Նորընծայարանի և Վարժարանի շենքերի կառուցումը
-
01
-
-
02
-
- Մխիթարը հասնում է Էջմիածին – Այն ժամանակվա Նահապետ Կաթողիկոսը – Աչքի սաստիկ ցավ է ունենում
- Մեկնում է Էջմիածնից և նախ Խորվիրապի վանքն այցելելով, ուղևորվում է դեպի Սևանի կղզին և վանքը – Այնտեղ իրեն երևում է Սուրբ Աստվածածինը
- Թողնում է Սևանը և գնում Բասենի վանք, ուր եկեղեցու լուսարար և տղաների դաստիարակ է լինում – Սկսում է քարոզել – Վերադառնում է Սեբաստիա
-
- Սեբաստիա հասնելով, Մխիթարը գնում է Սուրբ Նշան – Նրա ուսումնասիրության ոճը
- Միաբանների առաջ հանպատրաստից քարոզ է խոսում – Մի քանի վարդապետ կրկին փորձում է իր աշակերտության գրավել նրան, բայց չի հաջողում
- Աչքերն հիվանդանում են և ցավում, մինչև իսկ կուրանալու վտանգ ստեղծելով – Մեծ դժվարությամբ բժշկվում է
- Հովնան վարդապետի հետ ուղևորվում է դեպի Հալեպ
-
- Մխիթարը հասնում է Հալեպ, ուր ծանոթանում է Հիսուսյան Հայր Անտոն կրոնավորի հետ – Նա Մխիթարին խորհուրդ է տալիս չգնալ Արևմուտք – Նրանից վկայագրեր է վերցնում և գնում Աղեքսանդրիադ
- Իտալիա գնալու համար նույն նավ է մտնում նաև Սսո Կաթողիկոսը – Նավը հանդիպում է Կիպրոս կղզի – Այնտեղ Մխիթարը ծանր հիվանդանում է
- Կղզում կրած սաստիկ վշտերը
-
- Մխիթարը թողնում է Կիպրոս կղզին և նավում դեպի Սելևկիա
- Հալեպ և Այնթապ գնալով, ուղևորվում է դեպի Սեբաստիա – Ճանապարհին կրած նեղությունները
- Բոլորովին առողջանալով՝ առանձնանում է Սուրբ Նշան վանքում
- Մխիթարի քահանայական ձեռնադրությունը
- Նրա հոգում ծնվում է Միաբանություն հիմնելու գաղափարը – Առաջին աշակերտները
- Գնում է Պոլիս, խնդրելու Կարնեցի Խաչատուր վարդապետի աջակցությունը
- Քարոզում է Ղալաթիայի Սուրբ Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցում
- Ստիպվում է թողնել Պոլիսը և վերադառնալ գավառները
-
- Դեպի Տրապիզոն նավարկելիս հանդիպում են ուժգին ալեկոծության և ստիպվում են ցամաք դուրս գալ Սամսոնում
- Մարսվան և Ամասիա քաղաքներում
- Հասնելով Կարին, գնում է Կարմիր վանք
- Երկու անգամ ծանր հիվանդանում է
- Վանքի Առաջնորդ Մարգար եպիսկոպոսից ընդունում է վարդապետական գավազանը
- Կարինում կաթողիկե հավատքը քարոզելու պատճառով քաղաքի Առաջնորդը թշնամանում է նրա դեմ
- Վերջնականապես թողնում է գավառները և երկրորդ անգամ վերադառնում Պոլիս
-
03
-
- Մխիթար վարդապետը հասնում է Պոլիս – Նրա առաքելական գործունեությունը
- Հետզհետե աճում է աշակերտների թիվը, որոնցից ոմանց քահանա ձեռնադրել տալով՝ առաքելության է ուղարկում գավառները
- Հրատարակում է մի քանի հոգևոր գիրք – Բերայում տուն է վարձում իր և աշակերտների բնակության համար
- Եփրեմ Պատրիարքի հարուցած հալածանքը – Մխիթարն ապաստանում է Վեղարավորների վանքում
- Որոշում է թողնել Պոլիսը և գնալ Միաբանություն հիմնել քրիստոնյա մի որևէ երկրում
-
- Մխիթարն աշակերտներին առաջարկում է Արևմուտք անցնելու իր մտադրությունը
- 1701 թվականի Սեպտեմբերի 8ին, Սուրբ Աստվածածնի Ծննդյան տոնի օրը, հիմնում է Միաբանությունը և այն նվիրում է Սուրբ Կույսին
- Հաստատված լինելով Մոռեա գնալու մտադրությունը, երկրի մասին տեղեկություն ստանալու նպատակով Մխիթարն այնտեղ է ուղարկում Հայր Գեորգին
- Խաղաղություն հաստատելու փորձեր են կատարվում
- Եփրեմ Պատրիարքին հաջորդում է Ավետիքը – Նրա նենգ հնարքները Մխիթարին ձեռք ձգելու համար
- Մխիթարը նախ թաքնվում է մի բարեկամի տանը, ապա փախչում է Զմյուռնիա
- Վենետիկյան մի նավով մեկնում է դեպի Մոռեա
-
- Մխիթարը, Նեապոլիս հասնելով, Միաբանության բնակության համար ընտրում է Մեթոն բերդաքաղաքը
- Միաբանական կյանքի նկարագրությունը
- Աշակերտներից երկուսին ուղարկում է Հռոմ, Միաբանության համար ստանալու Սուրբ Աթոռի հավանությունը
- Հռոմ են գնում, ճանապարհին կանգ առնելով Վենետիկում – Հռոմում, Վենետիկի դեսպանի առաջնորդությամբ, ներկայանում են Կղեմես ԺԱ Քահանայապետին
- Սկսվում է Միաբանության գործի քննությունը, բայց այլևայլ դժվարությունների պատճառով երկարելով՝ Հայր Եղիա վարդապետը վերադառնում է Մեթոն
-
- Միաբանության մեջ առաջին անգամ մուտք են գործում հիվանդություններն ու մահը
- Մխիթարը ծանր հիվանդանում է և առողջանում հուրախություն բոլորի – Հայր Մանուել վարդապետն առաքելության է ուղարկվում Եվդոկիա
- Մխիթարը, պարտքերի տակ ճնշված, ձեռնարկում է վանատան շինությանը և հաջողությամբ ավարտում է այն
- Միաբանության չափազանց չքավորությունը և տնտեսական անհաջողությունները
- Վենետիկցի իշխանների բարերարությունները – Սկսում և ավարտում է եկեղեցու կառուցումը
-
- Հակառակություններ և զրպարտություններ ընդդեմ Մխիթարի և Միաբանության
- Միաբանության համար ընտրում է Սուրբ Բենեդիկտոսի կանոնը
- Մի քանի խնդիրներ են ծագում, որոնց մեջ Մխիթարը հաղթող է հանդիսանում
- Պոլսում դարձյալ հակառակություններ են սկսվում Միաբանության դեմ և Հայր Եղիա վարդապետը ետ է կանչվում
- Մխիթարը սկսում է Սուրբ Թովմա Աքվինացու գրքի թարգմանությունը և շարունակում է դասախոսել
-
- Մխիթարը տեղեկանում է Օսմանցիների պատերազմական պատրաստություններին ընդդեմ Վենետիկի – Որոշում է Միաբանությունը տեղափոխել Վենետիկ
- Ճամփորդության նախապատրաստությունները
- Մեկնում են Վենետիկ
- Նկարագրություն Վենետիկ քաղաքի և պատմական ակնարկ տեղի Հայ գաղթականության
- Մխիթարը ժամանակավոր տուն է վարձում Սուրբ Մարտին եկեղեցուն կից
-
- Օսմանցիները սկսում են պատերազմը Վենետիկցիների դեմ – Հայր Մանուել և Հայր Թովմաս վարդապետները թողնում են Մեթոնը և գնում Վենետիկ
- Մեթոնի առումը
- Զինվորները հարձակվում են Մխիթարի վանատան վրա, ձերբակալում են այնտեղ եղած մարդկանց և նրանց վաճառում են հայերին – Արևելք են տարվում և փրկանքով ազատվում շնորհիվ Հայր Պողոս և Հայր Գեորգ վարդապետների – Ողջ և առողջ հասնում են Վենետիկ
- Միաբանության կյանքն այդ օրերին
-
- Մխիթարը ծերակույտից քաղաքում վանատեղի է խնդրում – Խնդրանքը օրենքներին հակառակ լինելով՝ չի ընդունվում
- Խնդրում է և իրեն շնորհվում է Սուրբ Ղազար կղզին
- 1717 թվականի Սեպտեմբերի 8ին մտնելով Սուրբ Ղազար, կատարում են ամենաանհրաժեշտ նորոգությունները և 1718 թվականի Ապրիլի վերջին բոլոր միաբանները փոխադրվում են այնտեղ
- Պոլսում այլևայլ կրոնական խնդիրներ են առաջանում և նորանոր ամբաստանություններ են լինում Միաբանության դեմ
-
- Մխիթարը ճանապարհ է ընկնում դեպի Հռոմ – Ճանապարհին այցելում է Լիվոռնոյի Հայերին
- Հռոմ հասնելով, ներկայանում է Ծիրանավորներին և Սրբազան Քահանայապետին
- Տպագրում է իր ջատագովությունը – Միաբանության խնդիրների քննության համար գումարվում է Ծիրանավորների ժողովը
- Աբբահայրը Սուրբ Հակոբ Մծբնացուն վերագրված «Զգօն» գիրքը նվիրում է Սրբազան Քահանայապետին – Սրբազանից նվերներ է ստանում և հաղթանակած վերադառնում է Վենետիկ
-
- Ազգիս ընդհանուր կրոնական խեղճ վիճակը
- Մխիթարի գլխավոր նպատակներից մեկը առաքելությունն էր
- Խնդրագրեր են հասնում ամեն կողմից
- Ինչպե՞ս էին պատրաստվում և առաքվում քարոզիչները
- Ինչպիսի ուսուցումներ էր տալիս Մխիթարն իր աշակերտներին նամակներով
- Մխիթարյանների գործունեությունը Պոլսում
- Մխիթարյան առաքելությունները Հայաստանի գավառներում
- Մխիթարյան առաքելությունը Բելգրադում
- Մխիթարյանները Տրանսիլվանիայում
-
- Սուրբ Ղազարի եկեղեցու նորոգությունը և հիմնական փոփոխությունները
- Խորանների շինությունը
- Սուրբ Հովսեփի խորանը Ավանդատան մեջ – Նորոգություններ եկեղեցու գավիթում
- Եկեղեցու վերանորոգումը հաջորդ Աբբաների օրոք
- Քահանաների բնակությանը սահմանված սենյակների շինությունը
- Նորընծայարանի և Վարժարանի շենքերի կառուցումը
- Սեղանատունը
- Սուրբ Բենեդիկտոսի մատուռը – Գրադարանը, Ձեռագրատունն ու Թանգարանը
- 1740 թվականին ավարտվում է վանքի ամբողջական շինությունը
- Սուրբ Ղազար կղզու ընդարձակումը
-
- Աշակերտների ընտրության պայմանները
- Ուսանող պատանիների զգեստավորումը – Նորընծաների և վարժարանականների առանձին բնակությունն իրենց առանձին դաստիարակներով, ուսուցիչներով և կանոններով
- Նկարագրություն Մխիթարի տված դաստիարակության
- Հոգևոր և ուսումնական կրթությունները
- Սքեմառության և ուխտադրության հանդեսները – Քահանայական Ձեռնադրությունը և վարդապետական գավազանի ստացումը
- Վանական մի քանի սովորություններ և հանգստի պահերը
-
- 04
-
05
-
06
-
-
-
- 1) Հայր Միքայել Չամչյան (1738-1823)
- 2) Հայր Գաբրիել Ավետիքյան (1751-1827)
- 3) Հայր Մկրտիչ Ավգերյան (1762-1854)
- 4) Հայր Մանուել Ջախջախյան (1770-1835)
- 5) Հայր Արսեն Բագրատունի (1790-1866)
- 6) Հայր Պողոս Հովնանյան (1802-1884)
- 7) Հայր Ղևոնդ Հովնանյան (1817-1897)
- 8) Հայր Հովսեփ Գաթըրճյան (1820-1882)
- 9) Հայր Ղևոնդ Ալիշան (1820-1901)
- 10) Հայր Մանուել Քաջունի (1823-1903)
- 11) Հայր Կղեմես Սիպիլյան (1824-1878)
- 12) Հայր Արսեն Այտընյան (1825-1902)
- 13) Հայր Գարեգին Զարբհանալյան (1827-1901)
- 14) Հայր Գրիգորիս Գալեմքյարյան (1862-1917)
- 15) Հայր Գաբրիել Մենևիշյան (1864-1936)
- 16) Հայր Հակոբոս Տաշյան (1866-1933)
- 17) Հայր Արսեն Ղազիկյան (1870-1932)
- 18) Հայր Վարդան Հացունի (1870-1944)
- 19) Հայր Ներսես Ակինյան (1883-1963)
- 20) Հայր Ղևոնդ Տայան (1884-1968)
- 21) Հայր Վահան Հովհաննեսյան (1884-1977)
- 22) Հայր Համազասպ Ոսկյան (1895-1968)
- 23) Հայր Վահան Ինգլիզյան (1897-1968)
- 24) Հայր Մեսրոպ Ճանաշյան (1908-1974)
-
-
-
Աբբահոր մեծագույն գործերից մեկը, սակայն, նորընծա պատանիների հոգևոր կրթությունը և ուսումն էր, որոնց հոգսն ու խնամքը ինքն էր ստանձնել, մանավանդ առաջին տարիներին: Սկզբնական շրջանում սրտի ցավով տեսնում էր, որ իր խրատները չէին ունենում այն մեծ արդյունքը, որն ինքնըստինքյան ակնկալելի էր: Դրա պատճառը տղաների առանձին տեղ չունենալն էր, որով ցրված էին, և փոխանակ մեկ ձայն լսելու և մեկ ուղղության հետևելու, զանազան ձայներ և ուղղություններ շփոթեցնում էին նրանց: Խիստ հաճախակի էր դարձել տղաների երթևեկը, որի պատճառով ո՛չ միայն անպտուղ էին դառնում Աբբահոր ջանքերը, այլ նաև մեծ ծախսերի ու տագնապների դուռ էր բացվում, մանավանդ այնպիսի ժամանակներում, երբ ճանապարհորդելը բնավ դյուրին գործ չէր: Նորընծայարանի շինությունը դեռ չսկսած, Մխիթարը ուսանող պատանիներին հատկացրեց հին շենքի երկու մեծ սենյակները, ուր միասին անում էին իրենց դասառությունները, աղոթքն ու հանգիստը: Այդպիսով նրանց ամբողջովին զատեց արդեն ձեռնադրված քահանաներից:
1726 թվականի Մայիս ամսին դրվեց Նորընծայարանի շենքի հիմքը և Հոկտեմբերին շինարարությունն ամբողջովին ավարտվեց: Շատ վայելուչ եղավ շենքը, որն ունի վանքի ամենագեղեցիկ դիրքը՝ հարավ-արևմտյան կողմում, հյուսիսային ցուրտ քամիներից պատսպարված անկյունում: Վերնահարկում շինել տվեց ութ սենյակ, որոնցից վեցը նայում են պարտեզին, իսկ երկուսը՝ ծովին: Այդ սենյակների դիմաց՝ մի սրահ, իսկ մոտը՝ կողմնակի մի սրահիկ, որ տանում է դեպի դասարան: Դասարանում ընկույզի փայտից վայելուչ մի նստարան պատրաստել տվեց դաստիարակի և ուսուցիչների համար, որի առջևն էլ՝ քառակուսի մի սեղան, իսկ երկու կողմերում՝ աշակերտների համար երկու երկար սեղան ու նստարաններ՝ գրադարակներով հանդերձ. բոլորն էլ ընկույզի փայտից: Դասարանին կից՝ կա միջին չափսի մի ուրիշ քառակուսի սենյակ ևս, որ կոչվում է Հանդիսարան, և ծառայում է գրական և հոգևոր հանդեսների, ճառախոսությունների, տարեկան քննությունների և հավաքույթների համար: Իսկ գետնահարկում կառուցվեցին երկու սենյակ, պարզ ու փոքրիկ մի մատուռ, նրա առջևում՝ մի սրահիկ, իսկ նրա մոտ՝ ուղղանկյուն մի սրահ: Ինչպես վանքի մյուս մասերի, այնպես էլ Նորընծայարանի ճարտարապետը Մխիթարն ինքը եղավ, որի բոլոր կառույցներում երևում են ճաշակը, վայելչությունը և ամրությունը:
Մխիթար Աբբան իր նամակներից մեկում խոսելով Նորընծայարանի շինության մասին, գրում է. «Շենքն ամբողջովին ավարտվեց Հոկտեմբերի 12ին [1726 թվականի], և ծախսը հասավ մինչև 2.300 դուկատի: Շատ գեղեցիկ և ազնվաշեն եղավ: Տա՜ Աստված, որ բնակիչներն էլ Աստծո ազնիվ ծառաները լինեն, և ընդունակ՝ ուսմանց»[1]: Մի ուրիշ նամակում էլ գրում է. «Շատ գեղեցիկ ստացվեց նորընծա պատանիների դասատունը: Երանի՜ թե ուսանողներն էլ առաքինությամբ և իմաստությամբ զարդարվեն: Տասներկու տղայի համար նստարաններ և գրասեղաններ շինվեցին: Հիմա մնում է զարդարել խցերը ընկուզենուց պատրաստված սեղաններով, աղոթարաններով և ազնիվ պատկերներով»[2]: Երկու տարի անց, 1728 թվականին, նավակների կայանատեղիի վերևում գտնվող սենյակների գերանները փտած լինելով, քանդել և նոր շինել տվեց դրանք, որով հինգ սենյակ ևս ավելացավ Նորընծայարանին:
Տարիների ընթացքում Նորընծայարանն էլ է ինչ-ինչ փոփոխություններ կրել: Գետնահարկում այժմ, ինչպես և առաջ, գտնվում են երկու քառակուսի սենյակները, որոնցից մեկն ավելի փոքր է և Ծննդյան խուց է կոչվում, քանի որ ընդհանրապես այնտեղ է պատրաստվում Սուրբ Ծննդյան Մսուրը, իսկ մյուսն ավելի ընդարձակ է և իբրև դասարան է ծառայում: Այժմ դասարանի ճիշտ դիմացն է գտնվում մատուռը, որն իր նախկին տեղից այդտեղ է փոխադրվել 1817 թվականին: Մատռան խորանը նորոգվել ու զարդարվել է, տեղադրվել է մի նոր պատկեր. ձեղունը, որմերն ու հատակը վերանորոգվել են, պատուհանները՝ մեծացվել: Մատուռի հարևանությամբ մի փոքրիկ սրահ կա, երկու կողմնակի դռներով, որոնցից մեկը դեպի պարտեզ է տանում, իսկ մյուսը՝ դեպի քարահատակ. իսկ երկուսի միջև մի սենյակ կա, որը ծառայում է որպես նախաճաշի սենյակ: Երկրորդ հարկի սրահը մի փոքր ավելի երկարացվել է 1883 թվականի հրդեհից հետո, իսկ նավակների կայանատեղիի վերևում գտնվող սրահիկի սկզբնամասում քարաշեն մի սանդուղք կա, որը հրդեհից առաջ դեպի երրորդ հարկ էր տանում, ուր հինգ սենյակներ կային, որոնցից երեքը դեպի քարահատակ էին նայում, իսկ երկուսը՝ պարտեզի կողմը. այդ սենյակների հարևանությամբ էլ մի ընդարձակ ձեղուն կար: 1883 թվականի հրդեհը լափեց, սրբեց այդ բոլորը, և շինվեց բոլորովին նոր, ընդարձակ մի վերնահարկ, ճիշտ միջնահարկի մեծությամբ, ուր բարձրանում են քարաշեն լայն սանդուղքով, և ներկայումս ունի տասնհինգ սենյակ, օդավետ, գեղեցիկ տեսարանով, և մի քառակուսի սենյակ՝ հանդիսարանի վերևում:
Քանի որ նորընծա պատանիները տարեցտարի զարգանում էին թե՛ թվով, թե՛ տարիքով և թե՛ ուսմամբ, իսկ մյուս կողմից՝ բազմաթիվ նոր տղաներ փափաքում էին վանք գալ և կրոնավորական կյանքին նվիրվել, Աբբահայրը հարմար նկատեց ուրիշ մի շենք էլ կառուցել, որը Վարժարան կոչվեց, ուր ավագ աշակերտները, Նորընծայարանի ընթացքն ավարտելուց հետո, պատրաստվելու էին քահանայությանը: Այդ մտադրությունն իրագործվեց 1732 թվականին. Մարտ ամսին կատարվեց շենքի հիմնարկեքը, իսկ ամբողջ շինարարությունն ավարտվեց նույն տարվա Սեպտեմբերի վերջերին: Ուղղանկյուն, կրկնահարկ մի շենք է, որ տարեց վարդապետների սրահից սկիզբ առնելով՝ երկարում է դեպի արևելք, որի վերջնամասում շինվեց նաև մի ընդարձակ պատշգամբ՝ վեց վիմատաշ խարսխազարդ սյուների վրա հաստատված առիշեղ ծածկով, երեք կողմից բաց, որ նայում էր դեպի ծովն ու պարտեզը: Գետնահարկի վրա շինվեցին վեց սենյակներ, որոնք ծառայում էին որպես դասարան, նախաճաշի սենյակ և ա՛յլ կարիքների համար. իսկ վերնահարկում՝ յոթ սենյակ, բնակության համար: Սենյակների մուտքի սեմերը քարից շինվեցին, դռները՝ ընկույզի փայտից: Քանի որ եկեղեցու և Վարժարանի միջև բաժանարար տարածքը միայն մի քանի մետր էր, երկու կողմերը պատերով փակվեցին և վրան ծածկ դնելով՝ եկեղեցի գնալու և Վարժարան գալու ժամանակ տղաներն այլևս պաշտպանվեցին անձրևից ու քամիներից:
Վարժարանն էլ է զանազան փոփոխությունների ենթարկվել: Նախ, գետնահարկի սենյակներն իրար են միացվել, և հիմա այնտեղ միայն չորս բնակելի սենյակներ կան և չափավոր մեծության սրահանման մի տարածք միջանցքի վերջավորության: Հատակն ու պատերը մաքրվել են, նորոգվել: Դեպի վեր բարձրացող աստիճանները, որ առաջ սրահի կենտրոնում էին, փոխադրվել են միջանցքի եզրին: Եղած սենյակները չբավականացնելով, 1840 թվականին անհրաժեշտությունը զգացվեց մի հարկ ևս բարձրացնել, ուր շինվեցին բնակության յոթ սենյակներ: Երկրորդ հարկի բացօթյա պատշգամբը 1863-1864 թվականներին փոխվեց ընդարձակ և լուսավոր քառակուսի մի սենյակի, կամարավոր վեց մեծ պատուհաններով ու մի փոքրիկ պատշգամբով, որ կոչվում է Հանդիսարան, ուր կատարվում են ուսումնական ճառախոսություններ, քննություններ և հավաքներ: Նույն թվականին, Հանդիսարանի վրա երկու սենյակ կառուցվեց Վարժարանի դաստիարակի համար: