Մխիթարը հասնում է Էջմիածին – Այն ժամանակվա Նահապետ Կաթողիկոսը – Աչքի սաստիկ ցավ է ունենում
-
01
-
-
02
-
- Մխիթարը հասնում է Էջմիածին – Այն ժամանակվա Նահապետ Կաթողիկոսը – Աչքի սաստիկ ցավ է ունենում
- Մեկնում է Էջմիածնից և նախ Խորվիրապի վանքն այցելելով, ուղևորվում է դեպի Սևանի կղզին և վանքը – Այնտեղ իրեն երևում է Սուրբ Աստվածածինը
- Թողնում է Սևանը և գնում Բասենի վանք, ուր եկեղեցու լուսարար և տղաների դաստիարակ է լինում – Սկսում է քարոզել – Վերադառնում է Սեբաստիա
-
- Սեբաստիա հասնելով, Մխիթարը գնում է Սուրբ Նշան – Նրա ուսումնասիրության ոճը
- Միաբանների առաջ հանպատրաստից քարոզ է խոսում – Մի քանի վարդապետ կրկին փորձում է իր աշակերտության գրավել նրան, բայց չի հաջողում
- Աչքերն հիվանդանում են և ցավում, մինչև իսկ կուրանալու վտանգ ստեղծելով – Մեծ դժվարությամբ բժշկվում է
- Հովնան վարդապետի հետ ուղևորվում է դեպի Հալեպ
-
- Մխիթարը հասնում է Հալեպ, ուր ծանոթանում է Հիսուսյան Հայր Անտոն կրոնավորի հետ – Նա Մխիթարին խորհուրդ է տալիս չգնալ Արևմուտք – Նրանից վկայագրեր է վերցնում և գնում Աղեքսանդրիադ
- Իտալիա գնալու համար նույն նավ է մտնում նաև Սսո Կաթողիկոսը – Նավը հանդիպում է Կիպրոս կղզի – Այնտեղ Մխիթարը ծանր հիվանդանում է
- Կղզում կրած սաստիկ վշտերը
-
- Մխիթարը թողնում է Կիպրոս կղզին և նավում դեպի Սելևկիա
- Հալեպ և Այնթապ գնալով, ուղևորվում է դեպի Սեբաստիա – Ճանապարհին կրած նեղությունները
- Բոլորովին առողջանալով՝ առանձնանում է Սուրբ Նշան վանքում
- Մխիթարի քահանայական ձեռնադրությունը
- Նրա հոգում ծնվում է Միաբանություն հիմնելու գաղափարը – Առաջին աշակերտները
- Գնում է Պոլիս, խնդրելու Կարնեցի Խաչատուր վարդապետի աջակցությունը
- Քարոզում է Ղալաթիայի Սուրբ Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցում
- Ստիպվում է թողնել Պոլիսը և վերադառնալ գավառները
-
- Դեպի Տրապիզոն նավարկելիս հանդիպում են ուժգին ալեկոծության և ստիպվում են ցամաք դուրս գալ Սամսոնում
- Մարսվան և Ամասիա քաղաքներում
- Հասնելով Կարին, գնում է Կարմիր վանք
- Երկու անգամ ծանր հիվանդանում է
- Վանքի Առաջնորդ Մարգար եպիսկոպոսից ընդունում է վարդապետական գավազանը
- Կարինում կաթողիկե հավատքը քարոզելու պատճառով քաղաքի Առաջնորդը թշնամանում է նրա դեմ
- Վերջնականապես թողնում է գավառները և երկրորդ անգամ վերադառնում Պոլիս
-
03
-
- Մխիթար վարդապետը հասնում է Պոլիս – Նրա առաքելական գործունեությունը
- Հետզհետե աճում է աշակերտների թիվը, որոնցից ոմանց քահանա ձեռնադրել տալով՝ առաքելության է ուղարկում գավառները
- Հրատարակում է մի քանի հոգևոր գիրք – Բերայում տուն է վարձում իր և աշակերտների բնակության համար
- Եփրեմ Պատրիարքի հարուցած հալածանքը – Մխիթարն ապաստանում է Վեղարավորների վանքում
- Որոշում է թողնել Պոլիսը և գնալ Միաբանություն հիմնել քրիստոնյա մի որևէ երկրում
-
- Մխիթարն աշակերտներին առաջարկում է Արևմուտք անցնելու իր մտադրությունը
- 1701 թվականի Սեպտեմբերի 8ին, Սուրբ Աստվածածնի Ծննդյան տոնի օրը, հիմնում է Միաբանությունը և այն նվիրում է Սուրբ Կույսին
- Հաստատված լինելով Մոռեա գնալու մտադրությունը, երկրի մասին տեղեկություն ստանալու նպատակով Մխիթարն այնտեղ է ուղարկում Հայր Գեորգին
- Խաղաղություն հաստատելու փորձեր են կատարվում
- Եփրեմ Պատրիարքին հաջորդում է Ավետիքը – Նրա նենգ հնարքները Մխիթարին ձեռք ձգելու համար
- Մխիթարը նախ թաքնվում է մի բարեկամի տանը, ապա փախչում է Զմյուռնիա
- Վենետիկյան մի նավով մեկնում է դեպի Մոռեա
-
- Մխիթարը, Նեապոլիս հասնելով, Միաբանության բնակության համար ընտրում է Մեթոն բերդաքաղաքը
- Միաբանական կյանքի նկարագրությունը
- Աշակերտներից երկուսին ուղարկում է Հռոմ, Միաբանության համար ստանալու Սուրբ Աթոռի հավանությունը
- Հռոմ են գնում, ճանապարհին կանգ առնելով Վենետիկում – Հռոմում, Վենետիկի դեսպանի առաջնորդությամբ, ներկայանում են Կղեմես ԺԱ Քահանայապետին
- Սկսվում է Միաբանության գործի քննությունը, բայց այլևայլ դժվարությունների պատճառով երկարելով՝ Հայր Եղիա վարդապետը վերադառնում է Մեթոն
-
- Միաբանության մեջ առաջին անգամ մուտք են գործում հիվանդություններն ու մահը
- Մխիթարը ծանր հիվանդանում է և առողջանում հուրախություն բոլորի – Հայր Մանուել վարդապետն առաքելության է ուղարկվում Եվդոկիա
- Մխիթարը, պարտքերի տակ ճնշված, ձեռնարկում է վանատան շինությանը և հաջողությամբ ավարտում է այն
- Միաբանության չափազանց չքավորությունը և տնտեսական անհաջողությունները
- Վենետիկցի իշխանների բարերարությունները – Սկսում և ավարտում է եկեղեցու կառուցումը
-
- Հակառակություններ և զրպարտություններ ընդդեմ Մխիթարի և Միաբանության
- Միաբանության համար ընտրում է Սուրբ Բենեդիկտոսի կանոնը
- Մի քանի խնդիրներ են ծագում, որոնց մեջ Մխիթարը հաղթող է հանդիսանում
- Պոլսում դարձյալ հակառակություններ են սկսվում Միաբանության դեմ և Հայր Եղիա վարդապետը ետ է կանչվում
- Մխիթարը սկսում է Սուրբ Թովմա Աքվինացու գրքի թարգմանությունը և շարունակում է դասախոսել
-
- Մխիթարը տեղեկանում է Օսմանցիների պատերազմական պատրաստություններին ընդդեմ Վենետիկի – Որոշում է Միաբանությունը տեղափոխել Վենետիկ
- Ճամփորդության նախապատրաստությունները
- Մեկնում են Վենետիկ
- Նկարագրություն Վենետիկ քաղաքի և պատմական ակնարկ տեղի Հայ գաղթականության
- Մխիթարը ժամանակավոր տուն է վարձում Սուրբ Մարտին եկեղեցուն կից
-
- Օսմանցիները սկսում են պատերազմը Վենետիկցիների դեմ – Հայր Մանուել և Հայր Թովմաս վարդապետները թողնում են Մեթոնը և գնում Վենետիկ
- Մեթոնի առումը
- Զինվորները հարձակվում են Մխիթարի վանատան վրա, ձերբակալում են այնտեղ եղած մարդկանց և նրանց վաճառում են հայերին – Արևելք են տարվում և փրկանքով ազատվում շնորհիվ Հայր Պողոս և Հայր Գեորգ վարդապետների – Ողջ և առողջ հասնում են Վենետիկ
- Միաբանության կյանքն այդ օրերին
-
- Մխիթարը ծերակույտից քաղաքում վանատեղի է խնդրում – Խնդրանքը օրենքներին հակառակ լինելով՝ չի ընդունվում
- Խնդրում է և իրեն շնորհվում է Սուրբ Ղազար կղզին
- 1717 թվականի Սեպտեմբերի 8ին մտնելով Սուրբ Ղազար, կատարում են ամենաանհրաժեշտ նորոգությունները և 1718 թվականի Ապրիլի վերջին բոլոր միաբանները փոխադրվում են այնտեղ
- Պոլսում այլևայլ կրոնական խնդիրներ են առաջանում և նորանոր ամբաստանություններ են լինում Միաբանության դեմ
-
- Մխիթարը ճանապարհ է ընկնում դեպի Հռոմ – Ճանապարհին այցելում է Լիվոռնոյի Հայերին
- Հռոմ հասնելով, ներկայանում է Ծիրանավորներին և Սրբազան Քահանայապետին
- Տպագրում է իր ջատագովությունը – Միաբանության խնդիրների քննության համար գումարվում է Ծիրանավորների ժողովը
- Աբբահայրը Սուրբ Հակոբ Մծբնացուն վերագրված «Զգօն» գիրքը նվիրում է Սրբազան Քահանայապետին – Սրբազանից նվերներ է ստանում և հաղթանակած վերադառնում է Վենետիկ
-
- Ազգիս ընդհանուր կրոնական խեղճ վիճակը
- Մխիթարի գլխավոր նպատակներից մեկը առաքելությունն էր
- Խնդրագրեր են հասնում ամեն կողմից
- Ինչպե՞ս էին պատրաստվում և առաքվում քարոզիչները
- Ինչպիսի ուսուցումներ էր տալիս Մխիթարն իր աշակերտներին նամակներով
- Մխիթարյանների գործունեությունը Պոլսում
- Մխիթարյան առաքելությունները Հայաստանի գավառներում
- Մխիթարյան առաքելությունը Բելգրադում
- Մխիթարյանները Տրանսիլվանիայում
-
- Սուրբ Ղազարի եկեղեցու նորոգությունը և հիմնական փոփոխությունները
- Խորանների շինությունը
- Սուրբ Հովսեփի խորանը Ավանդատան մեջ – Նորոգություններ եկեղեցու գավիթում
- Եկեղեցու վերանորոգումը հաջորդ Աբբաների օրոք
- Քահանաների բնակությանը սահմանված սենյակների շինությունը
- Նորընծայարանի և Վարժարանի շենքերի կառուցումը
- Սեղանատունը
- Սուրբ Բենեդիկտոսի մատուռը – Գրադարանը, Ձեռագրատունն ու Թանգարանը
- 1740 թվականին ավարտվում է վանքի ամբողջական շինությունը
- Սուրբ Ղազար կղզու ընդարձակումը
-
- Աշակերտների ընտրության պայմանները
- Ուսանող պատանիների զգեստավորումը – Նորընծաների և վարժարանականների առանձին բնակությունն իրենց առանձին դաստիարակներով, ուսուցիչներով և կանոններով
- Նկարագրություն Մխիթարի տված դաստիարակության
- Հոգևոր և ուսումնական կրթությունները
- Սքեմառության և ուխտադրության հանդեսները – Քահանայական Ձեռնադրությունը և վարդապետական գավազանի ստացումը
- Վանական մի քանի սովորություններ և հանգստի պահերը
-
- 04
-
05
-
06
-
-
-
- 1) Հայր Միքայել Չամչյան (1738-1823)
- 2) Հայր Գաբրիել Ավետիքյան (1751-1827)
- 3) Հայր Մկրտիչ Ավգերյան (1762-1854)
- 4) Հայր Մանուել Ջախջախյան (1770-1835)
- 5) Հայր Արսեն Բագրատունի (1790-1866)
- 6) Հայր Պողոս Հովնանյան (1802-1884)
- 7) Հայր Ղևոնդ Հովնանյան (1817-1897)
- 8) Հայր Հովսեփ Գաթըրճյան (1820-1882)
- 9) Հայր Ղևոնդ Ալիշան (1820-1901)
- 10) Հայր Մանուել Քաջունի (1823-1903)
- 11) Հայր Կղեմես Սիպիլյան (1824-1878)
- 12) Հայր Արսեն Այտընյան (1825-1902)
- 13) Հայր Գարեգին Զարբհանալյան (1827-1901)
- 14) Հայր Գրիգորիս Գալեմքյարյան (1862-1917)
- 15) Հայր Գաբրիել Մենևիշյան (1864-1936)
- 16) Հայր Հակոբոս Տաշյան (1866-1933)
- 17) Հայր Արսեն Ղազիկյան (1870-1932)
- 18) Հայր Վարդան Հացունի (1870-1944)
- 19) Հայր Ներսես Ակինյան (1883-1963)
- 20) Հայր Ղևոնդ Տայան (1884-1968)
- 21) Հայր Վահան Հովհաննեսյան (1884-1977)
- 22) Հայր Համազասպ Ոսկյան (1895-1968)
- 23) Հայր Վահան Ինգլիզյան (1897-1968)
- 24) Հայր Մեսրոպ Ճանաշյան (1908-1974)
-
-
-
Գարնան մոտ, հավանաբար 1692 թվականի Փետրվար ամսվա վերջավորության, հասան Սուրբ Էջմիածին, ուր Միքայել եպիսկոպոսն ընդունվեց մեծ պատվով: Արդեն 60 տարի կար, ինչ Էջմիածնի վանքը բարեկարգ տեսք էր ստացել: Դրանից առաջ, երկար տարիներ երեսի վրա էր թողնվել, անբնակ, անտերունչ էր մնացել, ինչպես վկայում է Առաքել պատմիչը[1] և ասում դրա պատճառը. «Որովհետև Կաթողիկոսներն այնտեղ՝ Էջմիածնում չէին բնակվում[2], այլ՝ Երևան քաղաքում ... և կամ աշխարհների շրջագայության մեջ էին»[3]. իսկ այն սակավաթիվ աբեղաները կամ վարդապետները, որոնք այնտեղ էին բնակվում, հողագործությամբ զբաղվելով՝ տարվա մեծագույն մասը գյուղերում էին անցկացնում:
Էջմիածնի գլխավոր բարեկարգողը եղավ Մովսես Երրորդ Կաթողիկոսը: Նրա հաջորդներն էլ շարունակեցին բարեկարգությունները, որոնց հետևեց նաև այդ ժամանակվա Կաթողիկոս Նահապետ Եդեսացին, Եղիազար Կաթողիկոսի ձեռասուն աշակերտը, որ նրան հաջորդեց 1691 թվականին: Նա, իր նախորդների նման, բազմաթիվ շինություններ արեց Էջմիածնում և ուրիշ վանքերում: Բայց չկարողացավ սովորական դարձած անկարգությունների առաջն առնել, որոնք տիրում էին վանքերում: Ժամանակակից և ականատես պատմիչ Զաքարիա Սարկավագը ողբում է. «Նախկին Կաթողիկոսների կարգ ու կանոնը քայքայվեց Սուրբ Աթոռից ու բոլոր վանքերից՝ նրանց թուլության պատճառով, քանի որ բոլոր առաջնորդներն ըստ իրենց կամքի էին շարժվում, իսկ Կաթողիկոսներին ոչինչ փույթ չէր լինում, քանի որ ինչպես իրենց նահանգներում էին վարվել, նույնպես այստեղ էին վարվում»[4]: Նույն պատմիչը, վերոհիշյալ Նահապետ Եդեսացու մասին գովեստով խոսելուց հետո, թե. «Կաթողիկոս Նահապետը Սուրբ Էջմիածնում իր գործին էր կանգնած և ավելացնում էր շինություններ Սուրբ Աթոռ Էջմիածնում և բոլոր վանքերում», ավելացնում է, մեղադրելով նրա խիստ բնավորությունը. «Բայց շատ խիստ էր հանցավորների նկատմամբ, և եթե մեկն ինչ որ պակասություն աներ, բռնելով՝ հրապարակում կապել էր տալիս, գանահարում, տանջում էր մարմնավոր իշխանությամբ. կտրում էր մորուքն ու գանգուրը և գցում էր բանտ ու շղթայում: Եվ այդպես, ահաբեկություն կար ամենայն եկեղեցականների և քահանաների վրա»[5]:
Այդպիսի ժամանակներ էին տիրում, երբ Մխիթարը հասավ Էջմիածին: Կաթողիկոսի խիստ ու պահանջկոտ բնավորության շնորհիվ կարգապահություն գտավ, սակայն չգտավ իր փնտրած հոգևոր կյանքն ու ուսումը: Կատարյալ հուսախաբություն ապրեց, երբ տեսավ, որ իր վարդապետի մոտ ինքն ավելի սպասավոր էր այնտեղ, քան աշակերտ: Չկային ընդհանուր դասախոսություններ, ուր կկարողանար դասեր առնել. իր առջև փակ էին գրադարանները, և մինչև իսկ իրեն դուրս էին հանում եպիսկոպոսի սենյակից, երբ նա ուրիշ ինչ որ մի աբեղայի մեկնաբանում էր Պողոս Առաքյալի նամակները:
Այդ ժամանակ Էջմիածնում սովորություն կար, որ վարդապետներն ու աբեղաները կեսգիշերին ելնում էին և ութ կանոն սաղմոս ասելուց հետո՝ գիշերային ու առավոտյան ժամերգություններն էին անում: Միքայել եպիսկոպոսը գիշերները շատ ուշ էր գնում քնելու, Մխիթարը ստիպված էր լինում ժամերով արթուն մնալ ու սպասել: Իսկ երբ քնում էր, երկու-երեք ժամ հետո կրկին արթնանում էր գիշերային ժամերգության կանչող կեսգիշերային զանգից: Ժամերգությունն ավարտելուց հետո վարդապետներն ու աբեղաները դարձյալ գնում էին քնելու, իսկ Մխիթարը մինչև առավոտ արթուն էր մնում՝ եպիսկոպոսին ծառայելու ու հրամաններին պատրաստ լինելու համար: Այդ տաժանելի կյանքը տկարացրեց Մխիթարին: Եկեղեցի գնալ, աղոթել, ծառայել և նման հոգևոր իրականություններ, սրանք առանձնապես ծանր չէին Մխիթարի պես պատրաստակամ ու խոնարհ մեկի համար, բայց իր տասնյոթամյա առույգ հասակի մեջ իր եռանդուն խառնվածքը ուժերը վերականգնելու համար քնի կարիքն ուներ: Անքնության պատճառով հորդ արյուն իջավ աչքերի մեջ, սաստիկ ցավ ու տառապանք պատճառելով և զրկելով նրան կարդալու հնարավորությունից: Երբեմն էլ, երբ մյուս աբեղաները հողագործության համար այգի էին գնում, իրենց հետ տանում էին նաև Մխիթարին: Քամու ու արևի տակ աշխատելով, սաստկանում էր նրա աչքերի ցավը, այնքան, որ կուրանալու վտանգ էր արդեն առաջացել: Եպիսկոպոսը գիտեր տղայի այդ ցավալի վիճակի մասին, բայց ապշեցուցիչ անտարբերություն էր ցուցաբերում: Իսկ պատանին լուռ ու մունջ համբերում էր և ոչ մի բողոք կամ տրտունջ դուրս չէր գալիս նրա բերանից: Այդ տառապանքներն անօգուտ չեղան Մխիթարի համար. նա այդ կերպ փորձվեց կյանքի բովի մեջ, դժվարություններն ամրացրեցին նրա կամքը, փորձության ճանապարհով զգաց, շոշափեց Ազգի ցավերին դարման անելու անհրաժեշտությունը: Այդ ժամանակ էր, որ հասկացավ ճշմարիտ վարդապետի կարգն ու պարտականությունը. հասկացավ, որ վարդապետը չպետք է խստությամբ վարվի կամ ծառայեցնի աշակերտին, այլ՝ հայրաբար խնամի ու կրթի, սիրով տա նրան առաքինության և գիտության կաթը: