Մխիթարի հոգին – Նրա մի քանի գլխավոր առաքինությունները
-
01
-
-
02
-
- Մխիթարը հասնում է Էջմիածին – Այն ժամանակվա Նահապետ Կաթողիկոսը – Աչքի սաստիկ ցավ է ունենում
- Մեկնում է Էջմիածնից և նախ Խորվիրապի վանքն այցելելով, ուղևորվում է դեպի Սևանի կղզին և վանքը – Այնտեղ իրեն երևում է Սուրբ Աստվածածինը
- Թողնում է Սևանը և գնում Բասենի վանք, ուր եկեղեցու լուսարար և տղաների դաստիարակ է լինում – Սկսում է քարոզել – Վերադառնում է Սեբաստիա
-
- Սեբաստիա հասնելով, Մխիթարը գնում է Սուրբ Նշան – Նրա ուսումնասիրության ոճը
- Միաբանների առաջ հանպատրաստից քարոզ է խոսում – Մի քանի վարդապետ կրկին փորձում է իր աշակերտության գրավել նրան, բայց չի հաջողում
- Աչքերն հիվանդանում են և ցավում, մինչև իսկ կուրանալու վտանգ ստեղծելով – Մեծ դժվարությամբ բժշկվում է
- Հովնան վարդապետի հետ ուղևորվում է դեպի Հալեպ
-
- Մխիթարը հասնում է Հալեպ, ուր ծանոթանում է Հիսուսյան Հայր Անտոն կրոնավորի հետ – Նա Մխիթարին խորհուրդ է տալիս չգնալ Արևմուտք – Նրանից վկայագրեր է վերցնում և գնում Աղեքսանդրիադ
- Իտալիա գնալու համար նույն նավ է մտնում նաև Սսո Կաթողիկոսը – Նավը հանդիպում է Կիպրոս կղզի – Այնտեղ Մխիթարը ծանր հիվանդանում է
- Կղզում կրած սաստիկ վշտերը
-
- Մխիթարը թողնում է Կիպրոս կղզին և նավում դեպի Սելևկիա
- Հալեպ և Այնթապ գնալով, ուղևորվում է դեպի Սեբաստիա – Ճանապարհին կրած նեղությունները
- Բոլորովին առողջանալով՝ առանձնանում է Սուրբ Նշան վանքում
- Մխիթարի քահանայական ձեռնադրությունը
- Նրա հոգում ծնվում է Միաբանություն հիմնելու գաղափարը – Առաջին աշակերտները
- Գնում է Պոլիս, խնդրելու Կարնեցի Խաչատուր վարդապետի աջակցությունը
- Քարոզում է Ղալաթիայի Սուրբ Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցում
- Ստիպվում է թողնել Պոլիսը և վերադառնալ գավառները
-
- Դեպի Տրապիզոն նավարկելիս հանդիպում են ուժգին ալեկոծության և ստիպվում են ցամաք դուրս գալ Սամսոնում
- Մարսվան և Ամասիա քաղաքներում
- Հասնելով Կարին, գնում է Կարմիր վանք
- Երկու անգամ ծանր հիվանդանում է
- Վանքի Առաջնորդ Մարգար եպիսկոպոսից ընդունում է վարդապետական գավազանը
- Կարինում կաթողիկե հավատքը քարոզելու պատճառով քաղաքի Առաջնորդը թշնամանում է նրա դեմ
- Վերջնականապես թողնում է գավառները և երկրորդ անգամ վերադառնում Պոլիս
-
03
-
- Մխիթար վարդապետը հասնում է Պոլիս – Նրա առաքելական գործունեությունը
- Հետզհետե աճում է աշակերտների թիվը, որոնցից ոմանց քահանա ձեռնադրել տալով՝ առաքելության է ուղարկում գավառները
- Հրատարակում է մի քանի հոգևոր գիրք – Բերայում տուն է վարձում իր և աշակերտների բնակության համար
- Եփրեմ Պատրիարքի հարուցած հալածանքը – Մխիթարն ապաստանում է Վեղարավորների վանքում
- Որոշում է թողնել Պոլիսը և գնալ Միաբանություն հիմնել քրիստոնյա մի որևէ երկրում
-
- Մխիթարն աշակերտներին առաջարկում է Արևմուտք անցնելու իր մտադրությունը
- 1701 թվականի Սեպտեմբերի 8ին, Սուրբ Աստվածածնի Ծննդյան տոնի օրը, հիմնում է Միաբանությունը և այն նվիրում է Սուրբ Կույսին
- Հաստատված լինելով Մոռեա գնալու մտադրությունը, երկրի մասին տեղեկություն ստանալու նպատակով Մխիթարն այնտեղ է ուղարկում Հայր Գեորգին
- Խաղաղություն հաստատելու փորձեր են կատարվում
- Եփրեմ Պատրիարքին հաջորդում է Ավետիքը – Նրա նենգ հնարքները Մխիթարին ձեռք ձգելու համար
- Մխիթարը նախ թաքնվում է մի բարեկամի տանը, ապա փախչում է Զմյուռնիա
- Վենետիկյան մի նավով մեկնում է դեպի Մոռեա
-
- Մխիթարը, Նեապոլիս հասնելով, Միաբանության բնակության համար ընտրում է Մեթոն բերդաքաղաքը
- Միաբանական կյանքի նկարագրությունը
- Աշակերտներից երկուսին ուղարկում է Հռոմ, Միաբանության համար ստանալու Սուրբ Աթոռի հավանությունը
- Հռոմ են գնում, ճանապարհին կանգ առնելով Վենետիկում – Հռոմում, Վենետիկի դեսպանի առաջնորդությամբ, ներկայանում են Կղեմես ԺԱ Քահանայապետին
- Սկսվում է Միաբանության գործի քննությունը, բայց այլևայլ դժվարությունների պատճառով երկարելով՝ Հայր Եղիա վարդապետը վերադառնում է Մեթոն
-
- Միաբանության մեջ առաջին անգամ մուտք են գործում հիվանդություններն ու մահը
- Մխիթարը ծանր հիվանդանում է և առողջանում հուրախություն բոլորի – Հայր Մանուել վարդապետն առաքելության է ուղարկվում Եվդոկիա
- Մխիթարը, պարտքերի տակ ճնշված, ձեռնարկում է վանատան շինությանը և հաջողությամբ ավարտում է այն
- Միաբանության չափազանց չքավորությունը և տնտեսական անհաջողությունները
- Վենետիկցի իշխանների բարերարությունները – Սկսում և ավարտում է եկեղեցու կառուցումը
-
- Հակառակություններ և զրպարտություններ ընդդեմ Մխիթարի և Միաբանության
- Միաբանության համար ընտրում է Սուրբ Բենեդիկտոսի կանոնը
- Մի քանի խնդիրներ են ծագում, որոնց մեջ Մխիթարը հաղթող է հանդիսանում
- Պոլսում դարձյալ հակառակություններ են սկսվում Միաբանության դեմ և Հայր Եղիա վարդապետը ետ է կանչվում
- Մխիթարը սկսում է Սուրբ Թովմա Աքվինացու գրքի թարգմանությունը և շարունակում է դասախոսել
-
- Մխիթարը տեղեկանում է Օսմանցիների պատերազմական պատրաստություններին ընդդեմ Վենետիկի – Որոշում է Միաբանությունը տեղափոխել Վենետիկ
- Ճամփորդության նախապատրաստությունները
- Մեկնում են Վենետիկ
- Նկարագրություն Վենետիկ քաղաքի և պատմական ակնարկ տեղի Հայ գաղթականության
- Մխիթարը ժամանակավոր տուն է վարձում Սուրբ Մարտին եկեղեցուն կից
-
- Օսմանցիները սկսում են պատերազմը Վենետիկցիների դեմ – Հայր Մանուել և Հայր Թովմաս վարդապետները թողնում են Մեթոնը և գնում Վենետիկ
- Մեթոնի առումը
- Զինվորները հարձակվում են Մխիթարի վանատան վրա, ձերբակալում են այնտեղ եղած մարդկանց և նրանց վաճառում են հայերին – Արևելք են տարվում և փրկանքով ազատվում շնորհիվ Հայր Պողոս և Հայր Գեորգ վարդապետների – Ողջ և առողջ հասնում են Վենետիկ
- Միաբանության կյանքն այդ օրերին
-
- Մխիթարը ծերակույտից քաղաքում վանատեղի է խնդրում – Խնդրանքը օրենքներին հակառակ լինելով՝ չի ընդունվում
- Խնդրում է և իրեն շնորհվում է Սուրբ Ղազար կղզին
- 1717 թվականի Սեպտեմբերի 8ին մտնելով Սուրբ Ղազար, կատարում են ամենաանհրաժեշտ նորոգությունները և 1718 թվականի Ապրիլի վերջին բոլոր միաբանները փոխադրվում են այնտեղ
- Պոլսում այլևայլ կրոնական խնդիրներ են առաջանում և նորանոր ամբաստանություններ են լինում Միաբանության դեմ
-
- Մխիթարը ճանապարհ է ընկնում դեպի Հռոմ – Ճանապարհին այցելում է Լիվոռնոյի Հայերին
- Հռոմ հասնելով, ներկայանում է Ծիրանավորներին և Սրբազան Քահանայապետին
- Տպագրում է իր ջատագովությունը – Միաբանության խնդիրների քննության համար գումարվում է Ծիրանավորների ժողովը
- Աբբահայրը Սուրբ Հակոբ Մծբնացուն վերագրված «Զգօն» գիրքը նվիրում է Սրբազան Քահանայապետին – Սրբազանից նվերներ է ստանում և հաղթանակած վերադառնում է Վենետիկ
-
- Ազգիս ընդհանուր կրոնական խեղճ վիճակը
- Մխիթարի գլխավոր նպատակներից մեկը առաքելությունն էր
- Խնդրագրեր են հասնում ամեն կողմից
- Ինչպե՞ս էին պատրաստվում և առաքվում քարոզիչները
- Ինչպիսի ուսուցումներ էր տալիս Մխիթարն իր աշակերտներին նամակներով
- Մխիթարյանների գործունեությունը Պոլսում
- Մխիթարյան առաքելությունները Հայաստանի գավառներում
- Մխիթարյան առաքելությունը Բելգրադում
- Մխիթարյանները Տրանսիլվանիայում
-
- Սուրբ Ղազարի եկեղեցու նորոգությունը և հիմնական փոփոխությունները
- Խորանների շինությունը
- Սուրբ Հովսեփի խորանը Ավանդատան մեջ – Նորոգություններ եկեղեցու գավիթում
- Եկեղեցու վերանորոգումը հաջորդ Աբբաների օրոք
- Քահանաների բնակությանը սահմանված սենյակների շինությունը
- Նորընծայարանի և Վարժարանի շենքերի կառուցումը
- Սեղանատունը
- Սուրբ Բենեդիկտոսի մատուռը – Գրադարանը, Ձեռագրատունն ու Թանգարանը
- 1740 թվականին ավարտվում է վանքի ամբողջական շինությունը
- Սուրբ Ղազար կղզու ընդարձակումը
-
- Աշակերտների ընտրության պայմանները
- Ուսանող պատանիների զգեստավորումը – Նորընծաների և վարժարանականների առանձին բնակությունն իրենց առանձին դաստիարակներով, ուսուցիչներով և կանոններով
- Նկարագրություն Մխիթարի տված դաստիարակության
- Հոգևոր և ուսումնական կրթությունները
- Սքեմառության և ուխտադրության հանդեսները – Քահանայական Ձեռնադրությունը և վարդապետական գավազանի ստացումը
- Վանական մի քանի սովորություններ և հանգստի պահերը
-
- 04
-
05
-
06
-
-
-
- 1) Հայր Միքայել Չամչյան (1738-1823)
- 2) Հայր Գաբրիել Ավետիքյան (1751-1827)
- 3) Հայր Մկրտիչ Ավգերյան (1762-1854)
- 4) Հայր Մանուել Ջախջախյան (1770-1835)
- 5) Հայր Արսեն Բագրատունի (1790-1866)
- 6) Հայր Պողոս Հովնանյան (1802-1884)
- 7) Հայր Ղևոնդ Հովնանյան (1817-1897)
- 8) Հայր Հովսեփ Գաթըրճյան (1820-1882)
- 9) Հայր Ղևոնդ Ալիշան (1820-1901)
- 10) Հայր Մանուել Քաջունի (1823-1903)
- 11) Հայր Կղեմես Սիպիլյան (1824-1878)
- 12) Հայր Արսեն Այտընյան (1825-1902)
- 13) Հայր Գարեգին Զարբհանալյան (1827-1901)
- 14) Հայր Գրիգորիս Գալեմքյարյան (1862-1917)
- 15) Հայր Գաբրիել Մենևիշյան (1864-1936)
- 16) Հայր Հակոբոս Տաշյան (1866-1933)
- 17) Հայր Արսեն Ղազիկյան (1870-1932)
- 18) Հայր Վարդան Հացունի (1870-1944)
- 19) Հայր Ներսես Ակինյան (1883-1963)
- 20) Հայր Ղևոնդ Տայան (1884-1968)
- 21) Հայր Վահան Հովհաննեսյան (1884-1977)
- 22) Հայր Համազասպ Ոսկյան (1895-1968)
- 23) Հայր Վահան Ինգլիզյան (1897-1968)
- 24) Հայր Մեսրոպ Ճանաշյան (1908-1974)
-
-
-
Տեսանք Մխիթարի մեծությունն իր գործերում: Արդ, տեսնենք նրա մեծության արտահայտությունն իր հոգու մեջ, որի համար ուրիշ ավելի հարմար նմանություն չենք գտնում, քան բյուրեղյա մի գունդ, որի մեջ ամենափոքր բիծ անգամ չի երևում, ուստի այն իր մեջ պայծառորեն ցոլացնում է լույսի բոլոր գույները: Նմանապես, Մխիթարի հոգու մեջ արտացոլվում են Առաքինության բոլոր գույներն ու տեսակները:
Մարդն ի բնե դյուրաբեկ ու վայրահակ լինելով, այս աշխարհի տիղմերից վեր բարձրանալու համար կարիքն ունի թևերի. այդ թևերն են աղոթքը և անսանձ կրքերի կանոնավորումը: Դեռ մանուկ հասակին, հազիվ սկսեց ինքնուրույն մտածել և ըմբռնել, Մխիթարը հասկացավ դա, և աղոթքը եղավ նրա մանկական շուրթերի առաջին թոթովանքը, իսկ տասը տարեկանից արդեն սկսեց իր ճգնություններն ու կրքերի սանձումը: Երիտասարդ հասակում, երբ մարդու արյունը եռում է, երևակայությունն ավելի վառ է լինում, արտաքին հրապույրներն ավելի բուռն են ազդում, և մարդ սովորաբար ալեկոծվում է և քիչ թե շատ կորցնում է ինքնակառավարումը, Մխիթարն իր հոգում գտավ այդ հուզական խռովքներին տիրապետելու կամքը, խորշեց մեղքի ստվերից անգամ և իր երիտասարդ հասակն անցկացրեց իր միտքն ու հոգին սնուցելով գրադարանների փոշիների տակ թաղված հոգևոր ու մտավոր գեղեցկություններով: Իսկ հազիվ քահանա ձեռնադրված, անմնացորդ նվիրվեց Սուրբ Գործին և հետամուտ եղավ մեծամեծ ձեռնարկների: Նա ապրեց միմիայն Կրոնի պայծառության և Ազգի օգուտի համար: Նրա գոյությունը սնվեց միմիայն վեհ գաղափարականներով և աստվածային ու մարդկային բարձր արժեքներով:
Մխիթարի հոգում բոլոր առաքինություններից ավելի փայլում է խոնարհությունը. խոնարհության աստիճաններով է, որ հասավ հոգևոր այդ բարձունքների գագաթին: Մխիթարի ողջ կյանքը կարծես խոնարհությունների մի սքանչելի հյուսվածք է: Երբե՛ք, ո՛չ մի տեղ, ո՛չ մի գործի մեջ նա չփնտրեց իր սեփական անձի փառքը: Հետևյալ հայտարարությունը, որ արձանագրել է իր կողմից հրատարակված Աստվածաշնչի հիշատակարանում, կարող է որպես նշանաբան ծառայել իր մյուս բոլոր գրությունների ու գործերի համար. «Իմ այս աշխատության մեջ ուրիշ ո՛չ մի նպատակ չեմ ունեցել, քան միայն՝ Աստծո փառքը և Ազգիս օգուտը: Հետևաբար, Մատյանիս ընթերցողներից ուրիշ ոչինչ չեմ ուզում սրա փոխարեն, այլ միայն, որ օգտվեն դրանից և իրենց աղոթքներում հիշեն նաև ինձ»[1]:
Մենք այնքան զգուշությամբ չենք ծածկում մեր թերությունները, որքան նա ծածկում էր իր առաքինությունները: Նրա ականջին այնքան խորշելի չէր օձի սույլը, որքան գովեստի խոսքերը, որովհետև «Ինչպես կրակն է հալեցնում մոմը», գրում է, «այդպես էլ մարդկանց գովեստները հալեցնում ու ոչնչացնում են բարի գործերը»[2]: Երբ մեծամեծ և իշխանական անձինք գովում էին նրա ճարտարապետական հմտությունը, ասում էր. «Որևէ գովասանք իրավացի է միայն այն ժամանակ, երբ տվյալ անձի վիճակին կամ պաշտոնին վերաբերվող գործերի համար է: Կրոնավորի համար գովեստ չէ, երբ ասում են, թե արագընթաց է, քաջ դերասան, ազնվական կամ գիտուն. այլ՝ երբ ասում են, որ խոնարհ կամ հնազանդ է, և նման բաներ: Այսպես նաև ինձ գովասանք չեմ համարում, երբ ասում են, թե քաջ ճարտարապետ է: Մեծ հիմարություն կլիներ հպարտանալ նման բաների համար»[3]: Ապշում էր, թե ինչպե՞ս կարելի է հպարտանալ մի շնորհի համար, որն Աստված է տվել. այդպիսիներին անվանում էր Աստծո Փառքի գող[4]:
Իրենից ավելի ո՞վ իրավունք ուներ մեծամտելու, – եթե դա ներելի լիներ, – և սակայն, իրենից ավելի ո՞վ խոնարհ եղավ: Մի ամբողջ Ազգի սերն ու հարգանքը բարձրացրեցին նրան, նույնիսկ իր կենդանության օրոք, մի պատվանդանի վրա, որի առջևից անցավ երկու հարյուր հիսուն տարիների Հայությունը, միշտ նույն երախտագիտության և միշտ նույն հիացման զգացումներով, նրան հատկացնելով «Լուսանորոգ», «Վերածնող» և «Մեծ» տիտղոսները: Մի բարձունք, որի վրա ուրիշ որևէ մարդու գլուխը պիտի պտտվեր: Եվ սակայն, Մխիթարն այդ բարձունքի վրա մնաց նույնը, ինչ որ էր հալածանքի օրերում:
Մխիթարի խոնարհ հոգին պարզ երևում է իր նամակներում, ուր երբեք չենք հանդիպում այնպիսի արտահայտությունների, որոնք կարող են սնափառության գեթ նվազագույն նշույլ պարունակել: Իր նամակներում նա պարզ ոճով պատմում է Միաբանության հաջողություններն ու առաջընթացը, որոնց մեջ, սակայն, ընդգծում է ո՛չ թե իր անձնական ներդրումները, այլ միմիայն Աստծո զորությունը, որ ձրիաբաշխ պարգևում է այդ ձիրքերը: Մանկական պարզությամբ ու հրճվանքով նկարագրում է վանքի կամ եկեղեցու շինությունները, որոնք կարծես կառուցվել են առանց ծախսերի կամ առանց նեղության, մինչդեռ գիտենք, թե ինչպիսի՛ և որքա՛ն տագնապներ ու դժվարություններ է կրել: Այդ խոնարհությունն էր, որ իրեն դյուրամատչելի էր դարձնում բոլորին. առանց նվաստանալու կամ իր աստիճանից վար իջնելու, զիջում էր և ծառայում անգամ փոքրերին: Մի շաբաթ օր Նորընծայարան գնաց և տեսավ, որ տղաներն ավլում էին սրահները. ջուր վերցրեց, հատակին ցանեց և սկսեց նրանց հետ ավլել: Մի անգամ էլ, 1733 թվականի Հունվարին, բոլոր քահանաներն ու աշակերտները բռնվեցին մի համաճարակ հիվանդությամբ. միայն Մխիթարը և մի քանի քահանա զերծ մնացին հիվանդությունից: Մխիթարը հասնում էր բոլորին, մանավանդ՝ փոքրերին, անձամբ ծառայում էր, մխիթարում և դեղեր տալիս: Հաճախ էր կրկնում. «Որքա՜ն քաղցր է փոքր լինելը, քան թե մեծ: Որքա՜ն հաճելի է ծառայելը, քան թե ծառայություն ստանալն ուրիշներից»:
Մի օր, երբ աշակերտներն իրենց խոսակցությունն ավարտելով՝ գնում էին իրենց սենյակները, միջանցքում Աբբահայրը հանդիպեց նրանց և հարցրեց, թե ո՞ւր էին գնում: Նրանք էլ պատասխանեցին. «Խոսակցությունն ավարտելով՝ գնում ենք մեր սենյակները»: Դա լսելով, Աբբահայրն ասաց. «Ափսո՜ս, որ ժամանակին չհասա: Թերևս մի օգտակար բան լսեի ու շահեի»: Աշակերտները կարմրեցին և Աբբահոր խոսքի վրա ժպտացին, իրենց մտքում մտածելով, թե դու, որ այդքա՜ն գիտելիք ունես և անսպառ խոսում ու վարդապետում ես, մի՞թե մեր աղքատ խոսքերին կարոտ ես: Իսկ նա, հասկանալով նրանց միտքը, ասաց. «Ինչո՞ւ եք ժպտում և ամաչում: Ես համոզված եմ, որ ո՛չ միայն ձեր, որ այսքան ժամանակ սովորում և վարժվում եք սրբազան ու արտաքին գիտություններով, այլ նաև որևէ մարդու խոսքերից կարող եմ օգտվել և շահել»[5]:
Մի անգամ էլ Աբբահայրն իր շապիկը կարկատելու է ուղարկում հանդերձակար եղբորը: Եղբայրն ասում է. «Եթե այս շապիկը կարեմ, չեմ կարողանա նորընծաների զգեստները ժամանակին հասցնել, ինչպես ինձ հանձնարարել է Գերհարգելին»: Աբբահայրը դա լսելով՝ իսկույն ետ վերցրեց իր շապիկն, ասելով. «Եթե այդպես է, ավելի լավ է ես այս պատառոտված շապիկը հագնեմ, քան թե ուրիշների զգեստներն ուշանան»[6]: