Համալսարանների ծնունդը – Գրադարան – Mashtoz.org

Համալսարանների ծնունդը

Ինչ վերաբերվում է համալսարաններին, գոնե նվազագույն չափով ուսյալ մարդկանցից յուրաքանչյուրը գիտի, որ աշխարհում առաջին համալսարանը հիմնվել է Բոլոնիայում, այսինքն՝ Կաթողիկե Եկեղեցու Պապական Պետության սահմաններից ներս, Տասնմեկերորդ դարի վերջին, և որ աշխարհի մյուս բոլոր հնագույն համալսարանները – Փարիզում, Օքսֆորդում, Պադովայում, Հռոմում, և այլուր – հիմնվել են կաթողիկե երկրներում կաթողիկե հոգևորականների կողմից, սերտ հարաբերություններ են ունեցել եկեղեցական աշխարհի հետ և վայելել են առանձնաշնորհություններ, որոնք տրվել են ուղղակի Պապերի, իսկ շատ հազվադեպ դեպքերում՝ նաև թագավորների կողմից[1]: Ուսանողների և ուսուցիչների միավորումների (կորպորացիաների), այսինքն՝ համալսարանների առաջին նստավայրերը շատ հաճախ ապաստան էին գտնում վանքերում կամ եպիսկոպոսական դպրոցներում, իսկ ուսանողների մեծամասնությունն ընտրում էր դպիրի աստիճան ստանալ, որպեսզի ազատվեր քաղաքացիական իշխանություններից և ենթարկվեր եկեղեցական իշխանությանը, որը շա՜տ ավելի հանդուրժող էր և, դատաստանի անհրաժեշտության դեպքում, հետաքննության մեջ ավելի ճշտապահանջ[2]: Փարիզը փիլիսոփայական և աստվածաբանական ուսումների համալսարանն էր, ուր դասավանդել է նաև Սբ. Թովմաս Աքուինացին, մինչդեռ Օքսֆորդը ֆրանչիսկյանների համալսարանն էր, ուր ակտիվ էին Ռոբերտ Բիգհիդը և Ռոջեր Բեյքընը:
 
Ողջ աշխարհում համալսարանների բացման ու զարգացման գործում Եկեղեցու ունեցած դերն ու նշանակությունը այնքան վիթխարի է, որ այստեղ անհնարին է նույնիսկ հպանցիկ կերպով անդրադառնալ բոլոր թեմաներին: Համառոտության համար գոհանամ միջնադարյան պատմության մասնագետ Լեո Մուլինի գրություններից սոսկ մի քանի մեջբերումներ անելով. «Համալսարանը դա Միջնադարի ստեղծագործությունն է, որ ծնունդ է առել մարդու, բնության և Աստծո վերաբերյալ միջնադարյան ինքնահատուկ տեսությունից: Համալսարանը դա քաղաքակրթության պատմության մեջ մի հստակ, օրիգինալ երևույթ է, ինչպես, օրինակի համար, անշարժ երգը և բազմաձայն երաժշտությունը: Բոլոր մեծ քաղաքակրթություններն ունեն իրենց ծեսերն ու իրենց տաճարները, իրենց սրբերն ու իրենց ավետարանները: Բոլորն էլ ունեն սրբազան և կրոնական իրականությունների զգացումը: Բոլորն էլ ապացուցել են իրենց կարողությունը՝ ստեղծելու գեղարվեստական, իմացական և հոգևոր արժեքներ: Բայց միմիայն եվրոպական միջնադարյան քաղաքակրթությունը ստեղծեց համալսարան հասկացողությունը, Բոլոնիայից մինչև Կրակով, Փարիզից մինչև Թոլեդո, Օքսֆորդից մինչև Ուպպսալա: 1600 թվականին աշխարհում գործող համալսարանների թիվը 100ից ավելի էր. բոլորն էլ գտնվում էին Եվրոպայի հասարակական-մշակութային սահմաններում: Ոչ մի համալսարան գոյություն չուներ աշխարհի ա՛յլ տարածաշրջաններում (բացառությամբ Լատինական Ամերիկայի, ուր ծաղկում էին կաթողիկե իսպանացիների գաղութները): Սա պատահական չէ: Իրոք, համալսարանը դա միջնադարյան ամբողջ հասարակության թռիչքի արդյունքն էր: [...] 1388 թվականին հրապարակված իր Կոնդակում, որով իր բարեհաճությունն էր արտահայտում և իր արտոնությունն էր տալիս Կոլոնիայում համալսարանի հիմնման կապակցությամբ, Ուրբանոս Վեցերորդ Պապը գրում է, որ նորաբաց հաստատության գլխավոր նպատակները լինելու են գիտության տարածումը՝ տգիտության մութ ամպերը փարատելու համար («scientia per quam pelluntur ignorantiae nubila»), մարդկանց արարքներն ու գործերը ճշմարտության լույսով լուսավորելը («in lumine veritatis»), և ի վերջո՝ այն, ինչը Պապի կողմից սահմանվում է որպես համալսարանի սոցիալական առաքելությունը. այն պետք է օգտակար լինի “որքան հասարակությանը, նույնքան անհատներին” («tam publica quam privata res geritur utiliter») և պետք է “ավելացնի մարդկանց բարեկեցությունը” («prosperitas humanae conditionis augetur»)»[3]: Միջնադարյան համալսարաններում մեծապես հարգվում էր խոսքի ազատությունը և բոլոր հարցերը դրվում էին սեղանի վրա և քննարկվում էին, մշակվում էր քննադատական մոտեցումը: Համալսարան մուտքը բաց էր նաև գյուղացի աղքատ ընտանիքներում ծնված պատանիների համար: Եկեղեցական իշխանություններն ամեն բան անում էին, որպեսզի աղքատ երիտասարդները ևս ստանային ուսման հնարավորություն. «Ուրբանոս Հինգերորդ Պապը կրթաթոշակ էր հատկացնում 1.400 աղքատ ուսանողների համար: Եթե ինչ որ մեկը ինչ որ մի առարկություն էր հնչեցնում իր չափազանց առատաձեռնության հասցեին, նա նախևառաջ պատասխանում էր, որ իր “պաշտպանյալների” մեծամասնությունը քահանա չէր դառնում, այլ՝ ընտանիքի հայրեր, որոնց համար ուսումները բարերար արդյունքներ էին ապահովելու, նույնիսկ եթե նվիրվելու լինեին հողագործությանը: Բայց ուղղակիորեն հատկացվող կրթաթոշակները միակ ձևը չէին, որով եկեղեցական իշխանություններն օգնության էին հասնում աղքատ ուսանողներին: Միջնադարյան հասարակությունը ամեն կերպ բազմապատկում էր համալսարան մուտք գործելու հնարավորությունները աշխատավոր դասակարգի զավակների համար: 1233 թվականին Գրիգոր Իններորդ Պապը 40 օրվա ինդուլգենցիա է հաստատում այն բոլոր “բարերարների” համար, որոնք վճարում էին աղքատ ուսանողների կեցության ծախսերը: Թուլուզում դա ընկալում էին որպես խղճի պարտականություն: Մի քանի օրվա ընթացքում ժողովուրդը հավաքում է 56 փայտե մահճակալ, 52 ծղոտե և 49 փետուրե անկողին: Իննովկենտիոս Չորրորդ Պապը 1245 թվականին պատվիրում է այդ քաղաքի Եպիսկոպոսին, որպեսզի լուծի “աղքատ ուսանողների” կացարանների հարցը և հսկի, որ նրանք ընդունվեն սիրով և տեղավորվեն “հանրային երթևեկությանճանապարհներից հեռու” («extra viam publicam»), ապահովելու համար բացարձակ կերպով խաղաղ միջավայր ուսման համար (անկասկած նաև ավելի հեշտորեն հսկել կարողանալու համար)»[4]:
[1] Եվրոպայում հիմնված բազմաթիվ համալսարանների շարքին կան “ամենաաշխարհականները”, որոնք ևս, սակայն, սերտ կապերի մեջ էին եկեղեցական աշխարհի հետ, և կան նաև Եկեղեցու անմիջական նախաձեռնության հետ ամենակապվածները, ինչպես Փարիզինը կամ Հռոմինը: Հռոմի համալսարանն, օրինակ, որն այսօր կոչվում է Լա Սապիենցա (Իմաստություն), հիմնվել է 1303 թվականին Բոնիֆացիուս Ութերորդ Պապի նախաձեռնությամբ և 2010 թվականի դրությամբ ուներ ավելի քան 129.500 ուսանող. «Բոնիֆացիուս Պապը «In suprema praeminentia dignitatis» Կոնդակով հիմնում է Հռոմի Համալսարանը, անվանելով այն «Studium Urbis»: Համալսարանը տեղակայվում է Վատիկանի պարիսպներից դուրս, մի դիրք, որը թեև չի խզում Համալսարանի և եկեղեցականների միջև գոյություն ունեցող սերտ կապերը, այնուամենայնիվ սկիզբ է տալիս մի նոր հարաբերության՝ Հռոմ քաղաքի և ուսումնասերների միջև, որոնք այստեղ հավաքվում էին աշխարհի բոլոր ծայրերից: Հռոմի Համալսարանը կամաց կամաց նշանակալի կարևորություն է ձեռքբերում և 1363 թվականից սկսած հաստատուն նպաստ է սկսում ստանալ Հռոմ քաղաքի կողմից: Տրասթեվերե թաղամասի շենքը սկսում է չբավականացնել, ուստի 1431 թվականին Եվգենիոս Չորրորդ Պապը, Համալսարանին առավել հոդավորված կառույց տալու համար, Ռեկտորի կողքին նշանակում է նաև չորս Մատակարարներ և Համալսարանի համար մի քանի նոր շենքեր է գնում Սուրբ Էուստաքիո թաղամասում, Նավոնայի հրապարակի և Պանթեոնի միջև: Հենց այդ վայրում է, որ երկու հարյուր տարի հետո վեր էր խոյանալու Լա Սապիենցայի շենքը: Տասնվեցերորդ դարի սկզբներին Լորենցո Դե Մեդիչիի տղան՝ Լևոն Տասներորդ Պապն էր, որ հզոր զարկ տվեց Հռոմի Համալսարանին, ամբողջ Եվրոպայից Հռոմ հրավիրելով ամենաանվանի գիտնականներին, որոնք մեծապես բարձրացրեցին մեր Համալսարանի վարկը: Հռոմի Համալսարանում է, որ Եվրոպայում առաջին անգամ լինելով սկսեցին ուսուցանել այնպիսի առարկաներ, ինչպիսին էր, օրինակի համար, «Պարզ բժշկությունը», այսինքն՝ սպաջիրիկայի հիմունքները. դա բուժման մի համակարգ է, որը որպես մեկնակետ վերցնելով մարդու մարմնում ներկա էներգիան, աշխատում է վերահաստատել դրա հիվանդության պատճառով խախտված հավասարակշռությունը: Այդ տարիներին է, որ Հռոմի Համալսարանում սկսում է աշխատել Բարթոլոմեո Էուստաքիոն, անատոմիական արդի գիտության հիմնադիրներից մեկը: Տակավին Լևոն Տասներորդ Պապն էր, որ մեծապես խթանեց պատմագիտական, հումանիտար, հնաբանական և գիտական առարկաների ուսուցումը: 1592 թվականին Կղեմես Ութերորդ Պապը Հռոմ է հրավիրում Անդրեա Չեզալպինոյին, որը մեկ տարի անց ապացուցում է արյան շրջանառության համակարգի աշխատանքը» (Լա Սապիենցայի պաշտոնական կայքից. http://www.uniroma1.it/about/storia/):
[2] Նույնիսկ այնպիսի կողմնակալ և հակակաթողիկե պատմաբանը, ինչպիսին է Ջորջ Մ. Թրևելյանը, Օքսֆորդի և Քեմբրիջի ուսանողների մասին խոսելիս գրում է. «Երբ ջանում ենք պատկերացնել, թե ինչպիսին կարող էին լինել այդ առաջին ուսանողները, նրանցից գրեթե բոլորին պետք է պատկերացնենք որպես միաձև “դպիրներ”, որոնց վրա տարածվում էր Քենթըրբերիի Արքեպիսկոպոս Բեկքեթի պաշտպան շուքը, ընդդեմ արքունիքի և թագավորական դահիճների» (G.M. TREVELYAN, Storia d'Inghilterra, Garzanti, Milano 1981, p. 216):
[3] Leo Moulin, La vita degli studenti nel medioevo, Jaca Book, Milano 1992, pp. 5-6.
[4] Նույն, pp. 54-55. Ուսանողությանը մի տեղում հավաքելու հարցում ցուցաբերած Եկեղեցու և երբեմն նաև պետության հետաքրքրությունը երկու նպատակ էր հետապնդում. մի կողմից ուսումնական գործընթացները դյուրացնելն ու զարգացնելն էր, բայց մյուս կողմից՝ խոչընդոտելը, որ ուսանողների շարունակական տեղափոխությունները ապակայունացնող տարր դառնային հասարակության ներսում: Հասկանալի է, որ չէին պակասում դեպքերը, երբ համալսարանական քաղաքներում բախումներ էին լինում քաղաքացիների և ոստիկանության միջև, ինչպես նաև հասկանալի է, որ ուսանողները, որքան էլ որ ոգևորված էին ուսման տենչով, սակայն այնուամենայնիվ երիտասարդներ էին, ուստի երբեմն հարբում էին, կռվում, կոտրում, տարբեր տեսակի վնասներ պատճառում: Նման խնդիրներից հնարավորինս խուսափելու և միաժամանակ նաև հնարավորություն ստեղծելու համար, որ աղքատ երիտասարդներն էլ կարողանային ուսանել, ի հայտ են գալիս կրթաթոշակներն ու գիշերօթիկ քոլեջները. համաշխարհային հռչակ է վայելում Փարիզում 1257 թվականին հիմնված քոլեջը, որի հիմնադիրն էր Լուի Իններորդի մատրանապետ Ռոբերտ Սորբոնը, որի անունով հետագայում կոչվեց Փարիզի համալսարանի Աստվածաբանության ֆակուլտետը: 1350 թվականին Փարիզում նմանատիպ 19 քոլեջներ կային, 375 անվճար տեղերով:
Կայքին օգնելու համար կարող եք դիտել / ունկնդրել այս տեսանյութը։
Շնորհակալություն կանխավ։