Վենետիկի Հայոց Սուրբ Խաչ եկեղեցու պատմությունը
-
01
-
-
02
-
- Մխիթարը հասնում է Էջմիածին – Այն ժամանակվա Նահապետ Կաթողիկոսը – Աչքի սաստիկ ցավ է ունենում
- Մեկնում է Էջմիածնից և նախ Խորվիրապի վանքն այցելելով, ուղևորվում է դեպի Սևանի կղզին և վանքը – Այնտեղ իրեն երևում է Սուրբ Աստվածածինը
- Թողնում է Սևանը և գնում Բասենի վանք, ուր եկեղեցու լուսարար և տղաների դաստիարակ է լինում – Սկսում է քարոզել – Վերադառնում է Սեբաստիա
-
- Սեբաստիա հասնելով, Մխիթարը գնում է Սուրբ Նշան – Նրա ուսումնասիրության ոճը
- Միաբանների առաջ հանպատրաստից քարոզ է խոսում – Մի քանի վարդապետ կրկին փորձում է իր աշակերտության գրավել նրան, բայց չի հաջողում
- Աչքերն հիվանդանում են և ցավում, մինչև իսկ կուրանալու վտանգ ստեղծելով – Մեծ դժվարությամբ բժշկվում է
- Հովնան վարդապետի հետ ուղևորվում է դեպի Հալեպ
-
- Մխիթարը հասնում է Հալեպ, ուր ծանոթանում է Հիսուսյան Հայր Անտոն կրոնավորի հետ – Նա Մխիթարին խորհուրդ է տալիս չգնալ Արևմուտք – Նրանից վկայագրեր է վերցնում և գնում Աղեքսանդրիադ
- Իտալիա գնալու համար նույն նավ է մտնում նաև Սսո Կաթողիկոսը – Նավը հանդիպում է Կիպրոս կղզի – Այնտեղ Մխիթարը ծանր հիվանդանում է
- Կղզում կրած սաստիկ վշտերը
-
- Մխիթարը թողնում է Կիպրոս կղզին և նավում դեպի Սելևկիա
- Հալեպ և Այնթապ գնալով, ուղևորվում է դեպի Սեբաստիա – Ճանապարհին կրած նեղությունները
- Բոլորովին առողջանալով՝ առանձնանում է Սուրբ Նշան վանքում
- Մխիթարի քահանայական ձեռնադրությունը
- Նրա հոգում ծնվում է Միաբանություն հիմնելու գաղափարը – Առաջին աշակերտները
- Գնում է Պոլիս, խնդրելու Կարնեցի Խաչատուր վարդապետի աջակցությունը
- Քարոզում է Ղալաթիայի Սուրբ Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցում
- Ստիպվում է թողնել Պոլիսը և վերադառնալ գավառները
-
- Դեպի Տրապիզոն նավարկելիս հանդիպում են ուժգին ալեկոծության և ստիպվում են ցամաք դուրս գալ Սամսոնում
- Մարսվան և Ամասիա քաղաքներում
- Հասնելով Կարին, գնում է Կարմիր վանք
- Երկու անգամ ծանր հիվանդանում է
- Վանքի Առաջնորդ Մարգար եպիսկոպոսից ընդունում է վարդապետական գավազանը
- Կարինում կաթողիկե հավատքը քարոզելու պատճառով քաղաքի Առաջնորդը թշնամանում է նրա դեմ
- Վերջնականապես թողնում է գավառները և երկրորդ անգամ վերադառնում Պոլիս
-
03
-
- Մխիթար վարդապետը հասնում է Պոլիս – Նրա առաքելական գործունեությունը
- Հետզհետե աճում է աշակերտների թիվը, որոնցից ոմանց քահանա ձեռնադրել տալով՝ առաքելության է ուղարկում գավառները
- Հրատարակում է մի քանի հոգևոր գիրք – Բերայում տուն է վարձում իր և աշակերտների բնակության համար
- Եփրեմ Պատրիարքի հարուցած հալածանքը – Մխիթարն ապաստանում է Վեղարավորների վանքում
- Որոշում է թողնել Պոլիսը և գնալ Միաբանություն հիմնել քրիստոնյա մի որևէ երկրում
-
- Մխիթարն աշակերտներին առաջարկում է Արևմուտք անցնելու իր մտադրությունը
- 1701 թվականի Սեպտեմբերի 8ին, Սուրբ Աստվածածնի Ծննդյան տոնի օրը, հիմնում է Միաբանությունը և այն նվիրում է Սուրբ Կույսին
- Հաստատված լինելով Մոռեա գնալու մտադրությունը, երկրի մասին տեղեկություն ստանալու նպատակով Մխիթարն այնտեղ է ուղարկում Հայր Գեորգին
- Խաղաղություն հաստատելու փորձեր են կատարվում
- Եփրեմ Պատրիարքին հաջորդում է Ավետիքը – Նրա նենգ հնարքները Մխիթարին ձեռք ձգելու համար
- Մխիթարը նախ թաքնվում է մի բարեկամի տանը, ապա փախչում է Զմյուռնիա
- Վենետիկյան մի նավով մեկնում է դեպի Մոռեա
-
- Մխիթարը, Նեապոլիս հասնելով, Միաբանության բնակության համար ընտրում է Մեթոն բերդաքաղաքը
- Միաբանական կյանքի նկարագրությունը
- Աշակերտներից երկուսին ուղարկում է Հռոմ, Միաբանության համար ստանալու Սուրբ Աթոռի հավանությունը
- Հռոմ են գնում, ճանապարհին կանգ առնելով Վենետիկում – Հռոմում, Վենետիկի դեսպանի առաջնորդությամբ, ներկայանում են Կղեմես ԺԱ Քահանայապետին
- Սկսվում է Միաբանության գործի քննությունը, բայց այլևայլ դժվարությունների պատճառով երկարելով՝ Հայր Եղիա վարդապետը վերադառնում է Մեթոն
-
- Միաբանության մեջ առաջին անգամ մուտք են գործում հիվանդություններն ու մահը
- Մխիթարը ծանր հիվանդանում է և առողջանում հուրախություն բոլորի – Հայր Մանուել վարդապետն առաքելության է ուղարկվում Եվդոկիա
- Մխիթարը, պարտքերի տակ ճնշված, ձեռնարկում է վանատան շինությանը և հաջողությամբ ավարտում է այն
- Միաբանության չափազանց չքավորությունը և տնտեսական անհաջողությունները
- Վենետիկցի իշխանների բարերարությունները – Սկսում և ավարտում է եկեղեցու կառուցումը
-
- Հակառակություններ և զրպարտություններ ընդդեմ Մխիթարի և Միաբանության
- Միաբանության համար ընտրում է Սուրբ Բենեդիկտոսի կանոնը
- Մի քանի խնդիրներ են ծագում, որոնց մեջ Մխիթարը հաղթող է հանդիսանում
- Պոլսում դարձյալ հակառակություններ են սկսվում Միաբանության դեմ և Հայր Եղիա վարդապետը ետ է կանչվում
- Մխիթարը սկսում է Սուրբ Թովմա Աքվինացու գրքի թարգմանությունը և շարունակում է դասախոսել
-
- Մխիթարը տեղեկանում է Օսմանցիների պատերազմական պատրաստություններին ընդդեմ Վենետիկի – Որոշում է Միաբանությունը տեղափոխել Վենետիկ
- Ճամփորդության նախապատրաստությունները
- Մեկնում են Վենետիկ
- Նկարագրություն Վենետիկ քաղաքի և պատմական ակնարկ տեղի Հայ գաղթականության
- Մխիթարը ժամանակավոր տուն է վարձում Սուրբ Մարտին եկեղեցուն կից
-
- Օսմանցիները սկսում են պատերազմը Վենետիկցիների դեմ – Հայր Մանուել և Հայր Թովմաս վարդապետները թողնում են Մեթոնը և գնում Վենետիկ
- Մեթոնի առումը
- Զինվորները հարձակվում են Մխիթարի վանատան վրա, ձերբակալում են այնտեղ եղած մարդկանց և նրանց վաճառում են հայերին – Արևելք են տարվում և փրկանքով ազատվում շնորհիվ Հայր Պողոս և Հայր Գեորգ վարդապետների – Ողջ և առողջ հասնում են Վենետիկ
- Միաբանության կյանքն այդ օրերին
-
- Մխիթարը ծերակույտից քաղաքում վանատեղի է խնդրում – Խնդրանքը օրենքներին հակառակ լինելով՝ չի ընդունվում
- Խնդրում է և իրեն շնորհվում է Սուրբ Ղազար կղզին
- 1717 թվականի Սեպտեմբերի 8ին մտնելով Սուրբ Ղազար, կատարում են ամենաանհրաժեշտ նորոգությունները և 1718 թվականի Ապրիլի վերջին բոլոր միաբանները փոխադրվում են այնտեղ
- Պոլսում այլևայլ կրոնական խնդիրներ են առաջանում և նորանոր ամբաստանություններ են լինում Միաբանության դեմ
-
- Մխիթարը ճանապարհ է ընկնում դեպի Հռոմ – Ճանապարհին այցելում է Լիվոռնոյի Հայերին
- Հռոմ հասնելով, ներկայանում է Ծիրանավորներին և Սրբազան Քահանայապետին
- Տպագրում է իր ջատագովությունը – Միաբանության խնդիրների քննության համար գումարվում է Ծիրանավորների ժողովը
- Աբբահայրը Սուրբ Հակոբ Մծբնացուն վերագրված «Զգօն» գիրքը նվիրում է Սրբազան Քահանայապետին – Սրբազանից նվերներ է ստանում և հաղթանակած վերադառնում է Վենետիկ
-
- Ազգիս ընդհանուր կրոնական խեղճ վիճակը
- Մխիթարի գլխավոր նպատակներից մեկը առաքելությունն էր
- Խնդրագրեր են հասնում ամեն կողմից
- Ինչպե՞ս էին պատրաստվում և առաքվում քարոզիչները
- Ինչպիսի ուսուցումներ էր տալիս Մխիթարն իր աշակերտներին նամակներով
- Մխիթարյանների գործունեությունը Պոլսում
- Մխիթարյան առաքելությունները Հայաստանի գավառներում
- Մխիթարյան առաքելությունը Բելգրադում
- Մխիթարյանները Տրանսիլվանիայում
-
- Սուրբ Ղազարի եկեղեցու նորոգությունը և հիմնական փոփոխությունները
- Խորանների շինությունը
- Սուրբ Հովսեփի խորանը Ավանդատան մեջ – Նորոգություններ եկեղեցու գավիթում
- Եկեղեցու վերանորոգումը հաջորդ Աբբաների օրոք
- Քահանաների բնակությանը սահմանված սենյակների շինությունը
- Նորընծայարանի և Վարժարանի շենքերի կառուցումը
- Սեղանատունը
- Սուրբ Բենեդիկտոսի մատուռը – Գրադարանը, Ձեռագրատունն ու Թանգարանը
- 1740 թվականին ավարտվում է վանքի ամբողջական շինությունը
- Սուրբ Ղազար կղզու ընդարձակումը
-
- Աշակերտների ընտրության պայմանները
- Ուսանող պատանիների զգեստավորումը – Նորընծաների և վարժարանականների առանձին բնակությունն իրենց առանձին դաստիարակներով, ուսուցիչներով և կանոններով
- Նկարագրություն Մխիթարի տված դաստիարակության
- Հոգևոր և ուսումնական կրթությունները
- Սքեմառության և ուխտադրության հանդեսները – Քահանայական Ձեռնադրությունը և վարդապետական գավազանի ստացումը
- Վանական մի քանի սովորություններ և հանգստի պահերը
-
- 04
-
05
-
06
-
-
-
- 1) Հայր Միքայել Չամչյան (1738-1823)
- 2) Հայր Գաբրիել Ավետիքյան (1751-1827)
- 3) Հայր Մկրտիչ Ավգերյան (1762-1854)
- 4) Հայր Մանուել Ջախջախյան (1770-1835)
- 5) Հայր Արսեն Բագրատունի (1790-1866)
- 6) Հայր Պողոս Հովնանյան (1802-1884)
- 7) Հայր Ղևոնդ Հովնանյան (1817-1897)
- 8) Հայր Հովսեփ Գաթըրճյան (1820-1882)
- 9) Հայր Ղևոնդ Ալիշան (1820-1901)
- 10) Հայր Մանուել Քաջունի (1823-1903)
- 11) Հայր Կղեմես Սիպիլյան (1824-1878)
- 12) Հայր Արսեն Այտընյան (1825-1902)
- 13) Հայր Գարեգին Զարբհանալյան (1827-1901)
- 14) Հայր Գրիգորիս Գալեմքյարյան (1862-1917)
- 15) Հայր Գաբրիել Մենևիշյան (1864-1936)
- 16) Հայր Հակոբոս Տաշյան (1866-1933)
- 17) Հայր Արսեն Ղազիկյան (1870-1932)
- 18) Հայր Վարդան Հացունի (1870-1944)
- 19) Հայր Ներսես Ակինյան (1883-1963)
- 20) Հայր Ղևոնդ Տայան (1884-1968)
- 21) Հայր Վահան Հովհաննեսյան (1884-1977)
- 22) Հայր Համազասպ Ոսկյան (1895-1968)
- 23) Հայր Վահան Ինգլիզյան (1897-1968)
- 24) Հայր Մեսրոպ Ճանաշյան (1908-1974)
-
-
-
Մինչ մեր ուշադրության առարկան դարձան հեռավոր առաքելությունները, այժմ պատշաճ կլինի, անշուշտ, մի քանի խոսք էլ ասել վանքին ամենամերձավորի մասին: Վենետիկի սակավաթիվ Հայ գաղութը, ինչպես արդեն ասել ենք, ուներ իր առանձին Սուրբ Խաչ եկեղեցին, որտեղ մերթ ընդ մերթ, երբ հարկը պահանջում էր, Միաբանության անձինք էին դառնում հոգաբարձու կամ ժամարար, որով նաև ժողովրդի հոգևոր առաջնորդությունն էին անում: Այստեղ առիթը կունենանք խոսելու նաև այն անձի մասին, որին բազմաթիվ պատճառներով երախտապարտ է Մխիթարի Ուխտը:
Տասնվեցերորդ դարի սկզբներին, 1510-1515 թվականներին, Հայ գաղթականների թիվը բավականին աճել էր Վենետիկում, ուստի հայազգի քահանա պահելու հնարավորությունն ունենալով, մտածեցին մի փոքրիկ մատուռ կառուցել այն տան մեջ, որը Ձիանի ընտանիքի կողմից իրենց էր շնորհվել Սուրբ Հուլիանոսի թաղում, որպեսզի եկեղեցական հանդեսներն ու պաշտամունքը ազգային ծեսով կատարվեին: Այդ նպատակով մի աղերսագիր ուղարկեցին եկեղեցական բարձրագույն իշխանությանը և Լևոն Տասներորդ Սրբազան Քահանայապետից մի հատուկ կոնդակ ստացան, որով տրվում էր իրենց փափաքը կատարելու իրավունքը: Մատուռը շինվեց հանուն Սուրբ Խաչի Երևման, բայց մշտական քահանա կամ մատրանապետ չգտնվելու պատճառով՝ արարողություններ ու հանդեսներ այնտեղ չէին կատարվում: Ժողովրդի եռանդը մարեց, մատուռն էլ երեսի վրա մնաց, անշքացավ, մինչև որ 1579 թվականին նորից արծարծվեց տեղի Հայերի եռանդը, որոնք մի Սահմանադրություն հաստատեցին և Հայոց Տուն կոչվածը միայն աղքատներին ու ճամփորդներին հատկացրեցին իբրև հյուրանոց. նորոգեցին հին մատուռը, ուր Սուրբ Էջմիածնի Կաթողիկոսները մի քահանա էին ուղարկում պատարագելու և առաջնորդություն անելու, պայմանով, որ մատուռը, դրա հետ նաև աղքատներին և ժամարար քահանային տեղի հայ վաճառականներն էին պահելու իրենց միջոցներով:
Տասնյոթերորդ դարի սկզբին, 1606 թվականին, Ամդեցի Հակոբ Մարգարյան քահանան, որը նվիրակության պաշտոնով մի քանի անգամ այցելել էր Վենետիկ և արդեն ծանոթ էր տեղի Հայ գաղթականությանը, ընտրվեց Սուրբ Խաչի հաստատուն հոգաբարձու և առաջնորդ. մաքրեց, զարդարեց անշքացած մատուռը և հինգ տարի մեծ եռանդով վարելով իր պաշտոնը՝ վախճանվեց 1611 թվականին: Հայտնի չէ, թե Ամդեցուց հետո ովքեր են եղել Սուրբ Խաչի հոգաբարձուները, մինչև 1654 թվականը, երբ Հայոց Առաջնորդ է հիշվում Տեր Սահակ Թոխաթեցին, որը Փիլիպպոս Կաթողիկոսի հրամանով Վենետիկ գալով, երեք ու կես տարի վարում է այդ պաշտոնը: Հայ վաճառականների թիվը տարեցտարի շատանալով, – որոնց մեջ կային նաև բավական թվով հարուստներ, որոնցից էին Շեհրիմանյան գերդաստանը, Ջուղայեցի Ջամալենց Պողոսը, Գրիգոր Միրման Գերաքը և ուրիշներ, որոնք բազում ընծաներով հարստացրեցին Սուրբ Խաչի գանձարանը, – 1665 թվականին միաձայն որոշմամբ վճռեցին մեծացնել մատուռը, որն արդեն շատ փոքր էր գալիս այդքան բազմությանը: Բայց փոխանակ պարզապես ընդարձակելու, հիմնովին նոր եկեղեցի կառուցելու ձեռնարկեցին, չափավոր մեծությամբ, որի շինությունն ավարտվեց 1688 թվականի Դեկտեմբերին: Եկեղեցին գմբեթավոր է, չափսերով ոչ շատ մեծ, բայց գեղեցիկ ոճ և ճարտարապետություն ունի: Երեք խորան ունի և կողմնակի մի փոքրիկ ավանդատուն. Ավագ Խորանը նվիրված է Սուրբ Խաչի Երևմանը, աջակողմյանը՝ Սուրբ Աստվածածնի Վերափոխմանը, իսկ ձախակողմյանը՝ Սուրբ Լուսավորչին: Պատկերներն այդ ժամանակվա վենետիկցի նկարիչ Ալբերտ Կալվետտիի գործերն են: Դեռ եկեղեցի չմտած, առջևում մի գավիթ կա, ուր գտնվում են մի քանի նշանավոր հայ վաճառականների տապանաքարերը[1], որոնք 1812 թվականին, եկեղեցու վերանորոգման ժամանակ, դեպի դուրս փոխադրվեցին, ներսում թողնելով ոսկորներն այնտեղ, ուր թաղված էին:
Մեր նպատակներից դուրս լինելով այստեղ Սուրբ Խաչ եկեղեցու ամբողջական պատմությունը ներկայացնելը, անցնենք հիշատակելու Խաչատուր վարդապետի կյանքը, որն երկար տարիներ եղել է վենետկաբնակ Հայերի ժամարարն ու Առաջնորդը, և սերտ կապ է ունեցել Մխիթարի պատմության հետ: Ահա նրա կյանքի համառոտ ուրվագիծը:
[1] Սուրբ Խաչում թաղվում էին միայն երևելի անձինք, մինչ միջին և աղքատ դասակարգի մարդիկ թաղվում էին Հայերին հատկացված գերեզմանատանը, որը Սուրբ Գեորգ կղզու վրա էր գտնվում: