Միաբանական կյանքի նկարագրությունը
-
01
-
-
02
-
- Մխիթարը հասնում է Էջմիածին – Այն ժամանակվա Նահապետ Կաթողիկոսը – Աչքի սաստիկ ցավ է ունենում
- Մեկնում է Էջմիածնից և նախ Խորվիրապի վանքն այցելելով, ուղևորվում է դեպի Սևանի կղզին և վանքը – Այնտեղ իրեն երևում է Սուրբ Աստվածածինը
- Թողնում է Սևանը և գնում Բասենի վանք, ուր եկեղեցու լուսարար և տղաների դաստիարակ է լինում – Սկսում է քարոզել – Վերադառնում է Սեբաստիա
-
- Սեբաստիա հասնելով, Մխիթարը գնում է Սուրբ Նշան – Նրա ուսումնասիրության ոճը
- Միաբանների առաջ հանպատրաստից քարոզ է խոսում – Մի քանի վարդապետ կրկին փորձում է իր աշակերտության գրավել նրան, բայց չի հաջողում
- Աչքերն հիվանդանում են և ցավում, մինչև իսկ կուրանալու վտանգ ստեղծելով – Մեծ դժվարությամբ բժշկվում է
- Հովնան վարդապետի հետ ուղևորվում է դեպի Հալեպ
-
- Մխիթարը հասնում է Հալեպ, ուր ծանոթանում է Հիսուսյան Հայր Անտոն կրոնավորի հետ – Նա Մխիթարին խորհուրդ է տալիս չգնալ Արևմուտք – Նրանից վկայագրեր է վերցնում և գնում Աղեքսանդրիադ
- Իտալիա գնալու համար նույն նավ է մտնում նաև Սսո Կաթողիկոսը – Նավը հանդիպում է Կիպրոս կղզի – Այնտեղ Մխիթարը ծանր հիվանդանում է
- Կղզում կրած սաստիկ վշտերը
-
- Մխիթարը թողնում է Կիպրոս կղզին և նավում դեպի Սելևկիա
- Հալեպ և Այնթապ գնալով, ուղևորվում է դեպի Սեբաստիա – Ճանապարհին կրած նեղությունները
- Բոլորովին առողջանալով՝ առանձնանում է Սուրբ Նշան վանքում
- Մխիթարի քահանայական ձեռնադրությունը
- Նրա հոգում ծնվում է Միաբանություն հիմնելու գաղափարը – Առաջին աշակերտները
- Գնում է Պոլիս, խնդրելու Կարնեցի Խաչատուր վարդապետի աջակցությունը
- Քարոզում է Ղալաթիայի Սուրբ Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցում
- Ստիպվում է թողնել Պոլիսը և վերադառնալ գավառները
-
- Դեպի Տրապիզոն նավարկելիս հանդիպում են ուժգին ալեկոծության և ստիպվում են ցամաք դուրս գալ Սամսոնում
- Մարսվան և Ամասիա քաղաքներում
- Հասնելով Կարին, գնում է Կարմիր վանք
- Երկու անգամ ծանր հիվանդանում է
- Վանքի Առաջնորդ Մարգար եպիսկոպոսից ընդունում է վարդապետական գավազանը
- Կարինում կաթողիկե հավատքը քարոզելու պատճառով քաղաքի Առաջնորդը թշնամանում է նրա դեմ
- Վերջնականապես թողնում է գավառները և երկրորդ անգամ վերադառնում Պոլիս
-
03
-
- Մխիթար վարդապետը հասնում է Պոլիս – Նրա առաքելական գործունեությունը
- Հետզհետե աճում է աշակերտների թիվը, որոնցից ոմանց քահանա ձեռնադրել տալով՝ առաքելության է ուղարկում գավառները
- Հրատարակում է մի քանի հոգևոր գիրք – Բերայում տուն է վարձում իր և աշակերտների բնակության համար
- Եփրեմ Պատրիարքի հարուցած հալածանքը – Մխիթարն ապաստանում է Վեղարավորների վանքում
- Որոշում է թողնել Պոլիսը և գնալ Միաբանություն հիմնել քրիստոնյա մի որևէ երկրում
-
- Մխիթարն աշակերտներին առաջարկում է Արևմուտք անցնելու իր մտադրությունը
- 1701 թվականի Սեպտեմբերի 8ին, Սուրբ Աստվածածնի Ծննդյան տոնի օրը, հիմնում է Միաբանությունը և այն նվիրում է Սուրբ Կույսին
- Հաստատված լինելով Մոռեա գնալու մտադրությունը, երկրի մասին տեղեկություն ստանալու նպատակով Մխիթարն այնտեղ է ուղարկում Հայր Գեորգին
- Խաղաղություն հաստատելու փորձեր են կատարվում
- Եփրեմ Պատրիարքին հաջորդում է Ավետիքը – Նրա նենգ հնարքները Մխիթարին ձեռք ձգելու համար
- Մխիթարը նախ թաքնվում է մի բարեկամի տանը, ապա փախչում է Զմյուռնիա
- Վենետիկյան մի նավով մեկնում է դեպի Մոռեա
-
- Մխիթարը, Նեապոլիս հասնելով, Միաբանության բնակության համար ընտրում է Մեթոն բերդաքաղաքը
- Միաբանական կյանքի նկարագրությունը
- Աշակերտներից երկուսին ուղարկում է Հռոմ, Միաբանության համար ստանալու Սուրբ Աթոռի հավանությունը
- Հռոմ են գնում, ճանապարհին կանգ առնելով Վենետիկում – Հռոմում, Վենետիկի դեսպանի առաջնորդությամբ, ներկայանում են Կղեմես ԺԱ Քահանայապետին
- Սկսվում է Միաբանության գործի քննությունը, բայց այլևայլ դժվարությունների պատճառով երկարելով՝ Հայր Եղիա վարդապետը վերադառնում է Մեթոն
-
- Միաբանության մեջ առաջին անգամ մուտք են գործում հիվանդություններն ու մահը
- Մխիթարը ծանր հիվանդանում է և առողջանում հուրախություն բոլորի – Հայր Մանուել վարդապետն առաքելության է ուղարկվում Եվդոկիա
- Մխիթարը, պարտքերի տակ ճնշված, ձեռնարկում է վանատան շինությանը և հաջողությամբ ավարտում է այն
- Միաբանության չափազանց չքավորությունը և տնտեսական անհաջողությունները
- Վենետիկցի իշխանների բարերարությունները – Սկսում և ավարտում է եկեղեցու կառուցումը
-
- Հակառակություններ և զրպարտություններ ընդդեմ Մխիթարի և Միաբանության
- Միաբանության համար ընտրում է Սուրբ Բենեդիկտոսի կանոնը
- Մի քանի խնդիրներ են ծագում, որոնց մեջ Մխիթարը հաղթող է հանդիսանում
- Պոլսում դարձյալ հակառակություններ են սկսվում Միաբանության դեմ և Հայր Եղիա վարդապետը ետ է կանչվում
- Մխիթարը սկսում է Սուրբ Թովմա Աքվինացու գրքի թարգմանությունը և շարունակում է դասախոսել
-
- Մխիթարը տեղեկանում է Օսմանցիների պատերազմական պատրաստություններին ընդդեմ Վենետիկի – Որոշում է Միաբանությունը տեղափոխել Վենետիկ
- Ճամփորդության նախապատրաստությունները
- Մեկնում են Վենետիկ
- Նկարագրություն Վենետիկ քաղաքի և պատմական ակնարկ տեղի Հայ գաղթականության
- Մխիթարը ժամանակավոր տուն է վարձում Սուրբ Մարտին եկեղեցուն կից
-
- Օսմանցիները սկսում են պատերազմը Վենետիկցիների դեմ – Հայր Մանուել և Հայր Թովմաս վարդապետները թողնում են Մեթոնը և գնում Վենետիկ
- Մեթոնի առումը
- Զինվորները հարձակվում են Մխիթարի վանատան վրա, ձերբակալում են այնտեղ եղած մարդկանց և նրանց վաճառում են հայերին – Արևելք են տարվում և փրկանքով ազատվում շնորհիվ Հայր Պողոս և Հայր Գեորգ վարդապետների – Ողջ և առողջ հասնում են Վենետիկ
- Միաբանության կյանքն այդ օրերին
-
- Մխիթարը ծերակույտից քաղաքում վանատեղի է խնդրում – Խնդրանքը օրենքներին հակառակ լինելով՝ չի ընդունվում
- Խնդրում է և իրեն շնորհվում է Սուրբ Ղազար կղզին
- 1717 թվականի Սեպտեմբերի 8ին մտնելով Սուրբ Ղազար, կատարում են ամենաանհրաժեշտ նորոգությունները և 1718 թվականի Ապրիլի վերջին բոլոր միաբանները փոխադրվում են այնտեղ
- Պոլսում այլևայլ կրոնական խնդիրներ են առաջանում և նորանոր ամբաստանություններ են լինում Միաբանության դեմ
-
- Մխիթարը ճանապարհ է ընկնում դեպի Հռոմ – Ճանապարհին այցելում է Լիվոռնոյի Հայերին
- Հռոմ հասնելով, ներկայանում է Ծիրանավորներին և Սրբազան Քահանայապետին
- Տպագրում է իր ջատագովությունը – Միաբանության խնդիրների քննության համար գումարվում է Ծիրանավորների ժողովը
- Աբբահայրը Սուրբ Հակոբ Մծբնացուն վերագրված «Զգօն» գիրքը նվիրում է Սրբազան Քահանայապետին – Սրբազանից նվերներ է ստանում և հաղթանակած վերադառնում է Վենետիկ
-
- Ազգիս ընդհանուր կրոնական խեղճ վիճակը
- Մխիթարի գլխավոր նպատակներից մեկը առաքելությունն էր
- Խնդրագրեր են հասնում ամեն կողմից
- Ինչպե՞ս էին պատրաստվում և առաքվում քարոզիչները
- Ինչպիսի ուսուցումներ էր տալիս Մխիթարն իր աշակերտներին նամակներով
- Մխիթարյանների գործունեությունը Պոլսում
- Մխիթարյան առաքելությունները Հայաստանի գավառներում
- Մխիթարյան առաքելությունը Բելգրադում
- Մխիթարյանները Տրանսիլվանիայում
-
- Սուրբ Ղազարի եկեղեցու նորոգությունը և հիմնական փոփոխությունները
- Խորանների շինությունը
- Սուրբ Հովսեփի խորանը Ավանդատան մեջ – Նորոգություններ եկեղեցու գավիթում
- Եկեղեցու վերանորոգումը հաջորդ Աբբաների օրոք
- Քահանաների բնակությանը սահմանված սենյակների շինությունը
- Նորընծայարանի և Վարժարանի շենքերի կառուցումը
- Սեղանատունը
- Սուրբ Բենեդիկտոսի մատուռը – Գրադարանը, Ձեռագրատունն ու Թանգարանը
- 1740 թվականին ավարտվում է վանքի ամբողջական շինությունը
- Սուրբ Ղազար կղզու ընդարձակումը
-
- Աշակերտների ընտրության պայմանները
- Ուսանող պատանիների զգեստավորումը – Նորընծաների և վարժարանականների առանձին բնակությունն իրենց առանձին դաստիարակներով, ուսուցիչներով և կանոններով
- Նկարագրություն Մխիթարի տված դաստիարակության
- Հոգևոր և ուսումնական կրթությունները
- Սքեմառության և ուխտադրության հանդեսները – Քահանայական Ձեռնադրությունը և վարդապետական գավազանի ստացումը
- Վանական մի քանի սովորություններ և հանգստի պահերը
-
- 04
-
05
-
06
-
-
-
- 1) Հայր Միքայել Չամչյան (1738-1823)
- 2) Հայր Գաբրիել Ավետիքյան (1751-1827)
- 3) Հայր Մկրտիչ Ավգերյան (1762-1854)
- 4) Հայր Մանուել Ջախջախյան (1770-1835)
- 5) Հայր Արսեն Բագրատունի (1790-1866)
- 6) Հայր Պողոս Հովնանյան (1802-1884)
- 7) Հայր Ղևոնդ Հովնանյան (1817-1897)
- 8) Հայր Հովսեփ Գաթըրճյան (1820-1882)
- 9) Հայր Ղևոնդ Ալիշան (1820-1901)
- 10) Հայր Մանուել Քաջունի (1823-1903)
- 11) Հայր Կղեմես Սիպիլյան (1824-1878)
- 12) Հայր Արսեն Այտընյան (1825-1902)
- 13) Հայր Գարեգին Զարբհանալյան (1827-1901)
- 14) Հայր Գրիգորիս Գալեմքյարյան (1862-1917)
- 15) Հայր Գաբրիել Մենևիշյան (1864-1936)
- 16) Հայր Հակոբոս Տաշյան (1866-1933)
- 17) Հայր Արսեն Ղազիկյան (1870-1932)
- 18) Հայր Վարդան Հացունի (1870-1944)
- 19) Հայր Ներսես Ակինյան (1883-1963)
- 20) Հայր Ղևոնդ Տայան (1884-1968)
- 21) Հայր Վահան Հովհաննեսյան (1884-1977)
- 22) Հայր Համազասպ Ոսկյան (1895-1968)
- 23) Հայր Վահան Ինգլիզյան (1897-1968)
- 24) Հայր Մեսրոպ Ճանաշյան (1908-1974)
-
-
-
Մխիթարը, որպես ճարտար ղեկավար, իր ալետանջ նավը Մեթոնում, Վենետիկի թևավոր Առյուծի պաշտպանության ներքո՝ խաղաղ նավահանգիստ հասցնելուց հետո, այդուհետև այլևս ազատ որևէ կասկածից կամ ճնշումներից, արտաքին հոգսերից էլ մի փոքր թեթևացած, – բացառությամբ չքավորության մտատանջությունից, որը դեռ տագնապեցնում էր իրեն, – սկսեց կանոնավոր ընթացքով վարել Միաբանությունը, որն օրեցօր աճում էր, հակառակ իր դեմ հարձակված այդքա՜ն մրրիկների: Այդ ժամանակ միաբանները տասնվեց հոգի էին: Նախ ինքը՝ Մխիթար վարդապետը, որ Միաբանության գլուխն էր և կոչվում էր Վերատեսուչ կամ Վեհագույն Հայր, նախքան Աբբահայր տիտղոսը կրելը, որը 1712 թվականին ստացավ Սուրբ Աթոռից: Ապա գալիս էին չորս վարդապետները. Հայր Եղիան, Հայր Հովհաննեսը, Հայր Գեորգը և Հայր Մանուելը: Իսկ մնացածները, որոնք տակավին քահանա ձեռնադրված չլինելով՝ Եղբայր էին կոչվում, ինչպես կրոնավորների սովորությունն է ընդհանրապես, հետևյալներն էին. Ղազար, Հովհաննես, Ազարիա, Պողոս, Պետրոս, Գաբրիել, Միքայել, Հակոբ, Գրիգոր և Տիրացու: Կար նաև Մարտիրոս անունով մի պատանի, որը միաբանների կարգը դեռ չէր մտել:
Մխիթարը հատուկ կարգ ու կանոն սահմանեց, որին պետք է բոլորը ենթարկվեին և որի համեմատ էլ՝ ամեն մեկը պիտի ուղղեր իր վարքն ու գործերը: Նա լիովին նվիրվեց իրենների հոգևոր և գրական կրթությանը, որովհետև, ինչպես արդեն ասացինք, իր նպատակը ճգնավորներ պատրաստելը չէր: Իր նպատակն էր առաքելական ոգով ներշնչված եռանդուն անձինք պատրաստել, «միաբանների վարքն ու կենցաղը կրոնավորական կանոններով կարգավորել, ուսման և գիտությունների մեջ կրթել իրեններին, և նրանց որպես հավատքի քարոզիչներ առաքեր Հայ Ազգին»[1]: Միաբանությանս ժամանակագիրը հետևյալ կերպով է նկարագրում այդ բարեկարգությունը, որ Մխիթարն առաջին օրից իսկ մտցրեց Միաբանության մեջ. «Սկսեց կարգավորել ամեն բան, կանոնավոր կենցաղավարությանը պատշաճեցնելով: Սահմանեց զգեստների և բնակարանների որպիսությունը, կերակուրների և ըմպելիքների քանակն ու որակը, քնի և հանգստի ժամանակն ու չափը, հասարակաց և առանձնական աղոթքների կարգն ու ժամերը: Որոշեց հոգևոր ընթերցումների և ուսումնառության, լռության և նման ուրիշ ամեն բանի ժամանակն ու չափը, և ամեն ինչի համար կարճ ու համառոտ խոսքերով հրամաններ ու արգելքներ տվեց: Եվ այս բոլորի ժամանակն ազդարարվում էր զանգակի ձայնով: Եվ այդպես, ամեն բան իր կարգին ու ժամանակին էր կատարվում, ինչպես որ Մխիթարը սահմանեց»[2]: Տան սենյակներից մեկն աղոթատեղի դարձրեց, ուր հավաքվում էին զանգակի ազդարարմամբ, միասին կատարելու համար Ժամերգությունները: Օրվա մեջ կես ժամ մտածական աղոթք էին անում, իսկ ամեն երեկո, քնելուց առաջ, խղճի քննություն: Օրվա մեծագույն մասը տրամադրում էին ուսմանը, և նրանց միակ ուսուցիչը Մխիթարն էր, որն արդեն իր վրա էր վերցրել ամբողջ Միաբանության հոգսը:
Մխիթարի հոգում, իր մյուս ձիրքերին հավասար, փայլում էր նաև կրթական, դաստիարակչական կամ առաջնորդական կարողությունը: Երբ մարդ իրեն հետևորդներ չունի և ոչ մեկի համար պատասխանատու չէ, հեշտությամբ կարող է նետվել դժվարին կռիվների մեջ, իր համար ճանապարհ բացել արգելքների ու դժվարությունների միջով, անձնատուր լինել վտանգների, ուր եթե նույնիսկ հանդուգն քայլեր կատարելով սխալվի, ինքը միայն կպատժվի: Բայց երբ խոսքը վերաբերվում է ուրիշներին առաջնորդելուն, երբ իր նշած ճանապարհով քայլելու են շատերը, այդ դեպքում անզգուշորեն առաջնորդելը և կուրորեն խարխափելով առաջ գնալը մեծագույն ու աններելի հանդգնություն է: Առաջնորդողը կարիքն ունի մեծ լույսի, մեծ արիության և մեծ փորձառության, քանի որ միայն հոգին չէ, որ պետք է բուժի, այլ նաև սիրտը, որն այնքա՜ն փափուկ է և հաճախ, թեթև բախումով իսկ, արյունոտվում է: Որքա՜ն զանազան ցավերով ու հիվանդություններով են տառապում հոգիները, և ամեն աչք չէ, որ ընդունակ է նշմարելու դրանց սկզբնաղբյուրը և համապատասխան դարմանը որոշելու: Մերթ խղճմտանքի ջինջ ու հստակ դեմքի վրայով սահող այլընդայլ մի մտածության ստվերն է, որ տագնապեցնում է հոգին, մինչ երերուն քայլերով առաջանում է առաքինության ճանապարհի վրա. մերթ մեկ ուրիշը, սիրո կամ ուրախության հեղակարծ ոստումով գլորվում է տխրեցուցիչ վհատության կամ ցամաքության մեջ, որով ջլատվում են իր հոգևոր ուժերը. երբեմն էլ ա՛յլ ոք, տարապայման եռանդին անձնատուր կամ եզակի երևալու տենդով վարակված, ձգտում է հասնելու ցնորական և ինքնաստեղծ մի կատարելության, որն իրեն հեռացնում է ստույգ կատարելությունից: Այսպիսի և ուրիշ հիվանդություններով բռնված հոգիների հետ հարկավոր է խոսել իրենց լեզվով, յուրաքանչյուրին իր կարիքների համեմատ՝ հարկավոր է խրախուսել կամ հանդիմանել, մխիթարել, հորդորել կամ օգնության ձեռք մեկնել՝ ընկածին կրկին ոտքի կանգնեցնելու համար: Այդ ծանր գործը, որն ակնհայտ է, թե ինչպիսի՜ հմտություն ու շրջահայեցություն, որքա՜ն ընդարձակ և լուսավոր միտք է պահանջում, Մխիթարն իր վրա վերցրեց, երբ դեռ հազիվ քսանվեց տարեկան երիտասարդէր, և ապագան ցույց տվեց, թե որքա՛ն հիանալի կերպով նա հաջողությամբ պսակեց իր ձեռնարկը, և այն էլ ի՜նչ պայմաններում: Այն ժամանակ կրթական կամ մանկավարժական գիտության լույսը տակավին չէր թափանցել Հայոց աշխարհի սահմաններից ներս, և ինքը՝ Մխիթարը, որ տակավին ծանոթ չէր եվրոպական լեզուներին և չէր կարող օգտվել դրանցից, նախնական կրթությունը ստացել էր մեր վանքերում, ուր այնպիսի դաստիարակներ էր ունեցել իր դալար հասակում, որոնք իբրև կրթության միջոցներ՝ ավելի շատ գործածում էին գավազանը, հիշոցներն ու նման ուրիշ բաներ, որոնք սիրտն ազնվացնելու փոխարեն, այն ավելի էին ցածրացնում: Ուստի հիացման է արժանի Մխիթարը որպես դաստիարակ, երբ ի նկատի ենք առնում այն բարեկարգ և կանոնավոր կացն ու դրությունը, որով կազմակերպեց իր Միաբանությունը, կրթեց այնպիսի աշակերտներ, որոնք էլ իրենց հերթին դաստիարակներ եղան Ազգի պատանիներին: Մեր Հայ իրականության մեջ մինչ այդ գրեթե չէր եղել այդպիսի միաձույլ մի ընկերություն, որպիսին եղավ Մխիթարի հաստատությունը. բոլորն էլ մի կաղապարով ձուլված, մի ձայնի հպատակ, միևնույն սկզբունքներին ծառայող, սերտ սիրով միմյանց կապված, նույն ճանապարհով դեպի նույն նպատակն ընթացող. այդ միությունն էր, որ ամուր և տևական գործեց բոլոր արտաքին բռնությունների դեմ: Այդ բանին հասնելու համար որքա՜ն ճիգ ու ջանք հարկավոր եղավ: Եթե աշակերտները բոլորն էլ թարմ, դալար մտքեր լինեին, նրանց ճկելն ու կրթելը դյուրին կլիներ: Բայց շատերն արդեն հասունացած, մեծահասակ մարդիկ էին, որոնց դժվար է ուզածդ ձևը տալ առանց կոտրելու. մարդիկ, որոնք իրենց կամքը ճկելու, զոհողություն անելու և հլու հնազանդվելու գաղափարը գրեթե չունեին: Եվ այդ անձերով էր, որ նա բարձրացրեց իր կառույցը, նրա գոյությանը սպառնացող վտանգների դեմ կռվեց, գիտության ու կրթության լույսը ծավալեց Ազգիս մեջ:
Անժխտելի է, որ Մխիթարի ամբողջ գործունեության մեջ նախակարգ տեղը գրավում էր կրոնականը, ինչպես ինքն իսկ բացատրում է իր նամակներից մեկում. «Հասարակութիւն մեր առ այս վախճան շարակարգի, զի զճշմարտութիւն կաթողիկէ հաւատոյ բացատրիցէ այլոց»[3]: Նա սիրով հանձն էր առնում ուրիշ որևէ նախատինք, բայց կրոնին վերաբերվող հարցերում նախանձախնդիր էր. «Եթե այսոքիկ եղբարք մեր՝ միայն անխոհեմ և տգէտ գոլ հռչակիցեն զմեզ և առ ոչինչ համարելիք [...] կամ շուրջ զգիտութեամբ և զփառօք, կարէաք ասել. ''Մեք յիմարք վասն Քրիստոսի և դուք իմաստունք''. իսկ յամբաստանելն զսրբոյ հաւատոյս մերմէ [...] ըստ այսմ մասին ոչ լռիցեմք. այլ ասեմք համարձակ, թէ ի զուր ամբաստանեն զմեզ. լուռ լինելն և խոնարհիլն յայսպիսիս, ոչ է գործ առաքինական, այլ գայթակղութիւն աշխարհի և խափանումն մերոյս վախճանի»[4]: Մխիթարը, որ ամեն բանից առաջ խիստ կրոնավոր և քահանա էր, որ ամենայն ճշտությամբ ըմբռնել էր իր կոչման մեծությունը, հասկացավ և կարողացավ իր լայն մտքի թևերով արծվորեն դուրս խոյանալ նեղ մտայնության շրջանակներից, և գիտությունը – «արտաքին» կոչված գիտությունը, որն այն ժամանակ արհամարհված էր Արևելքի եկեղեցականների կողմից – դարձնել կրոնի գլխավոր օժանդակը: Մեթոնի վանքում արդեն, Աքվինացու Աստվածաբանության և Ալբերտ Մեծի իմաստասիրության կողքին, սկսեց դասախոսել նաև աստղագիտություն, հռետորություն և ուրիշ բնական գիտություններ: Տաժանելի տքնության և երկունքի տարիներ եղան դրանք, որոնք եթե սպասված արդյունքը չունեցան, պարզապես ժամանակի տխուր հանգամանքներն էին պատճառը: Մեկ ա՛յլ մեծագույն արդյունք էլ ունեցավ Մխիթարը, քանի որ թեև իրենից դարեր առաջ գոյություն ուներ Հայության մեջ կաթողիկե դավանանքը, սակայն գաղափարների խանգարում և շփոթություն էր տիրում Ազգի մեջ. հարկավոր էր, որ լուսամիտ մի անձ իր օրինակով ցույց տար, որ կարելի է միաժամանակ Հայ լինել և Կաթողիկե: Այդ օրինակը հենց ինքը՝ Մխիթարը տվեց, իր անձի մեջ գեղեցիկ կերպով միացնելով Կրոնն ու Ազգությունը, այդ երկու բարոյական գերազանց ուժերը, որով անմահացավ հավասարապես Կրոնի և Ազգի պատմության մեջ: Նա, մինչ դավանանքով տարբերվեց Ազգի մեծամասնությունից, սրտով և զգացումներով մնաց այն, ինչ որ էր. բնիկ Հայ, ազգասեր, հայրենի ավանդությունները, Ծեսը, գրականությունը և հայկական ամեն ինչ սիրող ու հարգող: Մյուս կողմից, սակայն, իր Ազգն այդքա՜ն խանդակաթ զգացումով սիրելով հանդերձ, չկապվեց նրա գրկում գոյություն ունեցող նախապաշարումներին, չփայփայեց նրա թերությունները, չքաշվեց մատնանշել նրա ողբալի կացությունը և աշխատեց արմատախիլ անել Արևմտյան Քրիստոնյաների մասին ստեղծված թյուր կարծիքները. և դրանով վերացրեց այն միջնորմը, որով խզվել էին ո՛չ միայն կրոնական, այլ նաև գիտական և ընկերային կապերը: Եվ այդպես, Մխիթարը մի նոր ճանապարհ բացեց, մի նոր հոգի փչեց, նոր գաղափարների մի հոսանք ծավալեց Հայության մթնոլորտում. և ինչպես սովորաբար պատահում է, ինչը որ նոր է, հալածվում է, ճնշվում, դիմադրության է հանդիպում սկզբում, մինչև որ հաղթանակում է, նմանապես Մխիթարը և իր գործն էլ երկարատև հալածանքների առարկա դարձան, կրոնական դավանանքով պառակտված երկու կողմերից էլ: Մի մասը հալածում էր նրան իբրև Ազգից օտարացած զավակ, իբրև «ֆռանկ» և Հայ Եկեղեցուն դավաճանող: Իսկ մյուս կողմն էլ հալածում էր նրան իբրև կեղծ և միայն առերես կաթողիկե, և որպես վնասակար իրենց դատին: Պատմությունը ցույց տվեց, որ երկուսն էլ մեծապես սխալվեցին և հանիրավի էր իրենց հալածանքը, քանի որ իրականում չէին ըմբռնել Մխիթարի գործի նպատակն ու էությունը: Քանի՜ քանի՜ անգամներ արևի նման լուսաշող փայլեց ճշմարտությունը, արդարացնելով Մխիթարին և իրեններին, բայց ավա՜ղ, չփարատվեց իրենց շուրջը խտացած թյուր կարծիքների մռայլը և չդադարեցին հալածանքները: