- Միաբանների առաջ հանպատրաստից քարոզ է խոսում – Մի քանի վարդապետ կրկին փորձում է իր աշակերտության գրավել նրան, բայց չի հաջողում
- Աչքերն հիվանդանում են և ցավում, մինչև իսկ կուրանալու վտանգ ստեղծելով – Մեծ դժվարությամբ բժշկվում է
- Հովնան վարդապետի հետ ուղևորվում է դեպի Հալեպ
-
- Մխիթարը հասնում է Հալեպ, ուր ծանոթանում է Հիսուսյան Հայր Անտոն կրոնավորի հետ – Նա Մխիթարին խորհուրդ է տալիս չգնալ Արևմուտք – Նրանից վկայագրեր է վերցնում և գնում Աղեքսանդրիադ
- Իտալիա գնալու համար նույն նավ է մտնում նաև Սսո Կաթողիկոսը – Նավը հանդիպում է Կիպրոս կղզի – Այնտեղ Մխիթարը ծանր հիվանդանում է
- Կղզում կրած սաստիկ վշտերը
-
- Մխիթարը թողնում է Կիպրոս կղզին և նավում դեպի Սելևկիա
- Հալեպ և Այնթապ գնալով, ուղևորվում է դեպի Սեբաստիա – Ճանապարհին կրած նեղությունները
- Բոլորովին առողջանալով՝ առանձնանում է Սուրբ Նշան վանքում
- Մխիթարի քահանայական ձեռնադրությունը
- Նրա հոգում ծնվում է Միաբանություն հիմնելու գաղափարը – Առաջին աշակերտները
- Գնում է Պոլիս, խնդրելու Կարնեցի Խաչատուր վարդապետի աջակցությունը
- Քարոզում է Ղալաթիայի Սուրբ Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցում
- Ստիպվում է թողնել Պոլիսը և վերադառնալ գավառները
-
- Դեպի Տրապիզոն նավարկելիս հանդիպում են ուժգին ալեկոծության և ստիպվում են ցամաք դուրս գալ Սամսոնում
- Մարսվան և Ամասիա քաղաքներում
- Հասնելով Կարին, գնում է Կարմիր վանք
- Երկու անգամ ծանր հիվանդանում է
- Վանքի Առաջնորդ Մարգար եպիսկոպոսից ընդունում է վարդապետական գավազանը
- Կարինում կաթողիկե հավատքը քարոզելու պատճառով քաղաքի Առաջնորդը թշնամանում է նրա դեմ
- Վերջնականապես թողնում է գավառները և երկրորդ անգամ վերադառնում Պոլիս
-
03
-
- Մխիթար վարդապետը հասնում է Պոլիս – Նրա առաքելական գործունեությունը
- Հետզհետե աճում է աշակերտների թիվը, որոնցից ոմանց քահանա ձեռնադրել տալով՝ առաքելության է ուղարկում գավառները
- Հրատարակում է մի քանի հոգևոր գիրք – Բերայում տուն է վարձում իր և աշակերտների բնակության համար
- Եփրեմ Պատրիարքի հարուցած հալածանքը – Մխիթարն ապաստանում է Վեղարավորների վանքում
- Որոշում է թողնել Պոլիսը և գնալ Միաբանություն հիմնել քրիստոնյա մի որևէ երկրում
-
- Մխիթարն աշակերտներին առաջարկում է Արևմուտք անցնելու իր մտադրությունը
- 1701 թվականի Սեպտեմբերի 8ին, Սուրբ Աստվածածնի Ծննդյան տոնի օրը, հիմնում է Միաբանությունը և այն նվիրում է Սուրբ Կույսին
- Հաստատված լինելով Մոռեա գնալու մտադրությունը, երկրի մասին տեղեկություն ստանալու նպատակով Մխիթարն այնտեղ է ուղարկում Հայր Գեորգին
- Խաղաղություն հաստատելու փորձեր են կատարվում
- Եփրեմ Պատրիարքին հաջորդում է Ավետիքը – Նրա նենգ հնարքները Մխիթարին ձեռք ձգելու համար
- Մխիթարը նախ թաքնվում է մի բարեկամի տանը, ապա փախչում է Զմյուռնիա
- Վենետիկյան մի նավով մեկնում է դեպի Մոռեա
-
- Մխիթարը, Նեապոլիս հասնելով, Միաբանության բնակության համար ընտրում է Մեթոն բերդաքաղաքը
- Միաբանական կյանքի նկարագրությունը
- Աշակերտներից երկուսին ուղարկում է Հռոմ, Միաբանության համար ստանալու Սուրբ Աթոռի հավանությունը
- Հռոմ են գնում, ճանապարհին կանգ առնելով Վենետիկում – Հռոմում, Վենետիկի դեսպանի առաջնորդությամբ, ներկայանում են Կղեմես ԺԱ Քահանայապետին
- Սկսվում է Միաբանության գործի քննությունը, բայց այլևայլ դժվարությունների պատճառով երկարելով՝ Հայր Եղիա վարդապետը վերադառնում է Մեթոն
-
- Միաբանության մեջ առաջին անգամ մուտք են գործում հիվանդություններն ու մահը
- Մխիթարը ծանր հիվանդանում է և առողջանում հուրախություն բոլորի – Հայր Մանուել վարդապետն առաքելության է ուղարկվում Եվդոկիա
- Մխիթարը, պարտքերի տակ ճնշված, ձեռնարկում է վանատան շինությանը և հաջողությամբ ավարտում է այն
- Միաբանության չափազանց չքավորությունը և տնտեսական անհաջողությունները
- Վենետիկցի իշխանների բարերարությունները – Սկսում և ավարտում է եկեղեցու կառուցումը
-
- Հակառակություններ և զրպարտություններ ընդդեմ Մխիթարի և Միաբանության
- Միաբանության համար ընտրում է Սուրբ Բենեդիկտոսի կանոնը
- Մի քանի խնդիրներ են ծագում, որոնց մեջ Մխիթարը հաղթող է հանդիսանում
- Պոլսում դարձյալ հակառակություններ են սկսվում Միաբանության դեմ և Հայր Եղիա վարդապետը ետ է կանչվում
- Մխիթարը սկսում է Սուրբ Թովմա Աքվինացու գրքի թարգմանությունը և շարունակում է դասախոսել
-
- Մխիթարը տեղեկանում է Օսմանցիների պատերազմական պատրաստություններին ընդդեմ Վենետիկի – Որոշում է Միաբանությունը տեղափոխել Վենետիկ
- Ճամփորդության նախապատրաստությունները
- Մեկնում են Վենետիկ
- Նկարագրություն Վենետիկ քաղաքի և պատմական ակնարկ տեղի Հայ գաղթականության
- Մխիթարը ժամանակավոր տուն է վարձում Սուրբ Մարտին եկեղեցուն կից
-
- Օսմանցիները սկսում են պատերազմը Վենետիկցիների դեմ – Հայր Մանուել և Հայր Թովմաս վարդապետները թողնում են Մեթոնը և գնում Վենետիկ
- Մեթոնի առումը
- Զինվորները հարձակվում են Մխիթարի վանատան վրա, ձերբակալում են այնտեղ եղած մարդկանց և նրանց վաճառում են հայերին – Արևելք են տարվում և փրկանքով ազատվում շնորհիվ Հայր Պողոս և Հայր Գեորգ վարդապետների – Ողջ և առողջ հասնում են Վենետիկ
- Միաբանության կյանքն այդ օրերին
-
- Մխիթարը ծերակույտից քաղաքում վանատեղի է խնդրում – Խնդրանքը օրենքներին հակառակ լինելով՝ չի ընդունվում
- Խնդրում է և իրեն շնորհվում է Սուրբ Ղազար կղզին
- 1717 թվականի Սեպտեմբերի 8ին մտնելով Սուրբ Ղազար, կատարում են ամենաանհրաժեշտ նորոգությունները և 1718 թվականի Ապրիլի վերջին բոլոր միաբանները փոխադրվում են այնտեղ
- Պոլսում այլևայլ կրոնական խնդիրներ են առաջանում և նորանոր ամբաստանություններ են լինում Միաբանության դեմ
-
- Մխիթարը ճանապարհ է ընկնում դեպի Հռոմ – Ճանապարհին այցելում է Լիվոռնոյի Հայերին
- Հռոմ հասնելով, ներկայանում է Ծիրանավորներին և Սրբազան Քահանայապետին
- Տպագրում է իր ջատագովությունը – Միաբանության խնդիրների քննության համար գումարվում է Ծիրանավորների ժողովը
- Աբբահայրը Սուրբ Հակոբ Մծբնացուն վերագրված «Զգօն» գիրքը նվիրում է Սրբազան Քահանայապետին – Սրբազանից նվերներ է ստանում և հաղթանակած վերադառնում է Վենետիկ
-
- Ազգիս ընդհանուր կրոնական խեղճ վիճակը
- Մխիթարի գլխավոր նպատակներից մեկը առաքելությունն էր
- Խնդրագրեր են հասնում ամեն կողմից
- Ինչպե՞ս էին պատրաստվում և առաքվում քարոզիչները
- Ինչպիսի ուսուցումներ էր տալիս Մխիթարն իր աշակերտներին նամակներով
- Մխիթարյանների գործունեությունը Պոլսում
- Մխիթարյան առաքելությունները Հայաստանի գավառներում
- Մխիթարյան առաքելությունը Բելգրադում
- Մխիթարյանները Տրանսիլվանիայում
-
- Սուրբ Ղազարի եկեղեցու նորոգությունը և հիմնական փոփոխությունները
- Խորանների շինությունը
- Սուրբ Հովսեփի խորանը Ավանդատան մեջ – Նորոգություններ եկեղեցու գավիթում
- Եկեղեցու վերանորոգումը հաջորդ Աբբաների օրոք
- Քահանաների բնակությանը սահմանված սենյակների շինությունը
- Նորընծայարանի և Վարժարանի շենքերի կառուցումը
- Սեղանատունը
- Սուրբ Բենեդիկտոսի մատուռը – Գրադարանը, Ձեռագրատունն ու Թանգարանը
- 1740 թվականին ավարտվում է վանքի ամբողջական շինությունը
- Սուրբ Ղազար կղզու ընդարձակումը
-
- Աշակերտների ընտրության պայմանները
- Ուսանող պատանիների զգեստավորումը – Նորընծաների և վարժարանականների առանձին բնակությունն իրենց առանձին դաստիարակներով, ուսուցիչներով և կանոններով
- Նկարագրություն Մխիթարի տված դաստիարակության
- Հոգևոր և ուսումնական կրթությունները
- Սքեմառության և ուխտադրության հանդեսները – Քահանայական Ձեռնադրությունը և վարդապետական գավազանի ստացումը
- Վանական մի քանի սովորություններ և հանգստի պահերը
-
- 04
-
05
-
06
-
-
-
- 1) Հայր Միքայել Չամչյան (1738-1823)
- 2) Հայր Գաբրիել Ավետիքյան (1751-1827)
- 3) Հայր Մկրտիչ Ավգերյան (1762-1854)
- 4) Հայր Մանուել Ջախջախյան (1770-1835)
- 5) Հայր Արսեն Բագրատունի (1790-1866)
- 6) Հայր Պողոս Հովնանյան (1802-1884)
- 7) Հայր Ղևոնդ Հովնանյան (1817-1897)
- 8) Հայր Հովսեփ Գաթըրճյան (1820-1882)
- 9) Հայր Ղևոնդ Ալիշան (1820-1901)
- 10) Հայր Մանուել Քաջունի (1823-1903)
- 11) Հայր Կղեմես Սիպիլյան (1824-1878)
- 12) Հայր Արսեն Այտընյան (1825-1902)
- 13) Հայր Գարեգին Զարբհանալյան (1827-1901)
- 14) Հայր Գրիգորիս Գալեմքյարյան (1862-1917)
- 15) Հայր Գաբրիել Մենևիշյան (1864-1936)
- 16) Հայր Հակոբոս Տաշյան (1866-1933)
- 17) Հայր Արսեն Ղազիկյան (1870-1932)
- 18) Հայր Վարդան Հացունի (1870-1944)
- 19) Հայր Ներսես Ակինյան (1883-1963)
- 20) Հայր Ղևոնդ Տայան (1884-1968)
- 21) Հայր Վահան Հովհաննեսյան (1884-1977)
- 22) Հայր Համազասպ Ոսկյան (1895-1968)
- 23) Հայր Վահան Ինգլիզյան (1897-1968)
- 24) Հայր Մեսրոպ Ճանաշյան (1908-1974)
-
-
-
Բայց Մխիթարի սրտի մեծագույն կսկիծն այն եղավ, որ այնտեղ նա չգտավ իր հոգին տանջող ծարավը զովացնելու մի միջոց: Չունեցավ իր ցավերին արգահատող մի անկեղծ բարեկամ: Եվ որ ամենածանրն է. իր խղճին վստահելի ուղղիչ, այսինքն՝ խոստովանահայր, հոգևոր առաջնորդ չունենալը: Սարսափելի միայնության մեջ նա տառապում ու հյուծվում էր, սպառում էր իր հոգևոր կյանքը: Այս իրավիճակն էր, որ նրան մղեց օր առաջ թողնելու Էջմիածինը և ուղևորվելու գրեթե երեք օրվա ճանապարհ հեռու գտնվող Սևանի անապատ, որի կրոնավորներն համբավաշատ էին իրենց ճգնություններով, հույս ունենալով գոնե այնտեղ գտնել հոգու սնունդ ու մխիթարություն, որոշ ժամանակով թողնելով ուսման ու գիտության հոգը:
Այդ օրերին Էջմիածին ուխտի էր եկել իրեն ծանոթ Սեբաստացի Ստեփանոս անունով մեկը: Նա մտադիր էր գնալ Խորվիրապի վանքը, այնտեղից՝ Սևան, իսկ այնուհետև ուրիշ մոտակա վանքեր: Ավելի հարմար առիթ չէր կարող լինել: Մխիթարը խոսեց հայրենակցի հետ, հայտնեց իր ցանկությունը, և պայմանավորվեցին միասին մեկնել: Բայց ինչպե՞ս ազատվեր եպիսկոպոսի ձեռքից: Եթե արտոնություն խնդրեր, եպիսկոպոսն անշուշտ չէր թույլատրի: Իսկ եթե գաղտնի փախչեր, նա իր ետևից փնտրողներ ուղարկելով՝ կբռներ իրեն, և իր մտադրությունները հոդս կցնդեին: Մխիթարն իր բոլոր դժվարությունների լուծումը գտնում էր աղոթքի մեջ. նա աղոթքով էր խորհուրդ, ուժ և լույս ստանում: Աղոթքից հետո իր մտքում հանկարծ մի լույս ծագեց: Այդ ժամանակ վանքի մատակարարն էր ոմն Թեոդորոս եպիսկոպոսը, բարի ու գաղտնապահ մի անձնավորություն: Նրան հայտնեց Սևանի անապատ գնալու և ճգնավոր դառնալու իր մտադրությունը, և հասկացրեց այն վտանգը, որ կարող էր հասնել իրեն Միքայել եպիսկոպոսից: Նա հավանություն տվեց պատանու մտադրությանը, գովեց նրա փափաքը, սիրտ տվեց, սովորեցրեց անհրաժեշտ միջոցներն ու հարմար ժամանակը և խոստացավ ապահովել հարկ եղած օգնությունը: Երեկոյան արդեն ամեն բան կարգավորված ու նախապատրաստված էր. կեսգիշերին, երբ բոլոր աբեղաներն ու վարդապետները, նաև Միքայել եպիսկոպոսը, եկեղեցում էին, Մխիթարն առանց նկատվելու դուրս ելավ վանքից, և մոտակա գյուղում հանդիպելով իր երկրացի Ստեփանոս ուխտավորին, միասին ուղղվեցին դեպի Խոր-վիրապ: Առավոտյան Միքայել եպիսկոպոսը տեսնելով, որ իր աշակերտը չի երևում, փնտրեց նրան ամենուր և կատարվածին տեղեկանալով՝ շտապ ձիավորներ ուղարկեց նրա ետևից, որպեսզի բռնեն ու ետ բերեն: Բայց Աստված, որ հսկում էր Մխիթարի քայլերին և տնօրինում ամեն բան, փակեց ձիավորների միտքն ու աչքերը, չկարողացան իմանալ, թե ի՛նչ ճանապարհով նա գնաց և ո՛ւր, ուստի հուսահատ ետ վերադարձան: Մխիթարը միայն երկու ամիս մնաց Էջմիածնում:
Երկու ուղևորներն հետիոտն քայլելով՝ գրեթե մեկուկես օրում հասան Արտաշատի դղյակ, ուր Արարատյան ընդարձակ հարթավայրի մի անկյունում, մի փոքրիկ քարաբլրի վրա կանգնած է Սուրբ Գրիգոր Լուսավորչի Խորվիրապ վանքը: Դեմ հանդիման կանգնած, նայում է երկու Մասիսներին, հայության այս անանց կոթողներին, և կատաղի Երասխին, որն այդտեղ իր ալիքների վազքը կասեցնելով, ասես հապաղում է, չի ուզում շուտով թողնել հիշատակների այդ վայրը: Պարսպապատ վանքը հեռվից դղյակի տպավորություն է թողնում: Փոքրիկ քարաշեն եկեղեցու կամ մատուռի խորանի ներքևում է գտնվում գմբեթավոր ծածկով Վիրապը, ուր իջնելու համար կա մի սանդուղք: Աղոթքի ու սրբազան իղձերի արդյոք ինչպիսի՜ հաղորդության մեջ միմյանց խառնվեցին Մխիթարի ու մեր Նախահոր՝ Սբ. Գրիգոր Լուսավորչի հոգիները: Ինչպես Եղիսեն Եղիա մարգարեից խնդրեց ու ստացավ նրա հոգին կրկնակի չափով, վստահաբար դա կրկնվեց այդ օրը Խորվիրապում: Իրենց ուխտը կատարելով, մեր երկու ուղևորներն ելան վանքից և կրկին հետիոտն ուղևորվեցին դեպի Սևանի անապատ:
Ձյունապատ լեռներով ու կանաչ բլուրներով շրջապատված, ծովից 1.900 մետր բարձրության վրա, իբրև դյութական մի երևույթ, դիմացդ հանկարծ հայտնվում ու փռվում է ծիծաղկուն, մուգ կապտագույն մի լիճ, որի միջից դարձյալ իբրև անակնկալ դուրս է ցցված հրաբխային ծագում ունեցող մի լայնանիստ բլուր, որ Կղզին է, և որի վրա էլ երևում է սև քարով շինված մի վանք, իր գմբեթավոր եկեղեցիներով: Սևանա լիճն է, իր համանուն կղզիով: Այդ բարձունքի վրա բնակվում էին բնության հոգեցունց տեսարաններով հափշտակված մարդիկ. նրանք ապրում էին միայն երկնքի համար, և Արարչին ուղղված նրանց օրհներգն էր միայն, որ լսվում էր խոր լռության մեջ, խառնվելով ալիքների խուլ ծփանքին: Այստեղ ծովն իր հարափոփոխ կերպավորումներով աշխարհի հեղհեղուկ պատկերն էր տալիս իրեն դիտող աբեղաներին և նրանց միտքը բարձրացնում էր դեպի ափերն այն կյանքի, որն երբեք չի փոխվում:
Սևանի վանքը կառուցվել է Իններորդ դարի վերջին, 874 թվականին, Մաշտոց վարդապետի ձեռնարկումով: Նա մենասեր անձ էր, աղոթքի մարդ, որ աշխարհից ու կյանքի աղմուկներից հոգնած, իր սրտին շատ հարազատ գտավ այդ բարձր, անմատչելի ու ամայի կղզին: Բայց նրա սրբության ու գիտության համբավն իր ետևից այնտեղ տարավ ո՛չ միայն միանձնասեր մարդկանց մի բազմություն, այլ նաև իշխանազուն անձանց, որոնց թախանձանքներին զիջելով, կառուցեց Սուրբ Առաքյալներին և Սուրբ Աստվածածնին նվիրված զույգ եկեղեցիները, իսկ նրանց չորս բոլորը՝ խցեր աբեղաների համար: Սա է Սևանի վանքի կամ անապատի սկզբնավորման պատմությունը: Այդ վանքի աբեղաները հռչակված էին իրենց ծոմապահությամբ, աղոթքներով և ա՛յլ ճգնություններով, որոնք իր աչքով իսկ տեսավ Մխիթարը և ինքն էլ խառնվեց նրանց իր եռանդուն աղոթքներով և իր խիստ ճգնություններով, այն աստիճան, որ զարմանք պատճառեց երկար տարիներ ճգնող մենակյացներին: Սակայն նա գիտեր, որ դրանք սրբության հասնելու միջոցներ են սոսկ, աստիճաններ, որոնցով շատերը վեր են մագլցում առանց երբևէ հասնելու գագաթին: Նա շատ սիրեց վանքի դիրքը, միայնությունը, ուր ներանձնասեր հոգին ոչ միայն կարող է լսել Աստծո ձայնը, այլ նաև զգալ Նրա ներկայությունը: Մենություն, որն ինքը կարող էր արգասավոր դարձնել հոգևոր և գրական աշխատություններով, եթե միջոցների պակասը չունենար: Սրտանց կապվեց վանքի Մխիթար անունով Առաջնորդին և մյուս վանականներին: Նրանք էլ իրենց հերթին տեսնելով, որ Մխիթար սարկավագը առաքինի հոգու և գերազանց մտքի տեր մեկն է, նրա նկատմամբ սեր ու մեծարանք էին ցուցաբերում և հորդորում էին, որ մնա իրենց վանքում, քանի որ իրավացիորեն չէին կամենում կորցնել առաքինության այդպիսի վառ մի օրինակ: Կրոնավորական կյանքի հարցում, սակայն, նա այստեղ էլ շուտով հուսախաբ եղավ: Մի դատարկություն էր զգում իր հոգում, որը ոչ մի տեղ և ոչ մի բանով չէր կարողանում լցնել: Գիշերվա մեջ խարխափող մեկն էր, որի առջևից փախչում էին իր փնտրածները:
Մի գիշեր, մինչ խոր թախիծի մեջ ընկղմված ու ցավերի բեռան տակ ճնշված էր զգում իրեն, հեղձամղձուկ ու անհույս՝ մտավ եկեղեցի: Խորանի վրա կար Տիրամոր մի պատկեր, որ լուսավորված էր առկայծող լապտերի դողդոջուն լույսով: Այդ պատկերի առջև Մխիթարը լռիկ, արտասվաթոր աչքերով ծունկի եկավ: Իր սիրտը բացեց Աստվածամոր առաջ, դեպի երկինք ուղղելով իր սրտի լռությունն ու իր խուլ հառաչանքը: Խոր լռության մեջ, եկեղեցու կամարներին բախվելով՝ բյուրեղի նման փշրվում էր նրա մրմունջը և հազարումեկ արձագանքներով ծածանվում օդի մեջ: Բայց լեցուն սրտի ձայնը ելավ, բարձրացավ ամպերից էլ վեր ու լսվեց երկնքում: Մխիթարն աչքերն հանկարծ վեր բարձրացրեց և իր հայացքը երկար ժամանակ հառած մնաց մի աներևույթ տեսիլքի վրա, որի հետ խոսում էր, և իր դեմքի վրա մերթ ժպիտն էր փայլում, մերթ մի զգացում, որն անբացատրելի է: Աստվածամայրը, որին մանկուց ի վեր որպես մայր սիրում էր, հայտնվել էր փառավոր կերպարանքով, ծաղկենկար զգեստով, երկու կույսերի ընկերակցությամբ, և հարցնում էր, թե ի՞նչ է խնդրում Մխիթարը: Իսկ Մխիթարն ինքը, այդ սքանչելի տեսիլքից հիացած, հափշտակության մեջ ընկած, պապանձվել էր, մոռացել էր իր սրտի ցավը, և չգիտեր ի՛նչ պատասխաներ, բայց մի պահ անց՝ առանց վարանելու ասաց. «Ես ա՛յն եմ փափաքում, Տիրուհի՜, ինչ որ Դո՛ւ ես կամենում»: «Եղիցի՛», այսինքն՝«Թող այդպես լինի՛», պատասխանեց Տիրամայրը և տեսիլքն անհետացավ: Պատանին սթափվեց, ոտքի կանգնեց բոլորովին կերպարանափոխված. հոգու մի անբացատրելի ուժ էր ստացել, զվարթացել էր և հույսով լցվել: Այնուհետև տխրությունն այլևս չտիրեց նրա հոգուն, ամենածանր ու վհատեցնող իրավիճակներում անգամ նա միշտ պայծառ մնաց և հոգով հանդարտ: Այդ «Եղիցի՛»ի մեջ, որին հավատաց իր ամբողջ հոգով, տեսավ իր ապագա գործի հաղթանակը: Մխիթարն այնուհետև նույնը չմնաց. ամբողջովին կերպարանափոխվեց, հոգով ու կամքով հզորացավ և կարողացավ հաղթահարել դժվարություններն ու տագնապալի ճգնաժամերը: Ինչպե՞ս բացատրել այդ մեծ փոփոխությունը: Ո՞րն էր նրան այդքան ուժ տվող գաղափարը: Այն, որ նա հասկացավ, որ մենակ չէր իր ճանապարհին. իր դիմաց գծված մի լուսավոր ուղի տեսավ և նպատակակետը, որին հասնելու էր երկարատև ու տաժանելի դժվարությունների ու վշտակրությունների միջով անցնելով միայն, հաղթահարելով իր վրա հարձակվող բազմաթիվ ու բազմապիսի փոթորիկները: Մխիթարի կյանքի այդ բոլոր դեպքերի մեջ լոկ բնական դիպված, մարդկային ուժ կամ խելք, կամ էլ բախտի քմահաճորեն հաջող պատահար տեսնել, նշանակում է չըմբռնել նրա գործի իսկությունը: Մի խոսքով, այդ տեսիլքը Մխիթարի ամբողջ կյանքի որոշիչ կետը եղավ: Իսկ մինչ այդ այցելած տեղերից միայն Սևանը եղավ, որ միշտ անուշ տպավորություն թողեց նրա սրտում: