Միաբանության չափազանց չքավորությունը և տնտեսական անհաջողությունները
-
01
-
-
02
-
- Մխիթարը հասնում է Էջմիածին – Այն ժամանակվա Նահապետ Կաթողիկոսը – Աչքի սաստիկ ցավ է ունենում
- Մեկնում է Էջմիածնից և նախ Խորվիրապի վանքն այցելելով, ուղևորվում է դեպի Սևանի կղզին և վանքը – Այնտեղ իրեն երևում է Սուրբ Աստվածածինը
- Թողնում է Սևանը և գնում Բասենի վանք, ուր եկեղեցու լուսարար և տղաների դաստիարակ է լինում – Սկսում է քարոզել – Վերադառնում է Սեբաստիա
-
- Սեբաստիա հասնելով, Մխիթարը գնում է Սուրբ Նշան – Նրա ուսումնասիրության ոճը
- Միաբանների առաջ հանպատրաստից քարոզ է խոսում – Մի քանի վարդապետ կրկին փորձում է իր աշակերտության գրավել նրան, բայց չի հաջողում
- Աչքերն հիվանդանում են և ցավում, մինչև իսկ կուրանալու վտանգ ստեղծելով – Մեծ դժվարությամբ բժշկվում է
- Հովնան վարդապետի հետ ուղևորվում է դեպի Հալեպ
-
- Մխիթարը հասնում է Հալեպ, ուր ծանոթանում է Հիսուսյան Հայր Անտոն կրոնավորի հետ – Նա Մխիթարին խորհուրդ է տալիս չգնալ Արևմուտք – Նրանից վկայագրեր է վերցնում և գնում Աղեքսանդրիադ
- Իտալիա գնալու համար նույն նավ է մտնում նաև Սսո Կաթողիկոսը – Նավը հանդիպում է Կիպրոս կղզի – Այնտեղ Մխիթարը ծանր հիվանդանում է
- Կղզում կրած սաստիկ վշտերը
-
- Մխիթարը թողնում է Կիպրոս կղզին և նավում դեպի Սելևկիա
- Հալեպ և Այնթապ գնալով, ուղևորվում է դեպի Սեբաստիա – Ճանապարհին կրած նեղությունները
- Բոլորովին առողջանալով՝ առանձնանում է Սուրբ Նշան վանքում
- Մխիթարի քահանայական ձեռնադրությունը
- Նրա հոգում ծնվում է Միաբանություն հիմնելու գաղափարը – Առաջին աշակերտները
- Գնում է Պոլիս, խնդրելու Կարնեցի Խաչատուր վարդապետի աջակցությունը
- Քարոզում է Ղալաթիայի Սուրբ Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցում
- Ստիպվում է թողնել Պոլիսը և վերադառնալ գավառները
-
- Դեպի Տրապիզոն նավարկելիս հանդիպում են ուժգին ալեկոծության և ստիպվում են ցամաք դուրս գալ Սամսոնում
- Մարսվան և Ամասիա քաղաքներում
- Հասնելով Կարին, գնում է Կարմիր վանք
- Երկու անգամ ծանր հիվանդանում է
- Վանքի Առաջնորդ Մարգար եպիսկոպոսից ընդունում է վարդապետական գավազանը
- Կարինում կաթողիկե հավատքը քարոզելու պատճառով քաղաքի Առաջնորդը թշնամանում է նրա դեմ
- Վերջնականապես թողնում է գավառները և երկրորդ անգամ վերադառնում Պոլիս
-
03
-
- Մխիթար վարդապետը հասնում է Պոլիս – Նրա առաքելական գործունեությունը
- Հետզհետե աճում է աշակերտների թիվը, որոնցից ոմանց քահանա ձեռնադրել տալով՝ առաքելության է ուղարկում գավառները
- Հրատարակում է մի քանի հոգևոր գիրք – Բերայում տուն է վարձում իր և աշակերտների բնակության համար
- Եփրեմ Պատրիարքի հարուցած հալածանքը – Մխիթարն ապաստանում է Վեղարավորների վանքում
- Որոշում է թողնել Պոլիսը և գնալ Միաբանություն հիմնել քրիստոնյա մի որևէ երկրում
-
- Մխիթարն աշակերտներին առաջարկում է Արևմուտք անցնելու իր մտադրությունը
- 1701 թվականի Սեպտեմբերի 8ին, Սուրբ Աստվածածնի Ծննդյան տոնի օրը, հիմնում է Միաբանությունը և այն նվիրում է Սուրբ Կույսին
- Հաստատված լինելով Մոռեա գնալու մտադրությունը, երկրի մասին տեղեկություն ստանալու նպատակով Մխիթարն այնտեղ է ուղարկում Հայր Գեորգին
- Խաղաղություն հաստատելու փորձեր են կատարվում
- Եփրեմ Պատրիարքին հաջորդում է Ավետիքը – Նրա նենգ հնարքները Մխիթարին ձեռք ձգելու համար
- Մխիթարը նախ թաքնվում է մի բարեկամի տանը, ապա փախչում է Զմյուռնիա
- Վենետիկյան մի նավով մեկնում է դեպի Մոռեա
-
- Մխիթարը, Նեապոլիս հասնելով, Միաբանության բնակության համար ընտրում է Մեթոն բերդաքաղաքը
- Միաբանական կյանքի նկարագրությունը
- Աշակերտներից երկուսին ուղարկում է Հռոմ, Միաբանության համար ստանալու Սուրբ Աթոռի հավանությունը
- Հռոմ են գնում, ճանապարհին կանգ առնելով Վենետիկում – Հռոմում, Վենետիկի դեսպանի առաջնորդությամբ, ներկայանում են Կղեմես ԺԱ Քահանայապետին
- Սկսվում է Միաբանության գործի քննությունը, բայց այլևայլ դժվարությունների պատճառով երկարելով՝ Հայր Եղիա վարդապետը վերադառնում է Մեթոն
-
- Միաբանության մեջ առաջին անգամ մուտք են գործում հիվանդություններն ու մահը
- Մխիթարը ծանր հիվանդանում է և առողջանում հուրախություն բոլորի – Հայր Մանուել վարդապետն առաքելության է ուղարկվում Եվդոկիա
- Մխիթարը, պարտքերի տակ ճնշված, ձեռնարկում է վանատան շինությանը և հաջողությամբ ավարտում է այն
- Միաբանության չափազանց չքավորությունը և տնտեսական անհաջողությունները
- Վենետիկցի իշխանների բարերարությունները – Սկսում և ավարտում է եկեղեցու կառուցումը
-
- Հակառակություններ և զրպարտություններ ընդդեմ Մխիթարի և Միաբանության
- Միաբանության համար ընտրում է Սուրբ Բենեդիկտոսի կանոնը
- Մի քանի խնդիրներ են ծագում, որոնց մեջ Մխիթարը հաղթող է հանդիսանում
- Պոլսում դարձյալ հակառակություններ են սկսվում Միաբանության դեմ և Հայր Եղիա վարդապետը ետ է կանչվում
- Մխիթարը սկսում է Սուրբ Թովմա Աքվինացու գրքի թարգմանությունը և շարունակում է դասախոսել
-
- Մխիթարը տեղեկանում է Օսմանցիների պատերազմական պատրաստություններին ընդդեմ Վենետիկի – Որոշում է Միաբանությունը տեղափոխել Վենետիկ
- Ճամփորդության նախապատրաստությունները
- Մեկնում են Վենետիկ
- Նկարագրություն Վենետիկ քաղաքի և պատմական ակնարկ տեղի Հայ գաղթականության
- Մխիթարը ժամանակավոր տուն է վարձում Սուրբ Մարտին եկեղեցուն կից
-
- Օսմանցիները սկսում են պատերազմը Վենետիկցիների դեմ – Հայր Մանուել և Հայր Թովմաս վարդապետները թողնում են Մեթոնը և գնում Վենետիկ
- Մեթոնի առումը
- Զինվորները հարձակվում են Մխիթարի վանատան վրա, ձերբակալում են այնտեղ եղած մարդկանց և նրանց վաճառում են հայերին – Արևելք են տարվում և փրկանքով ազատվում շնորհիվ Հայր Պողոս և Հայր Գեորգ վարդապետների – Ողջ և առողջ հասնում են Վենետիկ
- Միաբանության կյանքն այդ օրերին
-
- Մխիթարը ծերակույտից քաղաքում վանատեղի է խնդրում – Խնդրանքը օրենքներին հակառակ լինելով՝ չի ընդունվում
- Խնդրում է և իրեն շնորհվում է Սուրբ Ղազար կղզին
- 1717 թվականի Սեպտեմբերի 8ին մտնելով Սուրբ Ղազար, կատարում են ամենաանհրաժեշտ նորոգությունները և 1718 թվականի Ապրիլի վերջին բոլոր միաբանները փոխադրվում են այնտեղ
- Պոլսում այլևայլ կրոնական խնդիրներ են առաջանում և նորանոր ամբաստանություններ են լինում Միաբանության դեմ
-
- Մխիթարը ճանապարհ է ընկնում դեպի Հռոմ – Ճանապարհին այցելում է Լիվոռնոյի Հայերին
- Հռոմ հասնելով, ներկայանում է Ծիրանավորներին և Սրբազան Քահանայապետին
- Տպագրում է իր ջատագովությունը – Միաբանության խնդիրների քննության համար գումարվում է Ծիրանավորների ժողովը
- Աբբահայրը Սուրբ Հակոբ Մծբնացուն վերագրված «Զգօն» գիրքը նվիրում է Սրբազան Քահանայապետին – Սրբազանից նվերներ է ստանում և հաղթանակած վերադառնում է Վենետիկ
-
- Ազգիս ընդհանուր կրոնական խեղճ վիճակը
- Մխիթարի գլխավոր նպատակներից մեկը առաքելությունն էր
- Խնդրագրեր են հասնում ամեն կողմից
- Ինչպե՞ս էին պատրաստվում և առաքվում քարոզիչները
- Ինչպիսի ուսուցումներ էր տալիս Մխիթարն իր աշակերտներին նամակներով
- Մխիթարյանների գործունեությունը Պոլսում
- Մխիթարյան առաքելությունները Հայաստանի գավառներում
- Մխիթարյան առաքելությունը Բելգրադում
- Մխիթարյանները Տրանսիլվանիայում
-
- Սուրբ Ղազարի եկեղեցու նորոգությունը և հիմնական փոփոխությունները
- Խորանների շինությունը
- Սուրբ Հովսեփի խորանը Ավանդատան մեջ – Նորոգություններ եկեղեցու գավիթում
- Եկեղեցու վերանորոգումը հաջորդ Աբբաների օրոք
- Քահանաների բնակությանը սահմանված սենյակների շինությունը
- Նորընծայարանի և Վարժարանի շենքերի կառուցումը
- Սեղանատունը
- Սուրբ Բենեդիկտոսի մատուռը – Գրադարանը, Ձեռագրատունն ու Թանգարանը
- 1740 թվականին ավարտվում է վանքի ամբողջական շինությունը
- Սուրբ Ղազար կղզու ընդարձակումը
-
- Աշակերտների ընտրության պայմանները
- Ուսանող պատանիների զգեստավորումը – Նորընծաների և վարժարանականների առանձին բնակությունն իրենց առանձին դաստիարակներով, ուսուցիչներով և կանոններով
- Նկարագրություն Մխիթարի տված դաստիարակության
- Հոգևոր և ուսումնական կրթությունները
- Սքեմառության և ուխտադրության հանդեսները – Քահանայական Ձեռնադրությունը և վարդապետական գավազանի ստացումը
- Վանական մի քանի սովորություններ և հանգստի պահերը
-
- 04
-
05
-
06
-
-
-
- 1) Հայր Միքայել Չամչյան (1738-1823)
- 2) Հայր Գաբրիել Ավետիքյան (1751-1827)
- 3) Հայր Մկրտիչ Ավգերյան (1762-1854)
- 4) Հայր Մանուել Ջախջախյան (1770-1835)
- 5) Հայր Արսեն Բագրատունի (1790-1866)
- 6) Հայր Պողոս Հովնանյան (1802-1884)
- 7) Հայր Ղևոնդ Հովնանյան (1817-1897)
- 8) Հայր Հովսեփ Գաթըրճյան (1820-1882)
- 9) Հայր Ղևոնդ Ալիշան (1820-1901)
- 10) Հայր Մանուել Քաջունի (1823-1903)
- 11) Հայր Կղեմես Սիպիլյան (1824-1878)
- 12) Հայր Արսեն Այտընյան (1825-1902)
- 13) Հայր Գարեգին Զարբհանալյան (1827-1901)
- 14) Հայր Գրիգորիս Գալեմքյարյան (1862-1917)
- 15) Հայր Գաբրիել Մենևիշյան (1864-1936)
- 16) Հայր Հակոբոս Տաշյան (1866-1933)
- 17) Հայր Արսեն Ղազիկյան (1870-1932)
- 18) Հայր Վարդան Հացունի (1870-1944)
- 19) Հայր Ներսես Ակինյան (1883-1963)
- 20) Հայր Ղևոնդ Տայան (1884-1968)
- 21) Հայր Վահան Հովհաննեսյան (1884-1977)
- 22) Հայր Համազասպ Ոսկյան (1895-1968)
- 23) Հայր Վահան Ինգլիզյան (1897-1968)
- 24) Հայր Մեսրոպ Ճանաշյան (1908-1974)
-
-
-
Երբ նորաշեն բնակարանը պատրաստ էր, Մխիթարը թողեց երեք տարով իրենց տրված տունը և ձմռան սկզբին, 1706 թվականի Նոյեմբեր ամսվա մեջ, իր մարդկանց տարավ ու բնակեցրեց իրենց առաջին վանատանը: Անպատմելի էր նրանց ուրախությունը, երբ սեփական վանատան հարկի ներքո տեսան իրենց: Մի պահ մոռացան իրենց կրած բոլոր դժվարությունները, համարելով, որ մեծագույն վտանգն արդեն անցել էր, առանց մտածելու, որ պարտքերն ու տոկոսները գնալով դիզվում էին, այնպես, որ 1707 տարին մոտ 1.000 դահեկանի պարտքով սկսեցին, որն այդ ժամանակվա համար հսկայական գումար էր: Մխիթարը, որ ճարտար տնտեսագետ և մատակարար էր, ինչպես տեսնելու ենք այլևայլ առիթներով, ամեն հնարք և խնայողություն գործի էր դնում՝ նորանոր փոխառությունների հարկադրանքի մեջ չընկնելու և պարտքերի բեռը թեթևացնելու համար, այլապես դիմացն այնպիսի վիհ էր բացվելու, որն անկարելի էր լինելու լցնել: Տեղի բնակիչներն այնքան աղքատ էին, որ Պատարագի ողորմություն տալու սովորությունը տակավին հաստատված չէր այնտեղ. այդ պատճառով է, որ Միաբանությանը դրամական նպաստ չէր լինում, թեև տասը քահանա կար, որոնք ամեն օր պատարագում էին: Ուստի հարկադրվեց Մխիթարը գրավ դնել նույնիսկ եկեղեցու զգեստներն ու սպասները, որպեսզի գոնե ապրելու չափ աղքատիկ կերակուր և զգեստ ունենային: Այդ տագնապի մեջ էր և իր հայացքը դեպի Արևելք ուղղած սպասում էր մի որևէ օգնություն բարեկամներից, երբ դրամի փոխարեն հասավ տխուր լուրը, թե հակառակորդների չարության պատճառով կորել է եվդոկիացի բարեպաշտների հավաքած գումարը, և նույնիսկ Հայր Մանուել վարդապետը պարտքի տակ է ընկել: Այս լուրը կայծակի պես հարվածեց Մխիթարին. սաստիկ տխրեց նա և մտածում էր, որ մինչ ինքը ամեն բան անելով՝ այդքա՜ն տառապում է Ազգի համար, նրանք ա՛յլ բան չեն անում, քան միայն խոչընդոտներ են հարուցում իր ճանապարհին, գրգռում են ոգիները և, եթե կարողանան, պատրաստ են նաև կործանելու իր գործը: Քանի որ հակառակորդները տեղյակ էին, թե ինչպիսի չքավոր վիճակում էին գտնվում Մխիթարն ու իրենները օտարության մեջ, և գիտեին Մոռեայի իշխանների կողմից դրված պայմանի մասին, ուստի որպես Մխիթարի գործը ոչնչացնելու ամենահարմար միջոց ընտրել էին նրան զրկելը դրամական նպաստներից, որպեսզի սահմանված ժամկետում վանքի շինությունը ավարտել չկարողանալով՝ զրկվեր կալվածքներից ու իրավունքներից, և այդպես, մտածում էին, գործն ինքն իրեն կքայքայվեր: Սա՛ էր հակառակորդների լարած որոգայթը, և սկսեցին ամեն կողմ լուր տարածել, թե Մխիթարի Միաբանությունն արդեն ցիրուցան է եղել, ուստի այլևս ավելորդ է այնտեղ մարդ կամ դրամ ուղարկելը: Այստեղ համառոտ կերպով հիշենք, թե ինչպիսի պարագաներում պատահեց դրամի այդ կորուստը, և թե ինչպիսի ծայրահեղությունների հասավ հակառակորդների թշնամական կեցվածքը:
Եվդոկիայում երկու ընդդիմադիր խմբավորումներ կային, որոնք Մխիթարի Միաբանության նկատմամբ իրար հակառակ գաղափարներ ու վերաբերմունք ունեին. մեկը սեր ու հարգանք էր տածում նրա նկատմամբ, մյուսը՝ սաստիկ ատելություն: Երկուսն էլ հավասար ուժերով գործում էին ընդդեմ կամ ի նպաստ, իրենց զգացումներից մղված: Առաջինի գլուխն էր Մխիթարին ծանոթ և նրա առաքինություններով հիացող Թորոս անունով առաքինի, ողորմած և բարեսեր մի անձ. նա, իր ողորմություններով բոլորից սիրված ու հարգված, ինքնակամ իր վրա էր վերցրել Միաբանության գործակալի պաշտոնը, իր մոտ էր հավաքել տեղի բարեպաշտների տված ողորմությունները, ապա այդ դրամը շահեցնելու համար կտավ էր գնել ու տվել էր ներկարարներին: Հակառակորդները, նախանձից վառված, սկսեցին չարախոսել, որ իբր Մխիթարի Միաբանությունն արդեն իսկ կործանվել է, և Թորոսն իրեն հանձնված դրամը վատնել կամ յուրացրել է. և նվիրատուներին ստիպում էին, որ ետ պահանջեն իրենց տված գումարը: Հայր Մանուել վարդապետն ի զուր ջանաց հերքել հակառակորդների զրպարտությունը. ոչ ոք ուշադրություն չդարձրեց նրա փաստարկներին: Առավել մեծ եղավ Թորոսի տագնապը, երբ տեսավ, որ ամեն կողմից հարձակվել են իր վրա և իրենց դրամը ետ են պահանջում: Նա հարկադրված, կտավն էժան գնով վաճառեց և վերադարձրեց բոլորի դրամը: Այդ տագնապալի օրերին էր, որ Եվդոկիա հասավ այն հայ վաճառականը, որից Մխիթար Աբբան պարտք էր վերցրել: Սա տարավ և Հայր Մանուել վարդապետին ու Թորոսին տվեց մուրհակը, որպեսզի իրեն վերադարձնեին իր հինգ հարյուր դահեկանի գումարը: Այդ նույն վաճառականի ձեռքով հասան նաև Մխիթարի կողմից տարբեր անձանց հասցեագրված նամակները, որոնց մեջ պատմվում էր, թե Միաբանությունն օրեցօր աճում է, արդեն սկսվել է վանքի շինարարությունը: Այդ լուրերով հերքվեցին հակառակորդների զրպարտությունները, բայց ոչ մեկի սիրտը չշարժվեց՝ վաճառականի պարտքի գոնե մի մասը հատուցելու:
Հայր Մանուել վարդապետն ու Թորոսը հնարավոր ամեն տեղ դիմեցին, մինչև որ կարողացան մարել պարտքի հազիվ կեսը, իսկ մնացածը ծանրացավ Միաբանության վրա: Այս տխուր դեպքը ծանր հետևանքներ ունեցավ. Թորոսի կյանքը մաշվեց հոգսերից ու տագնապներից, մտածելով, որ ինքը եղավ Միաբանությանն այդքան վնաս հասցնելու պատճառը. այն աստիճան, որ կարճ ժամանակ անց մահացավ: Հայր Մանուել վարդապետը սաստիկ հիվանդացավ սրտի ցավից և որպեսզի Թորոսի նույն վախճանը չունենար, ստիպված թողեց Եվդոկիան և Պոլիս գնաց, իր հետ վերցնելով մի քանի պատանի, Մեթոն ուղարկելու համար: Հակառակորդներն այդքանով չգոհացան: Երբ նախանձի կամ գրգռության ոգին մի անգամ տիրում է մեկին, նրան մղում, գցում է վախերի մեջ, և կանգ չի առնում, մինչև չհասցնի անդունդի հատակը: Եվդոկիացիները ո՛չ միայն արգելում էին իրենց պատանիներին, որ գնան Մխիթարին աշակերտելու, այլ՝ ցանկանալով մի հզոր հակառակորդ հարուցել Մեթոնի վանքի դեմ, Սեբաստացի քսանութ տարեկան մի ուշիմ և ընդունակ սարկավագ ուղարկեցին Հռոմ, որպեսզի Ուրբանյան վարժարանում բարձրագույն ուսում ստանար և վերադառնալով Միաբանություն հիմներ Եվդոկիայում: Նա գնաց, հաջողությամբ ավարտեց ուսումը, քահանա ու վարդապետ դարձավ և վերադարձավ հայրենիք. բայց Սողոսը փոխվել, Պողոս էր դարձել և Մխիթարյանների դեմ նախանձորդ ու հակառակորդ լինելու փոխարեն՝ նրանց սերտ բարեկամը եղավ: