Մխիթար Աբբահոր վերջին օրերը
-
01
-
-
02
-
- Մխիթարը հասնում է Էջմիածին – Այն ժամանակվա Նահապետ Կաթողիկոսը – Աչքի սաստիկ ցավ է ունենում
- Մեկնում է Էջմիածնից և նախ Խորվիրապի վանքն այցելելով, ուղևորվում է դեպի Սևանի կղզին և վանքը – Այնտեղ իրեն երևում է Սուրբ Աստվածածինը
- Թողնում է Սևանը և գնում Բասենի վանք, ուր եկեղեցու լուսարար և տղաների դաստիարակ է լինում – Սկսում է քարոզել – Վերադառնում է Սեբաստիա
-
- Սեբաստիա հասնելով, Մխիթարը գնում է Սուրբ Նշան – Նրա ուսումնասիրության ոճը
- Միաբանների առաջ հանպատրաստից քարոզ է խոսում – Մի քանի վարդապետ կրկին փորձում է իր աշակերտության գրավել նրան, բայց չի հաջողում
- Աչքերն հիվանդանում են և ցավում, մինչև իսկ կուրանալու վտանգ ստեղծելով – Մեծ դժվարությամբ բժշկվում է
- Հովնան վարդապետի հետ ուղևորվում է դեպի Հալեպ
-
- Մխիթարը հասնում է Հալեպ, ուր ծանոթանում է Հիսուսյան Հայր Անտոն կրոնավորի հետ – Նա Մխիթարին խորհուրդ է տալիս չգնալ Արևմուտք – Նրանից վկայագրեր է վերցնում և գնում Աղեքսանդրիադ
- Իտալիա գնալու համար նույն նավ է մտնում նաև Սսո Կաթողիկոսը – Նավը հանդիպում է Կիպրոս կղզի – Այնտեղ Մխիթարը ծանր հիվանդանում է
- Կղզում կրած սաստիկ վշտերը
-
- Մխիթարը թողնում է Կիպրոս կղզին և նավում դեպի Սելևկիա
- Հալեպ և Այնթապ գնալով, ուղևորվում է դեպի Սեբաստիա – Ճանապարհին կրած նեղությունները
- Բոլորովին առողջանալով՝ առանձնանում է Սուրբ Նշան վանքում
- Մխիթարի քահանայական ձեռնադրությունը
- Նրա հոգում ծնվում է Միաբանություն հիմնելու գաղափարը – Առաջին աշակերտները
- Գնում է Պոլիս, խնդրելու Կարնեցի Խաչատուր վարդապետի աջակցությունը
- Քարոզում է Ղալաթիայի Սուրբ Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցում
- Ստիպվում է թողնել Պոլիսը և վերադառնալ գավառները
-
- Դեպի Տրապիզոն նավարկելիս հանդիպում են ուժգին ալեկոծության և ստիպվում են ցամաք դուրս գալ Սամսոնում
- Մարսվան և Ամասիա քաղաքներում
- Հասնելով Կարին, գնում է Կարմիր վանք
- Երկու անգամ ծանր հիվանդանում է
- Վանքի Առաջնորդ Մարգար եպիսկոպոսից ընդունում է վարդապետական գավազանը
- Կարինում կաթողիկե հավատքը քարոզելու պատճառով քաղաքի Առաջնորդը թշնամանում է նրա դեմ
- Վերջնականապես թողնում է գավառները և երկրորդ անգամ վերադառնում Պոլիս
-
03
-
- Մխիթար վարդապետը հասնում է Պոլիս – Նրա առաքելական գործունեությունը
- Հետզհետե աճում է աշակերտների թիվը, որոնցից ոմանց քահանա ձեռնադրել տալով՝ առաքելության է ուղարկում գավառները
- Հրատարակում է մի քանի հոգևոր գիրք – Բերայում տուն է վարձում իր և աշակերտների բնակության համար
- Եփրեմ Պատրիարքի հարուցած հալածանքը – Մխիթարն ապաստանում է Վեղարավորների վանքում
- Որոշում է թողնել Պոլիսը և գնալ Միաբանություն հիմնել քրիստոնյա մի որևէ երկրում
-
- Մխիթարն աշակերտներին առաջարկում է Արևմուտք անցնելու իր մտադրությունը
- 1701 թվականի Սեպտեմբերի 8ին, Սուրբ Աստվածածնի Ծննդյան տոնի օրը, հիմնում է Միաբանությունը և այն նվիրում է Սուրբ Կույսին
- Հաստատված լինելով Մոռեա գնալու մտադրությունը, երկրի մասին տեղեկություն ստանալու նպատակով Մխիթարն այնտեղ է ուղարկում Հայր Գեորգին
- Խաղաղություն հաստատելու փորձեր են կատարվում
- Եփրեմ Պատրիարքին հաջորդում է Ավետիքը – Նրա նենգ հնարքները Մխիթարին ձեռք ձգելու համար
- Մխիթարը նախ թաքնվում է մի բարեկամի տանը, ապա փախչում է Զմյուռնիա
- Վենետիկյան մի նավով մեկնում է դեպի Մոռեա
-
- Մխիթարը, Նեապոլիս հասնելով, Միաբանության բնակության համար ընտրում է Մեթոն բերդաքաղաքը
- Միաբանական կյանքի նկարագրությունը
- Աշակերտներից երկուսին ուղարկում է Հռոմ, Միաբանության համար ստանալու Սուրբ Աթոռի հավանությունը
- Հռոմ են գնում, ճանապարհին կանգ առնելով Վենետիկում – Հռոմում, Վենետիկի դեսպանի առաջնորդությամբ, ներկայանում են Կղեմես ԺԱ Քահանայապետին
- Սկսվում է Միաբանության գործի քննությունը, բայց այլևայլ դժվարությունների պատճառով երկարելով՝ Հայր Եղիա վարդապետը վերադառնում է Մեթոն
-
- Միաբանության մեջ առաջին անգամ մուտք են գործում հիվանդություններն ու մահը
- Մխիթարը ծանր հիվանդանում է և առողջանում հուրախություն բոլորի – Հայր Մանուել վարդապետն առաքելության է ուղարկվում Եվդոկիա
- Մխիթարը, պարտքերի տակ ճնշված, ձեռնարկում է վանատան շինությանը և հաջողությամբ ավարտում է այն
- Միաբանության չափազանց չքավորությունը և տնտեսական անհաջողությունները
- Վենետիկցի իշխանների բարերարությունները – Սկսում և ավարտում է եկեղեցու կառուցումը
-
- Հակառակություններ և զրպարտություններ ընդդեմ Մխիթարի և Միաբանության
- Միաբանության համար ընտրում է Սուրբ Բենեդիկտոսի կանոնը
- Մի քանի խնդիրներ են ծագում, որոնց մեջ Մխիթարը հաղթող է հանդիսանում
- Պոլսում դարձյալ հակառակություններ են սկսվում Միաբանության դեմ և Հայր Եղիա վարդապետը ետ է կանչվում
- Մխիթարը սկսում է Սուրբ Թովմա Աքվինացու գրքի թարգմանությունը և շարունակում է դասախոսել
-
- Մխիթարը տեղեկանում է Օսմանցիների պատերազմական պատրաստություններին ընդդեմ Վենետիկի – Որոշում է Միաբանությունը տեղափոխել Վենետիկ
- Ճամփորդության նախապատրաստությունները
- Մեկնում են Վենետիկ
- Նկարագրություն Վենետիկ քաղաքի և պատմական ակնարկ տեղի Հայ գաղթականության
- Մխիթարը ժամանակավոր տուն է վարձում Սուրբ Մարտին եկեղեցուն կից
-
- Օսմանցիները սկսում են պատերազմը Վենետիկցիների դեմ – Հայր Մանուել և Հայր Թովմաս վարդապետները թողնում են Մեթոնը և գնում Վենետիկ
- Մեթոնի առումը
- Զինվորները հարձակվում են Մխիթարի վանատան վրա, ձերբակալում են այնտեղ եղած մարդկանց և նրանց վաճառում են հայերին – Արևելք են տարվում և փրկանքով ազատվում շնորհիվ Հայր Պողոս և Հայր Գեորգ վարդապետների – Ողջ և առողջ հասնում են Վենետիկ
- Միաբանության կյանքն այդ օրերին
-
- Մխիթարը ծերակույտից քաղաքում վանատեղի է խնդրում – Խնդրանքը օրենքներին հակառակ լինելով՝ չի ընդունվում
- Խնդրում է և իրեն շնորհվում է Սուրբ Ղազար կղզին
- 1717 թվականի Սեպտեմբերի 8ին մտնելով Սուրբ Ղազար, կատարում են ամենաանհրաժեշտ նորոգությունները և 1718 թվականի Ապրիլի վերջին բոլոր միաբանները փոխադրվում են այնտեղ
- Պոլսում այլևայլ կրոնական խնդիրներ են առաջանում և նորանոր ամբաստանություններ են լինում Միաբանության դեմ
-
- Մխիթարը ճանապարհ է ընկնում դեպի Հռոմ – Ճանապարհին այցելում է Լիվոռնոյի Հայերին
- Հռոմ հասնելով, ներկայանում է Ծիրանավորներին և Սրբազան Քահանայապետին
- Տպագրում է իր ջատագովությունը – Միաբանության խնդիրների քննության համար գումարվում է Ծիրանավորների ժողովը
- Աբբահայրը Սուրբ Հակոբ Մծբնացուն վերագրված «Զգօն» գիրքը նվիրում է Սրբազան Քահանայապետին – Սրբազանից նվերներ է ստանում և հաղթանակած վերադառնում է Վենետիկ
-
- Ազգիս ընդհանուր կրոնական խեղճ վիճակը
- Մխիթարի գլխավոր նպատակներից մեկը առաքելությունն էր
- Խնդրագրեր են հասնում ամեն կողմից
- Ինչպե՞ս էին պատրաստվում և առաքվում քարոզիչները
- Ինչպիսի ուսուցումներ էր տալիս Մխիթարն իր աշակերտներին նամակներով
- Մխիթարյանների գործունեությունը Պոլսում
- Մխիթարյան առաքելությունները Հայաստանի գավառներում
- Մխիթարյան առաքելությունը Բելգրադում
- Մխիթարյանները Տրանսիլվանիայում
-
- Սուրբ Ղազարի եկեղեցու նորոգությունը և հիմնական փոփոխությունները
- Խորանների շինությունը
- Սուրբ Հովսեփի խորանը Ավանդատան մեջ – Նորոգություններ եկեղեցու գավիթում
- Եկեղեցու վերանորոգումը հաջորդ Աբբաների օրոք
- Քահանաների բնակությանը սահմանված սենյակների շինությունը
- Նորընծայարանի և Վարժարանի շենքերի կառուցումը
- Սեղանատունը
- Սուրբ Բենեդիկտոսի մատուռը – Գրադարանը, Ձեռագրատունն ու Թանգարանը
- 1740 թվականին ավարտվում է վանքի ամբողջական շինությունը
- Սուրբ Ղազար կղզու ընդարձակումը
-
- Աշակերտների ընտրության պայմանները
- Ուսանող պատանիների զգեստավորումը – Նորընծաների և վարժարանականների առանձին բնակությունն իրենց առանձին դաստիարակներով, ուսուցիչներով և կանոններով
- Նկարագրություն Մխիթարի տված դաստիարակության
- Հոգևոր և ուսումնական կրթությունները
- Սքեմառության և ուխտադրության հանդեսները – Քահանայական Ձեռնադրությունը և վարդապետական գավազանի ստացումը
- Վանական մի քանի սովորություններ և հանգստի պահերը
-
- 04
-
05
-
06
-
-
-
- 1) Հայր Միքայել Չամչյան (1738-1823)
- 2) Հայր Գաբրիել Ավետիքյան (1751-1827)
- 3) Հայր Մկրտիչ Ավգերյան (1762-1854)
- 4) Հայր Մանուել Ջախջախյան (1770-1835)
- 5) Հայր Արսեն Բագրատունի (1790-1866)
- 6) Հայր Պողոս Հովնանյան (1802-1884)
- 7) Հայր Ղևոնդ Հովնանյան (1817-1897)
- 8) Հայր Հովսեփ Գաթըրճյան (1820-1882)
- 9) Հայր Ղևոնդ Ալիշան (1820-1901)
- 10) Հայր Մանուել Քաջունի (1823-1903)
- 11) Հայր Կղեմես Սիպիլյան (1824-1878)
- 12) Հայր Արսեն Այտընյան (1825-1902)
- 13) Հայր Գարեգին Զարբհանալյան (1827-1901)
- 14) Հայր Գրիգորիս Գալեմքյարյան (1862-1917)
- 15) Հայր Գաբրիել Մենևիշյան (1864-1936)
- 16) Հայր Հակոբոս Տաշյան (1866-1933)
- 17) Հայր Արսեն Ղազիկյան (1870-1932)
- 18) Հայր Վարդան Հացունի (1870-1944)
- 19) Հայր Ներսես Ակինյան (1883-1963)
- 20) Հայր Ղևոնդ Տայան (1884-1968)
- 21) Հայր Վահան Հովհաննեսյան (1884-1977)
- 22) Հայր Համազասպ Ոսկյան (1895-1968)
- 23) Հայր Վահան Ինգլիզյան (1897-1968)
- 24) Հայր Մեսրոպ Ճանաշյան (1908-1974)
-
-
-
Ավագ Ուրբաթ օրը, Ապրիլի 4ին, երբ միաբանները Քրիստոսի թաղման հանդեսն էին կատարում, թափոր բռնած շրջելով վանքի սրահներում, մինչ թափորն ուղղվում էր դեպի Աբբահոր սենյակը, նրան տեղեկացրեցին, թե Քրիստոսը մոտենում է սենյակիդ: Նույն պահին մի այնպիսի սաստիկ հազ և սրտի բաբախում ունեցավ, որ քիչ մնաց խեղդամահ լիներ: Ահա այդպես մասնակցում էր Տիրոջ չարչարանքներին: Հետո բարձրաձայն աղաղակեց. «Ո՜վ քաղցր և սիրելի Փրկիչ իմ, նայի՛ր տառապած ու վշտացած անձիս, և ողորմի՛ր ինձ»: Հազիվ խոսքն ավարտեց, ցավերն իսկույն դադարեցին, շնչառությունը հանդարտվեց և Մխիթարը կարողացավ իր երկրպագությունն անել Հիսուսին, այս գեղեցիկ աղոթքն ասելով. «Հիսուս Քրիստոս, Փառքի Թագավոր և Աստծո Որդի. Դու, որ այսօր հոգիդ երկնավոր Հոր ձեռքն ավանդելով՝ մանկությունիցդ ի վեր իմ համար կրած վշտերիցդ ու տառապանքներիցդ ազատվեցիր, աղաչում եմ Քեզ, եթե կամքիդ համաձայն է, թո՛ղ որ հոգիս Քո ձեռքն ավանդեմ, որպեսզի ես էլ ազատվեմ այս անտանելի ցավերից ու վշտերից: Ապա թե ո՛չ, սիրով կըմպեմ այս բաժակը, որպեսզի Քո կամքը կատարվի: Աղաչում եմ, տուր ինձ Քո սուրբ օրհնությունը և զորացրու տառապյալիս, որպեսզի համբերեմ ցավերիս: Օրհնի՛ր Միաբանությունս և այն պահիր սիրույդ և շնորհներիդ մեջ, նրան խաղաղություն տուր և այն կառավարիր Քո սուրբ ու բարերար կամքով, քանի որ ես այլևս չեմ կարող կառավարել այն: Քո ամենազոր Աջի հովանին միշտ նրա վրա թող լինի, և ամենօրհնյալ Մայրդ օգնական և պաշտպան լինի նրան: Վարձատրիր նրա բարերարներին և դարձ շնորհիր հակառակորդներին: Պահի՛ր Միաբանությանս անդամներին սատանայի պատրանքներից, որպեսզի անսասան մնալով իրենց կոչման մեջ, սրբությամբ կնքեն իրենց կյանքը և արժանի լինեն Արքայությանդ փառքին»: Աղոթքը հազիվ էր վերջացրել, երբ ամբողջ մարմնով թուլացավ և խաղաղ ու անուշ քուն մտավ:
Ապրիլի 6ին, Սուրբ Հարության Զատիկի տոնի օրը, ցավերը մեղմացան և մի փոքր շունչ առավ: Հաջորդ օրը, սակայն, հիվանդությունը կրկին սաստկացավ, խոստովանվեց և որպես վերջին թոշակ ընդունեց Ամենասուրբ Հաղորդության Խորհուրդը, ինչպես արել էր ուրիշ անգամներ ևս: Թեև անընդհատ տանջվում էր ցավերից, բայց գիտակցությունը միշտ տեղն էր, և հաճախ՝ կարճ աղոթքներով իրեն նվիրում էր Աստծուն: Հոգևոր մտածումների և Աստծո սիրո քաղցրությամբ անուշացնում էր իր ցավերի դառնությունը: Երկու օր անց, դարձյալ մի փոքր հանգստացավ ցավերից: Խոստովանահայրը, որ միշտ մոտն էր, երակը զննելով՝ քաջալերեց, որ չվախենա: Աբբահայրը պատասխանեց. «Ինչո՞ւ պիտի վախենամ մահվանից: Եթե Աստված կամենա, ա՛յս պահին իսկ պատրաստ եմ հոժարությամբ մահանալու: Մանկությունիցս ի վեր սպասում էի այս ցավալից կյանքից մեկնելու օրվան: Եվ ուրախ եմ, որ ահա հասել է: Փափաքում եմ մահանալ, որպեսզի իմ Հիսուս Փրկչին տեսնեմ Իր փառքի մեջ, և իմ անձին լույս տվող և Միաբանությանս պաշտպան Տիրամորն էլ իր փառքի աթոռին բազմած: Երանի՜ թե շուտով թողնեի այս արտասուքի հովիտը և սլանայի դեպի երկնային Հայրենիք, ուր տեսնելու եմ Ամենասուրբ Երրորդությունը, օրհնելու եմ Նրան և փառաբանելու եմ Հրեշտակների հետ միասին, և վայելելու եմ Երկնքի անճառ ու անվախճան երանությունը»:
Երբ սենյակում ներկա վարդապետները տարբեր զրույցներով փորձում էին քաջալերել նրան, ասաց. «Հանդարտ թողեք ինձ և մի՛ շփոթեք, քանի որ ես մտածելու բավական նյութ ունեմ»: Եվ տեսնելով, որ տխուր տրտում կանգնել էին շուրջը, հարցրեց. «Ինչո՞ւ եք տխրում իմ համար, չգիտե՞ք, որ մահանալու եմ»: Ապա հավելեց. «Երբ այս աշխարհից կմեկնեմ, ցավերով կոշկոճված մարմինս դրեք այն տապանի մեջ, որ վաղուց արդեն պատրաստել եմ իմ համար: Կրծքիս վրա դրեք Հռոմի Սրբազան Քահանայապետի նվիրած ներողության խաչն ու մեդալը: Իսկ Տիրամոր պատկերը, որ նկարել եմ տվել ծաղկեզարդ պատմուճանով, ինչպես ինձ երևաց տեսիլքում, ո՛չ մեկի առանձին սեփականությունը թող չլինի, այլ՝ հասարակաց բոլորինը»: Երբ խոստովանահայրը մտազբաղ ասաց. «Գերհարգելի, Ձեր գերեզմանն ըստ պատշաճի չեղավ», պատասխանեց. «Ցավերով փտած այս մարմնի համար այդ գերեզմանը բավական է, և շատ էլ է»: Եվ այսպես, ամեն բան արթուն և զգաստ մտքով կարգադրելուց հետո՝ լռեց:
Ապրիլի 9ին, քանի որ շատ տկարացած էր և բժիշկը կարծիք էր հայտնել, որ ամեն վայրկյան կարող է մահանալ, Մխիթար Աբբահորը մատակարարեցին Հիվանդաց Օծման խորհուրդը: Երբ Աբբահայրը լսեց բժշկի կարծիքը, ուրախացած ասաց. «Այս օրը ծննդյանս օրվանից ավելի մեծ է: Բերեք, որ ընդունեմ Սուրբ Խորհուրդը»: Եվ վառ հավատքով ու ջերմեռանդ սիրով ընդունեց այն: Նույն պահին ցավերը մի քիչ թեթևացան, և օրվա մնացած մասը հանգիստ անցկացրեց: Երեկոյան դեմ կանչեց ամենատարեցներին, հրաժեշտի ողջույնն ու իր հայրական օրհնությունը տվեց և հոգևոր խոսքերով ու խրատներով ոգևորեց նրանց, խրախուսեց՝ արիաբար առաջ տանելու իր սկսած գործը: Հարկավոր հրահանգներ տվեց, թե ի՛նչ պետք է անեին իր վախճանվելուց հետո, որպեսզի Միաբանության մեջ որևէ շփոթություն չծագեր: Նրանց հանձնեց իր կտակը և հուզված ձայնով օրհնելով նրանց և խնդրելով նրանց աղոթքը, արձակեց: Ցավագին ու արտասվաթոր աչքերով համբուրելով իրենց սիրելի հոր աջը, նրանք դուրս ելան սենյակից: Ապա մնացած միաբաններին ևս կանչելով, նրանց պատվիրեց Աստծո և եղբայրների հանդեպ սերը, տվեց կրոնավորական կյանքին հարկավոր պատվերներ, օրհնեց նրանց, իրեն էլ հանձնեց նրանց աղոթքին և սրտաճմլիկ հառաչանքների մեջ՝ նրանց ևս արձակեց:
Ապրիլի 25ին, եռանդուն և ջերմ սրտով ընդունեց Ամենասուրբ Հաղորդության Խորհուրդը և ներողության խաչը ձեռքին բռնած՝ խանդակաթ սիրով համբուրում էր այն: Եվ հոգին իր սիրելի Հիսուսի ձեռքը հանձնելով, ասում էր. «Ո՜վ Փրկիչ իմ Հիսուս, հոգիս ավանդում եմ Քո ձեռքը, ողորմիր ինձ և ներիր բոլոր հանցանքներս: Հոգեսեր Տեր, պատվական և սուրբ Արյամբդ մաքրիր հոգիս բոլոր մեղքերի արատից, որովհետև ես Քոնն եմ»: Հետո իր ձեռքն առնելով Տիրամոր ծաղկենկար պատկերը, որի հանդեպ հատուկ ջերմեռանդություն ուներ, համբուրելով ասում էր. «Օգնիր ինձ, Տիրամայր, այս վտանգավոր ժամին, և ինչպես մինչև այժմ միշտ օգնեցիր բոլոր վշտերիս մեջ և ինձ լուսավորեցիր, նույնպես հիմա ինձ ձեռքիցդ բաց մի՛ թող, այլ՝ Միածին Որդուդ առաջ միջնորդ և բարեխոս եղիր իմ համար, որպեսզի ազատվեմ թշնամու որոգայթներից»: Այս ասելով, պատկերն ու խաչը իր կրծքին դրեց և հերթով համբուրելով՝ ասում էր. «Հիսո՜ւս, Մարիա՜մ, սիրտս ու հոգիս ձեզ եմ ընծայում»: Երբեմն էլ, երբ երկար ժամեր լուռ էր մնում, մոտը եղողները նրան հորդորում էին հավատքի, հույսի և սիրո ներգործություններ անել. և նա հոժարակամ անում էր:
Ցավերն է՛լ ավելի սաստկացան Ապրիլի 26ին: Նրա բերանից, սակայն, երբեք տրտունջի մի ձայն անգամ չլսվեց: Բժիշկը, հույսը բոլորովին կտրած, ասաց. «Այս գիշեր կփոխվի առ Աստված»: Նրա համար միաբանները սկսեցին հոգեվարքի աղոթքներն ասել: Նույն ժամին փափաքեց նստել, բայց բոլորովին ուժասպառ՝ չկարողացավ այդ դիրքով մնալ և կրկին պառկեց, Սաղմոսի խոսքերն ասելով. «Ընդ երեկոյս հանգիցեն լալիք, առաւօտուց եղիցի ուրախութիւն»: Միաբաններն իրենց սենյակները քաշվելուց առաջ հավաքվեցին եկեղեցում և եռանդագին աղոթեցին Սուրբ Կույսին, նրա խնամքին հանձնելով իրենց հորը: Գրեթե ամբողջ գիշերը, սակայն, անցկացրեցին հսկելով և աղոթելով, քանի որ ո՞վ կարող էր քուն մտնել այդպիսի մեծ կորուստ ունենալու թախիծով համակված: