Մխիթարյան առաքելությունը Բելգրադում
-
01
-
-
02
-
- Մխիթարը հասնում է Էջմիածին – Այն ժամանակվա Նահապետ Կաթողիկոսը – Աչքի սաստիկ ցավ է ունենում
- Մեկնում է Էջմիածնից և նախ Խորվիրապի վանքն այցելելով, ուղևորվում է դեպի Սևանի կղզին և վանքը – Այնտեղ իրեն երևում է Սուրբ Աստվածածինը
- Թողնում է Սևանը և գնում Բասենի վանք, ուր եկեղեցու լուսարար և տղաների դաստիարակ է լինում – Սկսում է քարոզել – Վերադառնում է Սեբաստիա
-
- Սեբաստիա հասնելով, Մխիթարը գնում է Սուրբ Նշան – Նրա ուսումնասիրության ոճը
- Միաբանների առաջ հանպատրաստից քարոզ է խոսում – Մի քանի վարդապետ կրկին փորձում է իր աշակերտության գրավել նրան, բայց չի հաջողում
- Աչքերն հիվանդանում են և ցավում, մինչև իսկ կուրանալու վտանգ ստեղծելով – Մեծ դժվարությամբ բժշկվում է
- Հովնան վարդապետի հետ ուղևորվում է դեպի Հալեպ
-
- Մխիթարը հասնում է Հալեպ, ուր ծանոթանում է Հիսուսյան Հայր Անտոն կրոնավորի հետ – Նա Մխիթարին խորհուրդ է տալիս չգնալ Արևմուտք – Նրանից վկայագրեր է վերցնում և գնում Աղեքսանդրիադ
- Իտալիա գնալու համար նույն նավ է մտնում նաև Սսո Կաթողիկոսը – Նավը հանդիպում է Կիպրոս կղզի – Այնտեղ Մխիթարը ծանր հիվանդանում է
- Կղզում կրած սաստիկ վշտերը
-
- Մխիթարը թողնում է Կիպրոս կղզին և նավում դեպի Սելևկիա
- Հալեպ և Այնթապ գնալով, ուղևորվում է դեպի Սեբաստիա – Ճանապարհին կրած նեղությունները
- Բոլորովին առողջանալով՝ առանձնանում է Սուրբ Նշան վանքում
- Մխիթարի քահանայական ձեռնադրությունը
- Նրա հոգում ծնվում է Միաբանություն հիմնելու գաղափարը – Առաջին աշակերտները
- Գնում է Պոլիս, խնդրելու Կարնեցի Խաչատուր վարդապետի աջակցությունը
- Քարոզում է Ղալաթիայի Սուրբ Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցում
- Ստիպվում է թողնել Պոլիսը և վերադառնալ գավառները
-
- Դեպի Տրապիզոն նավարկելիս հանդիպում են ուժգին ալեկոծության և ստիպվում են ցամաք դուրս գալ Սամսոնում
- Մարսվան և Ամասիա քաղաքներում
- Հասնելով Կարին, գնում է Կարմիր վանք
- Երկու անգամ ծանր հիվանդանում է
- Վանքի Առաջնորդ Մարգար եպիսկոպոսից ընդունում է վարդապետական գավազանը
- Կարինում կաթողիկե հավատքը քարոզելու պատճառով քաղաքի Առաջնորդը թշնամանում է նրա դեմ
- Վերջնականապես թողնում է գավառները և երկրորդ անգամ վերադառնում Պոլիս
-
03
-
- Մխիթար վարդապետը հասնում է Պոլիս – Նրա առաքելական գործունեությունը
- Հետզհետե աճում է աշակերտների թիվը, որոնցից ոմանց քահանա ձեռնադրել տալով՝ առաքելության է ուղարկում գավառները
- Հրատարակում է մի քանի հոգևոր գիրք – Բերայում տուն է վարձում իր և աշակերտների բնակության համար
- Եփրեմ Պատրիարքի հարուցած հալածանքը – Մխիթարն ապաստանում է Վեղարավորների վանքում
- Որոշում է թողնել Պոլիսը և գնալ Միաբանություն հիմնել քրիստոնյա մի որևէ երկրում
-
- Մխիթարն աշակերտներին առաջարկում է Արևմուտք անցնելու իր մտադրությունը
- 1701 թվականի Սեպտեմբերի 8ին, Սուրբ Աստվածածնի Ծննդյան տոնի օրը, հիմնում է Միաբանությունը և այն նվիրում է Սուրբ Կույսին
- Հաստատված լինելով Մոռեա գնալու մտադրությունը, երկրի մասին տեղեկություն ստանալու նպատակով Մխիթարն այնտեղ է ուղարկում Հայր Գեորգին
- Խաղաղություն հաստատելու փորձեր են կատարվում
- Եփրեմ Պատրիարքին հաջորդում է Ավետիքը – Նրա նենգ հնարքները Մխիթարին ձեռք ձգելու համար
- Մխիթարը նախ թաքնվում է մի բարեկամի տանը, ապա փախչում է Զմյուռնիա
- Վենետիկյան մի նավով մեկնում է դեպի Մոռեա
-
- Մխիթարը, Նեապոլիս հասնելով, Միաբանության բնակության համար ընտրում է Մեթոն բերդաքաղաքը
- Միաբանական կյանքի նկարագրությունը
- Աշակերտներից երկուսին ուղարկում է Հռոմ, Միաբանության համար ստանալու Սուրբ Աթոռի հավանությունը
- Հռոմ են գնում, ճանապարհին կանգ առնելով Վենետիկում – Հռոմում, Վենետիկի դեսպանի առաջնորդությամբ, ներկայանում են Կղեմես ԺԱ Քահանայապետին
- Սկսվում է Միաբանության գործի քննությունը, բայց այլևայլ դժվարությունների պատճառով երկարելով՝ Հայր Եղիա վարդապետը վերադառնում է Մեթոն
-
- Միաբանության մեջ առաջին անգամ մուտք են գործում հիվանդություններն ու մահը
- Մխիթարը ծանր հիվանդանում է և առողջանում հուրախություն բոլորի – Հայր Մանուել վարդապետն առաքելության է ուղարկվում Եվդոկիա
- Մխիթարը, պարտքերի տակ ճնշված, ձեռնարկում է վանատան շինությանը և հաջողությամբ ավարտում է այն
- Միաբանության չափազանց չքավորությունը և տնտեսական անհաջողությունները
- Վենետիկցի իշխանների բարերարությունները – Սկսում և ավարտում է եկեղեցու կառուցումը
-
- Հակառակություններ և զրպարտություններ ընդդեմ Մխիթարի և Միաբանության
- Միաբանության համար ընտրում է Սուրբ Բենեդիկտոսի կանոնը
- Մի քանի խնդիրներ են ծագում, որոնց մեջ Մխիթարը հաղթող է հանդիսանում
- Պոլսում դարձյալ հակառակություններ են սկսվում Միաբանության դեմ և Հայր Եղիա վարդապետը ետ է կանչվում
- Մխիթարը սկսում է Սուրբ Թովմա Աքվինացու գրքի թարգմանությունը և շարունակում է դասախոսել
-
- Մխիթարը տեղեկանում է Օսմանցիների պատերազմական պատրաստություններին ընդդեմ Վենետիկի – Որոշում է Միաբանությունը տեղափոխել Վենետիկ
- Ճամփորդության նախապատրաստությունները
- Մեկնում են Վենետիկ
- Նկարագրություն Վենետիկ քաղաքի և պատմական ակնարկ տեղի Հայ գաղթականության
- Մխիթարը ժամանակավոր տուն է վարձում Սուրբ Մարտին եկեղեցուն կից
-
- Օսմանցիները սկսում են պատերազմը Վենետիկցիների դեմ – Հայր Մանուել և Հայր Թովմաս վարդապետները թողնում են Մեթոնը և գնում Վենետիկ
- Մեթոնի առումը
- Զինվորները հարձակվում են Մխիթարի վանատան վրա, ձերբակալում են այնտեղ եղած մարդկանց և նրանց վաճառում են հայերին – Արևելք են տարվում և փրկանքով ազատվում շնորհիվ Հայր Պողոս և Հայր Գեորգ վարդապետների – Ողջ և առողջ հասնում են Վենետիկ
- Միաբանության կյանքն այդ օրերին
-
- Մխիթարը ծերակույտից քաղաքում վանատեղի է խնդրում – Խնդրանքը օրենքներին հակառակ լինելով՝ չի ընդունվում
- Խնդրում է և իրեն շնորհվում է Սուրբ Ղազար կղզին
- 1717 թվականի Սեպտեմբերի 8ին մտնելով Սուրբ Ղազար, կատարում են ամենաանհրաժեշտ նորոգությունները և 1718 թվականի Ապրիլի վերջին բոլոր միաբանները փոխադրվում են այնտեղ
- Պոլսում այլևայլ կրոնական խնդիրներ են առաջանում և նորանոր ամբաստանություններ են լինում Միաբանության դեմ
-
- Մխիթարը ճանապարհ է ընկնում դեպի Հռոմ – Ճանապարհին այցելում է Լիվոռնոյի Հայերին
- Հռոմ հասնելով, ներկայանում է Ծիրանավորներին և Սրբազան Քահանայապետին
- Տպագրում է իր ջատագովությունը – Միաբանության խնդիրների քննության համար գումարվում է Ծիրանավորների ժողովը
- Աբբահայրը Սուրբ Հակոբ Մծբնացուն վերագրված «Զգօն» գիրքը նվիրում է Սրբազան Քահանայապետին – Սրբազանից նվերներ է ստանում և հաղթանակած վերադառնում է Վենետիկ
-
- Ազգիս ընդհանուր կրոնական խեղճ վիճակը
- Մխիթարի գլխավոր նպատակներից մեկը առաքելությունն էր
- Խնդրագրեր են հասնում ամեն կողմից
- Ինչպե՞ս էին պատրաստվում և առաքվում քարոզիչները
- Ինչպիսի ուսուցումներ էր տալիս Մխիթարն իր աշակերտներին նամակներով
- Մխիթարյանների գործունեությունը Պոլսում
- Մխիթարյան առաքելությունները Հայաստանի գավառներում
- Մխիթարյան առաքելությունը Բելգրադում
- Մխիթարյանները Տրանսիլվանիայում
-
- Սուրբ Ղազարի եկեղեցու նորոգությունը և հիմնական փոփոխությունները
- Խորանների շինությունը
- Սուրբ Հովսեփի խորանը Ավանդատան մեջ – Նորոգություններ եկեղեցու գավիթում
- Եկեղեցու վերանորոգումը հաջորդ Աբբաների օրոք
- Քահանաների բնակությանը սահմանված սենյակների շինությունը
- Նորընծայարանի և Վարժարանի շենքերի կառուցումը
- Սեղանատունը
- Սուրբ Բենեդիկտոսի մատուռը – Գրադարանը, Ձեռագրատունն ու Թանգարանը
- 1740 թվականին ավարտվում է վանքի ամբողջական շինությունը
- Սուրբ Ղազար կղզու ընդարձակումը
-
- Աշակերտների ընտրության պայմանները
- Ուսանող պատանիների զգեստավորումը – Նորընծաների և վարժարանականների առանձին բնակությունն իրենց առանձին դաստիարակներով, ուսուցիչներով և կանոններով
- Նկարագրություն Մխիթարի տված դաստիարակության
- Հոգևոր և ուսումնական կրթությունները
- Սքեմառության և ուխտադրության հանդեսները – Քահանայական Ձեռնադրությունը և վարդապետական գավազանի ստացումը
- Վանական մի քանի սովորություններ և հանգստի պահերը
-
- 04
-
05
-
06
-
-
-
- 1) Հայր Միքայել Չամչյան (1738-1823)
- 2) Հայր Գաբրիել Ավետիքյան (1751-1827)
- 3) Հայր Մկրտիչ Ավգերյան (1762-1854)
- 4) Հայր Մանուել Ջախջախյան (1770-1835)
- 5) Հայր Արսեն Բագրատունի (1790-1866)
- 6) Հայր Պողոս Հովնանյան (1802-1884)
- 7) Հայր Ղևոնդ Հովնանյան (1817-1897)
- 8) Հայր Հովսեփ Գաթըրճյան (1820-1882)
- 9) Հայր Ղևոնդ Ալիշան (1820-1901)
- 10) Հայր Մանուել Քաջունի (1823-1903)
- 11) Հայր Կղեմես Սիպիլյան (1824-1878)
- 12) Հայր Արսեն Այտընյան (1825-1902)
- 13) Հայր Գարեգին Զարբհանալյան (1827-1901)
- 14) Հայր Գրիգորիս Գալեմքյարյան (1862-1917)
- 15) Հայր Գաբրիել Մենևիշյան (1864-1936)
- 16) Հայր Հակոբոս Տաշյան (1866-1933)
- 17) Հայր Արսեն Ղազիկյան (1870-1932)
- 18) Հայր Վարդան Հացունի (1870-1944)
- 19) Հայր Ներսես Ակինյան (1883-1963)
- 20) Հայր Ղևոնդ Տայան (1884-1968)
- 21) Հայր Վահան Հովհաննեսյան (1884-1977)
- 22) Հայր Համազասպ Ոսկյան (1895-1968)
- 23) Հայր Վահան Ինգլիզյան (1897-1968)
- 24) Հայր Մեսրոպ Ճանաշյան (1908-1974)
-
-
-
Արևելքում, առաքելության հատուկ տեղ չունենալու պատճառով, Մխիթարյան քարոզիչները ստիպված էին լինում շրջել քաղաքից քաղաք, ո՛ւր պահանջում էր կարիքը, և ամեն տեղ գնում էին միայն քարոզելու, սերմանելու, ուրիշներին թողնելով հնձի արդյունքը: Արևմուտքում, մինչդեռ, իրավիճակը բոլորովին տարբեր էր: Այստեղ ուղղակի Միաբանության հոգևոր խնամատարությանը հանձնվեցին մի քանի քաղաքներ, որոնք քրիստոնյա պետությունների հպատակ լինելով՝ խռովքների և հալածանքների առիթ չկար, ուստի այստեղ մեր քարոզիչները հանդարտորեն գործեցին հաջորդաբար: Այդ քաղաքներն էին Տավրոնոնը, որն այժմ կոչվում է Բելգրադ, Սերբիայի մայրաքաղաքը. հետո Նայսոց քաղաքը Հունգարիայում. իսկ երրորդը՝ Բաշֆալով կամ Եղիսաբեթուպոլիս քաղաքը Տրանսիլվանիայում:
Տավրոնոն կամ Բելգրադ քաղաքը, որ կառուցվել է երկու հարևան, բայց իրար ոխերիմ պետությունների սահմանագծին, և հնում ենթակա էր անդադար հարձակումների ու ավարառությունների, 1718 թվականին, Սավոյացի Եվգինեոս իշխանի քաջության շնորհիվ անցավ ավստրիացիների ձեռքը: Այդ քաղաքում բավականին թվով հայեր էին ապրում: Սուրբ Աթոռը նրանց որպես առաջնորդ ուղարկեց երկու Հայ վարդապետներ՝ Ստեփանոս և Բարթուղիմեոս անուններով, որոնցից ժողովուրդը գոհ չմնաց, և Սուրբ Աթոռը ստիպված ուզեց փոխել նրանց, և Կարնեցի Խաչատուր վարդապետին դիմեց՝ հարցնելով, թե Մխիթար Աբբան ունե՞ր արդյոք այդ առաքելության համար հարմար մի անձ: Մխիթարն առաջարկեց Հայր Եղիային, որն երկարամյա փորձ ունենալով՝ ավելի վարժ էր առաքելության համար: Սուրբ Աթոռը հատուկ կոնդակով Բելգրադի Հայոց առաքելական քարոզիչ նշանակեց Հայր Եղիային, սահմանելով նրա իշխանության իրավունքներն ու շրջանակները: Վարդապետը 1732 թվականին մեկնեց Բելգրադ. տեղի Հայ հասարակությունը սիրով ընդունեց իր նոր Առաջնորդին: Հայերն այնտեղ մի փոքրիկ եկեղեցի ունեին, հնացած ու կիսավեր, իսկ նրան կից՝ Առաջնորդի բնակության համար նույնպես փոքր ու խարխուլ մի տուն: Հայր Եղիա վարդապետն այստեղ էլ, ինչպես ուրիշ տեղերում, ժողովրդին ցույց տվեց միևնույն առաքելական հոգին և հայրական սիրտը. ինքն էր նրանց մեջ ծագած վեճերի ու կռիվների իրավարարը, և ամեն մարդ սիրով ընդունում էր նրա կայացրած վճիռները, այնպես, որ դատավորներին գրեթե անելիք չէր մնում: Նա հոգում էր նրանց ո՛չ միայն հոգևոր կարիքները, այլ նաև կենցաղավարության կանոններն էր սովորեցնում, որով Հայերն օտարներից ավելի բարեկիրթ էին երևում: Կիրակի և տոն օրերին կանոնավոր կերպով կատարվում էին եկեղեցական հանդեսները, այնպես, որ օտարազգի քրիստոնյաներն անգամ գալիս էին Հայոց եկեղեցի: Առաջնորդի մասնավոր ուշադրության ու խնամքի տակ էին աղքատները, որոնց միշտ մաս ու բաժին էր հանում իր աղքատիկ միջոցներից: Մարդիկ նրա մոտ էին տանում իրենց հիվանդներին, տեսնելով, որ նրա աղոթքներն ու կարդացած Ավետարանն ավելի օգուտ են տալիս, քան բժիշկների դեղերը: Տեղի հարուստները, տեսնելով նրա ուղղամտությունը, առատ նվերներ էին տալիս եկեղեցու և աղքատների կարիքների համար, որոնցով էլ նա հոգում էր այդ ամենին: Նա երեք տարուց ավելի մնաց Բելգրադում, ապա տարիքը նրան ստիպեց վանք վերադառնալ: 1736 թվականին նրա տեղն ուղարկվեց Հայր Հակոբ Բուզայանը, որն իր արդյունավետ առաքելության երկրորդ տարին չլրացրած, մի անբուժելի հիվանդությամբ անկողին ընկավ և ամենայն հոգևոր պատրաստությամբ մահացավ և թաղվեց տեղի ազգային եկեղեցում: Նրան հաջորդեց Հայր Միքայելը, որն հազիվ մի տարի մնալով, հիվանդության պատճառով ստիպված վերադարձավ Վենետիկ: 1739 թվականի Հունիսին, Սուրբ Աթոռի հրամանով Բելգրադ ուղարկվեց Հայր Հակոբ Կարնեցին: Այդ ժամանակ պատերազմ էր ընթանում օսմանցիների ու ավստրիացիների միջև: Բելգրադը ցամաքից պաշարված էր Օսմանյան զորքերով, այնտեղ կարելի էր մտնել միայն գետի կողմից, քանի որ քաղաքը կառուցված է Սավայի և Դանուբի գետախառնունքի վրա: Օսմանցիները շարունակ ռմբակոծում էին քաղաքը: Հայր Հակոբը, գիտակցելով հանդերձ, որ իր կյանքն ակնհայտ վտանգի է ենթարկվում, այնուամենայնիվ սիրտ արեց քաղաք մտնել և սկսել իր պաշտոնը: Ավստրիացիները պարտվեցին և հաշտություն խնդրեցին, և Բելգրադն ընկավ թշնամու ձեռքը: Քրիստոնյա բնակիչները մեծ մասամբ գաղթեցին ուրիշ տեղեր. սրանց հետ նաև՝ Հայ բնակիչներն իրենց Առաջնորդով, գնացին և հաստատվեցին հունգարացիների Նայսոց քաղաքում[1]: Հայր Հակոբը հինգ տարի առաջնորդեց համայնքը, ըստ ամենայնի ծաղկեցնելով նորահաստատ գաղութը, կառուցելով Սուրբ Լուսավորչի անվամբ եկեղեցին, դպրոցն ու առաջնորդարանը: Աղքատ ժողովրդի վրա բեռ չլինելու համար՝ ստիպված անձամբ Վիեննա գնաց և կառույցների ծախսի համար դիմեց Մարիա Թերեզա կայսրուհուն: Այդ առաքելությունը, որ տարեցտարի ծաղկեց իր անխոնջ առաջնորդների ջանքերով, մինչև Տասնիններորդ դարի կեսերը Միաբանության ձեռքին էր. բայց 1848 թվականին, հունգարների ապստամբության ժամանակ վանատունն ու եկեղեցին ավերվեցին, այնտեղ գրեթե Հայ ընտանիք չմնաց. ուստի Միաբանությունը ստիպված թողեց այդ առաքելությունը:
[1] Նայսոց (Neusatz) գերմաներեն նշանակում է նորատունկ, նորաշեն քաղաք, իսկ հունգարերեն կոչվում է Ույվիտեք: Կառուցվել է Դանուբ գետի հյուսիսային կողմում, Պետրովարատին կամ Վարատին կոչվող անառիկ ամրոցի դիմաց: