Իտալիա գնալու համար նույն նավ է մտնում նաև Սսո Կաթողիկոսը – Նավը հանդիպում է Կիպրոս կղզի – Այնտեղ Մխիթարը ծանր հիվանդանում է
-
01
-
-
02
-
- Մխիթարը հասնում է Էջմիածին – Այն ժամանակվա Նահապետ Կաթողիկոսը – Աչքի սաստիկ ցավ է ունենում
- Մեկնում է Էջմիածնից և նախ Խորվիրապի վանքն այցելելով, ուղևորվում է դեպի Սևանի կղզին և վանքը – Այնտեղ իրեն երևում է Սուրբ Աստվածածինը
- Թողնում է Սևանը և գնում Բասենի վանք, ուր եկեղեցու լուսարար և տղաների դաստիարակ է լինում – Սկսում է քարոզել – Վերադառնում է Սեբաստիա
-
- Սեբաստիա հասնելով, Մխիթարը գնում է Սուրբ Նշան – Նրա ուսումնասիրության ոճը
- Միաբանների առաջ հանպատրաստից քարոզ է խոսում – Մի քանի վարդապետ կրկին փորձում է իր աշակերտության գրավել նրան, բայց չի հաջողում
- Աչքերն հիվանդանում են և ցավում, մինչև իսկ կուրանալու վտանգ ստեղծելով – Մեծ դժվարությամբ բժշկվում է
- Հովնան վարդապետի հետ ուղևորվում է դեպի Հալեպ
-
- Մխիթարը հասնում է Հալեպ, ուր ծանոթանում է Հիսուսյան Հայր Անտոն կրոնավորի հետ – Նա Մխիթարին խորհուրդ է տալիս չգնալ Արևմուտք – Նրանից վկայագրեր է վերցնում և գնում Աղեքսանդրիադ
- Իտալիա գնալու համար նույն նավ է մտնում նաև Սսո Կաթողիկոսը – Նավը հանդիպում է Կիպրոս կղզի – Այնտեղ Մխիթարը ծանր հիվանդանում է
- Կղզում կրած սաստիկ վշտերը
-
- Մխիթարը թողնում է Կիպրոս կղզին և նավում դեպի Սելևկիա
- Հալեպ և Այնթապ գնալով, ուղևորվում է դեպի Սեբաստիա – Ճանապարհին կրած նեղությունները
- Բոլորովին առողջանալով՝ առանձնանում է Սուրբ Նշան վանքում
- Մխիթարի քահանայական ձեռնադրությունը
- Նրա հոգում ծնվում է Միաբանություն հիմնելու գաղափարը – Առաջին աշակերտները
- Գնում է Պոլիս, խնդրելու Կարնեցի Խաչատուր վարդապետի աջակցությունը
- Քարոզում է Ղալաթիայի Սուրբ Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցում
- Ստիպվում է թողնել Պոլիսը և վերադառնալ գավառները
-
- Դեպի Տրապիզոն նավարկելիս հանդիպում են ուժգին ալեկոծության և ստիպվում են ցամաք դուրս գալ Սամսոնում
- Մարսվան և Ամասիա քաղաքներում
- Հասնելով Կարին, գնում է Կարմիր վանք
- Երկու անգամ ծանր հիվանդանում է
- Վանքի Առաջնորդ Մարգար եպիսկոպոսից ընդունում է վարդապետական գավազանը
- Կարինում կաթողիկե հավատքը քարոզելու պատճառով քաղաքի Առաջնորդը թշնամանում է նրա դեմ
- Վերջնականապես թողնում է գավառները և երկրորդ անգամ վերադառնում Պոլիս
-
03
-
- Մխիթար վարդապետը հասնում է Պոլիս – Նրա առաքելական գործունեությունը
- Հետզհետե աճում է աշակերտների թիվը, որոնցից ոմանց քահանա ձեռնադրել տալով՝ առաքելության է ուղարկում գավառները
- Հրատարակում է մի քանի հոգևոր գիրք – Բերայում տուն է վարձում իր և աշակերտների բնակության համար
- Եփրեմ Պատրիարքի հարուցած հալածանքը – Մխիթարն ապաստանում է Վեղարավորների վանքում
- Որոշում է թողնել Պոլիսը և գնալ Միաբանություն հիմնել քրիստոնյա մի որևէ երկրում
-
- Մխիթարն աշակերտներին առաջարկում է Արևմուտք անցնելու իր մտադրությունը
- 1701 թվականի Սեպտեմբերի 8ին, Սուրբ Աստվածածնի Ծննդյան տոնի օրը, հիմնում է Միաբանությունը և այն նվիրում է Սուրբ Կույսին
- Հաստատված լինելով Մոռեա գնալու մտադրությունը, երկրի մասին տեղեկություն ստանալու նպատակով Մխիթարն այնտեղ է ուղարկում Հայր Գեորգին
- Խաղաղություն հաստատելու փորձեր են կատարվում
- Եփրեմ Պատրիարքին հաջորդում է Ավետիքը – Նրա նենգ հնարքները Մխիթարին ձեռք ձգելու համար
- Մխիթարը նախ թաքնվում է մի բարեկամի տանը, ապա փախչում է Զմյուռնիա
- Վենետիկյան մի նավով մեկնում է դեպի Մոռեա
-
- Մխիթարը, Նեապոլիս հասնելով, Միաբանության բնակության համար ընտրում է Մեթոն բերդաքաղաքը
- Միաբանական կյանքի նկարագրությունը
- Աշակերտներից երկուսին ուղարկում է Հռոմ, Միաբանության համար ստանալու Սուրբ Աթոռի հավանությունը
- Հռոմ են գնում, ճանապարհին կանգ առնելով Վենետիկում – Հռոմում, Վենետիկի դեսպանի առաջնորդությամբ, ներկայանում են Կղեմես ԺԱ Քահանայապետին
- Սկսվում է Միաբանության գործի քննությունը, բայց այլևայլ դժվարությունների պատճառով երկարելով՝ Հայր Եղիա վարդապետը վերադառնում է Մեթոն
-
- Միաբանության մեջ առաջին անգամ մուտք են գործում հիվանդություններն ու մահը
- Մխիթարը ծանր հիվանդանում է և առողջանում հուրախություն բոլորի – Հայր Մանուել վարդապետն առաքելության է ուղարկվում Եվդոկիա
- Մխիթարը, պարտքերի տակ ճնշված, ձեռնարկում է վանատան շինությանը և հաջողությամբ ավարտում է այն
- Միաբանության չափազանց չքավորությունը և տնտեսական անհաջողությունները
- Վենետիկցի իշխանների բարերարությունները – Սկսում և ավարտում է եկեղեցու կառուցումը
-
- Հակառակություններ և զրպարտություններ ընդդեմ Մխիթարի և Միաբանության
- Միաբանության համար ընտրում է Սուրբ Բենեդիկտոսի կանոնը
- Մի քանի խնդիրներ են ծագում, որոնց մեջ Մխիթարը հաղթող է հանդիսանում
- Պոլսում դարձյալ հակառակություններ են սկսվում Միաբանության դեմ և Հայր Եղիա վարդապետը ետ է կանչվում
- Մխիթարը սկսում է Սուրբ Թովմա Աքվինացու գրքի թարգմանությունը և շարունակում է դասախոսել
-
- Մխիթարը տեղեկանում է Օսմանցիների պատերազմական պատրաստություններին ընդդեմ Վենետիկի – Որոշում է Միաբանությունը տեղափոխել Վենետիկ
- Ճամփորդության նախապատրաստությունները
- Մեկնում են Վենետիկ
- Նկարագրություն Վենետիկ քաղաքի և պատմական ակնարկ տեղի Հայ գաղթականության
- Մխիթարը ժամանակավոր տուն է վարձում Սուրբ Մարտին եկեղեցուն կից
-
- Օսմանցիները սկսում են պատերազմը Վենետիկցիների դեմ – Հայր Մանուել և Հայր Թովմաս վարդապետները թողնում են Մեթոնը և գնում Վենետիկ
- Մեթոնի առումը
- Զինվորները հարձակվում են Մխիթարի վանատան վրա, ձերբակալում են այնտեղ եղած մարդկանց և նրանց վաճառում են հայերին – Արևելք են տարվում և փրկանքով ազատվում շնորհիվ Հայր Պողոս և Հայր Գեորգ վարդապետների – Ողջ և առողջ հասնում են Վենետիկ
- Միաբանության կյանքն այդ օրերին
-
- Մխիթարը ծերակույտից քաղաքում վանատեղի է խնդրում – Խնդրանքը օրենքներին հակառակ լինելով՝ չի ընդունվում
- Խնդրում է և իրեն շնորհվում է Սուրբ Ղազար կղզին
- 1717 թվականի Սեպտեմբերի 8ին մտնելով Սուրբ Ղազար, կատարում են ամենաանհրաժեշտ նորոգությունները և 1718 թվականի Ապրիլի վերջին բոլոր միաբանները փոխադրվում են այնտեղ
- Պոլսում այլևայլ կրոնական խնդիրներ են առաջանում և նորանոր ամբաստանություններ են լինում Միաբանության դեմ
-
- Մխիթարը ճանապարհ է ընկնում դեպի Հռոմ – Ճանապարհին այցելում է Լիվոռնոյի Հայերին
- Հռոմ հասնելով, ներկայանում է Ծիրանավորներին և Սրբազան Քահանայապետին
- Տպագրում է իր ջատագովությունը – Միաբանության խնդիրների քննության համար գումարվում է Ծիրանավորների ժողովը
- Աբբահայրը Սուրբ Հակոբ Մծբնացուն վերագրված «Զգօն» գիրքը նվիրում է Սրբազան Քահանայապետին – Սրբազանից նվերներ է ստանում և հաղթանակած վերադառնում է Վենետիկ
-
- Ազգիս ընդհանուր կրոնական խեղճ վիճակը
- Մխիթարի գլխավոր նպատակներից մեկը առաքելությունն էր
- Խնդրագրեր են հասնում ամեն կողմից
- Ինչպե՞ս էին պատրաստվում և առաքվում քարոզիչները
- Ինչպիսի ուսուցումներ էր տալիս Մխիթարն իր աշակերտներին նամակներով
- Մխիթարյանների գործունեությունը Պոլսում
- Մխիթարյան առաքելությունները Հայաստանի գավառներում
- Մխիթարյան առաքելությունը Բելգրադում
- Մխիթարյանները Տրանսիլվանիայում
-
- Սուրբ Ղազարի եկեղեցու նորոգությունը և հիմնական փոփոխությունները
- Խորանների շինությունը
- Սուրբ Հովսեփի խորանը Ավանդատան մեջ – Նորոգություններ եկեղեցու գավիթում
- Եկեղեցու վերանորոգումը հաջորդ Աբբաների օրոք
- Քահանաների բնակությանը սահմանված սենյակների շինությունը
- Նորընծայարանի և Վարժարանի շենքերի կառուցումը
- Սեղանատունը
- Սուրբ Բենեդիկտոսի մատուռը – Գրադարանը, Ձեռագրատունն ու Թանգարանը
- 1740 թվականին ավարտվում է վանքի ամբողջական շինությունը
- Սուրբ Ղազար կղզու ընդարձակումը
-
- Աշակերտների ընտրության պայմանները
- Ուսանող պատանիների զգեստավորումը – Նորընծաների և վարժարանականների առանձին բնակությունն իրենց առանձին դաստիարակներով, ուսուցիչներով և կանոններով
- Նկարագրություն Մխիթարի տված դաստիարակության
- Հոգևոր և ուսումնական կրթությունները
- Սքեմառության և ուխտադրության հանդեսները – Քահանայական Ձեռնադրությունը և վարդապետական գավազանի ստացումը
- Վանական մի քանի սովորություններ և հանգստի պահերը
-
- 04
-
05
-
06
-
-
-
- 1) Հայր Միքայել Չամչյան (1738-1823)
- 2) Հայր Գաբրիել Ավետիքյան (1751-1827)
- 3) Հայր Մկրտիչ Ավգերյան (1762-1854)
- 4) Հայր Մանուել Ջախջախյան (1770-1835)
- 5) Հայր Արսեն Բագրատունի (1790-1866)
- 6) Հայր Պողոս Հովնանյան (1802-1884)
- 7) Հայր Ղևոնդ Հովնանյան (1817-1897)
- 8) Հայր Հովսեփ Գաթըրճյան (1820-1882)
- 9) Հայր Ղևոնդ Ալիշան (1820-1901)
- 10) Հայր Մանուել Քաջունի (1823-1903)
- 11) Հայր Կղեմես Սիպիլյան (1824-1878)
- 12) Հայր Արսեն Այտընյան (1825-1902)
- 13) Հայր Գարեգին Զարբհանալյան (1827-1901)
- 14) Հայր Գրիգորիս Գալեմքյարյան (1862-1917)
- 15) Հայր Գաբրիել Մենևիշյան (1864-1936)
- 16) Հայր Հակոբոս Տաշյան (1866-1933)
- 17) Հայր Արսեն Ղազիկյան (1870-1932)
- 18) Հայր Վարդան Հացունի (1870-1944)
- 19) Հայր Ներսես Ակինյան (1883-1963)
- 20) Հայր Ղևոնդ Տայան (1884-1968)
- 21) Հայր Վահան Հովհաննեսյան (1884-1977)
- 22) Հայր Համազասպ Ոսկյան (1895-1968)
- 23) Հայր Վահան Ինգլիզյան (1897-1968)
- 24) Հայր Մեսրոպ Ճանաշյան (1908-1974)
-
-
-
Մխիթարն ու Հովնան վարդապետը պատրաստվում էին արդեն նավ բարձրանալ, երբ հանկարծ հասավ Սսի Կաթողիկոս Գրիգորը, որն հայտնի էր իր Պիծակ մականունով: Մի եպիսկոպոսի ընկերակցությամբ, նա գնում էր Հռոմ: Նրանք էլ նույն նավը մտան և հարկ եղավ ողջ ճանապարհորդության ընթացքում ամենայն խոհեմությամբ և զգուշությամբ վարվել նրանց հետ:
Այդ տարիներին, ֆրանսիացիների ու անգլիացիների միջև դեռ շարունակվում էր այն թշնամությունը, որ ծագել էր Ստյուարտների տոհմի վերջին թագավոր Հակոբ Երկրորդի առիթով, որն իր կաթողիկե դավանանքի պատճառով գահակալության իրավունքից զրկված լինելով, Լյուդովիկոս Տասնչորսերորդի պաշտպանությունն էր խնդրել ընդդեմ Գուլիելմոս Երրորդի, որն Անգլիայի թագին բռնի տիրած իր քրոջ որդին էր: Այդ իսկ պատճառով, Միջերկրական ծովում շրջող անգլիական նավերն հարձակվում էին ֆրանսիական նավերի վրա և նրանց գերի էին բռնում: Ֆրանսիացի նավապետը, որի նավի մեջ էին գտնվում նաև Մխիթարն ու Հովնան վարդապետը, անգլիացիների հետ նման առճակատումից խուսափելով, խարիսխ գցեց Կիպրոսում, Տուզլա կոչված ծովեզրյա ավանի մոտ: Այստեղ մի քանի օր կանգ առան, ուղևորները դուրս ելան նավից:
Սսի Կաթողիկոսը, ցանկանալով Հռոմ մտնել արևելյան շուքով, որսաց Հովնան վարդապետի միտքը, խոստանալով եպիսկոպոս ձեռնադրել նրան: Փայլուն խոստումներով աշխատեց իրեն ձգել նաև Մխիթարին, բայց նա, հեռու լինելով փառասիրական ձգտումներից, մերժեց Կաթողիկոսի առաջարկը: Մինչդեռ վարդապետը, հակառակ Մխիթարի հորդորներին, մի-ամտաբար հանձն առավ: Սաղամյուս քաղաքից գրեթե մի օրվա ճանապարհ հեռու գտնվում է հայ ճգնավորների մի վանք, Սուրբ Մակար անունով, որտեղ էլ հենց կատարվեց Հովնան վարդապետի եպիսկոպոսական ձեռնադրության արարողությունը, որին ներկա գտնվեց նաև Մխիթար սարկավագը: Կղզու օդն անբարեխառն էր և չափազանց տաք, մանավանդ Հուլիս ամսին: Ջուրն էլ առողջարար չէր, մանավանդ եթե խմվում էր առանց հետը մի քիչ գինի խառնելու: Մխիթարը սաստիկ տկարացավ և ջերմ ունեցավ, որն ամեն օր ժամը երեքին բռնում և տևում էր մինչև երեկո: Բնական պատճառներից զատ, այդ հիվանդության մեջ կար երկնային մի ծածուկ կարգադրություն, որով կասեցվեց Մխիթարի ընթացքը, քանի որ սահմանված ժամը տակավին չէր հասել: Ի նկատի ունենալով մեր դարաշրջանի ընձեռած բոլոր հեշտությունները, հազիվ թե մեզնից մեկի համար հրապուրիչ կարող են թվալ այդ ուղևորությունները, որոնք նա արեց առանց երբևէ հոգնելու, երկու կամ նույնիսկ ավելի անգամ կտրել անցնելով միևնույն ճանապարհները: Նա գաղափարականի մարդ էր, իսկ վեհ ու վսեմ գաղափարականով բոցավառվող սիրտը չի վհատվում դժվարությունների առաջ և չի հուսալքվում: Ընդհակառակն, ձախողությունները ոգևորում են իրեն և ուժ տալիս՝ խիզախորեն դիմագրավելու ցավերի ու արկածների տարափին:
Երբ հասավ մեկնելու օրը, բոլոր ուղևորները նավ մտան, բացի Մխիթարից, որին նավապետը չընդունեց՝ հիվանդագին վիճակը տեսնելով և վախենալով, որ հանկարծ կարող է մահանալ ճանապարհին: Վերջին պահին, սակայն, տեսնելով Հովնան եպիսկոպոսի և Մխիթարի հրաժեշտի սրտաճմլիկ ողջույններն ու արտասվալից աչքերը, հուզվեց և ի վերջո թույլատրեց նավ բարձրանալ: Առագաստները պարզեցին և համընթաց քամին նավն արդեն թեթևորեն տանում էր ալիքների վրայով, երբ հանկարծ Մխիթարը զղջաց և ուզում էր ետ դառնալ: Զգաց, որ այդ հիվանդությունը սաստիկ տանջելու էր իրեն նավի վրա: Մտածում էր, թե ամառնային այդ այրող եղանակին, բարձր ջերմով ու ծարավից տանջված, որտեղի՞ց էր զով ու զուլալ ջուր գտնելու ծովի վրա, այդպիսի երկարատև ճանապարհորդության ժամանակ: Այս մտքերի մեջ ընկած, վարանում էր ու մի հնար էր փնտրում, երբ հանկարծ սաստիկ վեճ ու կռիվ բռնկվեց Կաթողիկոսի և իր ուղեկից եպիսկոպոսի միջև, ինչ-որ մի չնչին պատճառի համար, հրապարակավ, բոլորի ներկայության, ի մեծ գայթակղություն բոլոր ճանապարհորդների: Մի ակնթարթում Մխիթարի մտքից անհետացավ Հռոմ գնալու ծրագիրը: Նախընտրեց իր այդ հիվանդ վիճակում ետ դառնալ և միայնակ, անտերունչ մնալ այդ անծանոթ ու ամայի տեղում, քան այդպիսի ուղեկիցների հետ հեռու և օտար աշխարհներ գնալ: Բայց նավը սրընթաց առաջ էր ընթանում, ծովի կոհակները գնալով սաստկանում էին, իսկ Կիպրոսը գրեթե աչքից անհետանալու վրա էր: Այլևս ինչպե՞ս կարող էր ետ վերադառնալ: Բարեբախտաբար, նավի վրա կիպրացի մի վաճառական կար, որն իր նավակով պետք է քաղաք վերադառնար: Մխիթարը նավապետից խնդրեց, որ իրեն էլ թույլ տա նրա հետ Կիպրոս վերադառնալ: Հովնան եպիսկոպոսն ու Մխիթար սարկավագը արտասվալի հեկեկանքներով հրաժեշտ տվեցին միմյանց, թերևս իրար տեսնելու այլևս հույս չունենալով, և իրարից բաժանվեցին: Ֆրանսիական նավը, հողմահար առագաստները պարզած, հաջողությամբ շարունակեց իր ճանապարհը դեպի Իտալիա, իսկ Մխիթարը, իրեն Աստվածային Նախախնամությանը հանձնած, վերադարձավ Կիպրոսի նախկին ծովափը, անտարակույս՝ Տուզլա ավանը, և գնաց իր առաջվա իջևանը: