Միաբանության մեջ առաջին անգամ մուտք են գործում հիվանդություններն ու մահը
-
01
-
-
02
-
- Մխիթարը հասնում է Էջմիածին – Այն ժամանակվա Նահապետ Կաթողիկոսը – Աչքի սաստիկ ցավ է ունենում
- Մեկնում է Էջմիածնից և նախ Խորվիրապի վանքն այցելելով, ուղևորվում է դեպի Սևանի կղզին և վանքը – Այնտեղ իրեն երևում է Սուրբ Աստվածածինը
- Թողնում է Սևանը և գնում Բասենի վանք, ուր եկեղեցու լուսարար և տղաների դաստիարակ է լինում – Սկսում է քարոզել – Վերադառնում է Սեբաստիա
-
- Սեբաստիա հասնելով, Մխիթարը գնում է Սուրբ Նշան – Նրա ուսումնասիրության ոճը
- Միաբանների առաջ հանպատրաստից քարոզ է խոսում – Մի քանի վարդապետ կրկին փորձում է իր աշակերտության գրավել նրան, բայց չի հաջողում
- Աչքերն հիվանդանում են և ցավում, մինչև իսկ կուրանալու վտանգ ստեղծելով – Մեծ դժվարությամբ բժշկվում է
- Հովնան վարդապետի հետ ուղևորվում է դեպի Հալեպ
-
- Մխիթարը հասնում է Հալեպ, ուր ծանոթանում է Հիսուսյան Հայր Անտոն կրոնավորի հետ – Նա Մխիթարին խորհուրդ է տալիս չգնալ Արևմուտք – Նրանից վկայագրեր է վերցնում և գնում Աղեքսանդրիադ
- Իտալիա գնալու համար նույն նավ է մտնում նաև Սսո Կաթողիկոսը – Նավը հանդիպում է Կիպրոս կղզի – Այնտեղ Մխիթարը ծանր հիվանդանում է
- Կղզում կրած սաստիկ վշտերը
-
- Մխիթարը թողնում է Կիպրոս կղզին և նավում դեպի Սելևկիա
- Հալեպ և Այնթապ գնալով, ուղևորվում է դեպի Սեբաստիա – Ճանապարհին կրած նեղությունները
- Բոլորովին առողջանալով՝ առանձնանում է Սուրբ Նշան վանքում
- Մխիթարի քահանայական ձեռնադրությունը
- Նրա հոգում ծնվում է Միաբանություն հիմնելու գաղափարը – Առաջին աշակերտները
- Գնում է Պոլիս, խնդրելու Կարնեցի Խաչատուր վարդապետի աջակցությունը
- Քարոզում է Ղալաթիայի Սուրբ Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցում
- Ստիպվում է թողնել Պոլիսը և վերադառնալ գավառները
-
- Դեպի Տրապիզոն նավարկելիս հանդիպում են ուժգին ալեկոծության և ստիպվում են ցամաք դուրս գալ Սամսոնում
- Մարսվան և Ամասիա քաղաքներում
- Հասնելով Կարին, գնում է Կարմիր վանք
- Երկու անգամ ծանր հիվանդանում է
- Վանքի Առաջնորդ Մարգար եպիսկոպոսից ընդունում է վարդապետական գավազանը
- Կարինում կաթողիկե հավատքը քարոզելու պատճառով քաղաքի Առաջնորդը թշնամանում է նրա դեմ
- Վերջնականապես թողնում է գավառները և երկրորդ անգամ վերադառնում Պոլիս
-
03
-
- Մխիթար վարդապետը հասնում է Պոլիս – Նրա առաքելական գործունեությունը
- Հետզհետե աճում է աշակերտների թիվը, որոնցից ոմանց քահանա ձեռնադրել տալով՝ առաքելության է ուղարկում գավառները
- Հրատարակում է մի քանի հոգևոր գիրք – Բերայում տուն է վարձում իր և աշակերտների բնակության համար
- Եփրեմ Պատրիարքի հարուցած հալածանքը – Մխիթարն ապաստանում է Վեղարավորների վանքում
- Որոշում է թողնել Պոլիսը և գնալ Միաբանություն հիմնել քրիստոնյա մի որևէ երկրում
-
- Մխիթարն աշակերտներին առաջարկում է Արևմուտք անցնելու իր մտադրությունը
- 1701 թվականի Սեպտեմբերի 8ին, Սուրբ Աստվածածնի Ծննդյան տոնի օրը, հիմնում է Միաբանությունը և այն նվիրում է Սուրբ Կույսին
- Հաստատված լինելով Մոռեա գնալու մտադրությունը, երկրի մասին տեղեկություն ստանալու նպատակով Մխիթարն այնտեղ է ուղարկում Հայր Գեորգին
- Խաղաղություն հաստատելու փորձեր են կատարվում
- Եփրեմ Պատրիարքին հաջորդում է Ավետիքը – Նրա նենգ հնարքները Մխիթարին ձեռք ձգելու համար
- Մխիթարը նախ թաքնվում է մի բարեկամի տանը, ապա փախչում է Զմյուռնիա
- Վենետիկյան մի նավով մեկնում է դեպի Մոռեա
-
- Մխիթարը, Նեապոլիս հասնելով, Միաբանության բնակության համար ընտրում է Մեթոն բերդաքաղաքը
- Միաբանական կյանքի նկարագրությունը
- Աշակերտներից երկուսին ուղարկում է Հռոմ, Միաբանության համար ստանալու Սուրբ Աթոռի հավանությունը
- Հռոմ են գնում, ճանապարհին կանգ առնելով Վենետիկում – Հռոմում, Վենետիկի դեսպանի առաջնորդությամբ, ներկայանում են Կղեմես ԺԱ Քահանայապետին
- Սկսվում է Միաբանության գործի քննությունը, բայց այլևայլ դժվարությունների պատճառով երկարելով՝ Հայր Եղիա վարդապետը վերադառնում է Մեթոն
-
- Միաբանության մեջ առաջին անգամ մուտք են գործում հիվանդություններն ու մահը
- Մխիթարը ծանր հիվանդանում է և առողջանում հուրախություն բոլորի – Հայր Մանուել վարդապետն առաքելության է ուղարկվում Եվդոկիա
- Մխիթարը, պարտքերի տակ ճնշված, ձեռնարկում է վանատան շինությանը և հաջողությամբ ավարտում է այն
- Միաբանության չափազանց չքավորությունը և տնտեսական անհաջողությունները
- Վենետիկցի իշխանների բարերարությունները – Սկսում և ավարտում է եկեղեցու կառուցումը
-
- Հակառակություններ և զրպարտություններ ընդդեմ Մխիթարի և Միաբանության
- Միաբանության համար ընտրում է Սուրբ Բենեդիկտոսի կանոնը
- Մի քանի խնդիրներ են ծագում, որոնց մեջ Մխիթարը հաղթող է հանդիսանում
- Պոլսում դարձյալ հակառակություններ են սկսվում Միաբանության դեմ և Հայր Եղիա վարդապետը ետ է կանչվում
- Մխիթարը սկսում է Սուրբ Թովմա Աքվինացու գրքի թարգմանությունը և շարունակում է դասախոսել
-
- Մխիթարը տեղեկանում է Օսմանցիների պատերազմական պատրաստություններին ընդդեմ Վենետիկի – Որոշում է Միաբանությունը տեղափոխել Վենետիկ
- Ճամփորդության նախապատրաստությունները
- Մեկնում են Վենետիկ
- Նկարագրություն Վենետիկ քաղաքի և պատմական ակնարկ տեղի Հայ գաղթականության
- Մխիթարը ժամանակավոր տուն է վարձում Սուրբ Մարտին եկեղեցուն կից
-
- Օսմանցիները սկսում են պատերազմը Վենետիկցիների դեմ – Հայր Մանուել և Հայր Թովմաս վարդապետները թողնում են Մեթոնը և գնում Վենետիկ
- Մեթոնի առումը
- Զինվորները հարձակվում են Մխիթարի վանատան վրա, ձերբակալում են այնտեղ եղած մարդկանց և նրանց վաճառում են հայերին – Արևելք են տարվում և փրկանքով ազատվում շնորհիվ Հայր Պողոս և Հայր Գեորգ վարդապետների – Ողջ և առողջ հասնում են Վենետիկ
- Միաբանության կյանքն այդ օրերին
-
- Մխիթարը ծերակույտից քաղաքում վանատեղի է խնդրում – Խնդրանքը օրենքներին հակառակ լինելով՝ չի ընդունվում
- Խնդրում է և իրեն շնորհվում է Սուրբ Ղազար կղզին
- 1717 թվականի Սեպտեմբերի 8ին մտնելով Սուրբ Ղազար, կատարում են ամենաանհրաժեշտ նորոգությունները և 1718 թվականի Ապրիլի վերջին բոլոր միաբանները փոխադրվում են այնտեղ
- Պոլսում այլևայլ կրոնական խնդիրներ են առաջանում և նորանոր ամբաստանություններ են լինում Միաբանության դեմ
-
- Մխիթարը ճանապարհ է ընկնում դեպի Հռոմ – Ճանապարհին այցելում է Լիվոռնոյի Հայերին
- Հռոմ հասնելով, ներկայանում է Ծիրանավորներին և Սրբազան Քահանայապետին
- Տպագրում է իր ջատագովությունը – Միաբանության խնդիրների քննության համար գումարվում է Ծիրանավորների ժողովը
- Աբբահայրը Սուրբ Հակոբ Մծբնացուն վերագրված «Զգօն» գիրքը նվիրում է Սրբազան Քահանայապետին – Սրբազանից նվերներ է ստանում և հաղթանակած վերադառնում է Վենետիկ
-
- Ազգիս ընդհանուր կրոնական խեղճ վիճակը
- Մխիթարի գլխավոր նպատակներից մեկը առաքելությունն էր
- Խնդրագրեր են հասնում ամեն կողմից
- Ինչպե՞ս էին պատրաստվում և առաքվում քարոզիչները
- Ինչպիսի ուսուցումներ էր տալիս Մխիթարն իր աշակերտներին նամակներով
- Մխիթարյանների գործունեությունը Պոլսում
- Մխիթարյան առաքելությունները Հայաստանի գավառներում
- Մխիթարյան առաքելությունը Բելգրադում
- Մխիթարյանները Տրանսիլվանիայում
-
- Սուրբ Ղազարի եկեղեցու նորոգությունը և հիմնական փոփոխությունները
- Խորանների շինությունը
- Սուրբ Հովսեփի խորանը Ավանդատան մեջ – Նորոգություններ եկեղեցու գավիթում
- Եկեղեցու վերանորոգումը հաջորդ Աբբաների օրոք
- Քահանաների բնակությանը սահմանված սենյակների շինությունը
- Նորընծայարանի և Վարժարանի շենքերի կառուցումը
- Սեղանատունը
- Սուրբ Բենեդիկտոսի մատուռը – Գրադարանը, Ձեռագրատունն ու Թանգարանը
- 1740 թվականին ավարտվում է վանքի ամբողջական շինությունը
- Սուրբ Ղազար կղզու ընդարձակումը
-
- Աշակերտների ընտրության պայմանները
- Ուսանող պատանիների զգեստավորումը – Նորընծաների և վարժարանականների առանձին բնակությունն իրենց առանձին դաստիարակներով, ուսուցիչներով և կանոններով
- Նկարագրություն Մխիթարի տված դաստիարակության
- Հոգևոր և ուսումնական կրթությունները
- Սքեմառության և ուխտադրության հանդեսները – Քահանայական Ձեռնադրությունը և վարդապետական գավազանի ստացումը
- Վանական մի քանի սովորություններ և հանգստի պահերը
-
- 04
-
05
-
06
-
-
-
- 1) Հայր Միքայել Չամչյան (1738-1823)
- 2) Հայր Գաբրիել Ավետիքյան (1751-1827)
- 3) Հայր Մկրտիչ Ավգերյան (1762-1854)
- 4) Հայր Մանուել Ջախջախյան (1770-1835)
- 5) Հայր Արսեն Բագրատունի (1790-1866)
- 6) Հայր Պողոս Հովնանյան (1802-1884)
- 7) Հայր Ղևոնդ Հովնանյան (1817-1897)
- 8) Հայր Հովսեփ Գաթըրճյան (1820-1882)
- 9) Հայր Ղևոնդ Ալիշան (1820-1901)
- 10) Հայր Մանուել Քաջունի (1823-1903)
- 11) Հայր Կղեմես Սիպիլյան (1824-1878)
- 12) Հայր Արսեն Այտընյան (1825-1902)
- 13) Հայր Գարեգին Զարբհանալյան (1827-1901)
- 14) Հայր Գրիգորիս Գալեմքյարյան (1862-1917)
- 15) Հայր Գաբրիել Մենևիշյան (1864-1936)
- 16) Հայր Հակոբոս Տաշյան (1866-1933)
- 17) Հայր Արսեն Ղազիկյան (1870-1932)
- 18) Հայր Վարդան Հացունի (1870-1944)
- 19) Հայր Ներսես Ակինյան (1883-1963)
- 20) Հայր Ղևոնդ Տայան (1884-1968)
- 21) Հայր Վահան Հովհաննեսյան (1884-1977)
- 22) Հայր Համազասպ Ոսկյան (1895-1968)
- 23) Հայր Վահան Ինգլիզյան (1897-1968)
- 24) Հայր Մեսրոպ Ճանաշյան (1908-1974)
-
-
-
Կյանքը մի հարատև պայքար է երկու ներհակ ուժերի միջև. առաջինը դա մարդու ներքին բնազդն է, որով ամեն ջանք գործի է դնում պահպանելու համար իր գոյությունը, մինչ երկրորդը մահն է, որն իր հազարումի թակարդներով դարանում է մեր գոյությանը: Որքա՜ն վտանգներով ենք շրջապատված մեր առաջին օրվանից իսկ սկսած, որքա՜ն դառնություններ են խառնված մեր կյանքի բաժակին, որքա՜ն փշեր կան մեր ճանապարհին: «Ո՞չ ապաքէն իբրեւ զփորձութիւն են կեանք մարդոյ ի վերայ երկրի», – գոչում էր Հոբը, որն այդ դառնությունների ու հարվածների ամենափորձառուներից մեկն էր: Կյանքի այդ խիստ օրենքին ենթակա են ո՛չ միայն անհատները, այլ նույնիսկ ընտանիքները, հասարակություններն ու ազգերը: Մխիթարի հիմնած Միաբանությունն էլ իր խանձարուրից արդեն սկսեց այդ կռիվը. իր աչքերը հալածանքների մեջ բացեց, անցավ փոթորիկների միջով, և նավահանգստում անգամ չդադարեց հաճախակի ալեկոծության ենթարկվելուց. ոսոխների աչքերից հեռու, չազատվեց նրանց խայթող լեզուներից ու գրչից. սակավաթիվ տարիների ընթացքում ինչպիսի՜ ճգնաժամեր ապրեց. աղետների ու հարվածների ինչ որ մի տեսակ գրեթե չմնաց, որ չկրեց. նրա վրա միախուռն հարձակվեցին հիվանդություններ, մահ, չքավորություն, չարախոսություն, ներքին և արտաքին տագնապներ, հալածանք, հուր և սուր, գերություն, իսկ վերջում՝ պատերազմի բերած ավերածությունն ու քանդումը. ահա՛ Միաբանության կողմից Մեթոնում անցկացված տարիների նկարագիրը: Տարակույս չկա, որ այդ բոլոր արկածների մեջ մերթ ընդ մերթ ունեցավ նաև հաջողություններ, որոնք սակայն շատ սակավատև եղան և հազիվ մի աղոտ շող արձակեցին համատարած տխուր պատկերի վրա, այն ակնթարթային լույսի նման, որ փայլակն է արձակում փոթորկալից ամպերի միջից:
Փոքրիկ, նորատունկ Միաբանությունը հազիվ էր տեղավորվել Մեթոնում և Մխիթարը մտադիր էր ո՛չ միայն կարգավորել տնտեսական դրությունը և գործունեության լայն ասպարեզներ բացել իրենների առաջ, այլ նաև՝ առաջադիմել առաքինությունների և ուսման մեջ, իրար գերազանցելու մրցակցությունը վառելով աշակերտների սրտում, երբ ահա հանկարծահաս մի հիվանդություն տարածվեց նրանց մեջ, որն ամենայն հավանականությամբ հետևանքն էր անսովոր կլիմայի, ջրի և օդափոխության, և որից ոչ ոք զերծ չմնաց, բացի Մխիթարից ու մի քանի հոգուց, որոնց առողջությունը հարկավոր էր հիվանդներին ծառայելու համար: Այդ պատուհասը մեծամեծ տառապանքներ պատճառեց բոլորին և որոշ ժամանակով կասեցրեց միաբանական կյանքի կանոնավոր ընթացքը: Բժշկի ու դեղորայքի համար որքա՜ն ծախսեր պահանջվեցին այդ հետին չքավորության ժամանակ. որքա՜ն բազմածուփ հոգսեր պաշարեցին Մխիթարին, երբ իր շուրջն ամբողջ մառախլապատ էր տեսնում և ոչ մի տեղից դրամական օգնության հույս չէր երևում: Նա, սակայն, չտատանվեց իր մեծ հավատքի մեջ, Միաբանության ղեկը պինդ բռնած՝ ուղղում և առաջ էր տանում այն, մինչև որ բոլորն էլ կատարելապես առողջացան: Նորընծա պատանիներից մեկը միայն, Հովհաննես անունով, որ հետո Հայր Թովմաս կոչվեց, շարունակում էր ծանր ու անհույս վիճակում մնալ. նրան մահամերձ էին կարծում այլևս, և բժշկի խորհրդին հետևելով՝ շտապեցին հոգալ նրա հոգևոր բոլոր պատրաստությունները: Դեռ նոր հիմնված և տակավին սակավամարդ Միաբանության մեջ առաջին անգամ մտնելու էր մահը և Մխիթարի սաներից մեկին խլելու էր իր ծաղիկ հասակում: Որքա՜ն ծանր էր Մխիթարի համար այդ զոհը: Եվ նա, ումից մրրիկներն անգամ ակնածել էին, փորձեց մահվան առջևն առնել, և կարողացավ: Հիվանդն իր կյանքի վերջին րոպեներին էր հասել և բժիշկը, հայտնելով նրա վիճակի անհույս լինելը, նրանից ձեռք էր քաշել: Մխիթարն ու բոլոր միաբանները միասին ծունկի իջան և եռանդագին աղոթեցին, և հիվանդը նույն ժամին իսկ որոշակի բարվոքում զգաց: Վտանգն անցել էր: Հաջորդ օրը բժիշկը եկավ, որպեսզի ննջեցյալի հուղարկավորության համար կարևոր հրահանգներ տա: Որքա՜ն մեծ եղավ նրա զարմանքը, երբ հիվանդին ոտքի կանգնած տեսավ: Ուրիշ անգամ էլ Միաբանությունում տարածվեց հիվանդությունը և այս անգամ շատ ավելի անողոք գտնվեց. ո՛չ Մխիթարի ու միաբանների աղոթքը և ո՛չ էլ արցունքները կարողացան հիվանդության դեմն առնել. մահն այնքան արագությամբ հափշտակեց Ստեփանոս անունով նորընծա մի աշակերտի կյանքը, որ այդ ծաղկի պես դեռափթիթ պատանին հազիվ կարողացավ կրոնավորական ուխտերով նվիրել իրեն Աստծուն: Այդ զոհը կարծես մի անհրաժեշտություն էր՝ մահվան անկուշտ երախը փակելու և այն երկար տարիներ Միաբանությունից հեռու պահելու համար: