Մխիթարը տեղեկանում է Օսմանցիների պատերազմական պատրաստություններին ընդդեմ Վենետիկի – Որոշում է Միաբանությունը տեղափոխել Վենետիկ
-
01
-
-
02
-
- Մխիթարը հասնում է Էջմիածին – Այն ժամանակվա Նահապետ Կաթողիկոսը – Աչքի սաստիկ ցավ է ունենում
- Մեկնում է Էջմիածնից և նախ Խորվիրապի վանքն այցելելով, ուղևորվում է դեպի Սևանի կղզին և վանքը – Այնտեղ իրեն երևում է Սուրբ Աստվածածինը
- Թողնում է Սևանը և գնում Բասենի վանք, ուր եկեղեցու լուսարար և տղաների դաստիարակ է լինում – Սկսում է քարոզել – Վերադառնում է Սեբաստիա
-
- Սեբաստիա հասնելով, Մխիթարը գնում է Սուրբ Նշան – Նրա ուսումնասիրության ոճը
- Միաբանների առաջ հանպատրաստից քարոզ է խոսում – Մի քանի վարդապետ կրկին փորձում է իր աշակերտության գրավել նրան, բայց չի հաջողում
- Աչքերն հիվանդանում են և ցավում, մինչև իսկ կուրանալու վտանգ ստեղծելով – Մեծ դժվարությամբ բժշկվում է
- Հովնան վարդապետի հետ ուղևորվում է դեպի Հալեպ
-
- Մխիթարը հասնում է Հալեպ, ուր ծանոթանում է Հիսուսյան Հայր Անտոն կրոնավորի հետ – Նա Մխիթարին խորհուրդ է տալիս չգնալ Արևմուտք – Նրանից վկայագրեր է վերցնում և գնում Աղեքսանդրիադ
- Իտալիա գնալու համար նույն նավ է մտնում նաև Սսո Կաթողիկոսը – Նավը հանդիպում է Կիպրոս կղզի – Այնտեղ Մխիթարը ծանր հիվանդանում է
- Կղզում կրած սաստիկ վշտերը
-
- Մխիթարը թողնում է Կիպրոս կղզին և նավում դեպի Սելևկիա
- Հալեպ և Այնթապ գնալով, ուղևորվում է դեպի Սեբաստիա – Ճանապարհին կրած նեղությունները
- Բոլորովին առողջանալով՝ առանձնանում է Սուրբ Նշան վանքում
- Մխիթարի քահանայական ձեռնադրությունը
- Նրա հոգում ծնվում է Միաբանություն հիմնելու գաղափարը – Առաջին աշակերտները
- Գնում է Պոլիս, խնդրելու Կարնեցի Խաչատուր վարդապետի աջակցությունը
- Քարոզում է Ղալաթիայի Սուրբ Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցում
- Ստիպվում է թողնել Պոլիսը և վերադառնալ գավառները
-
- Դեպի Տրապիզոն նավարկելիս հանդիպում են ուժգին ալեկոծության և ստիպվում են ցամաք դուրս գալ Սամսոնում
- Մարսվան և Ամասիա քաղաքներում
- Հասնելով Կարին, գնում է Կարմիր վանք
- Երկու անգամ ծանր հիվանդանում է
- Վանքի Առաջնորդ Մարգար եպիսկոպոսից ընդունում է վարդապետական գավազանը
- Կարինում կաթողիկե հավատքը քարոզելու պատճառով քաղաքի Առաջնորդը թշնամանում է նրա դեմ
- Վերջնականապես թողնում է գավառները և երկրորդ անգամ վերադառնում Պոլիս
-
03
-
- Մխիթար վարդապետը հասնում է Պոլիս – Նրա առաքելական գործունեությունը
- Հետզհետե աճում է աշակերտների թիվը, որոնցից ոմանց քահանա ձեռնադրել տալով՝ առաքելության է ուղարկում գավառները
- Հրատարակում է մի քանի հոգևոր գիրք – Բերայում տուն է վարձում իր և աշակերտների բնակության համար
- Եփրեմ Պատրիարքի հարուցած հալածանքը – Մխիթարն ապաստանում է Վեղարավորների վանքում
- Որոշում է թողնել Պոլիսը և գնալ Միաբանություն հիմնել քրիստոնյա մի որևէ երկրում
-
- Մխիթարն աշակերտներին առաջարկում է Արևմուտք անցնելու իր մտադրությունը
- 1701 թվականի Սեպտեմբերի 8ին, Սուրբ Աստվածածնի Ծննդյան տոնի օրը, հիմնում է Միաբանությունը և այն նվիրում է Սուրբ Կույսին
- Հաստատված լինելով Մոռեա գնալու մտադրությունը, երկրի մասին տեղեկություն ստանալու նպատակով Մխիթարն այնտեղ է ուղարկում Հայր Գեորգին
- Խաղաղություն հաստատելու փորձեր են կատարվում
- Եփրեմ Պատրիարքին հաջորդում է Ավետիքը – Նրա նենգ հնարքները Մխիթարին ձեռք ձգելու համար
- Մխիթարը նախ թաքնվում է մի բարեկամի տանը, ապա փախչում է Զմյուռնիա
- Վենետիկյան մի նավով մեկնում է դեպի Մոռեա
-
- Մխիթարը, Նեապոլիս հասնելով, Միաբանության բնակության համար ընտրում է Մեթոն բերդաքաղաքը
- Միաբանական կյանքի նկարագրությունը
- Աշակերտներից երկուսին ուղարկում է Հռոմ, Միաբանության համար ստանալու Սուրբ Աթոռի հավանությունը
- Հռոմ են գնում, ճանապարհին կանգ առնելով Վենետիկում – Հռոմում, Վենետիկի դեսպանի առաջնորդությամբ, ներկայանում են Կղեմես ԺԱ Քահանայապետին
- Սկսվում է Միաբանության գործի քննությունը, բայց այլևայլ դժվարությունների պատճառով երկարելով՝ Հայր Եղիա վարդապետը վերադառնում է Մեթոն
-
- Միաբանության մեջ առաջին անգամ մուտք են գործում հիվանդություններն ու մահը
- Մխիթարը ծանր հիվանդանում է և առողջանում հուրախություն բոլորի – Հայր Մանուել վարդապետն առաքելության է ուղարկվում Եվդոկիա
- Մխիթարը, պարտքերի տակ ճնշված, ձեռնարկում է վանատան շինությանը և հաջողությամբ ավարտում է այն
- Միաբանության չափազանց չքավորությունը և տնտեսական անհաջողությունները
- Վենետիկցի իշխանների բարերարությունները – Սկսում և ավարտում է եկեղեցու կառուցումը
-
- Հակառակություններ և զրպարտություններ ընդդեմ Մխիթարի և Միաբանության
- Միաբանության համար ընտրում է Սուրբ Բենեդիկտոսի կանոնը
- Մի քանի խնդիրներ են ծագում, որոնց մեջ Մխիթարը հաղթող է հանդիսանում
- Պոլսում դարձյալ հակառակություններ են սկսվում Միաբանության դեմ և Հայր Եղիա վարդապետը ետ է կանչվում
- Մխիթարը սկսում է Սուրբ Թովմա Աքվինացու գրքի թարգմանությունը և շարունակում է դասախոսել
-
- Մխիթարը տեղեկանում է Օսմանցիների պատերազմական պատրաստություններին ընդդեմ Վենետիկի – Որոշում է Միաբանությունը տեղափոխել Վենետիկ
- Ճամփորդության նախապատրաստությունները
- Մեկնում են Վենետիկ
- Նկարագրություն Վենետիկ քաղաքի և պատմական ակնարկ տեղի Հայ գաղթականության
- Մխիթարը ժամանակավոր տուն է վարձում Սուրբ Մարտին եկեղեցուն կից
-
- Օսմանցիները սկսում են պատերազմը Վենետիկցիների դեմ – Հայր Մանուել և Հայր Թովմաս վարդապետները թողնում են Մեթոնը և գնում Վենետիկ
- Մեթոնի առումը
- Զինվորները հարձակվում են Մխիթարի վանատան վրա, ձերբակալում են այնտեղ եղած մարդկանց և նրանց վաճառում են հայերին – Արևելք են տարվում և փրկանքով ազատվում շնորհիվ Հայր Պողոս և Հայր Գեորգ վարդապետների – Ողջ և առողջ հասնում են Վենետիկ
- Միաբանության կյանքն այդ օրերին
-
- Մխիթարը ծերակույտից քաղաքում վանատեղի է խնդրում – Խնդրանքը օրենքներին հակառակ լինելով՝ չի ընդունվում
- Խնդրում է և իրեն շնորհվում է Սուրբ Ղազար կղզին
- 1717 թվականի Սեպտեմբերի 8ին մտնելով Սուրբ Ղազար, կատարում են ամենաանհրաժեշտ նորոգությունները և 1718 թվականի Ապրիլի վերջին բոլոր միաբանները փոխադրվում են այնտեղ
- Պոլսում այլևայլ կրոնական խնդիրներ են առաջանում և նորանոր ամբաստանություններ են լինում Միաբանության դեմ
-
- Մխիթարը ճանապարհ է ընկնում դեպի Հռոմ – Ճանապարհին այցելում է Լիվոռնոյի Հայերին
- Հռոմ հասնելով, ներկայանում է Ծիրանավորներին և Սրբազան Քահանայապետին
- Տպագրում է իր ջատագովությունը – Միաբանության խնդիրների քննության համար գումարվում է Ծիրանավորների ժողովը
- Աբբահայրը Սուրբ Հակոբ Մծբնացուն վերագրված «Զգօն» գիրքը նվիրում է Սրբազան Քահանայապետին – Սրբազանից նվերներ է ստանում և հաղթանակած վերադառնում է Վենետիկ
-
- Ազգիս ընդհանուր կրոնական խեղճ վիճակը
- Մխիթարի գլխավոր նպատակներից մեկը առաքելությունն էր
- Խնդրագրեր են հասնում ամեն կողմից
- Ինչպե՞ս էին պատրաստվում և առաքվում քարոզիչները
- Ինչպիսի ուսուցումներ էր տալիս Մխիթարն իր աշակերտներին նամակներով
- Մխիթարյանների գործունեությունը Պոլսում
- Մխիթարյան առաքելությունները Հայաստանի գավառներում
- Մխիթարյան առաքելությունը Բելգրադում
- Մխիթարյանները Տրանսիլվանիայում
-
- Սուրբ Ղազարի եկեղեցու նորոգությունը և հիմնական փոփոխությունները
- Խորանների շինությունը
- Սուրբ Հովսեփի խորանը Ավանդատան մեջ – Նորոգություններ եկեղեցու գավիթում
- Եկեղեցու վերանորոգումը հաջորդ Աբբաների օրոք
- Քահանաների բնակությանը սահմանված սենյակների շինությունը
- Նորընծայարանի և Վարժարանի շենքերի կառուցումը
- Սեղանատունը
- Սուրբ Բենեդիկտոսի մատուռը – Գրադարանը, Ձեռագրատունն ու Թանգարանը
- 1740 թվականին ավարտվում է վանքի ամբողջական շինությունը
- Սուրբ Ղազար կղզու ընդարձակումը
-
- Աշակերտների ընտրության պայմանները
- Ուսանող պատանիների զգեստավորումը – Նորընծաների և վարժարանականների առանձին բնակությունն իրենց առանձին դաստիարակներով, ուսուցիչներով և կանոններով
- Նկարագրություն Մխիթարի տված դաստիարակության
- Հոգևոր և ուսումնական կրթությունները
- Սքեմառության և ուխտադրության հանդեսները – Քահանայական Ձեռնադրությունը և վարդապետական գավազանի ստացումը
- Վանական մի քանի սովորություններ և հանգստի պահերը
-
- 04
-
05
-
06
-
-
-
- 1) Հայր Միքայել Չամչյան (1738-1823)
- 2) Հայր Գաբրիել Ավետիքյան (1751-1827)
- 3) Հայր Մկրտիչ Ավգերյան (1762-1854)
- 4) Հայր Մանուել Ջախջախյան (1770-1835)
- 5) Հայր Արսեն Բագրատունի (1790-1866)
- 6) Հայր Պողոս Հովնանյան (1802-1884)
- 7) Հայր Ղևոնդ Հովնանյան (1817-1897)
- 8) Հայր Հովսեփ Գաթըրճյան (1820-1882)
- 9) Հայր Ղևոնդ Ալիշան (1820-1901)
- 10) Հայր Մանուել Քաջունի (1823-1903)
- 11) Հայր Կղեմես Սիպիլյան (1824-1878)
- 12) Հայր Արսեն Այտընյան (1825-1902)
- 13) Հայր Գարեգին Զարբհանալյան (1827-1901)
- 14) Հայր Գրիգորիս Գալեմքյարյան (1862-1917)
- 15) Հայր Գաբրիել Մենևիշյան (1864-1936)
- 16) Հայր Հակոբոս Տաշյան (1866-1933)
- 17) Հայր Արսեն Ղազիկյան (1870-1932)
- 18) Հայր Վարդան Հացունի (1870-1944)
- 19) Հայր Ներսես Ակինյան (1883-1963)
- 20) Հայր Ղևոնդ Տայան (1884-1968)
- 21) Հայր Վահան Հովհաննեսյան (1884-1977)
- 22) Հայր Համազասպ Ոսկյան (1895-1968)
- 23) Հայր Վահան Ինգլիզյան (1897-1968)
- 24) Հայր Մեսրոպ Ճանաշյան (1908-1974)
-
-
-
Գարուն էր, ծաղիկների ու ժպիտների եղանակը, 1715 թվականին, երբ վենետիկյան վաճառական մի նավ, դանդաղ ու տաժանելի ընթացքով կտրում էր Ադրիականի խաղաղ ջրերը: Այդ նավը, գրեթե մի դար ապրած, մրրիկների դեմ կռված, ալիքներից անդադար ծեծված լինելով, մաշվել էր, ծերացել, այնքան, որ մի թեթև հով բավական էր այն կոհակների ձեռքը մատնելու և ծովակուլ անելու համար: Հայ Ազգի բախտից, այս անգամ չփչեց այդ հովը: Նավախելին կանգնած էր վայելուչ հասակով, լուրջ դեմքով, վառվռուն աչքերով, գրեթե քառասնամյա մի վարդապետ, արևելյան տարազով, որ դիտում էր ծովը, նայում էր դեպի հեռուն, կարծես ուզում էր ինչ որ մի բան նշմարել հորիզոնին: Մտածկոտ, տագնապալից խոհերի մեջ ընկղմված, խոսում էր ինքն իր հետ, հակաճառում, նորանոր ծրագրեր գծում: Նավի մյուս կողմում նրա նման հագնված աբեղաների մի խումբ կար, որոնք նույնպես մտածկոտ էին երևում. նրա պանդխտության ընկերներն էին: Թափառական կյանքի դատապարտված այդ վարդապետը, որ սոսկալի աղետներից փախչող մարդու տպավորություն էր թողնում, վաղուց արդեն հրաժեշտ տված կլիներ իր փշոտ ասպարեզին, եթե չգիտակցեր, որ այդ նեղությունները կրում է ի սեր Աստծո և ի սեր իր Ազգի լուսավոր ապագայի: Այդ համոզումն էր, որ ամրապնդում էր նրա ուժերը՝ արիաբար դիմադրելու կյանքի հարվածներին: Նավը, որ արդեն մոտ էր իր հանգրվանին հասնելու, դոժերի մայրաքաղաքին ողջունելու և Սուրբ Մարկոսի ծովախորշում խարիսխ գցելու, տանում էր Հայ Ազգի գրական վերածննդի լուսավոր առաջատարին. Մխիթար Սեբաստացին էր այդ վարդապետը, իսկ աբեղաների այդ խումբը իր աշակերտներն էին:
Բայց ի՞նչն է, որ ստիպում էր իրենց թողնել այն հյուրընկալ հողը, որ մի երկրորդ հայրենիք էր եղել իրենց համար. այն շինությունները, որոնք կառուցվել էին մեծ տառապանքների ու զրկանքների գնով. խնամքով մշակված այն դաշտերը, որոնք լիության տարիներ էին խոստանում իրենց արգավանդությամբ. իսկ որ ամենակարևորն է, ցիրուցան էր լինում այն սերտ, միաձույլ ու բարեկարգ Միաբանությունը, որի երկնակամարի վրա հետզհետե ավելի էր բարձրանում ու փայլում հաջողությունների աստղը. ամեն կողմից հորդում էին բարիքն ու անդորրությունը, հալածանքները դադարել էին, ամեն բան գոհացուցիչ ու բարգավաճ վիճակում էր, և կատարյալ երջանկության համար ա՛յլ բան չէր պակասում, քան հարատևումը այդ լուսավոր ու ծաղկուն կացության: Այդ նոր պատուհասի պատճառը Արևելքից փչող հողմն էր, որ գալիս էր տապալելու երջանկության այդ կառույցը: Համառոտ կերպով պատմենք, թե ի՞նչ էր իրենից ներկայացնում այդ կործանարար հողմը, որ Մխիթարի խաղաղ լաստը Մեթոնից քշեց ու տարավ մինչև Վենետիկի լճակը:
Մինչ հաջողություններով և հույսերով հրճվում էր Մխիթարի սիրտը, այլևս տարակույս չունենալով, թե կարող են նորանոր փորձանքներ հասնել, և ամբողջովին ապահով կարծելով Միաբանության ապագան, անսպասելի կերպով Արևելքից տխուր լուրեր հասան և ամեն բան տակնուվրա արեցին: 1714 թվականին Օսմանցիները բանտարկեցին Պոլսի վենետիկյան դեսպանին և սկսեցին Վենետիկի դեմ պատերազմի պատրաստվել, կամենալով նրանց ձեռքից ետ խլել Մոռեան: Երկրի մեծ իշխան Աղեքսանդր Բոն սեպուհը այդ գույժը լսեց, երբ Նիշի կոչված փոքր ավանում էր, և շուտով տեղեկացրեց նաև Աբբահորը: Մտահոգությունն ու վարանումը պատեցին Մխիթարին, և իր հեռատես մտքով նա տեսավ լինելիքը. հասկացավ, որ Վենետիկի նման փոքր ու անզոր պետությունն անկարող էր դիմադրելու Օսմանյան հզոր ու բազմաթիվ բանակներին: Ուստի նրա վառ երևակայության մեջ պատկերվեց պատերազմն իր բոլոր արհավիրքներով. Մեթոնը գրավված, օսմանյան զորքերի կատաղությանն ու ավարառությանը մատնված, իր միաբանների կեսը սրախողխող եղած, իսկ մյուս կեսն էլ գերի տարված, վանքի կալվածքները զինվորների ու ձիերի կողմից ոտնակոխ արված, վանատունն ու եկեղեցին թալանված, ավերակների ու մոխիրների կույտի վերածված. իսկ ինքը, իր մի քանի միաբանների հետ, կրկին թափառական և աստանդական օտարության մեջ, օրվա հացին կարոտ, անտուն, անտերունչ, ձախողությունների ձեռքը խաղալիք դարձած, մարդկանցից լքված: Այսպիսի և նմանատիպ սև պատկերներ Մխիթարի շուրջը խտացնում էին խավարն ու հուսահատությունը, երբ հանկարծ լուսատու աստղի նման ծագեց Երկնքի Թագուհու կողմից իրեն տրված խոստումը. քաջալերվեց Մխիթարը, սթափվեց իր ծանր խոհերից և ոտքի ելավ՝ անսայթաք շարունակելու իր ընթացքը: Շտապեց իրեններին հաղորդել այդ լուրը, որ բոլորի վրա սաստիկ տպավորություն գործեց: Ժողովի կանչեց իր խորհրդականներին և միասին որոշեցին թողնել Մեթոնը և գնալ Վենետիկ, այդ ծովապատվար, անառիկ, բազմամարդ և հարուստ քաղաքը, ուր Միաբանությունն ուներ բավական թվով սերտ բարեկամներ Վենետիկի նշանավոր ու ազդեցիկ սեպուհների մեջ: Այնտեղ մի փոքրիկ հայ գաղութ էլ կար և ազգայիններից շատերը ծանոթ էին Մխիթարին: Վենետիկում կային բազմաթիվ գրադարաններ, տպարաններ, վարժարաններ, վանքեր և ա՛յլ հաստատություններ, որոնք Մխիթարին շատ հարմարություններ էին ընձեռելու՝ հասնելու համար իր նպատակին: Սակայն որքա՜ն դժվարություններ ու խոչընդոտներ կային, որոնք հարկավոր էր հաղթահարել: