Զինվորները հարձակվում են Մխիթարի վանատան վրա, ձերբակալում են այնտեղ եղած մարդկանց և նրանց վաճառում են հայերին – Արևելք են տարվում և փրկանքով ազատվում շնորհիվ Հայր Պողոս և Հայր Գեորգ վարդապետների – Ողջ և առողջ հասնում են Վենետիկ
-
01
-
-
02
-
- Մխիթարը հասնում է Էջմիածին – Այն ժամանակվա Նահապետ Կաթողիկոսը – Աչքի սաստիկ ցավ է ունենում
- Մեկնում է Էջմիածնից և նախ Խորվիրապի վանքն այցելելով, ուղևորվում է դեպի Սևանի կղզին և վանքը – Այնտեղ իրեն երևում է Սուրբ Աստվածածինը
- Թողնում է Սևանը և գնում Բասենի վանք, ուր եկեղեցու լուսարար և տղաների դաստիարակ է լինում – Սկսում է քարոզել – Վերադառնում է Սեբաստիա
-
- Սեբաստիա հասնելով, Մխիթարը գնում է Սուրբ Նշան – Նրա ուսումնասիրության ոճը
- Միաբանների առաջ հանպատրաստից քարոզ է խոսում – Մի քանի վարդապետ կրկին փորձում է իր աշակերտության գրավել նրան, բայց չի հաջողում
- Աչքերն հիվանդանում են և ցավում, մինչև իսկ կուրանալու վտանգ ստեղծելով – Մեծ դժվարությամբ բժշկվում է
- Հովնան վարդապետի հետ ուղևորվում է դեպի Հալեպ
-
- Մխիթարը հասնում է Հալեպ, ուր ծանոթանում է Հիսուսյան Հայր Անտոն կրոնավորի հետ – Նա Մխիթարին խորհուրդ է տալիս չգնալ Արևմուտք – Նրանից վկայագրեր է վերցնում և գնում Աղեքսանդրիադ
- Իտալիա գնալու համար նույն նավ է մտնում նաև Սսո Կաթողիկոսը – Նավը հանդիպում է Կիպրոս կղզի – Այնտեղ Մխիթարը ծանր հիվանդանում է
- Կղզում կրած սաստիկ վշտերը
-
- Մխիթարը թողնում է Կիպրոս կղզին և նավում դեպի Սելևկիա
- Հալեպ և Այնթապ գնալով, ուղևորվում է դեպի Սեբաստիա – Ճանապարհին կրած նեղությունները
- Բոլորովին առողջանալով՝ առանձնանում է Սուրբ Նշան վանքում
- Մխիթարի քահանայական ձեռնադրությունը
- Նրա հոգում ծնվում է Միաբանություն հիմնելու գաղափարը – Առաջին աշակերտները
- Գնում է Պոլիս, խնդրելու Կարնեցի Խաչատուր վարդապետի աջակցությունը
- Քարոզում է Ղալաթիայի Սուրբ Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցում
- Ստիպվում է թողնել Պոլիսը և վերադառնալ գավառները
-
- Դեպի Տրապիզոն նավարկելիս հանդիպում են ուժգին ալեկոծության և ստիպվում են ցամաք դուրս գալ Սամսոնում
- Մարսվան և Ամասիա քաղաքներում
- Հասնելով Կարին, գնում է Կարմիր վանք
- Երկու անգամ ծանր հիվանդանում է
- Վանքի Առաջնորդ Մարգար եպիսկոպոսից ընդունում է վարդապետական գավազանը
- Կարինում կաթողիկե հավատքը քարոզելու պատճառով քաղաքի Առաջնորդը թշնամանում է նրա դեմ
- Վերջնականապես թողնում է գավառները և երկրորդ անգամ վերադառնում Պոլիս
-
03
-
- Մխիթար վարդապետը հասնում է Պոլիս – Նրա առաքելական գործունեությունը
- Հետզհետե աճում է աշակերտների թիվը, որոնցից ոմանց քահանա ձեռնադրել տալով՝ առաքելության է ուղարկում գավառները
- Հրատարակում է մի քանի հոգևոր գիրք – Բերայում տուն է վարձում իր և աշակերտների բնակության համար
- Եփրեմ Պատրիարքի հարուցած հալածանքը – Մխիթարն ապաստանում է Վեղարավորների վանքում
- Որոշում է թողնել Պոլիսը և գնալ Միաբանություն հիմնել քրիստոնյա մի որևէ երկրում
-
- Մխիթարն աշակերտներին առաջարկում է Արևմուտք անցնելու իր մտադրությունը
- 1701 թվականի Սեպտեմբերի 8ին, Սուրբ Աստվածածնի Ծննդյան տոնի օրը, հիմնում է Միաբանությունը և այն նվիրում է Սուրբ Կույսին
- Հաստատված լինելով Մոռեա գնալու մտադրությունը, երկրի մասին տեղեկություն ստանալու նպատակով Մխիթարն այնտեղ է ուղարկում Հայր Գեորգին
- Խաղաղություն հաստատելու փորձեր են կատարվում
- Եփրեմ Պատրիարքին հաջորդում է Ավետիքը – Նրա նենգ հնարքները Մխիթարին ձեռք ձգելու համար
- Մխիթարը նախ թաքնվում է մի բարեկամի տանը, ապա փախչում է Զմյուռնիա
- Վենետիկյան մի նավով մեկնում է դեպի Մոռեա
-
- Մխիթարը, Նեապոլիս հասնելով, Միաբանության բնակության համար ընտրում է Մեթոն բերդաքաղաքը
- Միաբանական կյանքի նկարագրությունը
- Աշակերտներից երկուսին ուղարկում է Հռոմ, Միաբանության համար ստանալու Սուրբ Աթոռի հավանությունը
- Հռոմ են գնում, ճանապարհին կանգ առնելով Վենետիկում – Հռոմում, Վենետիկի դեսպանի առաջնորդությամբ, ներկայանում են Կղեմես ԺԱ Քահանայապետին
- Սկսվում է Միաբանության գործի քննությունը, բայց այլևայլ դժվարությունների պատճառով երկարելով՝ Հայր Եղիա վարդապետը վերադառնում է Մեթոն
-
- Միաբանության մեջ առաջին անգամ մուտք են գործում հիվանդություններն ու մահը
- Մխիթարը ծանր հիվանդանում է և առողջանում հուրախություն բոլորի – Հայր Մանուել վարդապետն առաքելության է ուղարկվում Եվդոկիա
- Մխիթարը, պարտքերի տակ ճնշված, ձեռնարկում է վանատան շինությանը և հաջողությամբ ավարտում է այն
- Միաբանության չափազանց չքավորությունը և տնտեսական անհաջողությունները
- Վենետիկցի իշխանների բարերարությունները – Սկսում և ավարտում է եկեղեցու կառուցումը
-
- Հակառակություններ և զրպարտություններ ընդդեմ Մխիթարի և Միաբանության
- Միաբանության համար ընտրում է Սուրբ Բենեդիկտոսի կանոնը
- Մի քանի խնդիրներ են ծագում, որոնց մեջ Մխիթարը հաղթող է հանդիսանում
- Պոլսում դարձյալ հակառակություններ են սկսվում Միաբանության դեմ և Հայր Եղիա վարդապետը ետ է կանչվում
- Մխիթարը սկսում է Սուրբ Թովմա Աքվինացու գրքի թարգմանությունը և շարունակում է դասախոսել
-
- Մխիթարը տեղեկանում է Օսմանցիների պատերազմական պատրաստություններին ընդդեմ Վենետիկի – Որոշում է Միաբանությունը տեղափոխել Վենետիկ
- Ճամփորդության նախապատրաստությունները
- Մեկնում են Վենետիկ
- Նկարագրություն Վենետիկ քաղաքի և պատմական ակնարկ տեղի Հայ գաղթականության
- Մխիթարը ժամանակավոր տուն է վարձում Սուրբ Մարտին եկեղեցուն կից
-
- Օսմանցիները սկսում են պատերազմը Վենետիկցիների դեմ – Հայր Մանուել և Հայր Թովմաս վարդապետները թողնում են Մեթոնը և գնում Վենետիկ
- Մեթոնի առումը
- Զինվորները հարձակվում են Մխիթարի վանատան վրա, ձերբակալում են այնտեղ եղած մարդկանց և նրանց վաճառում են հայերին – Արևելք են տարվում և փրկանքով ազատվում շնորհիվ Հայր Պողոս և Հայր Գեորգ վարդապետների – Ողջ և առողջ հասնում են Վենետիկ
- Միաբանության կյանքն այդ օրերին
-
- Մխիթարը ծերակույտից քաղաքում վանատեղի է խնդրում – Խնդրանքը օրենքներին հակառակ լինելով՝ չի ընդունվում
- Խնդրում է և իրեն շնորհվում է Սուրբ Ղազար կղզին
- 1717 թվականի Սեպտեմբերի 8ին մտնելով Սուրբ Ղազար, կատարում են ամենաանհրաժեշտ նորոգությունները և 1718 թվականի Ապրիլի վերջին բոլոր միաբանները փոխադրվում են այնտեղ
- Պոլսում այլևայլ կրոնական խնդիրներ են առաջանում և նորանոր ամբաստանություններ են լինում Միաբանության դեմ
-
- Մխիթարը ճանապարհ է ընկնում դեպի Հռոմ – Ճանապարհին այցելում է Լիվոռնոյի Հայերին
- Հռոմ հասնելով, ներկայանում է Ծիրանավորներին և Սրբազան Քահանայապետին
- Տպագրում է իր ջատագովությունը – Միաբանության խնդիրների քննության համար գումարվում է Ծիրանավորների ժողովը
- Աբբահայրը Սուրբ Հակոբ Մծբնացուն վերագրված «Զգօն» գիրքը նվիրում է Սրբազան Քահանայապետին – Սրբազանից նվերներ է ստանում և հաղթանակած վերադառնում է Վենետիկ
-
- Ազգիս ընդհանուր կրոնական խեղճ վիճակը
- Մխիթարի գլխավոր նպատակներից մեկը առաքելությունն էր
- Խնդրագրեր են հասնում ամեն կողմից
- Ինչպե՞ս էին պատրաստվում և առաքվում քարոզիչները
- Ինչպիսի ուսուցումներ էր տալիս Մխիթարն իր աշակերտներին նամակներով
- Մխիթարյանների գործունեությունը Պոլսում
- Մխիթարյան առաքելությունները Հայաստանի գավառներում
- Մխիթարյան առաքելությունը Բելգրադում
- Մխիթարյանները Տրանսիլվանիայում
-
- Սուրբ Ղազարի եկեղեցու նորոգությունը և հիմնական փոփոխությունները
- Խորանների շինությունը
- Սուրբ Հովսեփի խորանը Ավանդատան մեջ – Նորոգություններ եկեղեցու գավիթում
- Եկեղեցու վերանորոգումը հաջորդ Աբբաների օրոք
- Քահանաների բնակությանը սահմանված սենյակների շինությունը
- Նորընծայարանի և Վարժարանի շենքերի կառուցումը
- Սեղանատունը
- Սուրբ Բենեդիկտոսի մատուռը – Գրադարանը, Ձեռագրատունն ու Թանգարանը
- 1740 թվականին ավարտվում է վանքի ամբողջական շինությունը
- Սուրբ Ղազար կղզու ընդարձակումը
-
- Աշակերտների ընտրության պայմանները
- Ուսանող պատանիների զգեստավորումը – Նորընծաների և վարժարանականների առանձին բնակությունն իրենց առանձին դաստիարակներով, ուսուցիչներով և կանոններով
- Նկարագրություն Մխիթարի տված դաստիարակության
- Հոգևոր և ուսումնական կրթությունները
- Սքեմառության և ուխտադրության հանդեսները – Քահանայական Ձեռնադրությունը և վարդապետական գավազանի ստացումը
- Վանական մի քանի սովորություններ և հանգստի պահերը
-
- 04
-
05
-
06
-
-
-
- 1) Հայր Միքայել Չամչյան (1738-1823)
- 2) Հայր Գաբրիել Ավետիքյան (1751-1827)
- 3) Հայր Մկրտիչ Ավգերյան (1762-1854)
- 4) Հայր Մանուել Ջախջախյան (1770-1835)
- 5) Հայր Արսեն Բագրատունի (1790-1866)
- 6) Հայր Պողոս Հովնանյան (1802-1884)
- 7) Հայր Ղևոնդ Հովնանյան (1817-1897)
- 8) Հայր Հովսեփ Գաթըրճյան (1820-1882)
- 9) Հայր Ղևոնդ Ալիշան (1820-1901)
- 10) Հայր Մանուել Քաջունի (1823-1903)
- 11) Հայր Կղեմես Սիպիլյան (1824-1878)
- 12) Հայր Արսեն Այտընյան (1825-1902)
- 13) Հայր Գարեգին Զարբհանալյան (1827-1901)
- 14) Հայր Գրիգորիս Գալեմքյարյան (1862-1917)
- 15) Հայր Գաբրիել Մենևիշյան (1864-1936)
- 16) Հայր Հակոբոս Տաշյան (1866-1933)
- 17) Հայր Արսեն Ղազիկյան (1870-1932)
- 18) Հայր Վարդան Հացունի (1870-1944)
- 19) Հայր Ներսես Ակինյան (1883-1963)
- 20) Հայր Ղևոնդ Տայան (1884-1968)
- 21) Հայր Վահան Հովհաննեսյան (1884-1977)
- 22) Հայր Համազասպ Ոսկյան (1895-1968)
- 23) Հայր Վահան Ինգլիզյան (1897-1968)
- 24) Հայր Մեսրոպ Ճանաշյան (1908-1974)
-
-
-
Մեր հայրերը ևս եկեղեցու ոսկեղեն ու արծաթեղեն սպասները թաղեցին գետնի տակ, իսկ պատկերներն ու փայտե ուրիշ դյուրավառ նյութերն այրեցին, որպեսզի զինվորների ձեռքը չընկնեին: Ավարի ու կողոպուտի հերթը հասավ մեր վանատանը. տասից ավելի ավարառուներ ներս թափվեցին, գանձ կամ մարդ գտնելու հույսով սկսեցին պրպտել բոլոր խորշերը. մեկը մառան մտավ, մի ուրիշը՝ սեղանատուն, ոմանք վազեցին եկեղեցի, ուրիշները սենյակներում էին որոնում, ոմանք էլ տանիք ելան: Մերինները լսում էին այդ բոլոր ձայները. իրոք տագնապալի վայրկյաններ էին դրանք: Վերջապես զինվորներից մեկը ելավ սեղանատան առաստաղ և տեսավ, որ չորս կրոնավոր կծկվել, անձայն ու սարսափահար կանգնել են մի անկյունում. գնաց, մի ուրիշ ընկեր էլ բերեց և երկուսով եկան ու կապեցին նրանց, բայց ոչ մի վնաս չհասցրեցին: Երբ դրամ պահանջեցին, Հայր Ղազար վարդապետը ձեռքները դրամով լի մի քսակ դրեց. երևի դրանով չգոհացան և կապած տանում էին եպարքոսի առաջ փողոտելու, հուսալով նրանից ավելի մեծ վարձք ստանալ: Ճանապարհին ուրիշ զինվորներ հանդիպեցին, որոնք որս չէին գտել, հարձակվեցին սրանց վրա և ձեռքներից հափշտակեցին երկուսին, որով չորս միաբաններն էլ մեկական զինվորի ձեռքը գերի մնացին: Օսմանյան բանակում գերեհան հայ վաճառականներ կային, որոնք զինվորներին առատ փրկագին տալով՝ քրիստոնյա գերիներին ազատում էին մահից. զինվորներն իմանալով, որ իրենց կալանավորները հայ քահանաներ էին, ավելի շահավետ համարեցին նրանց տանել բանակ և վաճառել հայերին. այս կերպ Հայր Ղազար և Հայր Հակոբ վարդապետներն անցան հայ վաճառականների ձեռքը, որոնց ծպտելու համար անմիջապես աշխարհիկ զգեստ հագցրեցին, և իբրև սպասավոր ծառայում էին բանակում[1]:
Երբ պատերազմն ավարտվեց և թուրքական բանակը հարուստ ավարով ու գերիների բազմությամբ ետ էր քաշվում, վիրավոր զինվորներին մի առանձին նավի մեջ դրեցին, Պոլիս փոխադրելու համար. նրանց ծառայելու համար, այդ նավում էին գտնվում Հայր Ղազարն ու Հայր Հակոբը: Նավում տիրող գարշահոտության, ցավերի մեջ գալարվող վիրավոր զինվորների տառապագին գոչերի ու հիշոցների մեջ, նրանք հիանալի համակամությամբ տանում էին ամեն հոգ ու խնամք, փաթաթում էին վերքերը, այլևայլ սպեղանիներով ու դեղերով մեղմում էին ցավերը, մխիթարում էին բոլորին, այնպես, որ բոլորի համար սիրելի ու հարգելի անձինք էին դարձել: Երբ նավը Պոլիս հասավ, տարածվեց լուրը, որ Մեթոնի հայ վարդապետներից երկուսը գերի են ընկել և հայ վաճառականները գնել են նրանց. այդ օրերին Պոլսում էին Հայր Գեորգ և Հայր Պողոս վարդապետները, որոնք լսելով այդ մասին, իսկույն փնտրեցին նրանց, գտան և 450 դահեկան փրկագին տալով ազատեցին:
Մինչ Մխիթարը Վենետիկում զբաղված էր իր գրական ու կրթական գործերով, Մեթոնում, ինչպես տեսանք, նրա մի քանի անձնվեր որդիները, արյան ու կրակի հեղեղներով շրջապատված, օրհասական տագնապներ էին կրում: Դա էր, որ մեծ տառապանք էր պատճառում նրան և օրվա բոլոր ժամերին նրա միտքը դեգերում էր այդ վայրերում, պատկերացնելով ցավն ու արհավիրքը, որ կարող էին ապրել իր սիրելիները, մինչև որ ի վերջո հիվանդացավ սրտի ցավից: Կարող ենք պատկերացնել, թե ինչպիսի՜ և որքա՜ն գորով ու բերկրանք ապրեց այդ սիրտը, երբ հիվանդությունից հազիվ կազդուրված, 1716 թվականի Մարտ ամսին հանկարծ իր կողքին, իր բազուկների մեջ տեսավ իր երկու սիրելի որդիներին՝ Հայր Ղազար և Հայր Հակոբ վարդապետներին, որոնց ավերակների տակ թաղված կամ գերության շղթաների մեջ կապված էր կարծում: Նրանցից լսեց այդ սրտաճմլիկ դեպքերի պատմությունը, թե ինչպե՛ս էր կռիվը հասել իրենց, ինչպե՛ս էին ազատվել արյունարբու սրերից, հրդեհների բոցերից ու երկաթների կապանքից: Մխիթարն այդ ամենը լսեց և գոհություն հայտնեց Երկնախնամ Աջին: Միաբանության ուրախությունն, ապա, կատարյալ եղավ, երբ մի քանի ամիս անց ողջ ու առողջ Վենետիկ հասան նաև երկու վանական եղբայրները. նրանցից մեկին՝ Եղբայր Մկրտիչին, զինվորները տարել էին Ադրիանապոլիս, ուր տեղի հայ կաթողիկեները փրկագնել էին նրան և ուղարկել Վենետիկ. իսկ Եղբայր Մարկոսը մի քանի ամիս արքունի նավերում ծառայելուց հետո տարվել էր Պոլիս, ուր Հայր Գեորգ վարդապետը նրան դրամով ազատել էր գերողների ձեռքից:
[1] Խոսակցություն կար այն մասին, որ երբ եպարքոս Ալի փաշան դեռ Պոլսում էր և պատրաստվում էր արշավել դեպի Մոռեա, Պոլսի հայերից ոմանք գնացել էին նրա մոտ և ասել, որ Մեթոնում հայ կրոնավորներ են գտնվում, որոնք տերությունից ապստամբելով, փախել էին և Վենետիկցիներին հպատակ և հարկատու էին դառել: Եվ նրանից խնդրել էին, որ նրանց բռներ և իր հետ Պոլիս բերեր: Երբ Ալի փաշան եկավ Մոռեա և տիրեց Նեապոլիս քաղաքին, կարծելով, թե այնտեղ էին գտնվում այդ կրոնավորները, ամբողջ քաղաքով մեկ փնտրել տվեց նրանց, բայց չգտնելով և լսելով, որ Վենետիկ էին գնացել, այնուհետև այլևս չորոնեց նրանց: