Տպագրում է իր ջատագովությունը – Միաբանության խնդիրների քննության համար գումարվում է Ծիրանավորների ժողովը
-
01
-
-
02
-
- Մխիթարը հասնում է Էջմիածին – Այն ժամանակվա Նահապետ Կաթողիկոսը – Աչքի սաստիկ ցավ է ունենում
- Մեկնում է Էջմիածնից և նախ Խորվիրապի վանքն այցելելով, ուղևորվում է դեպի Սևանի կղզին և վանքը – Այնտեղ իրեն երևում է Սուրբ Աստվածածինը
- Թողնում է Սևանը և գնում Բասենի վանք, ուր եկեղեցու լուսարար և տղաների դաստիարակ է լինում – Սկսում է քարոզել – Վերադառնում է Սեբաստիա
-
- Սեբաստիա հասնելով, Մխիթարը գնում է Սուրբ Նշան – Նրա ուսումնասիրության ոճը
- Միաբանների առաջ հանպատրաստից քարոզ է խոսում – Մի քանի վարդապետ կրկին փորձում է իր աշակերտության գրավել նրան, բայց չի հաջողում
- Աչքերն հիվանդանում են և ցավում, մինչև իսկ կուրանալու վտանգ ստեղծելով – Մեծ դժվարությամբ բժշկվում է
- Հովնան վարդապետի հետ ուղևորվում է դեպի Հալեպ
-
- Մխիթարը հասնում է Հալեպ, ուր ծանոթանում է Հիսուսյան Հայր Անտոն կրոնավորի հետ – Նա Մխիթարին խորհուրդ է տալիս չգնալ Արևմուտք – Նրանից վկայագրեր է վերցնում և գնում Աղեքսանդրիադ
- Իտալիա գնալու համար նույն նավ է մտնում նաև Սսո Կաթողիկոսը – Նավը հանդիպում է Կիպրոս կղզի – Այնտեղ Մխիթարը ծանր հիվանդանում է
- Կղզում կրած սաստիկ վշտերը
-
- Մխիթարը թողնում է Կիպրոս կղզին և նավում դեպի Սելևկիա
- Հալեպ և Այնթապ գնալով, ուղևորվում է դեպի Սեբաստիա – Ճանապարհին կրած նեղությունները
- Բոլորովին առողջանալով՝ առանձնանում է Սուրբ Նշան վանքում
- Մխիթարի քահանայական ձեռնադրությունը
- Նրա հոգում ծնվում է Միաբանություն հիմնելու գաղափարը – Առաջին աշակերտները
- Գնում է Պոլիս, խնդրելու Կարնեցի Խաչատուր վարդապետի աջակցությունը
- Քարոզում է Ղալաթիայի Սուրբ Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցում
- Ստիպվում է թողնել Պոլիսը և վերադառնալ գավառները
-
- Դեպի Տրապիզոն նավարկելիս հանդիպում են ուժգին ալեկոծության և ստիպվում են ցամաք դուրս գալ Սամսոնում
- Մարսվան և Ամասիա քաղաքներում
- Հասնելով Կարին, գնում է Կարմիր վանք
- Երկու անգամ ծանր հիվանդանում է
- Վանքի Առաջնորդ Մարգար եպիսկոպոսից ընդունում է վարդապետական գավազանը
- Կարինում կաթողիկե հավատքը քարոզելու պատճառով քաղաքի Առաջնորդը թշնամանում է նրա դեմ
- Վերջնականապես թողնում է գավառները և երկրորդ անգամ վերադառնում Պոլիս
-
03
-
- Մխիթար վարդապետը հասնում է Պոլիս – Նրա առաքելական գործունեությունը
- Հետզհետե աճում է աշակերտների թիվը, որոնցից ոմանց քահանա ձեռնադրել տալով՝ առաքելության է ուղարկում գավառները
- Հրատարակում է մի քանի հոգևոր գիրք – Բերայում տուն է վարձում իր և աշակերտների բնակության համար
- Եփրեմ Պատրիարքի հարուցած հալածանքը – Մխիթարն ապաստանում է Վեղարավորների վանքում
- Որոշում է թողնել Պոլիսը և գնալ Միաբանություն հիմնել քրիստոնյա մի որևէ երկրում
-
- Մխիթարն աշակերտներին առաջարկում է Արևմուտք անցնելու իր մտադրությունը
- 1701 թվականի Սեպտեմբերի 8ին, Սուրբ Աստվածածնի Ծննդյան տոնի օրը, հիմնում է Միաբանությունը և այն նվիրում է Սուրբ Կույսին
- Հաստատված լինելով Մոռեա գնալու մտադրությունը, երկրի մասին տեղեկություն ստանալու նպատակով Մխիթարն այնտեղ է ուղարկում Հայր Գեորգին
- Խաղաղություն հաստատելու փորձեր են կատարվում
- Եփրեմ Պատրիարքին հաջորդում է Ավետիքը – Նրա նենգ հնարքները Մխիթարին ձեռք ձգելու համար
- Մխիթարը նախ թաքնվում է մի բարեկամի տանը, ապա փախչում է Զմյուռնիա
- Վենետիկյան մի նավով մեկնում է դեպի Մոռեա
-
- Մխիթարը, Նեապոլիս հասնելով, Միաբանության բնակության համար ընտրում է Մեթոն բերդաքաղաքը
- Միաբանական կյանքի նկարագրությունը
- Աշակերտներից երկուսին ուղարկում է Հռոմ, Միաբանության համար ստանալու Սուրբ Աթոռի հավանությունը
- Հռոմ են գնում, ճանապարհին կանգ առնելով Վենետիկում – Հռոմում, Վենետիկի դեսպանի առաջնորդությամբ, ներկայանում են Կղեմես ԺԱ Քահանայապետին
- Սկսվում է Միաբանության գործի քննությունը, բայց այլևայլ դժվարությունների պատճառով երկարելով՝ Հայր Եղիա վարդապետը վերադառնում է Մեթոն
-
- Միաբանության մեջ առաջին անգամ մուտք են գործում հիվանդություններն ու մահը
- Մխիթարը ծանր հիվանդանում է և առողջանում հուրախություն բոլորի – Հայր Մանուել վարդապետն առաքելության է ուղարկվում Եվդոկիա
- Մխիթարը, պարտքերի տակ ճնշված, ձեռնարկում է վանատան շինությանը և հաջողությամբ ավարտում է այն
- Միաբանության չափազանց չքավորությունը և տնտեսական անհաջողությունները
- Վենետիկցի իշխանների բարերարությունները – Սկսում և ավարտում է եկեղեցու կառուցումը
-
- Հակառակություններ և զրպարտություններ ընդդեմ Մխիթարի և Միաբանության
- Միաբանության համար ընտրում է Սուրբ Բենեդիկտոսի կանոնը
- Մի քանի խնդիրներ են ծագում, որոնց մեջ Մխիթարը հաղթող է հանդիսանում
- Պոլսում դարձյալ հակառակություններ են սկսվում Միաբանության դեմ և Հայր Եղիա վարդապետը ետ է կանչվում
- Մխիթարը սկսում է Սուրբ Թովմա Աքվինացու գրքի թարգմանությունը և շարունակում է դասախոսել
-
- Մխիթարը տեղեկանում է Օսմանցիների պատերազմական պատրաստություններին ընդդեմ Վենետիկի – Որոշում է Միաբանությունը տեղափոխել Վենետիկ
- Ճամփորդության նախապատրաստությունները
- Մեկնում են Վենետիկ
- Նկարագրություն Վենետիկ քաղաքի և պատմական ակնարկ տեղի Հայ գաղթականության
- Մխիթարը ժամանակավոր տուն է վարձում Սուրբ Մարտին եկեղեցուն կից
-
- Օսմանցիները սկսում են պատերազմը Վենետիկցիների դեմ – Հայր Մանուել և Հայր Թովմաս վարդապետները թողնում են Մեթոնը և գնում Վենետիկ
- Մեթոնի առումը
- Զինվորները հարձակվում են Մխիթարի վանատան վրա, ձերբակալում են այնտեղ եղած մարդկանց և նրանց վաճառում են հայերին – Արևելք են տարվում և փրկանքով ազատվում շնորհիվ Հայր Պողոս և Հայր Գեորգ վարդապետների – Ողջ և առողջ հասնում են Վենետիկ
- Միաբանության կյանքն այդ օրերին
-
- Մխիթարը ծերակույտից քաղաքում վանատեղի է խնդրում – Խնդրանքը օրենքներին հակառակ լինելով՝ չի ընդունվում
- Խնդրում է և իրեն շնորհվում է Սուրբ Ղազար կղզին
- 1717 թվականի Սեպտեմբերի 8ին մտնելով Սուրբ Ղազար, կատարում են ամենաանհրաժեշտ նորոգությունները և 1718 թվականի Ապրիլի վերջին բոլոր միաբանները փոխադրվում են այնտեղ
- Պոլսում այլևայլ կրոնական խնդիրներ են առաջանում և նորանոր ամբաստանություններ են լինում Միաբանության դեմ
-
- Մխիթարը ճանապարհ է ընկնում դեպի Հռոմ – Ճանապարհին այցելում է Լիվոռնոյի Հայերին
- Հռոմ հասնելով, ներկայանում է Ծիրանավորներին և Սրբազան Քահանայապետին
- Տպագրում է իր ջատագովությունը – Միաբանության խնդիրների քննության համար գումարվում է Ծիրանավորների ժողովը
- Աբբահայրը Սուրբ Հակոբ Մծբնացուն վերագրված «Զգօն» գիրքը նվիրում է Սրբազան Քահանայապետին – Սրբազանից նվերներ է ստանում և հաղթանակած վերադառնում է Վենետիկ
-
- Ազգիս ընդհանուր կրոնական խեղճ վիճակը
- Մխիթարի գլխավոր նպատակներից մեկը առաքելությունն էր
- Խնդրագրեր են հասնում ամեն կողմից
- Ինչպե՞ս էին պատրաստվում և առաքվում քարոզիչները
- Ինչպիսի ուսուցումներ էր տալիս Մխիթարն իր աշակերտներին նամակներով
- Մխիթարյանների գործունեությունը Պոլսում
- Մխիթարյան առաքելությունները Հայաստանի գավառներում
- Մխիթարյան առաքելությունը Բելգրադում
- Մխիթարյանները Տրանսիլվանիայում
-
- Սուրբ Ղազարի եկեղեցու նորոգությունը և հիմնական փոփոխությունները
- Խորանների շինությունը
- Սուրբ Հովսեփի խորանը Ավանդատան մեջ – Նորոգություններ եկեղեցու գավիթում
- Եկեղեցու վերանորոգումը հաջորդ Աբբաների օրոք
- Քահանաների բնակությանը սահմանված սենյակների շինությունը
- Նորընծայարանի և Վարժարանի շենքերի կառուցումը
- Սեղանատունը
- Սուրբ Բենեդիկտոսի մատուռը – Գրադարանը, Ձեռագրատունն ու Թանգարանը
- 1740 թվականին ավարտվում է վանքի ամբողջական շինությունը
- Սուրբ Ղազար կղզու ընդարձակումը
-
- Աշակերտների ընտրության պայմանները
- Ուսանող պատանիների զգեստավորումը – Նորընծաների և վարժարանականների առանձին բնակությունն իրենց առանձին դաստիարակներով, ուսուցիչներով և կանոններով
- Նկարագրություն Մխիթարի տված դաստիարակության
- Հոգևոր և ուսումնական կրթությունները
- Սքեմառության և ուխտադրության հանդեսները – Քահանայական Ձեռնադրությունը և վարդապետական գավազանի ստացումը
- Վանական մի քանի սովորություններ և հանգստի պահերը
-
- 04
-
05
-
06
-
-
-
- 1) Հայր Միքայել Չամչյան (1738-1823)
- 2) Հայր Գաբրիել Ավետիքյան (1751-1827)
- 3) Հայր Մկրտիչ Ավգերյան (1762-1854)
- 4) Հայր Մանուել Ջախջախյան (1770-1835)
- 5) Հայր Արսեն Բագրատունի (1790-1866)
- 6) Հայր Պողոս Հովնանյան (1802-1884)
- 7) Հայր Ղևոնդ Հովնանյան (1817-1897)
- 8) Հայր Հովսեփ Գաթըրճյան (1820-1882)
- 9) Հայր Ղևոնդ Ալիշան (1820-1901)
- 10) Հայր Մանուել Քաջունի (1823-1903)
- 11) Հայր Կղեմես Սիպիլյան (1824-1878)
- 12) Հայր Արսեն Այտընյան (1825-1902)
- 13) Հայր Գարեգին Զարբհանալյան (1827-1901)
- 14) Հայր Գրիգորիս Գալեմքյարյան (1862-1917)
- 15) Հայր Գաբրիել Մենևիշյան (1864-1936)
- 16) Հայր Հակոբոս Տաշյան (1866-1933)
- 17) Հայր Արսեն Ղազիկյան (1870-1932)
- 18) Հայր Վարդան Հացունի (1870-1944)
- 19) Հայր Ներսես Ակինյան (1883-1963)
- 20) Հայր Ղևոնդ Տայան (1884-1968)
- 21) Հայր Վահան Հովհաննեսյան (1884-1977)
- 22) Հայր Համազասպ Ոսկյան (1895-1968)
- 23) Հայր Վահան Ինգլիզյան (1897-1968)
- 24) Հայր Մեսրոպ Ճանաշյան (1908-1974)
-
-
-
Մխիթարը սկզբում առանձին մի տան մեջ էր բնակվում վարձով: Մի ամիս անց թողեց այն և գնաց բնակվելու Սուրբ Պանթալեոնի վանքում, ուր կրոնավորների հետ ճշտորեն պահում էր վանական բոլոր կարգերը: Լսենք, թե ինչպես է ինքը նկարագրում իրենց բնակավայրն ու ապրելակերպը. «Խուցս շատ փոքր է, մեր վանքի ամենափոքր խցի չափ. պատուհանիս դիմաց մի մեծ մարագ կա, և արևի սաստիկ տաքությունը, օրն ի բուն խցիս վրա ընկնելով, գրեթե եփում է ինձ. օդը կանգնած է, ամենևին քամի չի փչում, միայն լոտոսի բույրն է հասնում, որն էլ վնասակար է ինձ: Կերակուրը միջակ է, հաճախ սոխով համեմված, որն իմ ստամոքսը չի տանում. իսկ երեկոյան շատ անգամ բերում են վարունգից և հում սոխից պատրաստված աղցան, որը ես չեմ կարողանում ուտել, ուստի ջրոտ հացաթան են բերում: Բայց այս ամենով հանդերձ գոհ եմ, քանի որ բարի և շատ առաքինի անձինք են. ամեն երեկո միասին մտածական աղոթք ենք անում, իսկ շաբաթը երեք անգամ ձաղկում ենք մեզ. ա՜հ, ականջիս որքա՜ն անուշ է հնչում ձաղկանքի ձայնը, որի հետ չեմ փոխի տավղի ու քնարի նվագները»[1]: Ամառվա հեղձուցիչ շոգը, գրավոր սաստիկ լարված աշխատանքը, որի պատճառով ստիպված էր օրերով տնից դուրս չգալ, գիշերները գրեթե անքուն անցկացնելն ու այդ վանքի կերակուրները, որոնք սննդարար չլինելուց բացի, նաև ծանրացնում էին մարսողությունը, նրան բոլորովին ուժասպառ վիճակի հասցրեցին. և սակայն, գրիչը ձեռքից ցած չէր դնում, քանի որ Միաբանության գործի հաջողությունն իր գրությունից էր կախված. այդ իսկ պատճառով ամեն ջանք թափում էր, որպեսզի իր գրած ջատագովական տետրը կատարյալ լիներ թե՛ ըստ ոճի և թե՛ ըստ բովանդակության:
Այդ գրությունը կազմված է երկու հիմնական մասից. առաջինը սկսվում է համառոտ առաջաբանով, ուր բացատրում է գրության դրդապատճառն ու նպատակը, և ունի չորս գլուխ. առաջին գլխում հակիրճ խոսքերով պատմվում են Մխիթարի վարքն ու Միաբանության հիմնարկումը. երկրորդում, թե Միաբանությունն ի՛նչ արդյունքներ է ունեցել ուղղաափառ կրոնի համար իր քարոզություններով. երրորդ և չորրորդ գլուխներում հիշատակվում են այն բոլոր զրպարտությունները, որ տարբեր անձանց կողմից Սուրբ Ժողովին ուղարկվել են ընդհանուր Միաբանության և կամ առանձին անձանց դեմ, վկայագրերով ու փաստերով մեկ առ մեկ հերքելով դրանք: Երկրորդ մասում զետեղված են այն բոլոր՝ թվով քսանվեց վկայագրերն ու նամակները, որոնք հաստատում և լիուլի գովեստներով դրվատում են Մխիթարի և Միաբանության անդամների առաքինի ընթացքը և կրոնական վարդապետության մեջ ողջմտությունը: Սեղմ ոճով ամփոփելով այդ գլխավոր կետերը, Հայր Հովհաննես վարդապետի օգնությամբ թարգմանեց իտալերենի, և այն մի հմուտ լեզվագետ ու պերճախոս մարդու հանձնելով՝ հղկել ու վայելչացնել տվեց թարգմանության լեզուն և ոճը, որքան որ պահանջվում էր այդ տեսակ գրությունից[2]: Ապա տպագրել տալով Ձավալոցցի տպարանում, մեկական օրինակ բաժանեց բոլոր այն Ծիրանավորներին, որոնք զբաղվելու էին Միաբանության գործի քննությամբ, որպեսզի նախապես տեղեկանային խնդրի էությանը: Փառակազմ մի օրինակ էլ տարավ ընծայեց Քահանայապետին, արդեն երրորդ անգամ անձամբ ներկայանալով նրան: Քահանայապետը շատ գոհ մնաց և գիրքը ձեռքն առնելուն պես սկսեց հետաքրքրությամբ կարդալ: Այդ պահին այդտեղ ներկա էր նաև Քահանայապետի առաջին պաշտոնյա Ծիրանավոր Պավլուչչին, որին Քահանայապետը հանձնարարեց հետևել Մխիթարի դատին և անձամբ ներկա գտնվել ժողովին:
Սեպտեմբերի 26ին գումարվեց Ծիրանավորների Ժողովի նիստը, և տևեց չորս ժամ: Աբբահայրն իր երկու վարդապետ աշակերտների հետ գնացել կանգնել էր արտաքին սրահում, անհամբեր սպասելով ժողովի վճռին ու որոշմանը: Եվ ահա հանկարծ բացվեցին խորհրդարանի դռները, Ծիրանավորները դուրս ելան բոլորն էլ դեմքի զվարթ ու գոհ արտահայտությամբ, և Մխիթարի կողմն ուղղվեցին, հայտնելու, որ իրավունքն ու ճշմարտությունը հաղթանակել են և սուտը ստվերի նման հալածական է եղել: Մխիթարը տուն վերադարձավ սիրտը բերկրանքով լի, Սուրբ Պանթալեոնի վանականները նույնպես մասնակցեցին նրա ուրախությանը, կարծես հաղթանակն իրենք տարած լինեին. ամեն կողմից սկսեցին խնդակցության նամակներ հասնել. ծանոթներ ու անծանոթներ, բարեկամներ ու հակառակորդներ նրա հաղթական շքախմբի մասնակիցը դարձան: Փութաց Աբբահայրը այցելել Սրբազան Քահանայապետին, հայտնելու համար իր սրտանց երախտագիտությունը և ընծայելու իր հարգանքի հավաստիքը նրան, որ իբրև ճշմարիտ հայր և արդար իրավարար՝ չէր զլացել անել ինչ որ հարկ և պատշաճ էր: Մի քանի օր անց Մխիթարը ստացավ Ժողովի գրավոր վճիռը, որով իրեն իշխանություն էր տրվում քարոզիչներ առաքել Արևելք, ուր որ պատշաճ կնկատեր: Բայց որպեսզի ապագայում դարձյալ նման անախորժ խնդիրներ չծագեին, Աբբահայրը Ժողովից խնդրեց, որ իրենց վրա պարտականություն դնի, որ նախքան քարոզչության գնալը՝ Միաբանության վարդապետներն Առաքելական Նվիրակի առաջ քննվեն աստվածաբանական գիտությունների մեջ և ապա միայն առաքելության ուղարկվեն նրա տված վկայագրով, որպեսզի որևէ մեկը չհամարձակվի նրանց ամբաստանել իբրև տգետ կամ մոլորամիտ: Առաջարկը հաճո թվաց Ժողովին և այդ կետն էլ ավելացվեց վճռագրի հոդվածներին:
Երբ այսպես ամեն բան հաջողությամբ ավարտվեց, Մխիթարը նամակ գրեց Հայր Եղիային և բոլոր միաբաններին, որոնք անձկագին սպասում էին այդ ուրախ լուրերին, որպեսզի փարատեին իրենց տրտմությունն ու կասկածները. հավելեց նաև, որ շուտով մեկնելու է Հռոմից և վերադառնալու է Վենետիկ, քանի որ չի ուզում ավելի երկարացնել իր պանդխտության օրերը: Սակայն դեպքերի բերումով անհնարին եղավ փութով կատարելու իր այդ փափաքը, քանի որ Հռոմի գիտնական և ավագ դասակարգի մոտ այլևս հռչակվել էր նա որպես սրբակենցաղ և Արևելքի բոլոր խնդիրներին ճշգրտորեն հմուտ վարդապետ. ուստի Ծիրանավոր Դանարան, որը Միաբանության գործի գլխավոր խնամարկուն էր եղել, խնդրեց Մխիթարին, որ մի գրքույկ շարադրի այն կարևոր խնդրի մասին, որն այդ ժամանակ սաստիկ վիճաբանության առարկա էր դարձել հայ կաթողիկեների մեջ. այսինքն, թե կաթողիկեներն արդյոք կարո՞ղ են ազգային ոչ-կաթողիկե եկեղեցիները հաճախել և նրանց հետ մասնակցել հոգևոր իրողություններին: Սուրբ Ժողովն այդ խնդրի վերաբերյալ վճիռ կայացնելուց առաջ կամեցավ իմանալ նաև Մխիթարի կարծիքը: Կնճռոտ, դժվարին խնդիր էր դա, որը լիովին կարող են ըմբռնել միայն նրանք, ովքեր տեղյակ են այդ ժամանակվա իրադարձություններին և մեր Ազգի ներքին վիճակին: Այդ իսկ պատճառով Մխիթարը չէր ուզում միջամուխ լինել այդպիսի խնդիրների մեջ, բայց ստիպված տվեց իր համաձայնությունը և մի համառոտ գրություն շարադրեց, որը մինչև 1879 թվականը հրատարակված չէր և այդ թվականին միայն, առաջին անգամ լինելով, լույս տեսավ Զմյուռնիայի Դեդեյան տպարանում, Ղուկաս վարդապետ Տերտերյանի ձեռամբ և հետևյալ խորագրով. «Աբբայ Մխիթարայ վարդապետի արարեալ պատճառք որք առբերին ընդդէմ նոցին, որք ասեն թե ոչ երբէք պարտ է գնալ ուղղափառաց ի ժամն Հայոց»[3]: Դա 14 էջ հաշվող մի համառոտ գրություն է, ուր մեկ առ մեկ բացատրվում են այն պատճառները, որոնց համար հայ կաթողիկեները որոշ դեպքերում կարող են գնալ ազգային ոչ-կաթողիկե եկեղեցիները, իրենց առանձին եկեղեցիները չունենալով: Այդ խնդրի վերաբերյալ հարցվեց նաև Խաչատուր վարդապետի կարծիքը, որն ըստ ամենայնի համաձայն գտնվեց Մխիթարի հայտնած կարծիքին: